استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس چه مزیت هایی دارد؟

استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس چه مزیت هایی دارد؟

مزیت های استفاده از یک سیستم اسمز معکوس را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

 

راندمان عملکردی

 

اولین مزیت استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، راندمان عملکردی بالای آن در تصفیه آب است. فرایند اسمز معکوس قادر است تا 98 درصد آلودگی های آب را بزداید. این راندمان نسبت به سایر سیستم های تصفیه مانند فیلترهای کربنی بی همتاست. سیستم RO عموما 3 الی 5 مرحله فیلتراسیون مختلف دارد. هر مرحله باعث حذف ذرات کوچکتر از منافذ فیلتر استفاده شده می شود. این موضوع سبب می شود که سیستم تصفیه آب اسمز معکوس کارایی بالایی در مقیاس های مختلف، از تصفیه فاضلاب گرفته تا آب آشامیدنی معمولی، داشته باشد.

ناخالصی های موجود در آب سبب تغییر مزه غذای تهیه شده با آن می شوند. در حالی که در فرایند اسمز معکوس بسیاری از مواد معدنی و ناخالصی های آب فیلتر می شوند و استفاده از آب تصفیه شده در پخت و پز، سبب بهبود طعم غذا خواهد شد. بسیاری از افراد پیش از شروع به آشپزی، آب مصرفی را می جوشانند اما جوشاندن آب صرفا باکتری های موجود در آن را از بین می برد و تاثیری در بهتر شدن طعم غذاها نخواهد داشت.


هزینه


فرایند RO از نظر انرژی نیز به صرفه است؛ چرا که سیستم های اسمز معکوس به اندازه سایر سیستم ها از برق استفاده نمی کنند. بر خلاف دیگر سیستم ها مانند سیستم تقطیر که به نیروی برق به شکل انرژی گرمایی نیاز دارد، تنها انرژی مورد نیاز در سیستم های RO، فشار آب است. این ویژگی به طور قابل ملاحظه ای هزینه های بهره برداری از سیستم های RO را کاهش می دهد. همچنین، فرایند اسمز معکوس مواد معدنی بسیاری را که باعث سختی آب می شوند و ضررهای مختلفی به سیستم لوله کشی می زنند را از بین می برد. هرچند نمی توان سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس را جایگزین سختی گیرهای آب دانست، اما کارایی بسزایی در محافظت از شیرآلات و دیگر ابزارها دارند. در صورتی که از سیستم RO همزمان با سختی گیر استفاده شود، نتایجی شگفت انگیز به دست خواهد آمد.


سرعت


بر خلاف سیستم RO که مستقیما به شیر آب متصل می شود و به نسبت تقاضا آب تصفیه شده را فراهم می کند، سیستم تقطیر نیاز به فعالیت کاربر از جمله پر کردن دستی تانک آب دارد. در نتیجه این فرایند از سرعت بسیار بالایی برخوردار می باشد. به خصوص در مدل های فاقد تانک، آب خالص سازی و تصفیه شده را در فرایندی با کوتاه ترین زمان در اختیار کاربر خواهد گذاشت. تکرار این فرایند در کوتاه ترین بازه های زمانی، خود تضمین کارکرد اجزای مختلف سیستم تصفیه آب اسمز معکوس می باشد.


طول عمر


هنگامی که یک سیستم RO، به درستی نصب، راه اندازی و نگهداری شده باشد، می توان طی مدت زمان 10 الی 15 سال بدون نیاز به تعمیرات از آن بهره برداری کرد. این طول عمر طولانی برای تجهیزات خانگی صدق می کند. از این رو، سرمایه گذاری روی یک سیستم RO علاوه بر دسترسی آسان به آب خوش طعم، پاک و مغذی، از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد.


نگهداری


بهره برداری از سیستم RO، جدای از فیلترهای کربن و ممبران که نیاز جایگزینی دوره ای دارند، فاقد هزینه می باشد. به این معنا که هنگام فرایند جایگزینی، عملیاتی نیز در راستای نگهداری سیستم جهت سهولت استفاده کاربر صورت پذیرد. فیلترهای رسوب گیر و کربن باید در فواصل زمانی 6 الی 12 ماهه تعویض شوند. در حالی که جایگزینی پس تصفیه گرانول کربن فعال (GAC) زمان بندی خاصی ندارد و باید آن را هنگامی که در طعم آب تغییراتی ایجاد شد تعویض نمود.

باید ممبران دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را در راستای کاهش هزینه ها، در فواصل زمانی هر دو تا سه سال عوض کرد. اجزای سیستم نیز باید به صورت دوره ای پاکسازی شوند. یعنی ابتدا باید تمام آب موجود تخلیه شود، آلودگی ها تمیز شده و شیر اصلی بسته باشد. سپس تمام فیلترها و ممبران از هوزینگ خود خارج شده و محفظه های فیزیکی با استفاده از هیدروژن پراکسید تمیز شوند. پیش از آن که اجزای سیستم دوباره سرهم بندی شوند باید شیر اصلی را باز کرده و سیستم، حداقل دو چرخه یا سیکل کامل را بدون حضور فیلترها طی نماید. پس از این گردش آزمایشی، باید والف اصلی بار دیگر بسته شده و فیلترها به درستی در جای خود قرار بگیرند تا مجدد بتوان از سیستم بهره برداری کرد.


مقایسه سیستم های تصفیه آب


مناسب ترین گزینه برای مقایسه سیستم تصفیه آب اسمز معکوس را می توان دستگاه تقطیر دانست. آب تقطیر شده را می توان جایگزین مناسب آب شیر یا آب تصفیه نشده دانست؛ اما در مقایسه با سیستم RO و آب تصفیه شده RO، آب تقطیر شده فاقد عناصر اساسی برای مصارف انسانی می باشد. فرایند تقطیر شامل جوشاندن آب و میعان بخار آن بوده و طی این فرایند ناخالصی های آن جدا شده و باکتری و میکروب های موجود در آب نیز از بین می روند. اما پروسه تقطیر در حذف مواد شیمیایی خاص موثر نیست. در حالی که با حذف مواد معدنی طی این فرایند، طعم و مزه آب دستخوش تغییر می شود.

تقطیر آب مقادیر اندکی از آب مورد نیاز افراد را تامین می کند و به همین خاطر، استفاده از آن برای تامین آب آشامیدنی کار عاقلانه ای نیست. عموما آب تقطیر شده را به خاطر فقدان املاح معدنی آن، برای استفاده در مصارف خاص مانند بخار فلزات، آکواریوم های خانگی و آزمایشگاه ها توصیه می کنند. از طرف دیگر، سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس را به دلیل توانایی خارق العاده ای که در حذف آلودگی ها، حفظ کیفیت، طعم و بوی آب و مهم تر از همه پیچیدگی کمتر و مکانیسم اقتصادی که در تصفیه آب دارند، برای آب تقطیر شده توصیه می کنند.


شرکت آبین، در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی فعالیت دارد. با مراجعه به وب سایت آبین به آدرس www.abin.ir می توانید از جدید ترین مدل ها و قیمت های به روز دستگاه های مختلف مطلع شوید. برای دریافت خدمات مشاوره به صورت رایگان می توانید با کارشناسان ما در وب سایت آبین در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (2)
حاجی حسینی
حاجی حسینی
از همه مواردی که تو این مقاله اشاره شد به نظر من همینه این سیستم مصرف برق خیلی پایینی داره و موجب صرفه جویی میشه خیلی اهمیت داره.
سودمند
سودمند
چقدر خوبه وقتی سیستم RO یک بار سرویس و راه اندازی بشه مدت زیادی که بین ده تا پانزده سال هستش میتونیم ازش استفاده کنیم.
ارسال نظر