سوالات متداول در رابطه با مواد شیمیایی و فیلترهای پیش تصفیه

سوالات متداول در رابطه با مواد شیمیایی و فیلترهای پیش تصفیه


مواد شیمیایی و فیلترهای پیش تصفیه مورد استفاده در بخش پیش تصفیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی از مهم ترین موارد در عملکرد فیلتر ممبران و افزایش بازدهی سیستم می باشند. بنابر این بهتر است در مورد انواع آنها و کاربرد هر یک مطالبی را با هم مرور کنیم. پرکاربرد ترین مواد شیمیایی و فیلترهای پیش تصفیه مورد استفاده شامل مواردی می باشد، که از جمله آمها را در سوالات زیر با هم بررسی می کنیم.


یک فوت مکعب کلسیت چه طول عمری دارد؟


برای اندازه گیری تعداد روزهای دوام و یا طول عمر کلسیت باید لیتر آب مصرفی را در مقدار دی اکسید کربن با واحد میلی گرم بر لیتر ضرب کنید. این مقدار را به صورت فرضی X در نظر می گیریم. عدد 96،800،000 را بر X تقسیم کنید. این طول عمر کلسیت می باشد. 


چه میزان کلسیت برای خنثی کردن آب مورد نیاز است؟ 


هر 100 میلی گرم در لیتر کلسیت می تواند 44 میلی گرم بر لیتر دی اکسید کربن را خنثی می کند. بنابراین یک فوت مکعب کلسیت ( حدود 100 پوند) برای حدود 96،800،000 میلی گرم دی اکسید کربن مناسب است.

در صورتی که آب 20 میلی گرم در لیتر دی اکسید کربن داشته باشد، 1 فوت مکعب برای 20/ 96،800،000 لیتر آب با 4,840,000 لیتر یا 1,278,730 گالن مناسب است. اگر میزان آب مصرفی 10000 گالن در روز باشد، 1 فوت مکعب کلسیت 128 روز طول عمر دارد.


کلسیت برای چه موردی استفاده می شود؟


کلسیت (calcite) یا همان کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی caco3 خاصیت اسیدی آب را کم کرده و ph آب را بالا می برد. اسیدی بودن آب ناشی از دی اکسید کربن می باشد. کلسیت دی اکسید کربن را خنثی می کند.

دی اکسید کربن به مقدار کم در همه آبهای طبیعی وجود دارد. در روش اسمز معکوس، مواد معدنی موجود در آب حذف می شوند، اما دی اکسید کربن به علت اینکه گاز می باشد، حذف نمی شود. دی اکسید کربن موجب کاهش ph آب و اسیدی شدن آن می شود. 


آیا فیلترهای پیرولوکس (Pyrolox) نیاز به روکش شنی دارند؟


بله بدون شن و زیر لایه فیلتر پیرولوکس می تواند باعث عملکرد ضعیف توزیع ذرات در فرایند بک واش فیلتر شود. مهم است که از زیر لایه های سنگین تر از پیرولوکس استفاده کنید، تا به داخل مواد فیلتراسیون انتقال پیدا نکند.


* فیلترهای Pyrolox یک ماده فیلتراسیون دانه بندی شده برای حذف هیدروژن سولفید، آهن و منگنز می باشد. سنگ معدن طبیعی استخراج شده پیرولوکس بیش از 75 سال است، که در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. پیرولوکس طول عمر بالایی دارد. از طریق یک واکنش شیمیایی طبیعی، Pyrolox این قابلیت را دارد که آب تمیز و با کیفیت را تولید کند.

بستر فیلتر پیرولوکس با اکسید کردن آهن، منگنز و سولفید هیدروژن در آب مشکل را حل می کند. ذرات به دام افتاده سپس در طول چرخه شستشوی معکوس از بستر مواد داخل مخزن فیلتر شستشو داده می شود.


آیا کلر باعث خرابی مواد پیرولوکس می شود؟


در واقع استفاده از کلر یا سایر عوامل اکساینده، به شدت توصیه می شود، زیرا عمر مواد Pyrolox را افزایش می دهد. استفاده از کلر باعث افزایش ظرفیت ماده داخل فیلتر می شود.  دیگر اکساینده های مجاز شامل تزریق هوا، پتاسیم پر منگنات، سدیم پر منگنات و ... می باشد. 


چرا در زمان استفاده از پیرولوکس بک واش روزانه نیاز است؟


بک واش باعث حذف آلودگی های سطح مواد داخل مخزن شده و باعث عملکرد بهتر فیلتر می شود. از آن جایی که پیرولوکس سولفور، آهن و منگنز را به ذرات تبدیل می کند، جامدات شروع به پوشاندن سطح ماده داخل فیلتر می کنند و ظرفیت اکسیداسیون آن را تضعیف می کنند. شستشوی کامل سطحی، محیط را برای ادامه روند اکسیداسیون آزاد نگه می دارد.


طول عمر احتمالی پیرولوکس چقدر است؟


پیرولوکس برای مدت نامحدود دوام دارد. با این حال حدود 10 تا 15% در سال به دلیل فرسایش یا از دست دادن محیط خوب در هنگام شستشوی معکوس از بین می رود و باید به همین مقدار ماده پیرولوکس جایگزین شود.


چه محدوده PH ای برای پیرولوکس ایده آل است؟


پیرولوکس بین محدوده 5 تا 9 بهترین عملکرد را دارد. PH ایده آل بین 6.5 تا 7 است.


آیا ناخالصی هایی وجود دارد که برای پیرولوکس مشکل ایجاد کند؟


آهن ارگانیک، گوگرد، باکتری و سطح کلرید بیش از 500 میلی گرم در لیتر می توانند بر کارایی پیرولوکس تاثیر بگذارند.


محدودیت های حذف توسط پیرولوکس چیست؟


محدودیت های حذف توسط پیرولوکس شامل موارد زیر می باشد:


•    PH بین 5-9 (بهترین حالت PH بالاتر از 6.5 می باشد)
•    هیدروژن سولفید 10 mg/l 
•    آهن 10 mg/l
•    منگنز 8 mg/l


پیرولوکس چیست و برای چه کاری استفاده می شود؟


پیرولوکس یک ماده فیلتراسیون دانه ای برای حذف هیدروژن سولفید، آهن و منگنز می باشد. از طریق واکنش طبیعی شیمیایی، پیرولوکس این قابلیت را دارد که آب تمیز و با کیفیت را تولید کند. Pyrolox به دلیل واکنش کاتالیزور عمل می کند، که در آن سولفید هیدروژن، آهن و منگنز اکسید شوند. شستشوی روزانه معکوس ذرات به دام افتاده را از بستر فیلتر خارج می کند. پیرولوکس یک شکل طبیعی معدنی از دی اکسید منگنز است که از آن برای تصفیه آب استفاده می شود.


چند وقت یک بار نیاز است نمک به مخزن نمک اضافه کنیم؟ و چه میزان؟


تا یک مقدار بالاتر از سطح باید آب باید نمک اضافه شود. نیازی به اضافه کردن آب اضافه به مخزن نمی باشد، زیرا مخزن خودش پر می شود. مخزن را به طور مرتب چک کنید تا در صورت نیاز سطح نمک را اضافه کنید. 


شرایط دفع رزین های سختی گیر چگونه است؟


رزین یک ماده غیر خطرناک است که می توان آن را با زباله های معمولی دور بیندازید.


 چند وقت یکبار باید رزین را عوض کنم؟


میانگین طول عمر رزین  به طور تقریبی بدون کلر 8 سال و با کلر 3 الی 4 سال می باشد. 


آب با سختی پایین برای RO مناسب است؟ 


در روش اسمز معکوس از فیلتر ممبران استفاده می شود. در صورتی که سختی آب بالا باشد، رسوبات بر روی غشا فیلتر رسوب می کنند. به همین دلیل استفاده از آب با سختی پایین موجب افزایش طول عمر فیلتر ممبران می شود. 


احیا کردن سختی گیر آب چقدر زمان می گیرد؟

 
به طور متوسط احیا کردن سختی گیر 1.5 تا 2 ساعت زمان می گیرد. 


پر کردن مخزن نمک رزین تصفیه آب چقدر طول می کشد؟ 


پر کردن مخزن آب نمک به طور متوسط 4 دقیقه طول می کشد. 


شستشوی سختی گیر به طور متوسط چقدر زمان می گیرد؟ 


شستشوی سریع به طور متوسط حداقل 10 دقیقه طول می کشد. 


مدت زمان شستشوی آهسته سختی گیر چقدر است؟ 


این موضوع به دوز نمک انتخاب شده برای سختی گیر بستگی دارد. تنظیم پیش فرض به طور متوسط 60 دقیقه است. 

زمان شستشو مقدار نمک
60 5
8 10
100 15


مدت زمان بک واش سختی گیر رزینی چقدر است؟


حداقل زمان بکواش 5 دقیقه می باشد. معمولا کارخانه این زمان را روی 10 دقیقه تنظیم کرده است. در صورتی که آب شفاف نباشد، زمان شستشو به 20 دقیقه نیز می رسد. 

جهت کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با مواد شیمیایی و فیلترهای پیش تصفیه و تصفیه آب و هم چنین اطلاع از قیمت فیلتر ممبران، قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی و دیگر موارد می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان آبین از فرصت مشاوره رایگان برای یافتن پاسخ سوالات خود و خرید محصول مناسب استفاده کنید.

منبع: https://wateranywhere.com

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر