عوامل موثر در قیمت فیلترهای ممبران RO

عوامل موثر در قیمت فیلترهای ممبران RO

نوشیدن آب سالم و تمیز برای هر فردی ضروری می باشد. روش های مختلفی برای تصفیه آب وجود دارد. در بین این روش ها اسمز معکوس (Reverse osmoses) بهترین و دقیق ترین روش برای تصفیه آب می باشند. در روش اسمز معکوس از فیلتر ممبران استفاده می شود. در این مقاله به بررسی فیلترهای ممبران RO و عوامل موثر در قیمت آن ها می پردازیم. 


در روش اسمز معکوس آب برای تصفیه باید با فشار از فیلتر ممبران عبور کند. فشار آب شهری در حدود 30 psi می باشد و برای عبور از فیلتر ممبران کافی نیست. فشار آب برای عبور از این فیلتر باید بالای 80 psi باشد. فشار لازم توسط پمپ دستگاه تامین می شود. با عبور آب از فیلتر ممبران آلایندها و فلزات سنگین موجود در آب نظیر سرب، کادمیوم، آرسنیک و جیوه حذف می شوند. دقت فیلترهای ممبران RO بسیار بالا می باشد و می توانند تا 99 درصد آلاینده های موجود در آب را حذف کنند. دقت فیلترهای ممبران با کیفیت معمولا در حدود 0.00001 میکرون است. 


روش اسمز معکوس بهترین روش برای کاهش سختی آب می باشد. فیلتر ممبران TDS آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. TDS آب شهری در کشور ما از 200 ppm بالاتر می باشد و در برخی از مناطق کشور این عدد به 700 ppm نیز می رسد. این در حالی است که نوشیدن آب با TDS بالای 100 ppm برای افراد بسیار مضر است و باعث بیماری های قلبی، عروقی، کلیوی و کبدی می شود. فیلتر ممبران TDS آب را تا 30 الی 90 ppm کاهش می دهد. در حالی بقیه روش های تصفیه آب تا این میزان نمی توانند TDS را کاهش دهند. 

 

قیمت فیلتر ممبران RO

 

فیلترهای ممبران موجود در بازار مدل ها و قیمت های متفاوتی دارند. در این قسمت عوامل موثر بر قیمت فیلترهای ممبران را بررسی می کنیم. در بسیاری از موارد خریداران عادی قادر به تشخیص کیفیت فیلتر ممبران نمی باشند و بهترین راه حل کمک گرفتن از افراد متخصص و استفاده از تجربه آن ها است. 


•    برند فیلتر ممبران: برند فیلتر یکی از مهم ترین عوامل در قیمت فیلترهای ممبران می باشد. معمولا برندهای محبوب تر و معروف تر قیمت بالاتری دارند. در بین این برندها محبوب ترین و البته گران ترین فیلتر، ممبران فیلمتک ساخت کشور آمریکا می باشند. ممبران فیلمتک کیفیت بسیار بالایی دارد. فیلترهای ساخت کشور تایوان جزو فیلترهای مناسب قیمت تر هستند و کیفیت لازم را نیز دارند. توجه کنید که الزاما گران بودن فیلترها به معنای با کیفیت تر بودن آن ها نمی باشد. 
•    دقت فیلتر: تمامی فیلترهای ممبران RO دقت بالایی دارند. ولی تفاوت در تمامی آن ها وجود دارد. دقت فیلتر به غشاهای آن بستگی دارد. هر چه فیلتر دقت و کیفیت بالاتری داشته باشد، قیمت بالاتری دارد. از ظاهر فیلتر ممبران نمی توان به کیفیت آن پی برد و تنها راه برای این کار نصب و بررسی TDS آب می باشد. بنابراین برای خرید فیلتر مناسب بهترین راه استفاده از کمک متخصصان می باشد. متخصصان تجربه بسیار زیادی در زمینه نصب انواع فیلتر ممبران دارند و بهترین پیشنهاد را به شما می دهند. 
•    ظرفیت فیلتر: فیلترهای ممبران ظرفیت های مختلفی از 50 تا 2500 گالن در روز دارند. فیلترهای ممبران تصفیه آب خانگی معمولا 50 یا 70 گالن می باشند. هر چه ظرفیت فیلتر بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است.ظرفیت فیلتر ممبران بر روی لوله فیلتر و در کنار سوراخ های آن نوشته شده است.
•    غشا ممبران: فیلتر ممبران از چندین لایه غشا نیمه تراوا درست شده است. غشاهای این فیلتر معمولا از جنس پلی آمید هستند و قیمت بسیار بالایی دارد. ساخت غشاهای ممبران سخت می باشد و نیازمند صرف هزینه بالایی است. غشاهای فیلترهای ممبران تولید ایران همگی ساخت کشورهای دیگر هستند. طبیعی است که بالاتر بودن کیفیت غشاهای فیلتر ممبران موجب افزایش قیمت آن می شود. 
•    لایه های فیلتر ممبران: همانطور که گفتیم فیلتر ممبران از چند لایه غشا نیمه تراوا درست شده است. تعداد لایه های این فیلتر به صورت استاندارد 11، 13 یا 15 لایه می باشد. هر چه تعداد لایه های این فیلتر بیشتر باشد، قیمت بالاتری دارد. خرید فیلترهای ممبران با کمتر از 13 لایه توصیه نمی شود. فیلتر ممبران فیلمتک از 13 لایه غشا نیمه تراوا درست شده است و کیفیت بالایی نیز دارد. تعداد لایه های فیلتر را به راحتی می توان شمرد. 
•    ابعاد فیلتر: فیلترهای ممبران ابعاد مختلفی دارند و هر کدام در سایز و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. فیلترهای ممبران برای مصارف خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته می شوند. سایز فیلترهای ممبران خانگی 10 اینچ هستند و قطر آن ها 2.5 اینچ می باشند. فیلترهای ممبران با قطر 4 و 8 اینچ نیز تولید می شوند و برای مصارف صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد دارند. هر چه سایز فیلتر ممبران بیشتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.


نکات خرید فیلتر ممبران 


برندها و مدل های مختلفی از فیلتر ممبران در بازار موجود است. برای خرید این فیلتر باید نکاتی را رعایت کنید. در این قسمت به بررسی این نکات می پردازیم: 


•    نیازمندی های سیستم: اولین قدم برای خرید فیلتر بررسی نیازمندی های سیستم می باشد. فیلترهای ممبران برای دستگاه های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته می شوند. همچنین این فیلترها ظرفیت های متفاوتی نیز دارند و در مقیاس خانگی در ظرفیت های 50 و 70 گالن تولید می شوند. بنابراین در ابتدا نیازهای سیستم خود را به درستی بررسی کنید. 
•    برند فیلتر:  همانطور که گفتیم برندهای مختلفی در بازار موجود می باشند. بهترین برندهای فیلتر ممبران موجود در بازار فیلمتک، سی سی کا و ونترون هستند. از بین برندهای ایرانی فیلترهای ممبران توس از کیفیت خوبی برخوردار هستند. 
•    کیفیت فیلتر: کیفیت شامل دو پارامتر تعداد لایه ها و مواد اولیه ساخت غشا می شود. کیفیت بالای فیلتر بسیار مهم می باشد. توجه کنید که قیمت بالای فیلتر نشان دهنده کیفیت آن نیست. فیلترهای ممبران با کیفیت از 13 تا 15 لایه غشا نیمه تراوا پلی آمید درست شده اند و می توانند با دقت بالایی در حدود 0.0001 میکرون آب را تصفیه کنند. به هنگام خرید می توانید تعداد لایه های فیلتر را بشمارید. 
•    خرید از فروشگاه های معتبر: از فروشگاه های معتبر با اطمینان بیشتری می توانید خرید کنید و احتمال کلاه برداری و دادن جنس بی کیفیت به شما کاهش می یابد. 
•    گرفتن راهنمایی از متخصصان: برای خرید بهتر و مطمئن تر بهترین راه کمک گرفتن از مشاوران و متخصصان می باشد. 


تیم تصفیه آب آبین تجربه طولانی در زمینه فروش و تعمیر سیستم های تصفیه آب دارد و می تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. در صورت تمایل به دریافت راهنمایی و مشاوره، با شماره های موجود در وبسایت به صورت رایگان تماس بگیرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر