آشنایی با سیستم اسمز معکوس بویلر

آشنایی با سیستم اسمز معکوس بویلر

بویلرها دیگ‌های بخاری هستند که از گرما و آب برای انجام کارهای مختلف از جمله تولید برق، گرمایش، و... استفاده می‌کند. تصفیه آب بویلر فرآیندی است که باعث می‌شود بویلرها توسط آلاینده‌های موجود در آب آسیبی نبینند.


استفاده از فرآیند اسمز معکوس یکی از موثرترین روش‌ها برای تصفیه آب صنعتی و آب ورودی به بویلر است.


در ادامه شما را با دنیای سیستم‌های اسمز معکوس بویلر آشنا خواهیم کرد و بررسی می‌کنیم که چرا به اسمز معکوس بویلر نیاز است و چگونه می‌توانیم عملکرد آن را افزایش دهیم.


اسمز معکوس و ضرورت استفاده از آن در بویلر


اسمز معکوس (RO) یک روش تصفیه آب است که عمدتاً برای کاهش و حذف آلاینده‌های معدنی و سایر ناخالصی‌ها استفاده می‌شود و از فیلتر ممبران برای این امر استفاده می‌کند.


معمولا از فرآیند اسمز معکوس برای تبدیل آب دریا یا آب شور به آب شیرین استفاده می‌شود تا برای نوشیدن مناسب شوند یا طعم آن‌ها با حذف مواد معدنی بهبود پیدا کند.


اگرچه آب لوله کشی معمولاً برای آشامیدن و سایر مصارف روزانه مناسب است اما همچنان حاوی سدیم، مواد معدنی و ناخالصی‌های دیگر است که می‌تواند بر طعم غذا و نوشیدنی تأثیر بگذارد یا باعث تجمع آلاینده‌ها در سیستم بویلر شود.


بنابراین، برای اطمینان از طعم آب برای تولید غذا و نوشیدنی و عملکرد عالی بویلر، ضروری است که یک سیستم اسمز معکوس برای تصفیه آب ورودی وجود داشته باشد. بدون شک مزایا و معایب اسمز معکوس بر عملکرد آن در بویلر موثر خواهد بود.


سیستم  اسمز معکوس بویلر چیست؟


فرآیند اسمز معکوس یک جزء حیاتی برای سیستم‌های اسمز معکوس بویلر محسوب می‌شود. تصفیه آب ورودی بویلر‌ها توسط فرآیند اسمز معکوس برای عملکرد بهینه بویلرها و سیستم‌های گرمایشی ضروری است. ادغام اسمز معکوس با سیستم بویلر با در نظر گرفتن دو هدف مهم انجام می‌شود:


1. تصفیه آب برای آشامیدن و مصارف روزانه: آشامیدن آب، پخت غذا، دم کردن انواع نوشیدنی و... از مواردی هستند که به آب تصفیه ‌شده باکیفیت بالا نیاز دارند. اسمز معکوس بویلر تضمین می‌کند که آب داغ برای این‌گونه مصارف سالم است و طعم آن‌ها را تغییری نمی‌دهد.


2. جلوگیری از تجمع مواد معدنی در بویلرهای اسمز معکوس: آب هنگام جوشیدن به بخار تبدیل شده و به صورت گاز در هوا پخش می‌شود. با این حال، نمک‌ها و سایر مواد معدنی همراه با آب تبخیر نمی‌شوند.


با گذشت زمان، این مواد معدنی می‌توانند به صورت آلاینده‌هایی در سیستم بویلر انباشته شده و منجر به انسداد، عملکرد ناکارآمد و شاید خرابی سیستم تصفیه آب شوند. اسمز معکوس بویلر، محتویات معدنی را قبل از ورود آب به مخزن حذف می‌کنند و عملکرد بویلر را بهبود می‌بخشند.


هدف اصلی سیستم‌های اسمز معکوس صنعتی چیست؟

 

هدف اصلی سیستم‌های اسمز معکوس صنعتی چیست؟


هدف اصلی اسمز معکوس بویلر، حذف کل جامدات محلول (TDS) در آب است. با این حال، اسمز معکوس چندین مزیت دیگر را نیز برای عملکرد بویلر ارائه می دهد:


1. کاهش هزینه سوخت


2. بهبود خلوص بخار و افزایش کیفیت برای بهبود سرعت عملیات


3. عملیات کارآمدتر و افزایش توان عملیاتی (افزایش درآمد و سود)


4. کاهش خطر انتقال بخار، همراه با رسوبات موجود در بویلر و تجهیزات دیگر


5. بهبود کنترل خوردگی میعانات گازی


6. بهینه‌سازی عملکرد حرارتی و انتقال حرارت بهبود یافته در بویلر


7. بهبود کیفیت بخار و افزایش ۱۵ درصدی سرعت عملیاتی 


اهمیت کیفیت آب در سیستم‌های اسمز معکوس بویلر


نصب یک سیستم تصفیه آب پیش از ورود آب به بویلر، می‌تواند مواد جامد محلول و معلق و همچنین مواد آلی موجود در آب ورودی را حذف کند.


کلسیم، منیزیم، سیلیس، آهن، منگنز، مس، منیزیم، سختی، آلومینیوم و گازهای محلول می‌توانند اثرات نامطلوبی بر راندمان بویلر داشته باشند و به تجهیزات دیگر در ادامه فرآیند آسیب بزنند.


مزایای سیستم‌های اسمز معکوس بویلر برای پیش تصفیه آب


سیستم های اسمز معکوس برای آب ورودی به بویلر مزیت‌های زیادی دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


1. کاهش هزینه سوخت به علت از دست دادن میزان گرمای کمتر و بهبود چرخه بویلر


2. بهبود عملکرد و خلوص بخار


3. کاهش هزینه‌ فعالیت‌های شیمیایی


4. کنترل و افزایش مقاومت در برابر خوردگی


5. افزایش طول عمر تجهیزات بویلر


طرز کار اسمز معکوس بویلر در بویلرهای صنعتی 

 

طرز کار اسمز معکوس بویلر در بویلرهای صنعتی


همان‌طور که گفتیم، آب در بویلر شروع به تبخیر می‌کند، اما مواد جامد موجود در آب ورودی، در بویلر به جا می‌مانند. در نتیجه سبب تشکیل لجن یا رسوب در بویلر خواهند شد و مانع از انتقال حرارت می‌شوند.


همچنین ممکن است مواد جامد محلول در آب ورودی، در بویلر کف ایجاد کنند و آب موجود در بویلر به بخار تبدیل شود.


برای کاهش سطح آلاینده‌های فیزیکی و کل جامدات محلول (TDS) در آب ورودی تا حد قابل قبول، روش دمیدن بویلر اجرا می‌شود. بویلر به صورت دوره‌ای‌، آب موجود در خود را تخلیه می‌کند.


تخلیه ناکافی آب ممکن است آب موجود در بویلر را به بخار تبدیل کند و بخار مرطوب یا رسوب روی تجهیزات ایجاد کند. همچنین تخلیه و دمیدن بیش از اندازه بویلر نیز آب و مواد شیمیایی را هدر می‌دهد.


تاثیر اسمز معکوس بر آب ورودی بویلر و افزایش کیفیت بخار


منابع آب ورودی بویلر شامل میعانات گازی برگشتی و آب جایگزین است. کیفیت آب جایگزین بویلر بسیار مهم است زیرا می‌تواند کل سیستم را تحت تاثیر قرار دهد.


یکی از روش‌های موثر برای بهبود کیفیت آب ورودی و جلوگیری از رسوب، پوسته پوسته شدن و خوردگی، استفاده از فناوری اسمز معکوس است.


اسمز معکوس با حذف تا ۹۸ درصد ناخالصی‌ها و مواد جامد محلول می‌تواند رسانایی آب جایگزین بویلر را کاهش دهد و در نتیجه باعث کاهش سرعت تخلیه آب از آن می‌شود. این منجر به صرفه جویی در آب و انرژی شده و در عین حال کیفیت بخار را نیز بهبود می‌بخشد.


کیفیت آب ورودی بویلر به طور قابل توجهی بر خلوص بخار تأثیر می‌گذارد که به نوبه خود بر سرعت و کارایی عملیات تأثیر خواهد داشت. بنابراین تجهیزات پیش تصفیه بویلر از جمله واحدهای اسمز معکوس، برای بهبود کیفیت بخار بویلر و جلوگیری از پوسته شدن، رسوب یا کف کردن ضروری است.


اندازه‌گیری بویلر پیش تصفیه سیستم‌های اسمز معکوس صنعتی


متغیرهای زیادی هنگام اندازه‌گیری سیستم‌های اسمز معکوس برای تولید برق و کاربردهای مهم بویلر وجود دارد. فشار آب، دما، سرعت جریان و خواص شیمیایی آب همگی بر اندازه و طراحی RO تأثیر دارند.


بنابراین، هنگام طراحی و نصب سیستم اسمز معکوس بویلر، همکاری و مشورت با متخصصان در این حوزه بسیار مهم است.


جمع‌بندی


به طور خلاصه، سیستم اسمز معکوس نقشی محوری در حفظ کارایی و طول عمر یک سیستم بویلر ایفا می‌کند. با حذف ناخالصی‌ها از آب ورودی، مانع از تجمع رسوب و خوردگی در بویلر می‌شود که منجر به عملیات کارآمدتر می‌شود.


در نتیجه اسمز معکوس بویلر سبب صرفه جویی در هزینه می‌شود. یکی از معتبرترین مراکز برای خرید تجهیزات تصفیه آب در ایران، فروشگاه اینترنتی آبین است.


این مجموعه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها برای خرید ملزومات تصفیه آب از جمله فیلترها، دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی و سختی‌گیر شناخته می‌شود.


آبین برای سهولت خرید شما، خدمات مشاوره رایگان را در نظر گرفته است. برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، می‌توانید از طریق شماره درج شده در سایت با متخصصان در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
مینا مجلسی
نویسنده یا مترجم: مینا مجلسی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر