معرفی دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

معرفی دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

نوشیدن آب آلوده و بیماری های ناشی از آن از موضوعاتی است که در صورت اهمیت به سبک زندگی سالم حتما به آن توجه کرده اید. بیماری های خطرناکی که به دلیل نوشیدن و مصرف آب با سطح آلاینده های بالا در جهان همه گیر شده اهمیت موضوع تصفیه آب را به همه ما اثبات می کند. اما از بین رفتن آلاینده ها در تصفیه خانه ها با توجه به حجم بالای آب و با استفاده از کلرزنی روش مناسبی است؟ این روش تا حدودی آلاینده ها را از بین می برد اما هیچ تاثیری در کاهش سختی آب نداشته و در ضمن موجب از بین رفتن عوامل خطرناکی مثل نیترات نمی شود. بنابراین در این زمینه تصفیه آب به صورت دقیق و جزئی تر راه کار بسیار مناسب تری است. 

دستگاه های تصفیه کننده آب قادر به حذف آلاینده ها در مقیاس های متفاوتی هستند و می توانند به صورت خانگی به کار رفته و یا آب را با حجم های بالاتر تصفیه کنند. همه ما تا حدودی در مورد دستگاه تصفیه آب خانگی و کاربردهای آن آشنا هستیم، اما شاید برای شما سوال شود که در مقیاس های بیشتر از حجم آب استفاده از چه دستگاهی مناسب است؟


اگر قصد تصفیه آب را با ظرفیت بیشتری نسبت به مصارف خانگی دارید مطالعه مطالب زیر کمک بسیار خوبی برای شما در این راستاست:


در صورتی که مصرف آب در ابعاد بیشتر از مصارف خانگی باشد استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی اشتباه است. در این دستگاه ها از فیلتر ممبران استفاده می شود، ممبران قابلیت و توانایی کاهش سختی آب را دارد و در واقع تنها فیلتر موثر در این زمینه است. مهم ترین ویژگی های دستگاه های تصفیه آب با سیستم فیلتراسیون اسمز معکوس داشتن فیلتر ممبران است که سختی آب را با این روش کاهش می دهد. در دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلتر ممبران با ظرفیت حداکثر 100 گالن در شبانه روز استفاده شده است و در این مورد طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی با ظرفیت بالای 200، 400 و یا 500 گالن در شبانه روز راه حل بسیار مناسبی در مکان هایی با دبی آب بالا مثل رستوران ها، کافی شاپ، شرکت و... است. 

 

قطعات دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 


فیلتر الیافی: این فیلترها توانایی از بین بردن رسوبات موجود در آب را داشته و موجب شفافیت آن می شوند. رسوبات همان گل و لای، خاک، لجن و شن و ماسه های موجود در آب هستند، این آلاینده ها سطح کیفی آب را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می دهند و در مرحله اول فیلتراسیون در سیستم های اسمز معکوس از آب حذف می شوند. کیفیت این فیلترها اهمیت بسیار زیادی دارد، به این علت که در صورت عدم کیفیت امکان ورود رسوبات در ادامه مراحل فیلتراسیون به فیلتر ممبران وجود دارد که این موضوع طول عمر ممبران و حتی فیلترهای کربنی را کاهش می دهد. فیلترهای الیافی موجود در ساخت دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی به صورت اسلیم و 20 اینچ هستند.

فیلتر کربن گرانول: از فیلترهای پیش تصفیه و کربنی در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی است که مهم ترین اثر آن بعد از فیلتر آلاینده ها، از بین رفتن طعم و بوی بد آب است. این موضوع به علت حذف آلاینده هایی مثل کلر و مشتقات آن و تا حدودی مواد شیمیایی سرطان زا از آب است. در زمینه استفاده از فیلترهای کربنی نکته مهم استفاده از فیلترهای کربنی است که در ساختار آن از موادی بر پایه گیاهی استفاده شود و ضمن عملکرد مناسب در زمینه حذف آلاینده ها، موجب آلایندگی آب نشود. در صورتی که فیلترهای کربن گرانول کیفیت لازم را نداشته باشند توانایی خوبی در زمینه حذف آلاینده ها ندارند، که این موضوع موجب ورود آلاینده های تصفیه نشده فیلتر کربن گرانول شده و با ورود این آلاینده ها به فیلترهای کربن بلاک و البته ممبران طول عمر این فیلترها تحت تاثیر قرار می گیرد. 

فیلتر کربن بلاک: نوع دیگری از فیلترهای کربنی است که موجب تصفیه کامل آلاینده هایی مثل کلر و مشتقات آن و تا حدودی مواد شیمیایی سرطان زا می شود. علاوه بر این، فیلتر کربن بلاک توانایی از بین بردن بو و طعم آب را به صورت کامل داشته و این موضوع سطح کیفی آب را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد. 

فیلتر ممبران: در دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس از فیلتر ممبران با توانایی کاهش سختی آب استفاده می شود، این فیلتر با دقت بسیار بالا قابلیت از بین بردن آلاینده ها را از آب دارد. این آلاینده ها شامل مواردی مثل نیترات، آرسنیک، انواع میکروب ها و برخی فلزات سنگین (مثل: جیوه، آرسنیک، سرب، روی و...) هستند و علاوه بر این ممبران تنها فیلتر موثر در کاهش سختی آب است که این موضوع موجب بهبود طعم آب می شود. در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی معمولا از تعداد بیشتری فیلتر ممبران استفاده می شود تا ظرفیت آن در زمینه تصفیه آلاینده ها و کاهش سختی آب افزایش یابد. معمولا در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی RO از فیلتر ممبران با ظرفیت 100 گالن استفاده می شود و با افزایش تعداد فیلتر و در واقع مراحل فیلتراسیون آب را با حجم و دقت مورد نظر تصفیه می کنند. فیلتر ممبران معمولا عمر مفیدی به اندازه 1 تا 2 سال دارند و طول عمر آن نسبت به سایر فیلترها بیشتر است که البته این موضوع تا حدودی به دقت فیلترهای پیش تصفیه وابسته است. 

فیلتر پست کربن:  گفته شد که در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی به روش اسمز معکوس از ممبران با دقت بسیار بالا تعبیه شده و در این دستگاه ها برای برداشت آب باید از مخزن استفاده شود. آب بعد از راکد ماندن در مخزن ممکن است، دچار آلایندگی شده و بو و طعم بدی بگیرد، بنابراین استفاده از فیلتر کربنی برای حذف این بو و طعم بعد از عبور جریان آب از مخزن راهکار بسیار مناسبی است. در این زمینه از فیلترهای پست کربن در ادامه فیلتراسیون استفاده می شود.

مخزن دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی: در سیستم های اسمز معکوس به علت دقت بالای فیلتر ممبران در زمینه حذف آلاینده ها، عملکرد فیلتراسیون بسیار کند است و با سرعت پایینی انجام می شود. استفاده از این دستگاه ها که روند بسیار کندی در زمینه فیلتراسیون دارند کار برداشت آب را با مشکل مواجه می کند. در این زمینه برای دستگاه های تصفیه آبی که با سیستم اسمز معکوس آلاینده ها را آب حذف می کنند، از مخزن استفاده می شود و آب بعد از عبور فیلتر ممبران به مخزن وارد می شود. مخزن های دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی ممکن است به دو صورت پلی اتیلن و یا تحت فشار باشد. 


1-    مخزن پلی اتیلن به همراه شناور: مخازن پلی اتیلن برای ذخیره و نگهداری آب تولید شده است و کیفیت آن به دلیل جریان آب اهمیت زیادی دارد تا هیچ نوع آلایندگی برای آب ایجاد نشود. در این مخازن معمولا از فلوتر برای کنترل جریان آب استفاده می شود. 


2-    مخازن تحت فشار: این مخزن ها در دستگاه های تصفیه آب خانگی هم کاربرد دارند و بعد از باز شدن شیر برداشت آب با فشار هوای دیافراگم خارج شده و بعد از آن با ادامه مراحل فیلتراسیون مخزن با آب پر می شود.


پمپ: علاوه بر این در سیستم های اسمز معکوس نیاز به ورود آب به ممبران با فشار بالایی است، بنابراین در این دستگاه ها از پمپ برای ایجاد فشار آب استفاده می شود. پمپ هایی که در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی تعبیه می شود که توانایی پمپاژ آب را دبی بالاتری نسبت به پمپ در دستگاه تصفیه آب خانگی دارد.

 

بررسی هزینه های دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 



هزینه های نگهداری دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی از مواردی است که ممکن است پیش از خرید برای شما جای سوال داشته باشد. بعد از خریداری این دستگاه ها در مدت زمان های مشخص فیلترهای تعبیه شده در آن نیاز به تعویض دارند، فیلترهای پیش تصفیه در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی معمولا هر 6 ماه یکبار به تعویض نیاز داشته اما تعویض این فیلترها هزینه زیادی برای شما ندارد. در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، معمولا از چند فیلتر ممبران استفاده می شود با این که تعویض ممبران ها هزینه بیشتری نسبت به فیلترهای پیش تصفیه دارند اما عمر مفید آن ها بالاتر و به اندازه 1 تا 2 سال است. اگر برای خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی، کاهش هزینه های ناشی از نگهداری دستگاه برای شما اهمیت دارد خرید دستگاه با فیلترهای پیش تصفیه با کیفیت از عوامل موثر در این زمینه است.



دستگاه تصفیه آب خانگی یا نیمه صنعتی، کدام برای من مناسب تر است؟


در زمنیه انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب با نیاز، توجه به میزان آب مصرفی روزانه و البته ظرفیت دستگاه ها کمک بسیار خوبی برای شماست. ظرفیت دستگاه تصفیه آب خانگی یا نیمه صنعتی به توان فیلتر ممبران وابسته است به این صورت که هر چقدر ظرفیت ممبران بالاتر باشد، توان تصفیه آب با در دستگاه بیشتر است. در دستگاه تصفیه آب خانگی از ممبران با ظرفیت حداکثر 100 گالن استفاده می شود، بنابراین این دستگاه ها مناسب برای استفاده در حجم های پایین آب است. اما دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی دارای تعداد بیشتری از فیلترهای ممبران هستند و آب را با ظرفیت بالاتری نسبت به دستگاه های تصفیه آب خانگی می کنند. برای انتخاب دستگاه مناسب با نیاز خود حتما به میزان آب مصرفی در دستگاه توجه کرده و دستگاهی را با نزدیک ترین قابلیت ها به نیاز خود استفاده کنید. در مقاله «راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی» به بررسی مهم ترین نکات برای خرید سیستم های تصفیه آب نیمه صنعتی می پردازیم.

 

دستگاه تصفیه خانگی یا نیمه صنعتی


بررسی بهترین دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی 


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی آرتک 1600 لیتری از بهترین و با کیفیت ترین مدل های دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی است. این دستگاه ساخت کشور تایوان و ظرفیت آن به اندازه 400 گالن در شبانه روز می باشد. در ساخت دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی آرتک از فیلترهای ممبران  با کیفیت فیلمتک استفاده شده، این فیلترها با ظرفیت 100 گالن هستند و به دلیل کیفیت بالا طول عمر بسیار مناسبی دارند. از دیگر نکات مهم در ساخت این دستگاه استفاده از هوزینگ هایی است که ساخت کشور آمریکاست و کیفیت بسیار بالایی دارد.


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی سافت واتر 1600 لیتری از محصولات با کیفیت کمپانی تایوانی سافت واتر است. این دستگاه دارای تمام کیفیت های لازم برای تصفیه و حذف آلاینده های موجود در آب با توان بالایی می باشد و در کنار این دارای استانداردهای معتبری مثل NSF و WQA است. داشتن این استانداردها کمک بسیار خوبی برای شما در زمینه تایید کیفیت کالا و خرید مطمئن است. این دستگاه با وجود کیفیت بسیار بالا، قیمت بسیار مناسبی دارد و در ساخت آن از فیلترهای بسیار با کیفیت با طول عمر مناسب استفاده شده است. دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی سافت واتر، دارای 4 فیلتر ممبران با برند فیلمتک است، این فلیتر توانایی و قابلیت حذف آلاینده ها با ظرفیت بالا دارد و به دلیل کیفیت بالا طول عمر مناسبی دارد.

منبع: https://abin.ir/
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر