آب هیدروژنه چیست و چه مزایایی دارد؟

آب هیدروژنه چیست و چه مزایایی دارد؟

آب هیدروژنه همان آب معمولی است که گاز هیدروژن به آن اضافه کرده اند. مصرف آب هیدروژنه مزایایی برای سلامتی بدن انسان در پی خواهد داشت که قصد داریم در این مطلب آن ها را بررسی کنیم.


با این وجود در حال حاضر هیچ گونه استانداردی در مورد حداکثر میزان هیدروژن افزوده شده به آب وجود نداشته و منابع تحقیقاتی در مورد تاثیرات نوشیدن بیش از حد هیدروژن تا کنون محدود است.


در ادامه با وب سایت آبین همراه باشید تا با جزئیات به بررسی آب هیدروژنه خواهیم پرداخت. این اطلاعات از جمله چیستی، فواید آن برای سلامتی و خطرات احتمالی پرداخته و به شما کمک می کند در مورد مصرف آن تصمیم درستی بگیرید.


آب هیدروژنه چیست؟


آب هیدروژنه شامل آب آشامیدنی ساده و خالص به همراه مولکول های هیدروژن افزوده است. هیدروژن گازی غیر سمی است که رنگ و بو ندارد. از عنصر هیدروژن بیشتر در تولید کود و پالایش نفت استفاده می شود.


آب در حال حاضر حاوی هیدروژن مولکولی است (به ازای هر اتم اکسیژن دو اتم هیدروژن وجود دارد). با این حال برخی از شرکت ‌های بهداشتی مقادیر بیشتری هیدروژن جهت برخورداری از مزایای آن به آب اضافه می کنند.


نظریه چنین شرکت هایی این است که هیدروژن متصل به اکسیژن نمی تواند به تنهایی توسط بدن جذب شود. اتم ‌های هیدروژن «آزاد» که به آب هیدروژنه اضافه می ‌شوند، راحت ‌تر جذب شده و فوایدی در پی خواهند داشت.


آب هیدروژنه با تزریق گاز هیدروژن به آب خالص و سپس بسته بندی کردن آب تهیه می شود. این محصول قیمت نسبتا بالایی دارد و یک گزینه طولانی ‌مدت مقرون ‌به ‌صرفه برای خرید بطری‌ های آب قابل حمل یا قرص ‌های هیدروژنی است که آب را به این شکل در می آورد.


آیا مصرف آب غنی شده با هیدروژن مزایایی برای سلامتی دارد؟


در حال حاضر تحقیقات چندانی در زمینه مزایا و تاثیرات مصرف آب هیدروژنه بر سلامتی انجام نشده است. با این حال لازم است به موارد زیر اشاره ای داشته باشیم.


1. مزایای آنتی اکسیدانی


رادیکال های آزاد بزرگترین عامل استرس اکسیداتیو محسوب می شوند. رادیکال های آزاد باعث آسیب به ساختار سلولی شده و منجر به التهاب و بیماری خواهند شد. این موارد همچنین می توانند روند پیری پوست را تسریع کنند. هیدروژن مولکولی که در آب هیدروژن یافت می شود، می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و از آسیب دیدن سلول های بدن در اثر استرس اکسیداتیو جلوگیری به عمل آورد.


طبق مطالعاتی که طی هشت هفته توسط Medical Gas Research صورت گرفت، تاثیرات نوشیدن آب هیدروژنه در افرادی که به علت سرطان کبد تحت پرتو درمانی بودند بررسی شد. در این مطالعه نیمی از شرکت ‌کنندگان روزانه آب غنی شده با اکسیژن مصرف می کردند.


این بررسی نشان داد که شرکت کنندگانی که آب حاوی گاز هیدروژن اضافی مصرف کرده بودند در مقایسه با سایر افراد، فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری داشتند و استرس اکسیداتیو را کاهش دادند.


خواص ضد التهابی هیدروژن نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی از جمله بیماری قلبی را کاهش دهد. این شواهد تنها بر اساس یافته های یک مطالعه است و تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم آب هیدروژنه چه تاثیری بر استرس اکسیداتیو خواهد داشت.


2. کاهش عوارض پرتو درمانی


همین مطالعه روی 49 بیمار تحت پرتودرمانی نشان داد که نوشیدن آب غنی از هیدروژن باعث کاهش عوارض جانبی درمان سرطان و بهبود کیفیت زندگی می شود.


پرتودرمانی عوارض جانبی از جمله تهوع، سردرد، استفراغ، ریزش مو، مشکلات پوستی، خستگی و درد در ناحیه تحت درمان ایجاد می کند.


در این مطالعه بیمارانی که آب هیدروژنه نوشیدند اظهار داشتند که کیفیت زندگی آن ها بهتر از بیمارانی است که آب معمولی مصرف می کردند. مجددا تاکید می کنیم که این نتایج صرفا داده های یک مطالعه بوده و به همین خاطر اطمینان از تاثیرات مصرف آب غنی شده با هیدروژن در مبتلایان به بیماری های مزمن و کیفیت زندگی آن ها دشوار است.


3. بهبود عملکرد ورزشی


آب هیدروژنه معمولا به عنوان یک نوشیدنی مناسب برای ورزشکاران تبلیغ می شود و شرکت ها ادعا می کنند که گاز هیدروژن اضافه شده انرژی زا خواهد بود.


تصور می شود که آب غنی از هیدروژن با جلوگیری از تجمع سریع لاکتات در خون، التهاب را کاهش می دهد. لاکتات باعث خستگی عضلات خواهد شد.


طبق بررسی انجام شده در یک تحقیق مشخص شد که آب دارای هیدروژن می تواند تجمع لاکتات خون را کاهش داده و خستگی ماهیچه ها را کم کند. در این مطالعه کنترل شده دو گروه از ورزشکاران مورد قیاس قرار گررفتند: یک گروه 51 اونس آب هیدروژنه در روز مصرف و به گروه دیگر آب معمولی داده شد.


در این حال یک بررسی دیگر در حیطه مشابه بر روی دوچرخه سواران مرد نشان داد کسانی که روزانه 68 اونس آب هیدروژن مصرف می کنند می توانند حداکثر توان خروجی را در طول دوی سرعت تا 30 دقیقه حفظ کرده و عملکرد بهتری نسبت به گروهی که آب معمولی می‌نوشیدند داشته باشند.


بهبود عملکرد ورزشی از جمله علمی ترین مزایای آب هیدروژنه است. با این حال این دو مطالعه هنوز هم شواهد محدودی ارائه می‌دهند و تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه چگونه آب هیدروژن ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهد، مورد نیاز است. 


4. کمک به درمان سندرم متابولیک


سندرم متابولیک گروهی از علائم مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا است که یکباره رخ می دهند افراد مبتلا به سندرم متابولیک علائمی مانند قند خون بالا، چربی اضافی شکم، کلسترول بالا و افزایش سطح تری گلیسیرید دارند.


یک کارآزمایی بالینی به بررسی تاثیرات آب هیدروژنه بر بهبود افرادی که از سندرم متابولیک رنج می برند پرداخت. به این افراد روزانه بین 30 تا 34 اونس آب دارای هیدروژن داده شد.


پس از پایان کارآزمایی بالینی، بیماران شاهد افزایش قابل توجه کلسترول HDL «خوب» و کاهش LDL «بد» و کلسترول کل بودند. این ماده همچنین عوارض التهابی شرکت کنندگان را نیز کاهش و فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش داد.


مضرات مصرف آب غنی از هیدروژن چیست؟


همان طور که اطلاعات زیادی در مورد فواید آب هیدروژنه در دست نیست، خطرات این آب را نیز نمی دانیم.

 

بزرگترین نگرانی در مورد آب غنی از هیدروژن این است که در حال حاضر هیچ مقررات جهانی در زمینه افزودن گاز اضافه به آب وجود ندارد و ما از تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت نوشیدن بیش از حد هیدروژن در آب اطلاعی نداریم. جدای از این مشکل تا به حال خبری مبنی بر مشکل ناشی از مصرف این آب گزارش نشده است.


آیا باید آب هیدروژنه مصرف کرد؟


آنچه تاکنون در مورد آب هیدروژنه می دانیم امیدوارکننده است. مصرف روزانه آب حاوی هیدروژن می تواند به کاهش التهاب و بهبود عملکرد ورزشی کمک کند. مطالعاتی که آب غنی از هیدروژن را بر فعالیت آنتی اکسیدانی بررسی می کند بسیار جالب توجه قرار گرفته است. آب هیدروژنه حتی ممکن است از ابتلا به بیماری نیز جلوگیری کند.


با این حال همچنان شواهد محکمی در دسترس نیست که نشان دهد سرمایه گذاری در این زمینه کار درستی است یا خیر. آب دارای هیدروژن بسیار گران قیمت تر از آب معمولی بوده و مزایای آن صرفا به هیدراته شدن بدن محدود نمی شود.


پیش از تمرین ورزشی می توانید مقادیری از این آب نوشیده تا به شما در طول تمرین کمک کند. با این وجود طبق تحقیقاتی که در حال حاضر انجام گرفته است همچنان خرید آب هیدروژنه به صرفه نیست.


آب غنی شده با هیدروژن هیچ گونه افزوده ای از نظر ارزش غذایی ندارد. این آب حاوی 0 کالری، 0 گرم کربوهیدرات، 0 گرم چربی و 0 گرم پروتئین است. با این حال برخی از تولید کنندگان مواد معدنی و ویتامین ها مانند ویتامین A، پتاسیم، ویتامین C و کربنات کلسیم را به محصولات هیدروژنه خود اضافه می کنند.


طعم آب دارای هیدروژن تفاوتی با آب معمولی ندارد. هیچ گونه تحقیقاتی در مورد چگونگی عملکرد هیدروژن به عنوان یک ضد التهاب و سایر فواید آن هنوز وجود ندارد. لذا بررسی های بیشتری لازم است تا بتوانیم تصمیم بگیریم آب هیدروژنه چقدر سالم بوده و آیا باید این آب را جایگزین آب معمولی کنیم یا خیر.


جایگزین های آب هیدروژنه


آب هیدروژنه تنها نوشیدنی نیست که تاثیرات آنتی اکسیدانی دارد. چای سبز و سایر چای ‌های گیاهی می توانند کیفیت ‌های مشابهی داشته و نوشیدنی‌ های ورزشی الکترولیتی نیر قادرند عملکرد ورزشی را ارتقا دهند.


نوشیدن آب معمولی تاثیرات مثبتی در زمینه هیدراتاسیون، بهبود عملکرد مغز، افزایش تمرکز، بهبود عملکرد گوارشی، افزایش میزان انرژی و کاهش آسیب های کلیوی در پی خواهد داشت.


از جمله مضرات آب لوله کشی نیز باید به وجود آلاینده ها در آن اشاره کرد. در صورت قرار گرفتن و مصرف این آلاینده ها در طولانی مدت خطراتی متوجه سلامتی بدن انسان خواهد شد. به همین جهت بهتر است پیش از مصرف آب آشامیدنی خود را تصفیه کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.


با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از وب سایت آبین قادر خواهید بود از مزایای در اختیار داشتن آب آشامیدنی سالم و پاک برخوردار باشید. جهت دریافت مشاوره رایگان در این زمینه از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (2)
هاجری
هاجری
سلام. آب هیدروژنه یکی از بهترین آب هاست چقدر خاصیت داره . مخصوصا خاصیت ضد التهابی آب هیدروژنه واسم خیلی مهم بود که خطر بیماری های قلبی رو خیلی کاهش میده.
گوگلانی
گوگلانی
آب آشامیدنی به همراه هیدروژن برای بدن مزایای خیلی زیادی داره به همین دلیل مصرف این آب برای سلامتی خیلی بهتر از آب هایی هستش که هیچ هیدروژنی داخلش نیست.
ارسال نظر