سیاره مریخ مقصد بعدی انسان ها برای زندگی 

سیاره مریخ مقصد بعدی انسان ها برای زندگی 

«حیات زمین در خطر مرگ» عنوانی است که همه ما در طول زندگی کمترین توجه را به داشته ایم و این بی توجهی موجب شده تا زنگ خطر دانشمندان برای به پایان رسیدن حیات زمین هشداری برای همه ما انسان ها باشد. اما سرچشمه همه این آسیب ها سبک زندگی ما و عدم اهمیت به زندگی نسل های آینده در زمین است. در ادامه باید به این نکته هم اشاره کرد که بسیاری از این آسیب ها غیر قابل جبران می باشد و بالاخره زمانی می رسد که امکان زندگی کردن در سیاره زمین غیر ممکن می شود.


این موضوعات باعث تولد رویای زندگی در سایر سیارات در تخیلات دانشمندان و اخترشناسان شد و عده ای زیادی از افراد را به خود مشغول کرد. این رویا در ابتدا کاملا غیر ممکن به نظر می رسید اما بعد از کشف نشانه هایی از وجود آب در سیاره مریخ توجه عده زیادی از افراد به این موضوع جلب شد. این سیاره با اندازه ای کوچک تر و جاذبه کمتر نسبت به سیاره زمین در چهارمین مدار منظومه شمسی قرار دارد. طبق گزارش ایسنا وجود چاله ای از بخار در سیاره مریخ کاملا ثابت شده و هر دو سال یک بار باز و این موضوع موجب جریان آب در فضا می شود. اما مسئله ای که دانشمندان را با چالش مواجه کرد علت وجود این بخار آب در سیاره مریخ است. 


این که در سیاره مریخ امکان حیات وجود دارد یا نه موضوع بسیار مهمی برای ناسا و دیگر سازمان های فضایی جهان است. به این صورت که مهندسان بریتانیایی در سازمان فضایی اروپا قصد دارند که رباتی را طراحی کنند تا برای بررسی های علمی نمونه ای از سنگ و خاک مریخ را به زمین ارسال کند. این سازمان برای مشخص کردن جزئیات این پروژه عظیم در حال مذاکره با شرکت های صنعتی در آمریکا است. اما اگر در مورد جزئیات اطلاع از این پروژه کنجکاو هستید باید گفت که طبق برنامه ریزی های دقیق ناسا و سازمان فضای اروپا تجهیزات لازم برای نمونه بردای از سنگ و خاک سیاره سرخ در سال 2026 فرستاده می شود.

در این زمینه بن بویز سرپرست تیم امکان سنجی ایرباس می گوید: ربات مریخ نورد خیلی کوچک است، اما جزئیات و ملزومات ساخت این دستگاه بسیار دشوار می باشد. ساخت این ربات مریخ نورد باید به این صورت باشد که بدون دریافت دستور از زمین، مسافت های بسیار طولانی را در مریخ طی کرده و به صورت مستقل برای پیمایش ادامه مسیر برنامه ریزی کند.


آیا وجود آب در مریخ ثابت شده است؟


به گفته دانشمندان وجود رگه های تیره در مریخ تا حدودی نشان دهنده جریان آب به صورت مایع در این سیاره است. دانشمندان معتقدند که وجود این نشانه ها امکان حیات را در این سیاره افزایش می دهد این موضوع به این دلیل است که در صورت وجود آب در مریخ ممکن است موجوداتی مثل تک سلولی ها در آن وجود داشته باشند. نتیجه فعالیت دانشمندان ایتالیایی در سازمان فضایی اروپا و در مامویت مارس اکسپرس نشان دهنده این موضوع است که دریاچه ای مملو از آب مایع در زیر یخ های قطب جنوب مریخ وجود دارد. در این زمینه بررسی نظریات انریکو فلامینی، دانشمند ارشد سابق آژانس فضایی ایتالیا که در واقع وظیفه نظارت بر این پروژه را برعهده داشت قابل توجه است. انریکو فلامینی گفت: این آب مایع و شور و با سنگ در ارتباط است، در واقع امکان این که تمام مواد تشکیل دهنده حیات در این سیاره وجود داشته باشد هست و حتی این فرضیه وجود دارد که در مریخ زمانی شکلی از حیات وجود داشته که اثراتی از آن حفظ شده است. 


طبق نظر دانشمندان دریاچه ای که در مریخ وجود دارد شبیه دریاچه های زیر سطحی زمین مثلا گرینلند و قطب جنوب است. این موضوع نشان دهنده این است که هر چه کاوش ها در این سیاره بیشتر شود اطلاعات جذاب تری در اختیار ما قرار می گیرد. البته در ادامه طی بررسی ها وجود آب در این سیاره بسیار بعید اعلام شد.

سفر به مریخ


ایلان ماسک و رویاهای بلند پروازانه 


رویای سفر به مریخ همیشه با فردی به نام ایلان ماسک همراه است، این فرد بنیان گذار شرکت فضایی اسپیس ایکس می باشد.ایلان ماسک با هدف و انگیزه ساخت نسل جدید موشک های فضاپیما برای سفر به مریخ اسپیس ایکس را پایه گذاری کرد و نتیجه تلاش های او ساخت موشک استار شیپ است. این موشک برای چند پروژه رفت و آمد به مریخ طراحی شده و این نشان دهنده این است که ایلان ماسک اعتقادی به بی بازگشت بودن سفر به مریخ ندارد. اما موضوعی که این فضاپیما را با بقیه متفاوت می کند سوخت گیری این موشک در مدار است، هر چند در این مورد هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست.

نکته قابل توجه در این مورد استفاده از موتور بسیار مدرنی است که با سوخت متان کار می کند و وجود آن در صنعت فضا تاکنون بی سابقه بوده است. رویاهای ایلان ماسک با وجود سنگین بودن پروژه ها دور از واقعیت نیست اما حتی سازمان فضایی ناسا هم برای ارسال انسان ها توسط این شرکت مردد است. به گفته ماسک اولین پرواز به مریخ در سال 2022 اتفاق می افتد و در ادامه سکونت 1 میلیون نفر در مریخ هدف بعدی است. نمونه آزمایشی فضاپیمای ماسک در طی 4 سال آینده ارسال خواهد شد و در صورت موفقیت آمیز بودن گام های بعدی برای عملیاتی شدن پروژه های این شرکت فضایی برداشته خواهد شد. 


سفر هدفمند به مریخ با مارس وان


از هیجان انگیزترین مامویت ها و خبرهایی که برای افراد علاقمند به فضا وجود دارد بحث سفر به مریخ و رویای زندگی در سیاره سرخ است. این موضوع باعث شده تا افراد و کمپانی های زیادی پروژه هایی را برای ارسال افراد به مریخ آغاز کنند که البته ادامه آن ها به شرایط زیادی وابسته است. از دیگر پروژه هایی که امکان بیشتری برای عملی شدن آن نسبت به رویاهای بلند پروازانه ایلان ماسک وجود دارد مارس وان است.


 این کمپانی با قاطعیت تمام سفر به مریخ را بی بازگشت اعلام کرده و در طی سال ها به دنبال ارسال کلونی و تجهیزات برای زندگی در این سیاره بوده است. مارس وان از ابتدا اهداف مشخصی را برای سفر به مریخ در سر داشته و از همان ابتدا لیستی از افراد داوطلب برای این سفر بی بازگشت را آماده کرده است. این افراد طی زمان های مشخصی تمرین هایی را برای راحت تر شدن اوضاع در طول سفر توسط کمپانی مارس وان می بینند. بنابراین برنامه ریزی ها برای سفر به سیاره مریخ توسط این کمپانی کاملا مشخص است. 


سفر به سیاره مریخ هدف کاملا برنامه ریزی شده توسط ناسا و سایر سازمان های فضایی جهان است. این سفر در نهایت اتفاق می افتد اما این که کدام کمپانی و فضاپیما برای انجام آن پیشتاز می باشد موضوعی است فقط با سپری شدن سال ها متوجه آن می شویم. اما چیزی که در این زمینه کاملا مشخص است سفر غیر قابل پیشبینی به این سیاره اسرار آمیز در نهایت و با تمام خطرهایی که به دنبال دارد اتفاق می افتد.

منبع: https://abin.ir/
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر