علت ها و مواردی که ممکن است آب های زیرزمینی را آلوده کند

علت ها و مواردی که ممکن است آب های زیرزمینی را آلوده کند

آب های زیر زمینی منابع مخفی آب هستند، که در زیر زمین در شکستگی ها و فضاهای بین سنگ ها و خاک به صورت سفره های زیر زمینی وجود دارند. اما دور بودن این منابع آب از چشم انسان دلیل بر کم بودن اهمیت آن نمی باشد. در واقع بزرگ ترین منبع آب شیرین روی کره زمین که آب آشامیدنی بیش از 50% از جمعیت جهان را تامین می کند، آب های زیر زمینی هستند. مسئله این است که آب های زیر زمینی بعد از آلوده شدن برای تصفیه و بازیابی بسیار هزینه بر هستند، بنابر این حفاظت از آنها اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله قصد داریم با آلودگی آب های زیرزمینی و اثرات آن، نحوه تصفیه آب های زیر زمینی آلوده و روش جلوگیری از آلودگی آن در آینده مواردی را بررسی کنیم.


آب های زیر زمینی چیست؟

 


آب زیر زمینی آبی است که در زیر شکاف ها و فاصله بین سنگ ها در زیر زمین قرار دارد. بیش تر آب های زیر زمینی از بارش ناشی می شوند. وقتی باران یا برف می بارد و خاک اشباع می شود، آب به سمت سفره های زیر زمین نفوذ می کند و منابع آب زیر زمینی را دوباره پر می کند. سپس آب های زیر زمینی به آرامی از طریق زمین حرکت می کنند تا زمانی که به طور طبیعی در دریاچه ها، رودخانه ها و نهرها جاری شوند و یا از طریق چاه های حفر شده به سطح کشیده شوند. بنابر این آب های زیر زمینی منبع مهم حیاتی به حساب می آیند.

منابع آب زیر زمینی نه تنها برای بیش از نیمی از جمعیت جهان آب آشامیدنی را تامین می کند، بلکه اکثر زمین های کشاورزی برای آبیاری نیز به آب های زیر زمینی متکی می باشند. با این حال، آب های زیر زمینی هم در برابر استفاده بیش از حد و هم در برابر آلودگی آسیب پذیر هستند. 


آلودگی منابع آب زیر زمینی شامل چه مواردی است؟

 

آلودگی آب های زیرزمینی زمانی اتفاق می افتد، که آلاینده هایی مانند بنزین یا سموم دفع آفت وارد آن شوند. هر نوع فعالیتی که مواد شیمیایی و آلاینده ها را به محیط آزاد وارد کند، پتانسیل آلودگی آب های زیرزمینی را دارد و فعالیت های انسانی همیشه مقصر است. آب های زیر زمینی بیش ترین آسیب پذیری را در مناطقی دارد، که دارای تراکم بالای جمعیت و استفاده زیاد از زمین هستند. در مقاله "10 منبع بالقوه آلودگی آب های زیرزمینی" به بررسی مهم ترین عواملی که باعث آلودگی آب های زیرزمینی می شوند پرداخته شده است.


چه آلودگی هایی در آب های زیر زمینی یافت می شود؟

 


موارد زیر از آلاینده های معمول هستند که می توانند در آب های زیر زمینی یافت شوند:


•    میکرو ارگانیسم ها مانند باکتری ها، ویروس ها و ذرات
•    فلزات سنگیم شامل آرسنیک، مس، آهن و منگنز
•    آفت کش ها، علف کش ها و حشره کش ها
•    روغن و گازوئیل
•    محصولات خانگی مانند رقیق کننده رنگ و مواد شیمیایی استخر
•    نیترات و نیتریت
•    ترکیبات آلی فرار
•    کلرید
•    فلوراید
•    سیانید
•    سولفات
•    رادیونوکلئیدها


برای حذف نیترات از آب می توان از رزین پرولایت مدل A520E استفاده کرد.


آلودگی آب های زیرزمینی هم از منابع طبیعی و هم از فعالیت های انسانی ناشی می شود، اما عامل دوم معمولا عامل اصلی آن است. شش منبع رایج آلودگی آب های زیرزمینی شامل موارد زیر می باشد:


1- منابع طبیعی: سیستم های سپتیک از عوامل آلودگی آب های زیرزمینی در ایالات متحده می باشد. سیستم های سپتیک که به طور نامناسب طراحی و نگهداری شوند، می توانند آب های زیر زمینی را با باکتری، ویروس، نیترات و دیگر آلاینده های ناخوشایند دیگر آلوده کنند. 
2- دفع نامناسب فاضلاب خطرناک: اگر ضایعات خطرناک از جمله رقیق کننده رنگ، مواد شیمیایی استخر و بنزین در محل دفن زباله استاندارد دفع شود، مواد شیمیایی می توانند وارد خاک شده و در نهایت به آب های زیر زمینی نفوذ کنند. بنابر این باید بدانیم محل دفن زباله های خطرناک در منطقه مان کجاست.
3- مخازن ذخیره زیر زمینی: این مخازن اغلب برای ذخیره بنزین، روغن حرارتی و دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال بخش های بزرگراه شهری از آنها برای ذخیره بنزین و گازوئیل استفاده می کند. مخازن با کهنه و فرسوده شدن دچار خوردگی شده و با نشت مواد خطرناک آنها به خاک و آب های زیر زمینی، آنها را آلوده می کنند.
4- معادن: معدن زباله هایی تولید می کند، که اغلب شامل فلزات، مواد معدنی و سولفیدها می باشد. در زمان بارش باران، زباله ها به آب های زیر زمینی نفوذ می کنند.
5- استفاده از سم و کود: استفاده از سموم دفع آفات و کودها بسیار گستده است. این مواد نه تنها در کشاورزی بلکه در بسیاری دیگر از حرفه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد شیمیایی در چمنزارها و محصولات زراعی تجمع پیدا کرده و با نفوذ در خاک در نهایت به آب های زیر زمینی وارد می شوند. 

برای داشتن اطلاعات کافی در مورد مهم ترین دلایل آلوده شدن آب، مطالعه مقاله "مهم ترین دلایل آلوده شدن آب و نحوه مقابله با اثرات خطرناک آنها" پیشنهاد ما به شماست.

 


تاثیرات آلودگی آب های زیرزمینی

 


آلودگی آب های زیرزمینی باعث کاهش کیفیت آب می شود، هزینه تصفیه آب را افزایش داده و در بدترین حالت، باعث مشکلات سلامتی می گردد. بسته به شدت آلودگی، ممکن است منبع آب زیر زمینی به عنوان منبع آب آشامیدنی رها شود. اگر بتوان آب های زیر زمینی را بازیابی کرد، هزاران تا میلیون ها دلار هزینه دارد و کیفیت آن را نیز برای سال های آینده باید کنترل کرد. وابسته به نوع آلاینده های موجود، اثرات سلامتی متفاوت است و همه باید جدی گرفته شوند. 
سطح بالای نیترات و نیتریت می تواند باعث سندرم نوزاد آبی شود که به معنی کم بودن اکسیژن خون نوزاد است. قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده ها مانند بنزین، فلزات سنگین و رادیونوکلئیدها می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.


چه کسانی در معرض آلودگی آب های زیرزمینی هستند؟

 


کسانی که از آب چاه استفاده می کنند بیش تر از کسانی که از آب شهری استفاده می کنند، در معرض آلودگی آب های زیرزمینی هستند. آب چاه ها اغلب در مناطق کشاورزی و روستایی واقع شده اند، که احتمال جاری شدن آب های آلوده در آن زیاد است. نه تنها برخی از آلاینده های آب زیر زمینی در مناطق روستایی شایع تر هستند، بلکه مالکان چاه ها نیز مسئول حفاظت از منابع آب خود هستند و باید آزمایش آب را هوشیارانه انجام دهند. در حالی که اگر منبع آب شهری آلوده باشد، مسئولیت رسیدگی به آن بر عهده شهرداری است. 

 

علت آلودگی آب های زیرزمینی چیست؟


آب های آلوده زیر زمینی از سفره های زیر زمینی و آلاینده های سطحی می توانند آب چاه را آلوده کنند. اکثر چاه ها آب خود را از سفره های زیر زمینی تهیه می کنند، بنابر این اگر این منابع آلوده باشند، آلودگی به هر چاه متصل به آن نیز وارد می شود. 
هم چنین در صورت بارش شدید باران، آب جاری سطحی می تواند آلودگی های سطح زمین را نیز به سیستم چاه شستشو دهد. چاه های خصوصی تنظیم نمی شوند، بنابر این مسئولیت آزمایش آلاینده ها و اطمینان از تامین آب آشامیدنی سالم بر عهده صاحبان آنهاست. اگر در نزدیکی معدن، محل صنعتی یا زمین کشاورزی زندگی می کنید عامل خطر آلودگی چاه بیش تر است، بنابر این مهم است از محیط اطراف خود آگاه باشید و به طور مرتب آب خود را آزمایش کنید.


چگونه آلاینده های آب های زیر زمینی را آزمایش کنیم؟

 


بیش تر آب های زیر زمینی با پمپاژ آن از طریق چاه به سطح می آیند، بنابر این آزمایش آب چاه ساده ترین راه برای آشکارسازی آلودگی های موجود در آب های زیر زمینی است. 


آب های زیر زمینی آلوده چگونه تصفیه می شوند؟

 


دو نوع تصفیه آب زیر زمینی وجود دارد: در محل و خارج از محل. تصفیه در محل اغلب به عنوان پالایش زیستی نامیده می شود، زیرا شامل معرفی میکرو ارگانیسم ها به آب های زیر زمینی است، که آلودگی های معدنی و آلی را از بین می برد یا سم زدایی می کند. در این روش آب دقیقا در جایی که قرار دارد، تصفیه می شود.
تصفیه آب خارج از محل به این صورت است که آب های زیر زمینی با استفاده از یک پمپ خلا به صورت فیزیکی پمپ می شوند از محل خارج شده و بعد از تصفیه به سفره زیر زمین باز می گردند. 
هر دو روش باید توسط یک کارشناس حرفه ای انجام شود. با این حال، تصفیه آب های زیر زمینی دشوار و بسیار گران می باشد و معمولا هزینه هنگفتی دارد. ناگفته نماند که یک منبع آب زیر زمینی که یک بار آلوده شده است، باید در سال های آینده تحت کنترل قرار گیرد. جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی در وهله اول روش ایده آل تصفیه می باشد.


 

آلودگی آب های زیرزمینی چیست و چگونه می توان آن را تصفیه کرد؟


جلوگیری کلید اصلی مبارزه با آلودگی آب های زیرزمینی می باشد. چند مرحله وجود دارد که هر کس می تواند برای ممانعت از ورود آلاینده ها به آب های زیر زمینی و حفظ سلامت آب و محیط زیست از آنها استفاده کند. 


•    دفع درست زباله ها: مواد شیمیایی را در فاضلاب نریزید. در عوض با بخش بهداشت محلی خود تماس بگیرید تا محل جمع آوری زباله های خطرناک را به شما معرفی کنند.
•    همه مواد شیمیایی، سوخت، رنگ و داروها را به طور ایمن ذخیره کنید.
•    استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل برسانید و همیشه طبق دستور العمل از مواد شیمیایی استفاده کنید.
•    مخازن ذخیره سازی زیر زمینی و سیستم های سپتیک را برای نشت مکرر بررسی کنید.

یکی از راهکارهای از بین بردن آلودگی آب های زیرزمینی و منابع زیر زمینی استفاده از دستگاه های تصفیه آب صنعتی با پیش تصفیه مناسب است. برای خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی از طریق شماره های تماس مجموعه با کارشناسان آبین در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 1
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
محمد جلالی
محمد جلالی
با سلاممطالب جالب و ارزشمندی بودند متشکرم.
ارسال نظر