انواع فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO)

انواع فیلترهای ممبران اسمز معکوس (RO)

ممبران های RO به عنوان موثر ترین فیلترهای تصفیه آب برای کاهش سختی آب، با تنوع بالایی طراحی و تولید می شوند. عملکرد فیلترهای ممبران تصفیه آب صنعتی، بر این اساس تا حدودی متفاوت است و به همین دلیل در کاربردهای مختلفی، مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این می توان دریافت که بررسی نوع و ویژگی های انواع فیلترهای ممبران، در صورت تمایل برای خرید تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

انواع فیلترهای ممبران صنعتی را با توجه به روش فیلتراسیون در مقاله عملکرد انواع فیلترهای ممبران بررسی کردیم، در صورت تمایل برای اطلاع از انواع ممبران های صنعتی بر این اساس مطالعه این مقاله می تواند کمک کننده باشد.   

ممبران های RO، توانایی مطلوبی برای تصفیه آب با دقت بالا دارند و به همین دلیل در صنایع مختلف به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. فیلترهای ممبران RO با توجه به پارامترهایی مثل ظرفیت، میزان TDS آب ورودی، کاربرد و... دارای تنوع بالایی هستند. از آن جایی که یکی از مهم ترین پارامترها، در صورت تمایل برای خرید فیلترهای ممبران بررسی نوع آن می باشد، ویژگی های انواع فیلترهای ممبران اسمز معکوس را در ادامه بررسی می کنیم. 


انواع فیلترهای ممبران RO بر اساس TDS آب ورودی و ظرفیت


اصلی ترین عملکرد فیلترهای ممبران اسمز معکوس، کاهش TDS آب در ساختار دستگاه می باشد، ممبران های RO بر این اساس در دو نوع خانگی و صنعتی به کار می روند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:


فیلترهای ممبران RO خانگی


دستگاه های تصفیه آب خانگی برای حذف آلاینده هایی در آب به کار می روند که می توانند تاثیرات بسیار بدی را در سلامتی به دنبال داشته باشند. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای مختلفی برای حذف آلاینده ها استفاده می شود. معمول ترین انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی با سیستم فیلتراسیون اسمز معکوس یا RO کار می کنند. به این دلیل که ممبران های RO، تنها فیلترهای موثر در کاهش سختی آب هستند، از آن جایی که میزان سختی آب در بسیاری از مناطق خارج از محدوده استاندارد است، پر کاربردترین انواع سیستم های فیلتراسیون، با روش تصفیه آب RO هستند. 

در چهارمین مرحله از فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب خانگی از ممبران های RO استفاده می شود و آب خروجی از آنها معمولا دارای سطح کیفی مطلوبی می باشد. فیلترهای ممبران خانگی می توانند تا TDS: 2000 ppmمورد استفاده قرار بگیرند. فیلترهای ممبران RO حانگی در کنار کاهش TDS آب، باعث حذف آلاینده هایی مثل فلزات سنگین هم می شوند.

ظرفیت فیلترهای ممبران تصفیه آب خانگی می تواند به اندازه 50 و 75 گالن باشد. 

فیلترهای ممبران RO خانگی با برند و سطح کیفی مختلفی ارائه می شوند و سطح کیفی، یکی از مهم ترین پارامترهایی است که در صورت تمایل برای خرید ممبران های خانگی باید آن را به دقت بررسی کنید. بهترین برندهای ممبران های تصفیه آب خانگی RO، فیلمتک، سی سی کا، ونترون و هیوندای هستند.

 
فیلترهای ممبران RO نیمه صنعتی


در ساختار دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی و در مواردی مثل رستوران ها، کافی شاپ ها، شرکت ها و ساختمان های اداری، کارگاه و ساختمان های تجاری، آزمایشگاه ها و... به کار می روند. ظرفیت فیلترهای ممبران نیمه صنعتی RO می تواند به اندازه 100 و 400 گالن باشد.  


فیلترهای ممبران RO صنعتی


 عملکرد بسیار مطلوب فیلترهای ممبران RO، باعث شده تا در صنایع مختلف هم برای کاهش سختی آب و حذف آلاینده ها از ممبران های اسمز معکوس (RO) استفاده شود. سختی بالای آب یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث بروز اختلال در سیستم های مختلف شود. با توجه به این در بسیاری از صنایع مثل کشاورزی، داروسازی و... از  دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO استفاده می شود. در ساختار این دستگاه ها، واحد تصفیه آب RO که از فیلترهای ممبران اسمز معکوس و هوزینگ های آن تشکیل می شود مهم ترین بخش در سیستم محسوب می شوند. انواع ممبران هایی که در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی به کار می روند، شامل موارد زیر می شوند:


فیلترهای ممبران RO آب لب شور: ممبران های تصفیه آب RO با آب لب شور، در سیستم هایی که میزان TDS آب تا 5000 ppm است به کار می روند. استفاده از این ممبران ها و در ساختار سیستم های تصفیه آب در مواردی مثل صنایع کشاورزی، صنایع داروسازی و.. کاربرد بالایی دارد. ظرفیت فیلترهای ممبران صنعتی RO لب شور با توجه به پارامترهای مختلف تعیین می شود. 

فیلترهای ممبران RO آب دریا: اگر TDS آب در محدوده 10,000 تا 45,000 میلی گرم بر لیتر باشد، در ساختار دستگاه تصفیه آب از فیلتر ممبران RO دریایی استفاده می شود. روش کار دستگاه های تصفیه آب دریا RO به صورتی است که املاح و نمک ها با عبور آب شور از فیلترهای ممبران RO دریایی، به دام می افتند و به این ترتیب TDS آب در محدوده مورد نظر تنظیم می شود. در ساختار دستگاه های تصفیه آب دریا، استفاده از سیستم پیش تصفیه مناسب برای افزایش طول عمر فیلترهای ممبران تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

بهترین برند فیلترهای ممبران RO صنعتی، فیلمتک (Filmtec) است، که با بهره گیری از تکنولوژی های بروز و مدرن، ممبران های صنعتی را با بالاترین سطح کیفی و بهترین عملکرد ارائه می کند. از دیگر برندهای فیلترهای ممبران که سطح کیفی بالایی دارند، شامل برندهای معتبر لنسس (Lanxess)، CSM، ممبرانیوم (Membranium) و هایدروناتیک (Hydranauticts) می شوند. 


انواع فیلترهای ممبران RO بر اساس اندازه


فیلترهای ممبران RO بر اساس اندازه قطر و ارتفاع هم می توانند شامل انواع مختلفی شوند. ارتفاع فیلترهای ممبران RO معمولا شامل دو نوع می شود، ارتفاع فیلترهای ممبران خانگی به اندازه 10 اینچ و فیلترهای ممبران صنعتی 40 اینچ می باشد. اندازه قطر فیلترهای ممبران خانگی هم به اندازه 2/5 اینچ است.

توجه کنید که اندازه فیلترهای ممبران RO معمولا طبق استانداردهای جهانی تعیین می شود و در تمام برندها کاملا یکسان است، این موضوع باعث شده تا این ممبران ها قابل نصب روی انواع برندهای دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی باشند. در واقع فیلترهای ممبران و هوزینگ های ممبران صنعتی و خانگی با توجه به استانداردهای لازم طراحی و تولید می شوند و امکان نصب انواع برندهای فیلتر ممبران خانگی و صنعتی در هوزینگ های ممبران وجود دارد. 

همان طور که گفته شد اندازه قطر فیلترهای ممبران خانگی کاملا مشخص است، اما فیلترهای ممبران صنعتی هم با توجه به این موضوع شامل انواع ممبران های صنعتی 4 و 8 اینچ می شوند. ظرفیت فیلترهای ممبران صنعتی بر این اساس متفاوت است و کاربرد آنها برای تعبیه در سیستم های تصفیه آب صنعتی هم می تواند تفاوت زیادی داشته باشد. 
ممبران های تصفیه آب صنعتی با توجه به برند هم می توانند تنوع بسیار بالایی داشته باشند. سطح کیفی و ویژگی های انواع ممبران های صنعتی بر این اساس متفاوت است و با توجه به این بررسی دقیق برند فیلترهای ممبران برای خرید تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

تنوع بالای ممبران های تصفیه آب RO بر اساس پارامترهایی مثل برند، ظرفیت و... باعث شده تا استفاده از کمک افراد متخصص برای دریافت مشاوره در این زمینه اهمیت زیادی داشته باشد. سایت آبین با سال تجربه در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب صنعتی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید فیلترهای ممبران با مراجعه به وب سایت abin.ir با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر