اشتباهاتی که نباید در رابطه با پمپ های استخر مرتکب شوید!

اشتباهاتی که نباید در رابطه با پمپ های استخر مرتکب شوید!


پمپ تصفیه آب استخر، از مهم ترین اجزای سیستم تصفیه آب استخر است، بنابر این در انتخاب و نگهداری از آن باید دقت لازم انجام شود. در صورتی که نکات مهم انتخاب و نگهداری از پمپ استخری رعایت نشود، عملکرد پمپ به مرور زمان دچار مشکل شده و متحمل هزینه های گزافی می شوید.


در انتخاب و نگهداری از پمپ های استخری ممکن است اشتباهات زیادی اتفاق بیافتد، اما در این جا تنها به برسی چند مورد از این اشتباهات بزرگ و رایج می پردازیم، که با رعایت نکات به راحتی قابل پیشگیری می باشند. 


اشتباهات رایج در انتخاب و نگهداری از پمپ استخر


موارد زیر بزرگ ترین و رایج ترین اشتباهات مربوط به فرایند نگهداری و انتخاب صحیح پمپ های استخر می باشد.


تمیز نکردن موگیر پمپ استخر


پمپ های استخری استاندارد در بدنه خود دارای موگیر یا Strainer می باشند. پمپ های چدنی در حالت عادی موگیر ندارند، اما باید به صورت جداگانه قبل از نازل مکش پمپ نصب شوند. وظیفه موگیر این است که با گرفتن موی شناگران، ذرات بزرگ، آشغال ها و برگ ها و... در سبد خود از ورود آنها به پمپ استخر جلوگیری کند.


پس از مدتی سبد موگیر پر شده و مهم ترین کار برای نگهداری از پمپ استخر، تمیز کردن سبد موگیر آن است. در غیر این صورت، آشغال و ذرات به تدریج داخل موگیر جمع می شوند و باعث کاهش جریان آب ورودی به پمپ می گردند. در نتیجه آب استخر به خوبی تصفیه نشده و مشکلاتی مانند کدر شدن آب و یا رشد جلبک ها در سطح استخر ایجاد می شوند.


هر چند وقت یک بار باید سبد موگیر استخر را تمیز کنیم؟ توصیه می شود، حداقل هفته ای یک بار این کار انجام شود. البته تعداد دفعات تمیز کردن سبد موگیر استخر، در فصل های بهار و پاییز که ورود مواد خارجی مانند برگ به استخر بیش تر می شود، می تواند بیش از یک بار در هفته باشد.


کم یا زیاد بودن زمان روشن بودن پمپ استخر


بعضا دیده می شود، که برخی از افراد برای صرفه جویی در مصرف برق پمپ استخر و کاهش هزینه های انرژی شان، پمپ را کمتر از مدت زمان لازم برای تصفیه یک بار در روز آب استخر، روشن می گذارند.


این کار به مرور هزینه های بالاتری از هزینه انرژی لازم را برای آنها ایجاد می کند. برای حفظ کیفیت آب استخر، باید کل آب استخر حداقل یک روز یک بار از داخل فیلتر استخری عبور کرده و تصفیه شود. زمان یک بار گردش آب در مدار تصفیه آب استخر، به حجم استخر و سرباز یا سرپوشیده بودن آن بستگی دارد. زمان یک بار گردش آب در مدار تصفیه آب استخر با توجه به این عوامل بین 4 تا 8 ساعت می باشد.


اگر پمپ استخر کمتر از مدت زمان لازم برای تصفیه یک بار در روز آب استخر روشن باشد، به مرور با افزایش آلودگی و کدورت آب و هم چنین رشد جلبک ها در سطح استخر مواجه می شویم. در نتیجه هزینه بیش تری باید برای نگهداری و مواد شیمیایی استخر پرداخت شود.


از طرف دیگر، در صورتی که پمپ استخر، زیاد و یا به صورت مداوم روشن باشد، باعث هدر رفتن انرژی، افزایش هزینه ها و وارد آمدن فشار زیاد به پمپ می شود. فشار زیاد بر روی پمپ نیز باعث افزایش احتمال خرابی و یا تعویض قطعات آن می شود. به علاوه این که سر و صدای زیادی را در طول کل روز باید تحمل کنید.

انتخاب پمپ استخر نامناسب

انتخاب پمپ استخر نامناسب


اشتباه رایجی که اکثر افراد موقع انتخاب پمپ استخر انجام می دهند، این است که تصور می کنند، هر چه توان پمپ استخر بالاتر باشد، تصفیه آب آن بهتر انجام می شود. اما این تصور به طور کل و به دلایل زیر مورد قبول نیست:


•    افزایش هزینه و مصرف انرژی
•    کاهش عملکرد فیلتر تصفیه استخر به دلیل عبور آب با فشار بالا از بستر سیلیس داخل آن
•    احتمال آسیب دیدن بدنه فیلتر استخر


در مقابل، گاهی افراد پمپ استخری را انتخاب می کنند که کوچک تر از سایز مورد نیاز استخرشان است. پمپ استخر کوچک تر، باعث افزایش زمان گردش آب و افت کیفیت تصفیه آب استخر و کدر شدن آن می شود. 


در نتیجه، انتخاب پمپ با سایز مناسب مهمترین کاری است که در طراحی سیستم های تصفیه آب استخر باید در نظر گرفته شود. سایز پمپ منظور ظرفیت آبدهی و ارتفاع یا همان هد پمپ می باشد. برای استخرهای خانگی، نرخ گردش آب با توجه به میزان استفاده از استخر و سرباز یا سرپوشیده بودن استخر بین 4 تا 8 ساعت است. ارتفاع یا هد آن نیز بسته به نوع تجهیزات و فاصله آنها از استخر می تواند محاسبه شود.


راه اندازی پمپ استخر بدون آب


بیش تر پمپ های استخر از نوع پمپ های خود مکش می باشند، اما بدون آب و در حالت خشک نمی توانند کار کنند. خود مکش یعنی این که این پمپ ها این قابلیت را دارند، که در صورت وجود آب در پمپ و بعد از راه اندازی، مقدار هوای محدود موجود در خود را خارج کنند. اما در هر حال باید بیش تر پمپ در زمان راه اندازی، حاوی آب باشد.


پمپ های استخری که پایین تر از سطح آب قرار دارند، به این دلیل که ستون آب همیشه بالای آنها وجود دارد، معمولا مشکلی از این لحاظ ندارند. اما برای پمپ هایی که روی زمین و هم سطح و یا بالاتر از استخر قرار دارند، همیشه در زمان راه اندازی باید مقداری آب به آنها اضافه شود، تا در عملکرد آنها مشکلی ایجاد نشود.


یکی دیگر از نکاتی که برای جلوگیری از خشک کار کردن پمپ باید رعایت شود، دقت به سطح آب جلوی اسکیمر استخر است. آب سطح استخر هیچ وقت نباید از نیمه ارتفاع اسکیمر پایین تر باشد. 


اگر سطح آب استخر از این مقدار پایین تر باشد، احتمال ورود هوا به پمپ و ایجاد مشکل در آن افزایش می یابد. حداقل خسارت ناشی از ورود هوا به پمپ استخر، آسیب سیل مکانیکی آن است که از ورود آب به الکتروپمپ جلوگیری می کند.


مشکلی که در اثر کار کردن پمپ استخر به صورت خشک ایجاد می شود، چیست؟ اگر پمپ در حالت خشک کار کند، باعث افزایش حرارت خود پمپ و آب داخل آن می شود. این افزایش حرارت باعث مشکلات زیر در پمپ می شود:


•    آب شدن بخش های پلاستیکی پمپ
•    آسیب جدی بخشی از پمپ که با آب تماس دارد.


بخش الکتروموتور پمپ معمولا به دلیل داشتن سنسور و محافظ افزایش دما، ممکن است آسیب نبیند، اما بخشی از پمپ که با آب تماس دارد، آسیب جدی می بیند. حتی در صورتی که پمپ مدتی بدون آب کار کرد و به ظاهر سالم ماند، مکانیکال سیل آن حتما باید تعویض شود.


تعویض نکردن مکانیکال سیل هنگام تعویض الکتروموتور


معمولا خرابی الکتروموتور پمپ بیش تر از بخش هد پمپ اتفاق می افتد، که با آب در تماس است. بنابر این تعمیر یا تعویض الکتروموتور پمپ استخر معمولا متداول است. هزینه یک الکتروموتور شاید نصف هزینه یک پمپ باشد، بنابر این رفع ایراد پمپ تنها با تعویض الکتروموتور، در بیش تر موارد گزینه ای مقرون به صرفه از لحاظ اقتصادی است. 


یک اشتباه بزرگ که در زمان تعویض الکتروموتور پمپ استخر اتفاق می افتد، عدم تعویض مکانیکال سیل می باشد. علت این است که مکانیکال سیل نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ورود آب به الکتروموتور و خرابی آن دارد. 


حتی در صورتی که به لحاظ ظاهری مکانیکال سیل، سالم باشد، اما ممکن است به دلیل کهنه بودن بعد از بسته شدن الکتروموتور جدید، آب بندی مناسبی نداشته باشد. در نتیجه آب وارد الکتروموتور شده و هزینه ای که برای تعویض الکتروموتور انجام داده اید از بین می رود.


بنابر این، هنگام تعویض الکتورموتور حتما از مکانیکال سیل جدید استفاده کنید، حتی اگر به ظاهر مکانیکال سیل قبلی سالم باشد. استفاده از مکانیکال سیل جدید باعث محافظت از الکتروموتور و افزایش طول عمر آن می شود.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر