راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی


امروزه با توجه به آلودگی منابع آب مصرفی با انواع آلاینده های شیمیایی، صنعتی و ...، استفاده از دستگاه های تصفیه آب که معمولا هم از روش اسمز معکوس (RO) برای فیلتراسیون و خالص سازی آب بهره می برند، اهمیت بسیار فوق العاده ای پیدا کرده است. مسئله ای که در این جا مطرح می شود، این است که چه دستگاهی با چه مشخصات، فیلترها و ظرفیتی برای استفاده شما مناسب است؟


اگر به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستید؟ در این مقاله با ما همراه باشید. اطلاعات ارائه شده می تواند راهنمای جامع و مفیدی برای خرید دستگاه تصفیه آب، متناسب با نیاز شما باشد؟


قبل از هر چیز بر اساس یک دسته بندی کلی و بر مبنای ظرفیت تولید آب تصفیه شده، می توان دستگاه های تصفیه آب RO را به سه دسته: تصفیه آب خانگی، تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم بندی کرد. حال به بررسی تعاریف مشخصی از هر یک از این موارد می پردازیم.


دستگاه تصفیه آب خانگی، نیمه صنعتی یا صنعتی؟!


برای آشنایی بهتر با انواع دستگاه های تصفیه آب در مقیاس خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی، به تعریف هر کدام از آنها می پردازیم.


دستگاه تصفیه آب خانگی


 دستگاه تصفیه آب خانگی، به دستگاهی گفته می شود، که ظرفیت تصفیه آب در مقیاس خانگی و برای تعداد محدود، معمولا به اندازه تعداد افراد یک خانواده را دارد. در دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای متنوعی برای تصفیه آب استفاده می شود. اصلی ترین فیلتر تصفیه آب در دستگاه های تصفیه آب خانگی، فیلتر ممبران می باشد، که در واقع ظرفیت دستگاه تصفیه آب نیز بر اساس آن تعیین می شود.


در دستگاه های تصفیه آب خانگی از ممبران هایی با ظرفیت 50 و 75 گالن استفاده می شود، هر کدام از این ممبران ها به ترتیب قابلیت تصفیه حدود 190 لیتر و 280 لیتر آب در شبانه روز را دارند. بنابر این در صورتی که میزان مصرف آب آشامیدنی مورد نیاز شما در شبانه روز در این محدوده قرار می گیرد، شما نیاز به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی دارید، نه یک دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی!


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی


این دستگاه تصفیه آب نیز، بر اساس تعداد و ظرفیت ممبران های به کار رفته در دستگاه برای تصفیه آب در ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، معمولا در ظرفیت های بین 200 گالن (حدود 800 لیتر در شبانه روز) تا 800 گالن (حدود 3000 لیتر در شبانه روز) طراحی و تولید می شوند.


به دلیل حجم آب بالایی که این دستگاه ها در شبانه روز می توانند تصفیه کنند، که از ظرفیت دستگاه های خانگی بیش تر و از ظرفیت تولید دستگاه های صنعتی (زیر 5000 لیتر) کمتر است، به آنها دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی گفته می شود.


عملکرد فیلترهای مورد استفاده در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، مشابه فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد، تنها تفاوت آنها در اندازه و ابعاد فیلترها است. در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، از فیلترهای پیش تصفیه اسلیم (باریک) استفاده می شود و ممبران های تعبیه شده در آن نیز ممبران های 100 گالن (حدود 400 لیتر در شبانه روز) و 400 گالن (1600 لیتر در شبانه روز) می باشند.


علاوه بر این، به دلیل ظرفیت بالای تولید آب در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی نسبت به دستگاه های تصفیه آب خانگی، از این دستگاه ها معمولا در کارگاه ها، کارخانه ها، ادارات، بیمارستان ها، آشپرخانه های بزرگ و ... جهت تامین آب تصفیه شده و قابل شرب استفاده می شود. 


دستگاه تصفیه آب صنعتی


 دستگاه های تصفیه آب صنعتی دارای کارکرد کاملا متفاوتی نسبت به دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی می باشند. از این دستگاه ها برای تصفیه آب صنایع مختلف مانند صنایع داروسازی، مواد شوینده، کارخانه های بزرگ مواد غذایی و بسیاری از دیگر صنایع استفاده می شود. از دستگاه های تصفیه آب صنعتی، معمولا برای مواردی استفاده می شود که به آب تصفیه شده با ظرفیت 5000 لیتر به بالا نیاز باشد. 


در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، با توجه به نوع و کیفیت آب ورودی به دستگاه، از فیلترها و مواد شیمیایی مختلفی جهت تصفیه آب استفاده می شود.


در نهایت باید گفت تشخیص نوع دستگاه متناسب با ظرفیت مورد نیاز شما، در مقیاس های نیمه صنعتی و صنعتی باید با مشاوره و راهنمایی یک کارشناس خبره در این زمینه انجام شود. برای دریافت مشاوره و راهنمایی برای انتخاب بهترین نوع دستگاه تصفیه آب، متناسب با مقدار مصرف و نیاز خود می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان وب سایت تجهیزات آبی آبین در ارتباط باشید.


نکته: ظرفیت های ذکر شده برای دستگاه های تصفیه آب، برای تولید در 24 ساعت مداوم در نظر گرفته شده اند و این اعداد ظرفیت های اسمی هستند. ظرفیت تولید واقعی برای هر یک از ظرفیت های ذکر شده در بالا، بعداز مدتی افت پیدا می کند و همیشه باید حدود 70% از این اعداد را به عنوان ظرفیت واقعی در نظر بگیرید.

مناسب ترین TDS آب برای دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی


همان طور که گفتیم، ظرفیت دستگاه های تصفیه آب، با توجه به ظرفیت اسمی ممبران های آنها برای تولید آب تصفیه شده تعیین می شوند. در رابطه با دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، ممبران ها در مدل هایی با آبدهی 100  GPD و 400 GPD موجود می باشند. در رابطه با آبهایی که توسط دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی تصفیه می شوند، بر مبنای نوع آب لب شور تا آب هایی با TDS محدوده 2000 میلی گرم بر لیتر، برای آب ورودی به این دستگاه ها مناسب است.


کیفیت های مختلف آب آشامیدنی بر اساس میزان TDS به صورت زیر دسته بندی می شوند:


•    کمتر از 300: کیفیت عالی
•    300-600: خوب
•    600- 900: معمولی
•    900-1200: بد
•    بیش از 1200 غیر قابل قبول


شکل زیر نیز نشان دهنده محدوده TDS برای آبهایی با کیفیت های مختلف است.

مناسب ترین TDS آب برای دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی

آیا دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی مخزن دارد؟


در دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی معمولا به دلیل ظرفیت بالایی که در تصفیه آب دارند، نیازی به مخزن جهت نگهداری از آب تصفیه شده نیست. بنابر این معمولا این دستگاه ها بدون مخزن ارائه می شوند. اما در صورت نیاز (برای مواردی که مدام از آب تصفیه شده استفاده شود) به ذخیره آب تصفیه شده توسط دستگاه، می توان از تانک ذخیره برای این دستگاه ها استفاده کرد.


انواع مخزن دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی


برای ذخیره آب تصفیه شده توسط دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، می توان از مخازن ذخیره آب استفاده کرد. مخازن مورد استفاده برای دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی تا ظرفیت 24 لیتر در بازار موجود می باشند. در یک دسته بندی، تانک های ذخیره قابل استفاده در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی را می توان به تانک های تیوب دار و تانک های خلأ (بدون تیوب) تقسیم بندی کرد.


برای مواردی که آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی به طور مرتب استفاده می شود، بهتر است با نصب مخزن از خاموش و روشن های مکرر دستگاه جلوگیری شود.


مخزن ذخیره تیوب دار


مخازن یا تانک های تیوب دار که به آنها تانک های تحت فشار نیز گفته می شود، از سه قسمت: پوسته، تیوب و فلنج تشکیل می شوند. در این نوع مخزن ذخیره، معمولا آب وارد تیوب شده که به صورت آنتی باکتریال ساخته می شوند، و هوا در اطراف تیوب فشرده می شود. البته ممکن است به صورت بر عکس نیز باشد. در مخازن دارای تیوب، به دلیل افزایش سطح تماس آب با لاستیک، ممکن است در صورتی که تیوب کیفیت مناسبی نداشته باشد، باعث طعم دار شدن آب شود.


در برخی از نمونه های مخازن ذخیره آب، از تیوب قابل تعویض استفاده می شود، بنابر این با تعویض آن می توان از کاهش کیفیت آب تصفیه شده مطمئن شد. مخازن تحت فشار در بخش پایینی که هوای فشرده وجود دارد، به یک شیر تنظیم هوا مجهز می باشد. از این شیر برای تغییر فشار باد مخزن استفاده می شود. با افزایش فشار باد مخزن، حجم آب ذخیره شده کم می شود ولی سرعت و فشار افزایش می یابد.


مخزن ذخیره خلأ (بدون تیوب)


در مخازن ذخیره خلأ یا بدون تیوب، جداره مخزن با تزریق مواد پلاستیکی کاملا بهداشتی عایق می شود. در این صورت، آب به هیچ عنوان با جداره مخزن تماس پیدا نمی کند و از هر نظر بهداشتی می باشد. مزیت منبع ذخیره خلأ نسبت به مخازن ذخیره تیوب دار، در این است که به دلیل وجود فضای خلأ در این مخازن، امکان رشد هیچ گونه باکتری و میکروبی در داخل آنها وجود ندارد. 


ظرفیت های دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 


دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی در ظرفیت های مختلف و با فیلترهای مشخص قابل طراحی و ساخت می باشند. ظرفیت های معمول موجود در بازار ایران و وب سایت آبین شامل ظرفیت های معرفی شده در زیر می باشند:


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 200 گالن


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 200 گالن، با ظرفیت 200 گالن معادل 800 لیتر آب تصفیه شده در شبانه روز و شامل 6 مرحله تصفیه آب می باشد. فیلترهای مورد استفاده در این دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی شامل: فیلتر الیافی 20 اینچ اسلیم، فیلتر کربن گرانول 20 اینچ اسلیم، فیلتر کربن بلاک 20 اینچ اسلیم، تعداد دو ممبران 100 گالن فیلمتک و یک عدد فیلتر پست کربن است. 


علاوه بر این، دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 200 گالن دارای یک عدد پمپ و ترانس 24 ولت می باشد. بدنه محکم فلزی آن نیز باعث استحکام بیش تر دستگاه می شود. 


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 400 گالن


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 400 گالن، با ظرفیت 400 گالن معادل 1600 لیتر آب تصفیه شده در شبانه روز و شامل 8 مرحله تصفیه آب می باشد. فیلترهای مورد استفاده در این دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی شامل: فیلتر الیافی 20 اینچ اسلیم، فیلتر کربن گرانول 20 اینچ اسلیم، فیلتر کربن بلاک 20 اینچ اسلیم، تعداد 4 ممبران 100 گالن فیلمتک و یک عدد فیلتر پست کربن می باشد. 


علاوه بر این، دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 400 گالن دارای دو عدد پمپ و ترانس 32 ولت می باشد. بدنه محکم فلزی آن نیز باعث استحکام بیش تر دستگاه می شود. ممبران های استفاده شده در این دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی، دو به دو سری می باشند که باعث افزایش راندمان و کاهش تولید پساب دستگاه می شوند.


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 800 گالن


دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 800 گالن، با ظرفیت 800 گالن معادل 3000 لیتر آب تصفیه شده در شبانه روز و شامل 6 مرحله تصفیه آب می باشد. فیلترهای مورد استفاده در این دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی شامل: فیلتر الیافی 20 اینچ اسلیم، فیلتر کربن گرانول 20 اینچ اسلیم، فیلتر کربن بلاک 20 اینچ اسلیم، تعداد 2 ممبران 400 گالن فیلمتک و یک عدد فیلتر پست کربن می باشد. 


علاوه بر این، دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 800 گالن دارای دو عدد پمپ و ترانس 32 ولت می باشد. بدنه محکم فلزی آن نیز باعث استحکام بیش تر دستگاه می شود. به دلیل ظرفیت بالای تولید آب تصفیه شده، این دستگاه برای استفاده های تجاری، مدارس، هتل ها، رستوران ها و مواردی از این قبیل مناسب می باشد.


سوالات متداول در رابطه با دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی


در رابطه با دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی، پرسش های متداولی مطرح می شود، که عنوان کردن این موارد می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای شما برای انتخاب صحیح دستگاه باشد و در خرید دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی به کمک شما بیاید. برخی از این سوالات در زیر آمده است.


1- دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی چقدر جا می گیرد؟ ابعاد استاندارد یک دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی، 45*25*79 می باشد. تنها تفاوت می تواند در اندازه مخزن دستگاه باشد که با توجه به نیاز روزانه به آب شرب و هم چنین ظرفیت دستگاه می تواند متفاوت باشد.


نکته: البته در مواردی که فضای نصب دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی کم باشد، می توان با استفاده از فیلترهای نیم جامبو، ارتفاع دستگاه را تا حد قابل توجهی کاهش داد.


2- طول عمر فیلترهای دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی چقدر است؟ برای فیلترهای پیش تصفیه (فیلترهای الیافی، کربن گرانول و کربن بلاک) طول عمر مفید بین 3 تا 6 ماه می باشد. برای دیگر فیلترهای مورد استفاده نیز طول عمر مفید بین 1 تا 3 سال گزارش شده است.


نکته: طول عمر مفید کلیه فیلترهای دستگاه تصفیه آب، به کیفیت آب ورودی به دستگاه بستگی دارد و اعداد ذکر شده در بالا بر حسب میانگین و بر اساس نتایج تجربی بیان شده اند.  


3- چه امکاناتی را می توان به دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی اضافه کرد؟ در صورتی که از آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی برای مصارف شرب استفاده می شود، بر حسب نیاز و با تشخیص کارشناس، می توان فیلترهای UV، قلیایی و اکسیژن ساز را نیز به این دستگاه اضافه کرد.


4- طول عمر یک دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی چقدر است؟ در صورتی که دستگاه در مکان مناسبی نصب شود (به دور از رطوبت بالا و...) و از قطعات متناسب با شرایط محیطی استفاده شود (برای مثال در صورتی که رطوبت محیط بالاست، از شاسی استیل استفاده شود)، طول عمر یک دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی حداقل 10 سال است و در برخی مواقع ممکن است حتی به 20 سال هم برسد.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر