کاربرد انواع فیلترهای کربنی در دستگاه تصفیه آب خانگی

کاربرد انواع فیلترهای کربنی در دستگاه تصفیه آب خانگی


کربن از عناصری است که در طبیعت به وفور یافت می شود و در کنار این به دلیل ساختار، کاربردهای باورنکردنی دارد. به طوری که در صنایع مختلف مثل داروسازی، پتروشیمی، تصفیه آب و... از آن استفاده می شود و در مواردی با تغییر ساختار امکان تغییر آن به ماده ارزشمندی مثل الماس وجود دارد. کارایی های این ماده به صورت کامل در مقاله کاربردهای مختلف کربن در صنایع گفته شده است، اما در ادامه قصد داریم که به نمونه ای از کارایی های این ماده با جزئیات بیشتر بپردازیم.


کربن از موادی است که با توجه به ساختار کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون دارد. نمونه ای از کاربردهای این ماده در زمینه حذف و از بین بردن آلاینده های موجود در آب و هواست. این ماده در قالب فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب و هوا به کار می رود و توانایی از بین بردن آلاینده های خطرناکی را دارد، به طوری که در شروع جنگ جهانی دوم از این ماده در ماسک ها برای جلوگیری از ورود گازهای سمی استفاده می شد. 

کربن فعال چیست؟


کربن فعال ماده ای بر پایه کربن است که طی فرایندهای مختلف و با اصلاح فیزیکی در فشارهای کنترل شده به وجود می آید. بعد از انجام این فرایند کربن خاصیت های مختلفی را مثل تخلخل و سطح مقطع بالا پیدا می کند که این قابلیت برای جذب آلاینده های موجود در آب و هوا کاربرد بسیار زیادی دارد. این موضوع باعث می شود که آلاینده ها با ورود به فیلترهای کربنی در معرض آن قرار بگیرند و به راحتی توسط کربن جذب شوند. 


امروزه سطح آلاینده های موجود در آب به اندازه ای است که نوشیدن آن می تواند اثرات غیر قابل جبرانی را برای ما در پی داشته باشد. اما ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که با وجود تصفیه آب در تصفیه خانه ها چرا سطح آلاینده های موجود در آب زیاد است؟ پاسخ این سوال در روش حذف آلاینده ها در تصفیه خانه هاست، به این صورت که امکان حذف تمام آلاینده ها و البته تنظیم سختی آب با استفاده از این روش ممکن نیست. بنابراین استفاده از دستگاه های تصفیه خانگی برای بالا رفتن سطح کیفی آب اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این استفاده از این دستگاه ها طعم و بوی آب را تا حد زیادی بهبود می دهد. 


انواع فیلترهای کربنی در دستگاه تصفیه آب خانگی


در دستگاه های تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس معمولا سه نوع فیلتر کربنی تعبیه می شود که در ادامه عملکرد آن ها را به صورت کلی بررسی می کنیم:


فیلتر کربن گرانول


در دومین مرحله از فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب فیلتر کربن گرانول تعبیه می شود. این فیلتر با توجه به ساختار سطح بزرگی را با منافذ فراهم می کند تا تمام آلاینده های آب در معرض آن قرار بگیرد و از آب حذف شوند. از این فیلترها علاوه بر دستگاه های تصفیه آب خانگی در مقیاس های بزرگتر مثل تصفیه فاضلاب و یا در ورودی ساختمان ها استفاده می شود. از مهم ترین تاثیراتی که فیلترهای کربن گرانول در بهبود کیفیت آب دارند حذف رنگ و بو و طعم آب است. در زمینه استفاده از فیلترهای کربن گرانول تایید کیفیت پیش از خرید اهمیت زیادی دارد و از دلایل آن را می توان به موارد زیر اشاره کرد: 


•    کیفیت فیلترهای کربن گرانول در تغییر طول عمر فیلتر کربن بلاک و ممبران در ادامه روند فیلتراسیون بسیار موثر است و در صورت عدم کیفیت توانایی مناسبی را در حذف آلاینده ها ندارد و این موضوع موجب تعویض زودهنگام فیلترهای ممبران و کربن بلاک می شود.


•    اگر فیلترهای کربن گرانول کیفیت های لازم را نداشته باشند، قدرت جذب پایین و در نتیجه توانایی مناسبی در حذف آلاینده های موجود در آب ندارند.


•    اگر فیلترهای کربن گرانول کیفیت های لازم را نداشته باشند و از موادی بر پایه گیاهی ساخته نشوند امکان ورود آلاینده به آب از این طریق وجود دارد. 


 فیلتر کربن بلاک


در ادامه روند فیلتراسیون در دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلتر کربن بلاک برای حذف آلاینده های باقی مانده مثل کلر، مواد شیمیایی سرطان زا، برخی فلزات سنگین و... استفاده می شود. این فیلترها از بلوک های کربن جامد و به صورت فشرده ساخته شده اند و این موضوع باعث افزایش قدرت جذب این فیلتر نسبت به فیلترهای کربن گرانول در مرحله دوم دستگاه های تصفیه آب می شود. درست مانند فیلتر کربن گرانول کیفیت این فیلترها هم تاثیر بسیار زیادی در سطح کیفی آب و حذف آلاینده های موجود در آب دارد. طول عمر فیلترهای کربن بلاک معمولا به اندازه 6 ماه و عوامل زیر در تغییر آن تاثیر گذار است: 


•    سختی آب: هر چقدر میزان سختی آب بیشتر باشد طول عمر فیلتر کربن بلاک کوتاه می شود.


•    میزان مصرف آب: معمولا ظرفیت تصفیه آب فیلترهای کربن بلاک در زمان ساخت مشخص می شود و اگر میزان آب ورودی به این فیلترها بسیار بیشتر باشد در تغییر طول عمر آن تاثیر گذار است.


•    کیفیت فیلتر کربن گرانول: همان طور که گفته شد کیفیت فیلترهای کربن گرانول در دستگاه های تصفیه آب خانگی از عوامل تاثیر گذار در تغییر طول عمر سایر فیلترهای دستگاه تصفیه آب مثل کربن بلاک است.


•    کیفیت فیلتر استفاده شده: اگر فیلتر کربن بلاک کیفیت های لازم را داشته باشد علاوه بر توانایی بالا در زمینه تصفیه آب طول عمر مناسبی دارد. 


فیلتر پست کربن


در دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس به دلیل عملکرد بسیار دقیق فیلتر ممبران روند تصفیه آب به کندی انجام می شود و به همین دلیل در این دستگاه ها از مخزن برای ذخیره آب استفاده می شود. این موضوع باعث می شود تا آب تصفیه شده همیشه در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد و راندمان دستگاه به میزان قابل توجهی افزایش یابد. اما ممکن است بعد از ورود آب به مخزن های ذخیره و راکد ماندن آن کیفیت آب تحت تاثیر قرار گرفته و بو و طعم آن تغییر کند. در این صورت وجود فیلتر کربنی در ادامه فیلتراسیون برای بالا رفتن کیفیت آب لازم است. بنابراین در این دستگاه ها از فیلتری به اسم پست کربن استفاده شده که ساختاری شبیه فیلتر کربن گرانول دارد و در مرحله پنجم فیلتراسیون قرار می گیرد. طول عمر این فیلتر کربنی به اندازه 1 سال و عوامل زیر در تغییر آن تاثیر گذار است:


دقت فیلتر ممبران: فیلترهای پست کربن در دستگاه های تصفیه آب بعد از ممبران قرار می گیرند و اگر فیلتر ممبران کیفیت مناسبی را برای تصفیه آلاینده ها نداشته باشد باعث کاهش طول عمر فیلترهای پست کربن بشود.


کیفیت مخزن دستگاه: در صورتی که مخزن دستگاه تصفیه آب کیفیت لازم را نداشته باشد بو و طعم بدی می گیرد و این موضوع عملکرد فیلتر پست کربن را برای از بین بردن بو و طعم آب افزایش می دهد. در نتیجه این روند طول عمر فیلتر پست کربن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.


میزان مصرف آب: در صورتی که میزان مصرف آب بسیار بالاتر از ظرفیت فیلتر پست کربن باشد طول عمر آن کاهش می یابد.


کیفیت کربن استفاده شده: اگر کربن موجود در فیلتر پست کربن و به صورت کلی فیلتر کیفیت مناسبی را نداشته باشد موجب کاهش طول عمر آن می شود.

فیلترهای کربنی در دستگاه تصفیه آب


آلاینده های حذف شده توسط فیلترهای کربنی در آب


گفته شد که در آب شرب حتی با وجود حذف آلاینده ها در تصفیه خانه عامل های خطرناک زیادی وجود دارد، که بخش زیادی از این آلاینده ها توسط فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب از بین می روند. در ادامه به بررسی مهم ترین آلاینده هایی که توسط این فیلترها در آب حذف می شوند می پردازیم: 


کلر: همان طور که همه ما می دانیم در تصفیه خانه ها از کلر برای میکروب کشی آب استفاده می کنند اما آیا می دانید که این ماده تاثیرات بسیار مخربی را برای سلامت به دنبال دارد؟ این ماده علاوه بر این که اثرات بسیاری بر سلامتی دارد، باعث ایجاد بو و طعم در آب می شود. در کنار مواردی که گفته شده گاز کلری که در آب استفاده می شود در طولانی مدت می تواند از عوامل ابتلا به سرطان هایی مثل ریه، خون و... باشد. این آلاینده توسط فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب از بین می روند و در نتیجه آن بو و طعم آب به صورت کامل از بین می رود و سطح کیفی آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. 


آفت کش ها: سموم کشاورزی آلاینده هایی هستند که در طول سال ها منابع آب را به صورت گسترده در کشور ما آلوده کردند. از دلایلی که موجب آلودگی منابع آب در ایران با این آلاینده شده عدم توجه کشاورزان به استفاده کنترل شده از آن است، این نوع آلاینده ها معمولا از طریق نفوذ به خاک وارد منابع آب زیر زمینی و در نهایت به سیستم لوله کشی ما وارد می شوند. سموم کشاورزی بعد از ورود به آب تاثیرات بسیار مخربی را برای سلامتی مثل اختلال در سیستم عصبی و گوارش، سرطان معده و مری، حساسیت های پوستی و... به دنبال دارد. بنابراین از بین بردن این آلاینده ها در آب با توجه به اثراتی که به دنبال دارند اهمیت زیادی دارد و در دستگاه های تصفیه آب خانگی با فیلترهای کربنی انجام می شود. 


نیترات: از دیگر آلاینده های موجود در آب که از طریق فاضلاب های شهری، صنعتی، سوزاندن سوخت های فسیلی و... به آب وارد شده و مضرات زیادی را برای سلامتی ما به دنبال دارد نیترات است. از بیماری هایی که در صورت نوشیدن آب با نیترات بالا ممکن است به آن دچار شوید سندرم کودک آبی می باشد، این بیماری با ورود نیترات به بدن ظرفیت حمل اکسیژن را در هموگلبین کاهش می دهد و باعث تنگی نفس در کودک می شود. علاوه بر این عامل بسیار خطرناک نیترات اثرات دیگری را مثل سرطان معده، اختلالات تیروئیدی به دنبال دارد و به تازگی محققان متوجه وجود رابطه معناداری بین ابتلا به بیماری ام اس و غلظت این آلاینده در آب شده اند. با توجه به مواردی که گفته شده حذف این آلاینده در آب اهمیت زیادی دارد و با فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب خانگی حدود 50 تا 70 درصد کاهش می یابند.


تنها بخشی از آلاینده هایی که توسط فیلترهای کربنی در دستگاه های تصفیه آب حذف می شوند در مطالب فوق گفته شد. این موضوع را هم در نظر بگیرید که در تمام موارد استفاده از فیلترهای کربنی کیفیت کربن استفاده شده اهمیت زیادی دارد. 


در صورت تمایل برای خرید محصولات تصفیه آب با مراجعه به سایت آبین از امکان مشاوره رایگان مجموعه ما استفاده کنید. 

منبع: https://abin.ir/
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر