چگونه یک دستگاه تصفیه آب صنعتی انتخاب کنیم؟

چگونه یک دستگاه تصفیه آب صنعتی انتخاب کنیم؟


برای انتخاب یک دستگاه تصفیه آب صنعتی متناسب با نیاز و کاربرد، باید پارامترهای مختلفی در نظر گرفته شوند. بنابر این شرکت های طراح و تولید کننده سیستم های تصفیه آب صنعتی، باید گزارش جامعی از طراحی سیستم را به صورت اصولی و درست به مشتریان خود ارائه دهند. مطابق با آمار جهانی، بهترین روشی که امروزه در دنیا برای تصفیه آب در دستگاه های تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، اسمز معکوس (RO) است. روش تصفیه آب RO، علاوه بر کیفیت بالای آب تصفیه شده ای که تامین می کند، از لحاظ هزینه نیز جزء به صرفه ترین روش های تصفیه آب می باشد.
اما برای این که شما، با استفاده از آب شیرین کن های صنعتی، به عملکرد مطلوبی در تصفیه آب برسید باید قبل از خرید این دستگاه ها به نکاتی توجه کنید. بنابر این در ادامه این مطلب با ما همراه باشید، تا به تمامی اطلاعاتی که برای خرید یک دستگاه تصفیه آب صنعتی نیاز دارید، دست پیدا کنید.


اطلاعات مورد نیاز برای خرید یک دستگاه تصفیه آب صنعتی


در ابتدا در مورد پارامترها و مواردی که برای انتخاب یک دستگاه تصفیه آب صنعتی باید در نظر گرفت می پردازیم:


1- مشخصات محصول: قبل از خرید یک دستگاه تصفیه آب، باید نیاز و مورد مصرف آب  تصفیه شده برای طراح سیستم مشخص شود. برای این کار باید تعیین شود، در روز به چه حجم آبی و با چه میزان TDS ای نیاز دارید؟ 


هم چنین باید مشخص کنید که در کدام بخش از هزینه های دستگاه، قصد صرفه جویی دارید: هزینه تمام شده دستگاه یا هزینه های عملیاتی آن


2- مشخصات آب ورودی به دستگاه: بعد از آن باید تعیین کنید، منبع آبی که قرار است عملیات تصفیه بر روی آن انجام شود، چه نوع آبی است؟ به آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی، اصطلاحا آب خوراک گفته می شود. آنالیز آب خوراک، اولین پارامتری است که هر طراح و پیمانکاری برای ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی RO شما به آن نیاز دارد. 


3- در مرحله بعد، دمای آب خوراک برای طراحی سیستم تصفیه آب صنعتی دارای اهمیت می باشد. پس باید توجه کنید که این اطلاعات را به صورت دقیق به پیمانکار تحویل دهید. آنالیز آب ورودی نیز باید در آزمایشگاه های معتبر انجام شود.


4- آیا سیستم پیش تصفیه برای دستگاه تصفیه آب صنعتی شما مورد نیاز است؟ نکته مهم این است که وظیفه سیستم های RO تنها کاهش املاح، رسوبات و TDS آب است. بنابر این اگر در آنالیز آب ورودی به دستگاه مشخص شد، که ترکیباتی مانند TSS و یا باکتری ها در آب خوراک وجود دارند، استفاده از پیش تصفیه برای دستگاه تصفیه آب صنعتی، ضرروی می باشد.
بر اساس نوع و هم چنین غلظت ترکیبات موجود در آب ورودی به دستگاه، مشخص می شود که از چه نوع پیش تصفیه ای باید استفاده کرد. آنتی اسکالانت ها و رزین های سدیمی از پرکاربردترین مواد شیمیایی برای بخش پیش تصفیه دستگاه آب شیرین کن صنعتی می باشند.


5- اهمیت شاخص SDI در طراحی سیستم های RO: شاخص SDI معیاری برای پتانسیل گرفتگی یا نرخ فولینگ غشای ممبران می باشد. این شاخص برای طراحی سیستم های تصفیه آب صنعتی بسیار مهم است، زیرا طول عمر ممبران و در نتیجه دستگاه تصفیه آب به شدت به آن بستگی دارد. 
برای سیستم های RO، مقدار SDI باید کمتر از 5 باشد؛ هر چه میزان این شاخص کمتر باشد، بهتر است زیرا باعث طول عمر بیش تر ممبران ها می شود. 
حتما قبل از خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی، آنالیز شاخص SDI بر روی آب خوراک انجام شود و در صورت بالا بودن این شاخص از مقدار 5، باید قبل از واحد RO در دستگاه تصفیه آب، از پیش تصفیه مناسبی استفاده شود. 


6- گزارش طراحی قبل از خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی: بعد از این که پیمانکار، اطلاعات اولیه را از شما دریافت کرد، شروع به طراحی سیستم با استفاده از نرم افزار می کند. از نرم افزارهای مورد استفاده برای سیستم های تصفیه آب صنعتی می توان به نرم افزار طراحی ROSA و WAVE اشاره کرد.


7- هزینه های یک سیستم تصفیه آب صنعتی: یکی از موارد مهم در زمان انتخاب و خرید یک دستگاه تصفیه آب صنعتی، هزینه های عملیاتی آن است. اگر طراح سیستم به نرم افزار طراحی مسلط باشد، می تواند اطلاعات دقیقی از هزینه های عملیاتی سیستم به شما گزارش کند. 


نکته بسیار مهم: هر دستگاه تصفیه آب صنعتی، باید مطابق با نیاز و کاربرد طراحی شود. هیچ گاه به دستگاه های تصفیه آب صنعتی طراحی و از قبل ساخته شده در مقیاس صنعتی اعتماد نکنید.!


چگونه می توان هزینه های عملیاتی سیستم RO را کاهش داد؟


یکی از مهم ترین عوامل برای تعیین هزینه عملیاتی یک دستگاه تصفیه آب صنعتی، میزان برقی است که پمپ آن مصرف می کند. اگر بتوان فشار عملیاتی سیستم را پایین آورد، هزینه برق مصرفی نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. اما فراموش نکنید که شما نباید فشاری که توسط طراح برای عملکرد سیستم در نظر گرفته شده است را کاهش دهید. این کار تنها باید توسط طراح سیستم و با در نظر گرفتن پارامترها و شرایط سیستم انجام شود.

چگونه می توان هزینه های عملیاتی سیستم RO را کاهش داد؟


اما در صورتی که هدف شما از ابتدا کاهش هزینه های برق مصرفی دستگاه است، باید این موضوع را به طراح سیستم RO اطلاع دهید. شرکت طراح دستگاه، بر اساس درخواست شما می تواند از روش های مختلفی برای کاهش هزینه های عملیاتی استفاده کند. برای مثال برخی از روش های کاهش هزینه عملیاتی در زیر آمده است:


طراحی دستگاه با حداکثر تعداد ممبران


یکی از روش های کاهش هزینه های عملیاتی سیستم RO، طراحی دستگاه بر اساس حداکثر تعداد ممبران است. هر چه تعداد ممبران ها بیش تر باشد، فشار عملیاتی مورد نیاز برای تولید دبی مورد انتظار کاهش می یابد. اما در عوض با این کار، قیمت سیستم تصفیه آب صنعتی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.


انتخاب ممبران های Low Energy 


یکی دیگر از راه های کاهش هزینه های عملیاتی سیستم تصفیه آب صنعتی، استفاده از ممبران هایی با مصرف کم انرژی است. البته این روش نیز، باعث افت کم در کیفیت آب تولید شده توسط دستگاه می شود. بنابر این اگر کیفیت آب تولیدی برای شما مهم است، باید از دیگر روش های کاهش هزینه های عملیاتی استفاده کنید.


درصد بازیافت کمتر


یکی دیگر از روش های کاهش هزینه های عملیاتی دستگاه تصفیه آب صنعتی، کاهش درصد بازیافت یا ریکاوری سیستم است. کاهش درصد بازیافت، باعث کاهش فشار عملیاتی سیستم و در نتیجه کاهش مصرف برق پمپ می شود. هم چنین، کاهش درصد بازیافت باعث کاهش بار عملیاتی ممبران ها می شود و افزایش طول عمر آنها را در پی دارد. علاوه بر این، اگر یک دستگاه تصفیه آب صنعتی درصد ریکاوری پایین تری داشته باشد، کمتر نیاز به شستشوی در محل (عملیات CIP) پیدا می کند.


سوالات متداول در هنگام خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی


همان طور که گفته شد برای خرید یک دستگاه تصفیه آب صنعتی متناسب با نیاز باید یک سری مقدمات و اطلاعات کلی برای طراح سیستم فراهم شود. در همین راستا در این مقاله به بررسی سوالات متداولی که ممکن است، هنگام خرید سیستم تصفیه آب صنعتی به ذهن شما برسد، پرداخته ایم.


آیا یک سیستم تصفیه آب RO پر هزینه است؟


دستگاه های تصفیه آب صنعتی، به دستگاه های پر هزینه در تصفیه آب معروف می باشند! ولی واقعیت این است که اگر یک دستگاه تصفیه آب صنعتی، به خوبی طراحی و اجرا شود، در مقایسه با روش های دیگر تصفیه آب، می تواند عملیات فیلتراسیون را با هزینه کم تری انجام دهد؛ علاوه بر این، کیفیت بالاتری از تصفیه آب را نیز ارائه می دهد.


مشکل هزینه بالای سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس از کجاست؟ 


دلیل اصلی برای پر هزینه بودن یک دستگاه تصفیه آب RO، این است که متاسفانه در اکثر موارد این دستگاه ها به خوبی و طبق اصول طراحی نمی شوند. این موضوع نه تنها باعث کارکرد بد دستگاه تصفیه آب می شود، بلکه طول عمر قطعات و به خصوص ممبران دستگاه را تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث تحمیل هزینه های اضافی به کاربر می گردد. پس در هنگام خرید دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، بهترین راه خرید از فروشگاه های معتبر و فعال در این زمینه است.


یک طراح با تجربه چگونه هزینه های سیستم RO را کاهش می دهد؟


80% از هزینه های یک سیستم تصفیه آب RO صنعتی به تعداد ماژول هایی بستگی دارد، که در سیستم مورد استفاده قرار گرفته است. تعداد ماژول ها نیز خود تابع ظرفیت سیستم تصفیه آب است. برای یک ظرفیت مشخص تولید آب، تعداد ماژول عدد ثابتی نیست، بلکه بر اساس محدوده فلاکس که طراح برای سیستم در نظر می گیرد، حداقل و حداکثری برای تعداد ممبران های استفاده شده در سیستم تعیین می شود. 
به عنوان مثال، برای یک دستگاه آب شیرین کن دریایی با ظرفیت 1200 متر مکعب در شبانه روز، حداقل 72 و حداکثر 94 ممبران 8 اینچ مورد نیاز است. در این حالت، اگر طراح بخواهد هزینه دستگاه را کاهش دهد، سعی می کند طراحی را در محدوده حداقل تعداد ماژول ممبران انجام دهد.


قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی


عوامل و پارامترهای متعددی در تعیین قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش دارند. در زیر به بررسی مهم ترین عوامل می پردازیم.


1- میزان TDS آب ورودی به دستگاه: یکی از اصلی ترین موارد در تعیین قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی، TDS آب ورودی به آن است. هر چه TDS آب ورودی بالاتر باشد، قیمت طراحی و ساخت دستگاه نیز بیش تر می شود.
2- انتخاب نوع پمپ در سیستم های تصفیه آب صنعتی (چینی و ایتالیایی بودن)
3- انتخاب نوع و جنس شاسی دستگاه تصفیه آب صنعتی
4- انتخاب نوع فیلتر شنی و مواد داخل آن با توجه به آنالیز آب خام
5- انتخاب نوع اتصالات فشار بالا و فشار پائین
6- نوع دوزینگ پمپ ها (برندهای ایتالیایی یا چینی)
7- انتخاب نوع و برند ممبران (فیلمتک و...)
8- انتخاب نوع و برند وسل ممبران
9- نوع تابلو برق و تجهیزات کنترلی مانند PLC یا ROC و دستی و اتومات بودن آن

با خواندن اطلاعات ارائه شده در این مقاله تا حدودی با پارامترها و موارد مهم و موثر برای انتخاب و خرید یک دستگاه تصفیه آب صنعتی آشنا شدید. اما به دلیل اهمیت در نظر گرفتن شرایط مختلف برای طراحی و ساخت یک دستگاه تصفیه آب، بهتر است از راهنمایی کارشناسان مجرب در این زمینه استفاده کنید. کارشناسان فروشگاه تجهیزات آبی آبین در امر انتخاب و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی متناسب با نیاز و کاربرد شما از طریق تماس تلفنی پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر