آشنایی با انواع روش های تصفیه آب

آشنایی با انواع روش های تصفیه آب

اگر قصد دارید سطح کیفی آب را به اندازه ای افزایش دهید که برای استفاده در سیستم های مختلف و یا نوشیدن مناسب باشد، باید بدانید که روش های مختلفی برای از بین بردن آلاینده های آب وجود دارد. یکی از این روش ها، استفاده از فیلترهای مناسب برای از بین بردن آلاینده های شیمیایی، ذرات معلق و... می باشد. در کنار این می توانید از فیلترهایی هم برای از بین بردن مواد معدنی در آب استفاده کنید. 

معمولا دو روش برای از بین بردن آلاینده های آب وجود دارد، فیلتراسیون و تصفیه آب. تفاوت اصلی بین فیلتراسیون و تصفیه آب این است که روش های فیلتراسیون توانایی از بین بردن آلاینده خاصی را دارند و معمولا نمی توانند مواد معدنی را از بین ببرند. بسیاری از این مواد معدنی برای بدن مفید هستند و باید در آب آشامیدنی وجود داشته باشند. تصفیه آب، سیستمی است که باعث از رفتن تمام آلاینده ها از جمله مواد معدنی می شود. 

تصفیه آب می تواند برای مصارف آب آشامیدنی هم مورد استفاده قرار بگیرد، با این حال اصلی ترین کاربردهای آن در مواردی مثل تولید مواد غذایی، نساجی، نفت و... می باشد. در بسیاری از موارد، سیستم های فیلتراسیون توان کافی را برای تامین آب در مصارف صنعتی ندارند و بر همین اساس در این زمینه ها باید از سیستم های تصفیه آب استفاده کنید. 

یکی از رایج ترین عواملی که می تواند باعث بروز آسیب به تاسیسات و سیستم های مختلف شود، تجمع مواد معدنی و رسوب می باشد. این موضوع باعث شده تا استفاده از سیستم های تصفیه آب برای از بین بردن و حذف مواد معدنی آب اهمیت زیادی داشته باشد. استفاده از سیستم های تصفیه آب در این موارد می تواند هزینه های هنگفت ناشی از خرابی قطعات را کاهش دهد. 

با این حال عده زیادی عنوان می کنند که روند تصفیه آب بسیار کند است، در واقع زمان لازم برای تصفیه آب به روشی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. اگر برای از بین بردن مواد معدنی و آلاینده ها، آب را می جوشانید این زمان به اندازه 1 تا 3 دقیقه می باشد. با این حال پیچیدگی تصفیه آب در برخی سیستم ها به اندازه ای است که باعث طولانی شدن روند از بین بردن آلاینده های آب می شود. در ادامه انواع روش های تصفیه آب را بررسی می کنیم.


برای تصفیه آب از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟


تصفیه آب را می توان به 6 روش انجام داد که استفاده از تمام این روش ها برای حذف همه آلاینده ها و البته مواد معدنی اهمیت زیادی دارد. موارد زیر از روش های تصفیه آب هستند که برای افزایش سطح کیفی آب باید از آنها استفاده کنید: 


1- تبادل یونی 


یکی از کاربردی ترین روش های تصفیه آب، استفاده از دستگاه های سختی گیر و روش تبادل یونی می باشد. هنگامی که قصد از بین بردن مواد معدنی را داشته باشید، استفاده از سختی گیرها بهترین راهکار است. دستگاه های سختی گیر دقت بالایی را برای حذف مواد معدنی دارند و بر همین اساس استفاده از این سیستم ها کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد. 


2- انعقاد سازی


مواد منعقده باعث ته نشین شدن آلاینده های آب می شوند. این روش معمولا برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق مورد استفاده قرار می گیرد. روند کار این سیستم ها به این صورت است که ماده منعقد کننده بعد از تزریق در سیستم باعث ته نشینی ذرات شده و در ادامه این ذرات با استفاده از فیلترهایی از آب حذف می شوند. استفاده از این روش می تواند از بروز آسیب به سیستم جلوگیری می کند. 


3- تصفیه آب با فیلترهای کربن گرانول


فیلتراسیون با استفاده از فیلترهای کربن گرانول یکی دیگر از مراحل تصفیه آب است. در این مرحله آب ورودی به سیستم، از بین کربن فعال عبور کرده و ذرات جامانده از مرحله ته نشینی از بین می روند. استفاده از فیلترهای کربن گرانول می تواند باعث از بین رفتن بو و طعم آب هم شود. 


4- ضد عفونی کردن


در این مرحله آلاینده های میکروبی آب از بین می روند. برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب معمولا از اشعه فرابنفش استفاده می شود. فیلترهای اشعه فرابنفش توانایی از بین بردن تمام میکروارگانیسم ها و آلاینده های میکروبی را دارند. بعد از ضد عفونی کردن، آب به سیستم وارد می شود تا با استفاده از روش اسمز معکوس سایر آلاینده ها از بین بروند.


5- فیلترهای کربنی 


فیلترهای کربنی توانایی از بین بردن آلاینده های آب را مثل کلر و برخی فلزات سنگین دارند و باعث از بین رفتن کامل بو و طعم آب می شوند. اگر قصد استفاده از سیستم های اسمز معکوس را دارید، استفاده از فیلترهای کربنی قبل از سیستم، برای حفاظت از ممبران ها اهمیت زیادی دارد. فیلترهای ممبران از مهم ترین فیلترها در سیستم های تصفیه آب صنعتی هستند که باعث از بین رفتن مواد معدنی می شوند. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند باعث بروز آسیب به فیلترهای ممبران شود، کلر و سایر اکسید کننده ها هستند. فیلترهای کربنی توانایی بسیار مطلوبی برای از بین بردن و حذف کلر در آب دارند. 


6- اسمز معکوس


سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس، دقیق ترین عمکلرد را برای از بین بردن آلاینده های آب دارند. این سیستم ها از فیلترهای ممبران با دقت بالای 99 درصد تشکیل می شوند و سطح کیفی آب را تا حد زیادی افزایش می دهند. فیلترهای ممبران می توانند فلزات سنگین را هم از بین ببرند و در بهبود طعم آب تا حد زیادی تاثیر گذار هستند. 


تفاوت های بین فیلتراسیون و تصفیه آب 


قبل از استفاده از هر روشی برای بالا بردن سطح کیفی آب، بهتر است تفاوت بین تصفیه آب و فیلتراسیون را متوجه شوید. همان طور که پیش تر بررسی شد تصفیه آب روش دقیق تری نسبت به فیلتراسیون می باشد. فیلتراسیون آب نمی تواند باعث از بین رفتن مواد معدنی در آب شود. 


فیلتراسیون آب 


فیلتراسیون آب یک فرایند نسبتا گسترده است که برای از بین بردن نوع خاصی از آلاینده های آب مورد استفاده قرار می گیرد. برای فیلتراسیون آب، روش های مختلفی استفاده می شود که بسته به نوع آلاینده هایی که می خواهید حذف شوند متفاوت است. برخی از روش های فیلتراسیون برای از بین بردن آلاینده های آب ورودی به ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها در مسیر لوله کشی ساختمان تعبیه می شوند. 

اکثر فیلترهای ورودی ساختمان از نوع الیافی و کربنی هستند که برای از بین رفتن رسوبات و گل و لای، کلر و طعم و بوی آب به کار می روند. در ادامه آب از فیلترهای کربنی عبور می کند تا برخی آلاینده ها مثل کلر از بین بروند. در برخی از فیلترهای کربنی هم از کربن متراکم استفاده می شود که توانایی از بین بردن سرب و کلرامین را دارند. به خاطر داشته باشید که اکثر فیلترهای کل خانه را می توان به صورت سفارشی و طبق سطح کیفی آب مصرفی مورد استفاده قرار داد. 

نوع دیگری از سیستم فیلتراسیون، فیلترهایی هستند که می توانند به دوش متصل شوند. این فیلترها می توانند آلاینده هایی را مثل کلر از بین ببرند. در کنار این می توان در پارچ های تصفیه آب هم برای بهتر شدن طعم و بوی آب استفاده کرد. 


تصفیه آب 


در حالی که روش های فیلتراسیون می توانند بیشتر آلاینده های آب را از بین ببرند، اما نمی تواند باعث حذف مواد معدنی از آب بشوند. اگر می خواهید آلودگی های آب را کاهش دهید تا مطمئن شوید که آب قابل شرب است، ممکن است فیلتراسیون کافی باشد. در صورتی که در یک محیط صنعتی کار می کنید، نمی خواهید از آب دارای سطح بالای مواد معدنی استفاده کنید. با این حال اگر سطح مواد معدنی در آب بالاست می تواند در لوله کشی و ماشین آلات با ایجاد رسوب مشکلاتی را ایجاد کند. 

بی توجهی به حذف مواد معدنی در آب می تواند باعث خرابی کامل تجهیزات شود. برای تصفیه آب در این موارد می توان از دو روش استفاده کرد که شامل اسمز معکوس و تقطیر می شوند. این روش ها دقیق ترین و بهترین عملکرد را برای از بین بردن مواد معدنی در آب دارند. 

رایج ترین روشی که برای از بین بردن مواد معدنی در آب استفاده می شود، سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس هستند. در این روش آب با فشار بالا به فیلترهای ممبران پمپاژ می شود و تمام مواد معدنی و آلاینده ها را به دام می اندازد. فرایند تقطیر با اسمز معکوس کاملا متفاوت است و با جوشاندن آب کار می کند. در نهایت بخار جمع آوری شده برای اطمینان از این که هیچ آلاینده ای در آب نیست تصفیه می شود. استفاده از این روش برای صنایع کاربرد بالایی دارد. 


«در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به وب سایت آبین از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
مهدیار
مهدیار
منم از بین روش های زیادی که برای تصفیه آب وجود داره استفاده از فیلتر های مختلف رو قبول دارم. هر فیلتری کلی از آلاینده‌های موجود در آب رو میگیره.
ارسال نظر