آشنایی با سریع ترین آبزیان جهان

آشنایی با سریع ترین آبزیان جهان

سریع ترین شکارچی آبی و جریان زندگی موجودات مختلف در آب، بر روی زمین و در هوا به اشکال مختلف یک واقعیت شگفت انگیز است. این موجودات از نظر سرعت، اندازه و ویژگی های خاص نیز متفاوت هستند. دنیای اعجاب انگیز حیات در زیر آب های پهناور یکی از موضوعات جذاب است، که هنوز هم بعد از سال ها توجه پژوهشگران و مردم عادی را به خود جلب کرده است. یکی از موضوعات جذاب در رابطه با آبزیان، سریع ترین موجودات این دسته هستند، که هر کدام دارای خصوصیات جالب و بی نظیری می باشند.


ویژگی ها و خصوصیاتی که شاید کمتر بر روی موجودات زنده بر روی زمین بتوان آن را یافت. علاوه بر این، دسترسی به آبزیان و کشف واقعیت های زمر آلود زندگی آنها، نیازمند تجهیزات مشخصی برای انجام تحقیقات در زیر آب می باشد، که هر فردی به تنهایی قادر به انجام آن نیست. همین ویژگی باعث رمز آلود بودن و جذابیت بیش تر حیات موجودات زیر آب شده است.


آیا شما نیز تا به حال به زندگی موجوداتی که در زیر آب زندگی می کنند، فکر کرده اید؟! به نظر شما آیا سریع ترین یوزپلنگ بر روی زمین در دریا و اقیانوس نیز همان قدرت و سرعت را دارد؟


اگر شما نیز به حیات موجودات زیر آب علاقه مند هستید؟ با ما همراه باشید تا در سفری به عمق دریاها و اقیانوس های جهان، با سریع ترین موجودات آبزی با توجه به سرعت آنها آشنا شویم. 


10 مورد از سریع ترین آبزیان جهان


در این دسته بندی به ترتیب از کم سرعت ترین به پرسرعت ترین ماهی دنیا، به بررسی هر کدام می پردازیم.


رتبه 10: نهنگ خلبان: سرعت 32 km/h


نهنگ خلبان متعلق به خانواده Globicephala کندترین ماهی دریا می باشد. نهنگ های خلبان به دو دسته نهنگ های خلبان با باله های بلند و نهنگ های خلبان با باله های کوتاه تقسیم بندی می شوند. نهنگ های خلبان دارای زندگی اجتماعی با یکدیگر می باشند.


این نهنگ ها با نهنگ های قاتل شباهت هایی دارند، اما مربوط به دلفین ها می باشند. تعداد دندان های نهنگ های خلبان، در مقایسه با دلفین ها کمتر است. این به دلیل سازگاری آنها با نوع تغذیه شان می باشد. غذای نهنگ های خلبان شامل: ماهی کوچک، ماهی ده پا، هشت پا و ماهی های مرکب می باشد.


نهنگ های خلبان سرعتی برابر با 20 مایل در ساعت دارند و هنگامی که در عمق بیش تری باشند، این سرعت افزایش می یابد. این موجود آبزی قادر به صید طعمه خود تا عمق 3200 فوتی از سطح آب می باشد. 


طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه آنگولا، حدود 23 گونه از نهنگ های خلبان باله کوتاه در زیر سطح آب وجود دارند، که طبیعت و ماهیت آنها به به یوزپلنگ وحشی نزدیک تر است.


رتبه 9: ماهی باراکودا: سرعت 43 km/h


ماهی باراکودا یک ماهی بزرگ با رفتار خشونت آمیز و ظاهر ترسناک می باشد. این ماهی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری اقیانوس زندگی می کند؛ این گونه از سریع ترین آبزیان، در قسمت های بالای آب در مناطقی با صخره های مرجانی و چمنزارها زندگی می کنند. ماهی باراکودا، با عناوین دیگری مانند شاه ماهی و واهو نیز شناخته شده است.


این نوع ماهی درای سرعت 27 مایل در ساعت می باشد، که برای ماهیگیران یک چالش اساسی محسوب می شود. به شناگران آب های گرمسیری همیشه در رابطه با حضور این ماهیان وحشی هشدار داده می شود، زیرا باراکودا هر زمان که احساس خطر کند، حتی اگر طعمه او انسان نباشد، بی رحمانه به آن حمله می کند.


ماهی باراکودا حدود 66 اینچ طول دارد و وزن آن بسته به سردی آبی که در آن زندگی می کند، متفاوت است. این گونه از سریع ترین آبزیان جهان، از ماهی های مرکب و جانوران دریایی تغذیه می کنند. ماهی باراکودا در مناطق اقیانوس آرام و مدیترانه در مقایسه با دیگر مناطق بیش تر دیده شده است.


باراکودا این قابلیت را دارد، تا برای مدت زمان 6 سال در شرایط مساعد زندگی کند. این نوع ماهی به دلیل تغذیه و هم چنین به عنوان ماهی مجاز برای صیادی شناخته شده می باشد.


تا این جای مطلب از میان ده تا از سریع ترین موجودات آبزی شناخته شده، در واقع کندترین آنها را معرفی کردیم. به دلیل طولانی بودن توضیحات مرتبط با رده های دیگر، تنها سرعت و نام هر یک از آنها را در جدول زیر بیان می کنیم.

 

رتبه در میان ده تا از سریع ترین آبزیان

نام

سرعت

8

نهنگ قاتل (نام علمی اُرکا)

 55 کیلومتر بر ساعت

ماهی بونیتو

64 کیلومتر بر ساعت

ماهی استخوانی

40 کیلومتر بر ساعت

5

ماهی پرنده

69 کیلومتر بر ساعت

4

 ماهی تن با باله ها و پشت زرد رنگ 

74 کیلومتر بر ساعت

3

کوسه ماکو 

74 کیلومتر بر ساعت

 

 

نهنگ قاتل با رنگ بدن سیاه از خانواده نهنگ های دندان دار اقیانوسی می باشد، که از بزرگ ترین نوع این دسته از پستانداران است. تغذیه آن شامل: موجودات دریایی مانند گوساله ماهی، دلفین و ... می باشد. نهنگ قاتل در بالای زنجیره غذایی قرار دارد و هیچ تهدیدی از سمت دیگر حیوانات متوجه او نیست و در شرایط مختلف دریا در مناطق قطب شمال، قطب جنوب و مناطق گرمسیری به غیر از دریاهای بالتیک و سیاه می تواند زندگی کند.


ماهی های بونیتو که با نام ساردین نیز شناخته می شوند، دارای عضلات چرخشی سریع هستند، که به سرعت پیوسته ماهی بونیتو کمک می کند. هم چنین دارای عضلات چرخشی آهسته ای می باشند، که به آنها استقامت بیش تری می دهد. ماهی ساردین در دریای سیاه، آتلانتیک و اقیانوس و هم چنین دریای مدیترانه یافت می شود. بونیتو به عنوان یک ماهی خوراکی به روش های مختلفی مورد مصرف قرار می گیرد.

 

 

 

10 مورد از سریع ترین آبزیان جهان


 

ماهی استخوانی دارای تعداد زیادی استخوان ریز می باشد و سریع ترین ماهی در آب های کم عمق جهان است. رنگ ماهی استخوانی معمولا سیاه و نقره ای می باشد. این گونه از سریع ترین آبزی جهان، در مناطق ساحلی گرمسیری و کم عمق زندگی می کند. این ماهی یک کیسه هوا دارد که در هنگام شنا به او اجازه تنفس می دهد. ماهی استخوانی طعمه کوسه و باراکودا می شود. ماهی استخوانی به عنوان یک ماده خوراکی نیز استفاده می شود.


ماهی پرنده در اقیانوس ها به خصوص آب های گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می کند. پنجمین سریع ترین آبزی، در مناطق دارای نور خورشید و در عمق حدود 200 متری با نور مرئی بیش تر زیست می کند. این ماهی نام خود را از ماهیت گریزان از شکارچیان گرفته است. آنها می توانند 200 متر دورتر از شکارچیان خود فرار کنند. این گونه از ماهی در معرض خطر می باشد و به عنوان شکار در شب استفاده می شود.


ماهی تن با باله ها و پشت زرد رنگ، متعلق به خانواده ای یکسان با ماهی بونیتو می باشد. این ماهی بیش تر اوقات سرعت 46 مایل در یک ساعت را دارد، که به دلیل طراحی بیولوژیکی آن می باشد؛ باله های سوراخ و شیارهای ویژه به آنها کمک می کند، تا در طول جریان آب حرکت کنند. ماهی تن همه مواد غذایی اطراف خود را می خورد و این دلیلی برای افزایش وزن این ماهی می باشد. این گونه از ماهی از محیط های بسته مانند دریای مدیترانه و سیاه دوری می کند و اغلب با دیگر گونه های ماهی تن در حرکت است.


کوسه ماکو در میان انواع گونه های کوسه سریع ترین آبزی می باشد. سرعت رشد این موجودات آبزی در مقایسه با کوسه های بزرگ تر و کوچک تر بیش تر است و میانگین طول آنها برابر با 3.2 متر می باشد. آنها در سراسر جهان در آبهای گرمسیری زندگی می کنند. کوسه ماکو، ماهی تن، اره ماهی، بونیتو و دیگر غذاهای دریایی را مصرف می کند. 
در پرونده حمله کوسه ها، حمله این کوسه به انسان و قایق ها گزارش شده است. البته گزارش تنها مربوط به حمله و کشته شدن انسان است، نه طعمه بودن او. کوسه ماکو طبق لیست ارائه شده توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، جزو کوسه های آسیب پذیر قرار گرفته است، زیرا همیشه توسط صنعت ماهیگیری مود توجه بوده است. 


رتبه 2: اره ماهی: سرعت 97 km/h  


از مشخصات بارز اره ماهی ها، دارا بودن دهان بزرگ با طول زیاد است. این گونه از ماهی ها دارای ساختارهای طولانی بدنی می باشند و در بزرگسالی دندان و فلس خود را از دست می دهند. اره ماهی در مناطق اقیانوس هند، اطلس و ارام در عمق 550 متری از سطح آب یافت می شود. بیش ترین طول و وزن گزارش شده برای این گونه از ماهی به ترتیب 4.55 متر و 650 کیلوگرم می باشد.
از این نوع ماهی در غذاهای گران قیمت کشورهای اروپایی استفاده می شود. در آب و هوای سرد، اره ماهی تمایل دارد به سمت مناطقی با آب و هوای گرمتر حرکت کند. هم چنین این قابلیت فوق العاده را دارد، که به عمق حدود 2000 فوت به سمت طعمه خود شیرجه بزند. دهان شمشیر یا اره ماهی به افزایش سرعت و شکار طعمه کمک زیادی می کند. 
سیستم زنجیره غذایی نشان می دهد، که اره ماهی اغلب توسط ماهی های بزرگ و کوسه ها طعمه می شوند. این دومین سریع ترین آبزی جهان، قادر به شنا با سرعت بسیار بالا می باشد و موارد کمی از حمله آن به انسان گزارش شده است. اره ماهی دارای مقاوم دوم در لیست سریع ترین حیوانات زیر آب می باشد.


رتبه 1: نیزه ماهی (Marlin): سرعت 110 km/h 


نیزه ماهی بدنی بلند با فنس هایی بلند و دهان کشیده ای دارد که از پوسته آن امتداد یافته است. نیزه ماهی سریع ترین شکارچی آبی زیر آب با سرعت 68 مایل در ساعت می باشد. نیزه ماهی در آب های گرمسیری زندگی می کند. طول این نوع از سریع ترین آبزیان، برابر با 7 متر و وزن آن حدود 60 پوند است. 
نیزه ماهی از دهان طولانی خود برای شکار طعمه استفاده می کند. انواع شمشیر ماهی دندان دار، از گونه نیزه ماهی می باشند، که با میانگین سرعت 68 مایل در ساعت، اولین و سریع ترین موجود در جهان زیر آب هستند. این نوع ماهی، سطح بالای آب را ترجیح می دهند و گاهی اوقات برای شکار طعمه در سطح شنا می کنند. گونه شمشیر ماهی، نوع خاصی از مهاجرت از مناطق گرمسیری به مناطق گرمتر را انجام می دهند.
گونه نیزه ماهی با اره ماهی و انواع ماهی Scombridaea مرتبط است. این ماهی جنگنده با سرعت بالا در زیر آب حالت خود را حفظ کرده و به سفر ادامه می دهد. دنیای علم، در تلاش است تا واقعیت های جالب تری را در مورد این سریع ترین آبزی جهان به دست آورد.

منبع: https://themysteriousworld.com/fastest-animals-water
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر