انواع فیلترهای ممبران صنعتی

انواع فیلترهای ممبران صنعتی

برای فیلتراسیون آب با استفاده از ممبران های صنعتی، نیاز به پمپاژ آب با فشار بالا می باشد. این فرایند تاثیر بسیار مطلوبی در از بین بردن آلاینده های آب دارد و می تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. فیلترهای ممبران صنعتی بر اساس اندازه منافذ دارای انواع مختلفی می باشند. روش کار فیلترهای ممبران به صورتی است که دارای منافذی برای غربال آلاینده های آب می باشند. 

در بازار تصفیه آب، انواع مختلفی از فیلترهای ممبران موجود است که توسط کمپانی های متفاوتی طراحی و تولید می شوند. قبل از خرید ممبران، کسب اطلاعات لازم در مورد انواع این فیلترها و بررسی کاربردهای آنها اهمیت زیادی دارد. توجه به این موضوع می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در حین خرید ممبران های تصفیه آب صنعتی جلوگیری کند. 

در ادامه به بررسی کلی انواع فیلترهای ممبران صنعتی می پردازیم.


استرهای سلولز مخلوط


این فیلترها شامل استات سلولز و نیترات سلولز می شوند و ساختاری کاملا متخلخل دارند. فیلترهای سلولز مخلوط از غشاهای استاندارد تولید می شوند و کاربردهای متفاوتی مثل تصفیه هوا، آزمایشگاه ها، میکروبیولوژی، استریل کردن مایعات و ... دارند. 


استات سلولز


فیلترهای استات سلولز از دی استات سلولز و تری استات ساخته می شوند. این فیلترها استحکام بالایی دارند و به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. از این فیلترها می توانید در مواردی مثل سیتولوژی تشخیصی، تصفیه محلول های آنزیمی و ... استفاده کنید. 


استات سلولز پوشش داده شده 


این فیلترها از استات سلولز و با بهبود سازگاری شیمیایی ساخته می شوند. فیلترهای استات سلولز پوشش داده شده معمولا به عنوان پیش تصفیه به کار می روند. 


هیدروفیل PTFE


فیلترهای هیدروفیل دارای حداکثر مقاومت در برابر مواد شیمیایی و البته PH های مختلف می باشند. از این فیلترهای ممبران می توانید برای HPLC (کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا برای جداسازی، شناسایی و اندازه گیری مقادیر کم از مواد) و انواع دیگر مخلوط حلالی های آلی و آبی استفاده کنید.


PTFE آبگریز


این فیلترها بسیار نازک و متخلخل هستند و مانند غشاهای نگهدارنده مطلق عمل می کنند. فیلترهای آبگریز PTFE در برابر بازهای قوی، اسیدهای قوی و حلال هایی که از نظر شیمیایی تهاجمی هستند مقاومت بالایی دارند. می‌توانید از این فیلترهای غشایی برای تصفیه گازها، تهویه گاز و هوا، یا برای شفاف‌سازی و استریل کردن اسیدهای قوی یا حلال‌هایی که با فیلترهای غشایی دیگر سازگار نیستند، استفاده کنید.


نایلون


این فیلترهای غشایی، بر اساس ساختار در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. این فیلترها همچنین با حلال ها و محلول های الکلی و آبی سازگار هستند. شما می توانید از این فیلترها برای تهیه HPLC نمونه ها، گاز زدایی در خلاء و برای شفاف سازی و استریل کردن محلول های حلال آلی و آبی استفاده کنید.


پلی کربنات


فیلترهای پلی کربنات دارای منافذ استوانه ای و بسیار یکنواخت می باشند. این فیلترها پایداری بالایی دارند و دارای مقاومت شیمیایی برتر و پایداری حرارتی مطلوبی هستند. شما می توانید از این فیلترهای غشایی برای میکروسکوپ اپی فلورسانس، میکروسکوپ الکترونی، میکروسکوپ نوری و نوشیدنی ها استفاده کنید.


موارد استفاده از فیلترهای غشایی

موارد استفاده از فیلترهای غشایی


فیلترهای غشایی می توانند برای اهداف مختلف بسیار مفید باشند. نوع فیلتر غشایی به کاربرد مورد نظر شما تا حد زیادی بستگی دارد. در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین کاربردهای فیلترهای غشایی می پردازیم:


فیلتراسیون جریان متقاطع


این روش عمدتا در صنایع غذایی استفاده می شود. فیلتراسیون جریان متقاطع، فناوری فیلتراسیون برای مایعات کدر مانند شراب، آبمیوه و غیره است. گاهی اوقات در دیالیز نیز از این روش استفاده می کنند.


میکروفیلتراسیون


این روش معمولا در کاربردهای بیوتکنولوژی، برای جداسازی امولسیون های آب-روغن یا برای جداسازی هیدروکسیدها یا اکسیدهای کلوئیدی استفاده می شود.


نانو فیلتراسیون


در این روش از فیلترهای غشایی و فشار کم با منافذ بزرگ تر استفاده می شود. نانو فیلتراسیون برای تصفیه آب آشامیدنی و از بین بردن آلاینده هایی مانند فلزات سنگین و البته نرم کردن آب کاربرد بالایی دارد. 


اولترافیلتراسیون


این روش معمولا برای جداسازی پروتئین ها یا در صنعت داروسازی استفاده می شود. همچنین برای تمیز کردن فاضلاب و بازیابی فلز در زمینه متالورژی به کار می رود.


اسمز معکوس

موارد استفاده ازفیلترهای ممبران اسمز معکوس


در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس از فیلترهای غشایی به صورت گسترده ای استفاده می شود. این فیلترها در صنعت تصفیه آب، برای کاهش سختی آب در مواردی مثل تصفیه خانه ها، صنایع کشاورزی و ... به کار می روند. با توجه به این که فیلترهای ممبران با روش اسمز معکوس، بالاترین دقت ممکن را دارند بسیاری از کارشناسان استفاده از این سیستم ها را به عنوان بهترین راه حل به افراد پیشنهاد می کنند. فیلترهای ممبران با روش اسمز معکوس توانایی مطلوبی برای نمک زدایی آب دریا دارند. 


«یکی از بهترین راهکارها برای انتخاب فیلتر ممبران مناسب با کاربرد مورد نظر، دریافت مشاوره از افراد متخصص و کارشناسان می باشد. فروشگاه آنلاین آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل برای خرید محصول و نیاز به دریافت مشاوره از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر