آنچه باید در مورد گلایفوسیت موجود در آب در سال 2022 بدانیم

آنچه باید در مورد گلایفوسیت موجود در آب در سال 2022 بدانیم

دور از انتظار است که از بین تمام آلاینده های موجود، مواد شیمیایی و علف‌کش ها را در آب آشامیدنی خود پیدا کنید. متاسفانه نگرانی ها در مورد گلایفوسیت موجود در آب آشامیدنی اخیرا افزایش یافته است و این ماده شیمیایی کشاورزی می تواند تاثیرات خطرناکی بر سلامت شما داشته باشد.


در این مطلب از سایت آبین سعی کرده ایم تمام چیزهایی را که باید در مورد گلایفوسیت بدانید (از جمله چیستی، نحوه عملکرد، تاثیرات گلایفوسیت بر سلامتی و نحوه محافظت از خود در برابر علف کش ها) به اشتراک بگذاریم.

 

گلایفوسیت چیست؟


گلایفوسیت نوعی علف کش است که از اسید آمینه ای به نام گلیسین به دست می آید. به طور معمول از گلایفوسیت برای گیاهان آبزی، علف ها و علف های هرز پهن برگ استفاده می شود و قبل از کاشت جهت کنترل رشد آن ها مستقیما روی گیاهان یا روی خاک اسپری می شود.


گلایفوسیت که به عنوان "پرمصرف ترین علف کش جهان" در نظر گرفته می شود، در محصولات Roundup (راندآپ) (نام تجاری رایج علف کش ها) یافت می شود. از زمانی که راندآپ در دهه 1970 معرفی شد، استفاده از آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مرکز ملی اطلاعات آفت کش ها پیش بینی می کند که در حال حاضر بیش از 750 محصول با گلایفوسیت به عنوان یک ماده فعال برای فروش وجود دارد.


طرز کار راندآپ


راندآپ یک مسیر متابولیک در گیاهان به نام مسیر shikimic (شیکیمیک) را مختل می کند. این کار برای بقای گیاهان لازم است و مهار این مسیر توانایی گیاه را جهت تولید نوعی آنزیم کاهش می دهد که به نوبه خود اسیدهای آمینه تولید کرده و پروتئین می سازد.


گیاهان نیز مانند بسیاری از موجودات زنده برای رشد و نمو به پروتئین نیاز دارند. گیاهان در نهایت بدون توانایی ساخت پروتئین تلف می شوند. کل این فرآیند از ابتدا تا انتها نزدیک به 20 روز طول می کشد.


در ادامه ضمن بررسی بیشتر این ماده شیمیایی به تاثیرات گلایفوسیت موجود در آب آشامیدنی خواهیم پرداخت.


انواع گلایفوسیت چیست؟


اشکال مختلفی از گلایفوسیت، جامد و مایع وجود دارد، از جمله:


•    فرم اسیدی (محبوب در کشاورزی)
•    نمک پتاسیم
•    نمک ایزوپروپیلامین
•    نمک مونو و دی آمونیوم
•    نمک تری متیل سولفونیوم
•    نمک سدیم


راندآپ (Roundup) در کجا استفاده می شود؟


گلایفوسیت معمولا در برنامه های کاربردی جنگلداری و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می تواند در عملیات آبی مورد بهره برداری قرار گرفته و در بسیاری از محصولات نگهداری از باغ و مراقبت از چمن در خانه ها نیز یافت شود. در ادامه با جزئیات بیشتر نگاهی به کاربردهای گلایفوسیت خواهیم انداخت:


1.    جنگلداری


گلایفوسیت در جنگل ها به عنوان نوعی کنترل کننده علف های هرز جهت کمک به رشد درختان جدید یا موجود و خلاص شدن از پوشش گیاهی رقیب اسپری می شود.


2.    کشاورزی


محبوب ترین کارایی گلایفوسیت به عنوان علف کش در کاربردهای کشاورزی است. ذرت مزرعه و دانه های سویا که برای تحمل این علف کش از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند، معمولا برای تشویق رشد بهتر محصول و جلوگیری از علف های هرز با گلایفوسیت اسپری می شوند. این ماده شیمیایی می تواند رشد انواع خاصی از گیاهان را به شکل نمک سدیم تنظیم کند و همچنین در مراتع و یونجه مورد استفاده قرار گیرد.


3.    آبزیان


گلایفوسیت در محیط های آبی می تواند گزینه ای برای کنترل علف های هرز نیز باشد. گلایفوسیت با نیمه عمر کمتر از یک هفته، در حذف علف های هرز غوطه ور و شناور، بدون ایجاد خطر عمده برای آبزیان، موثر خواهد بود.


4.    در خانه ها


در نهایت گلایفوسیت در تعدادی از علف کش های خانگی جهت استفاده افراد عادی گنجانده شده است. گلایفوسیت یکی از قوی‌ ترین علف ‌کش ‌های موجود است که می ‌تواند روی گیاهان ناخواسته اسپری شود و در عرض چند روز آن ها را از بین ببرد.


تاثیرات و خطرات گلایفوسیت


بدیهی است که گلایفوسیت در آب آشامیدنی هرگز به عنوان یک عنصر از آن در نظر گرفته نمی شود. به همین دلیل، گلایفوسیت موجود در آب می تواند تاثیرات مخرب زیادی داشته باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گلایفوسیت یک نگرانی اکولوژیکی و بهداشت محیطی نیز در نظر گرفته می شود.


•    خطرات سلامتی


اطلاعات در مورد خطرات گلایفوسیت در زمینه سلامتی متناقض است. با این حال برخی از خطرات بالقوه آن در زمینه سلامت عبارتند از:


•    عامل بالقوه سرطان زا


تعدادی از مطالعات حیوانی انجام شده نشان داده اند که مصرف دوز بالای گلایفوسیت سرطان زا خواهد بود. گلایفوسیت توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان یک عامل بالقوه طبقه بندی شده است؛ زیرا می تواند به ایجاد تومورهای کلیه و کبد کمک کند. با این حال وجود در حال حاضر این ماده شیمیایی توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) در فهرست عوامل سرطان زا طبقه بندی نشده است.


•    بیماری های اندام، نقص مادرزادی و موارد دیگر


بر اساس تحقیقات اولیه نشان داده شده است که گلایفوسیت تاثیرات دیگری نیز در رابطه با سلامتی خواهد داشت. یک مطالعه در سال 2019 در مورد سمی بودن نسلی گلایفوسیت نشان داد که پس از قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی، نسل سوم و چهارم فرزندان دارای نقص مادرزادی، بیماری کلیوی و تخمدان، بیماری پروستات و غیره بودند.


•    اثرات زیست محیطی


گلایفوسیت مسیر متابولیک متفاوتی را در گیاهان نسبت به حیوانات هدف قرار می دهد. به بیان دیگر حیوانات نباید مانند گیاهان تحت تاثیر این ماده شیمیایی قرار گیرند. با این وجود چندین مطالعه در مورد تاثیرات احتمالی زیست محیطی گلایفوسیت صورت گرفته است:


•    افزایش مرگ و میر زنبورها


یکی از بررسی های انجام شده در این زمینه نشان داد که آفت کش ها و علف کش ها با افزایش مرگ و میر زنبورها در سراسر جهان مرتبط هستند. در واقع قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند گلایفوسیت عامل شناخته شده ای است که باعث کاهش جمعیت زنبورها می شود.


•     آسیب به ساختار DNA


طبق مطالعه ای که توسط دانشگاه بیرمنگام صورت گرفت، مشخص شد که قرار گرفتن طولانی ‌مدت در معرض راندآپ به طور قابل توجهی به گونه ‌های کیستون و DNA آسیب می‌زند و حتی باعث نارسایی رشد جنین و اختلال در عملکرد روده و متابولیک در گونه‌ های آبزی معروف به Daphnia (دافنیا) می شود.


•    تاثیرات زیست محیطی


گلایفوسیت موجود در آب و محیط این پتانسیل را دارد که سال ها به همان شکل مضر خود باقی بماند. پس از آن تاثیرات زیست محیطی زیر را خواهد داشت:


•    تاثیر بر سلامت محصولات


بر اساس گزارشی که در سال 2019 تهیه شد، هنگامی که گلایفوسیت جهت کنترل گیاهان مشکل دار به کار گرفته می شود، احتمال دارد به مناطق غیر هدف برسد و بر سلامت گیاهان مجاور آن نیز تاثیر بگذارد. این مورد منجر به تغییر شکل میوه شده و بر رشد محصولاتی مانند پنبه، ذرت و کلزا تاثیر می گذارد.


•    احتمال جذب مجددد توسط گیاهان


هرچند گلایفوسیت در خاک نیمه عمر نسبتا کوتاهی بین 2 تا 197 روز دارد، اما گزارشات نشان داده است که می‌تواند به عمق خاک نفوذ کرده و مجددا توسط گیاهان جذب شود و به آن ها آسیب برساند.


گلایفوسیت چگونه وارد آب می شود؟


رواناب سطحی شایع ترین علت گلایفوسیت در آب آشامیدنی است. گلایفوسیت و سایر آفت کش ها و علف کش ها می توانند هنگام بارش باران یا برف به رودخانه ها، نهرها و خندق ها وارد شوند.

گلایفوسیت همچنین ممکن است به داخل زمین نفوذ کرده و راه خود را به سفره های زیرزمینی پیدا کند. حتی رواناب شهری جاری از باغ‌ ها نیز می‌تواند گلایفوسیت را وارد آب و منابع تامین آب آشامیدنی کند.


حداکثر بار آلودگی (MCL) Roundup در آب


گلایفوسیت دارای حداکثر میزان آلودگی (MCLG) 700 ppb یا قسمت در میلیارد است. به بیان ساده تر مقدار گلایفوسیت در آب آشامیدنی عمومی نباید از 700 ppb تجاوز کند.


این مقدار MCL فقط در مورد منابع آب آشامیدنی عمومی اعمال می شود. چاه های خصوصی خارج از محدوده قانون هستند و مالک چاه مسئولیت دارد که وجود این علف کش را در آب مصرفی خود آزمایش کرده و آن را در صورت وجود حذف کند.


نحوه آزمایش گلایفوسیت موجود در آب آشامیدنی


دو راه برای آزمایش بیشتر آلاینده‌ های موجود در آب آشامیدنی وجود دارد: استفاده از کیت ‌های تستر کیفیت آب خانگی یا انجام آزمایشات آزمایشگاهی. با این حال گلایفوسیت آلاینده‌ای است که توسط کیت تست کیفیت آب خانگی قابل تشخیص نیست. اگر می خواهید بدانید که آیا آب مصرفی شما حاوی گلایفوسیت است یا خیر، باید نمونه ها را به یک آزمایشگاه تایید شده ارسال کنید.


تست آزمایشگاهی


آزمایش غلظت گلایفوسیت موجود در آب مصرفی شما توسط آزمایشگاه، واضح ترین نتایج را نشان می دهد. آزمایش انجام شده در آزمایشگاه دقیقا به شما می گوید که چه مقدار گلایفوسیت در نمونه های آب (بر حسب ppm) وجود دارد.


معمولا زمانی که آب مصرفی خود را توسط آزمایشگاه آزمایش می کنید، از شما خواسته می شود که یک یا چند نمونه به آزمایشگاه بفرستید. نمونه‌ های شما در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن ظرف حداکثر یک هفته در دسترس شما قرار خواهد گرفت.


چگونه از خود در برابر گلایفوسیت محافظت کنیم؟


بعید است که بتوانید شخصا غلظت گلایفوسیت یا هر آفت کش و علف کش دیگری را در آب های زیرزمینی منطقه خود کاهش دهید. راندآپ همچنان به طور گسترده در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و شواهد کافی از تاثیرات زیست محیطی آن برای اعمال مقررات سختگیرانه تر در استفاده از آن وجود ندارد.


خوشبختانه حذف گلایفوسیت از آب آشامیدنی امکان پذیر و مقرون به صرفه است. برای این کار می‌توانید از سیستم تصفیه آب خانگی در راستای کاهش یا حذف گلایفوسیت استفاده کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.


وب سایت آبین خود اقدام به معرفی کامل تمام برندها و فروش دستگاه های تصفیه آب خانگی محبوب کرده است. جهت دریافت خدمات مشاوره به صورت رایگان در زمینه سیستم مورد نیاز خود می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان آبین در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
خداکانلو
خداکانلو
سلام احتمال وجود چه مواد خطرناکی داخل آب وجود داره دیگه فکرشو نمیکردم که سموم مختلف و مواد شیمیایی و علف کش هم داخل آب وجود داشته باشه.
ارسال نظر