آب تصفیه نشده پوست شما را تهدید می کند!

آب تصفیه نشده پوست شما را تهدید می کند!

پوست هم مانند بقیه اعضای بدن ما از سلولهای مختلفی تشکیل شده است که برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند؛ اما برای داشتن شرایط بهتر و عملکرد مناسب قطعا وجود آب کافی در محیط سلول نیاز هست. رطوبت و مواد مغذی از عوامل ضروری برای جوانی و شادابی پوست هستند؛ ولی حتی کار رساندن مواد مغذی خوراکی و اکثر محصولات موضعی را هم به سلول های پوست، مولکول های آب انجام می دهند. 

حساسیت سلول های پوست در شرایط کم آبی

سلول های پوست نسبت به سلول های دیگر بدن به حساسیت بیشتری به شرایط خشکی و کم آبی دارند؛ زیرا آب قبل از این که به پوست برسد، به بافت ها و اعضای دیگر بدن می رود. در شرایط دهیدراتاسیون و یا کم آب شدن بدن نیز سیستم گردش خون برای جبران کاهش حجم مایعات، آب را از سلول های پوست به سمت داخل بدن می کشد؛ به همین دلیل در این مواقع به سرعت لب ها خشک و زیر چشم ها کبود می شود.  تاثیر شرایط کم آبی بر روی پوست بسیار سریع است؛ به طوری که حتی در مرحله ای که فقط احساس تشنگی وجود دارد این فرایند شروع شده است.

در صورتی که این وضعیت مرتبا برای بدن تکرار شود، تداوم خشکی و کاهش انعطاف پذیری پوست باعث چین و چروک و علائم پیری زودرس و تشدید بسیاری از بیماری های مزمن پوستی می شود. به همین علت تقویت آبرسانی به سلول های پوست تاثیر بسزایی در درمان بیماری های مزمن و مقاوم پوستی مانند سوریازیس (پوسته ریزی و تورم پوست) و اگزما دارد. 

علاوه بر این نوشیدن آب کافی در طول روز با افزایش متابولیسم بدن و تسهیل گوارش، دفع سموم را از طریق کلیه ها و روده و کبد آسانتر می کند و باعث سلامتی و درخشان شدن پوست می شود. 

کسانی که به طور مزمن دچار دهیدراتاسیون (کم آبی) باشند، با اصلاح مصرف آب روزانه به سرعت نمی توانند شادابی پوست خود را دوباره به دست بیاورند؛ چون سلول ها به مرور شرایط قحطی عادت می کنند و مانند بیابان خشکی که ناگهان دچار آب و هوای طوفانی شده باشد، در برابر جذب آب از خود مقاومت نشان می دهند و نیاز به زمان برای تغییر دارند. بعضی از آثار کم آبی مزمن بر روی پوست مثل آسیب های شدید و چین و چروک های قبلی اغلب غیر قابل بازگشت می باشند. 
بنابر این اهمیت دسترسی به آب آشامیدنی کافی در طول روز بر روی سلامتی و شادابی پوست خیلی بیشتر از مصرف کرم های موضعی می باشد. حتی استفاده از محصولات معتبر مراقبت و زیبایی، در شرایطی که آب مورد استفاده برای شستشوی پوست دارای سختی بالا (حاوی مقادیر بالایی از املاح معدنی) و یا کلر و محصولات جانبی آن باشد؛ معمولا نتیجه مطلوبی ندارد. 


تاثیر کلر آب بر روی پوست 


 کلر یک ماده شیمیایی قوی است که می تواند بسیاری از چربی های مفید و پروتئین های موجود در پوست را حتی در کوتاه مدت تخریب کند و به همین علت در هنگام تماس با آن به سرعت احساس خشکی و خارش در پوست می کنیم. قرار گرفتن دراز مدت پوست در معرض کلر منجر به جراحت و آسیب های جدی به ساختمان طبیعی پوست می شود. بر اساس مطالعات انجام شده کلر می تواند تولید رادیکالهای آزاد را در بدن بخصوص در پوست افزایش بدهد.

رادیکال های آزاد مولکول های اشباع نشده ای پرقدرتی هستند که می توانند به ساختارهای طبیعی بدن حمله کنند و باعث آسیب و ایجاد سرطان در بافت های مختلف شوند. علاوه بر این رادیکال های آزاد نوعی حالت سمیت ایجاد می کنند که باعث التهابات پوستی مانند آکنه و راش می شوند و فرایند پیری پوست را تسریع می کنند. به همین ترتیب مطالعات نشان داده است که  شنا کردن مکرر در استخر به دلیل وجود کلر و محصولات جانبی آن احتمال ابتلا به ملانوما که نوعی سرطان پوست است را افزایش می دهد. اکثر محصولات مراقبت از پوست که خواص ضد پیری دارند حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که برای مقابله با رادیکال های آزاد پوست طراحی شده اند. 

با این توضیح بهره مندی از آب تصفیه شده و با کیفیت برای نوشیدن و شستشوی روزانه به همراه یک کرم مرطوب کننده معمولی حاوی ویتامین های ضروری پوست می تواند یک جایگزین مناسب برای محصولات زیبایی گران قیمت باشد، چون اکثر این کرم ها و محصولات زیبایی هم تنها برای افزایش آبرسانی بیشتر طراحی شده اند. 

به طور معمول احتمال این که آب یک منطقه کاملا خالص و دارای کیفیت عالی باشد، بسیار کم است و اغلب علاوه بر آلاینده های معمول (غیرقابل حذف توسط تصفیه خانه های مرکزی) مانند عوامل سختی آب و سموم شیمیایی، تقریبا همیشه دارای مقادیری کلر اضافی نیز هست و بهتر است برای آشامیدن و شستشوی پوست مستقیما از آب لوله کشی شهر استفاده نشود.

برای آشنایی با روش های حذف کلر از آب مطالعه مقاله "چگونه می توانیم کلر را از آب آشامیدنی خود حذف کنیم؟" پیشنهاد می شود.

استفاده از آب معدنی بجز از هزینه ای که به خانواده تحمیل می کند، از نظر کیفیت مورد بحث می باشد و بعضی از این نوع آب ها دارای مقدار بالایی سدیم هستند که شرایط کم آبی بدن را تشدید می کند و نتیجه معکوس دارد. با ارتقای کیفیت آب منزلتان با استفاده از انواع فیلتراسیون و سیستم های تصفیه آب خانگی روش کم هزینه تر و مطمئن تری را برای داشتن دائمی آب سالم و کمک به سلامتی و زیبایی پوست در اختیار خواهید داشت.  

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 4
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
نظرات (4)
مائده صدرایی
مائده صدرایی
بیش از هرچیز دیگری آب سالم می‌تونه باعث شفافیت پوست شما بشه و از تمام کرم های موجود در داروخونه ها و لوازم بهداشتی پوست شما رو سرحال تر می کنه
سیما فاضلی
سیما فاضلی
انقدر این دستگاه ها که برای تصفیه آب کل منزل نصب میشن خوبن که باورتون نمیشه قشنگ وقتی حموم میرید انقدر به نسبت قبل احساس بهتری دارید
فاطیما اسدی
فاطیما اسدی
بعضی ها بخاطر نوشیدن آب سالم یا آب معدنی از بیرون میگیرن یا آب رو میجوشونن که هر کدوم هزینه و زحمت زیادی داره که با خرید دستگاه تصفیه آب باکیفیت میشه راحت این مشکل رو حل کرد
عزیزه طیبی
عزیزه طیبی
اگر سلامت پوستتون براتون مهمه حتما به آبی که باهاش صورتتون رو میشورید یا استحمام میکنید توجه کنید چون واقعا متوجه میشید که چقدر تاثیر داره رو دوست و مو تون
ارسال نظر