تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی

تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی

آشامیدن آب آلوده منشا بسیاری از بیماری ها می باشد. آب تصفیه شهری نیز کیفیت لازم برای آشامیدن را ندارد. به همین دلیل دستگاه های تصفیه آب خانگی هر روزه طرفداران بیشتری پیدا می کنند. دستگاه های تصفیه آب مانند تمامی دستگاه ها دچار خرابی و مشکل می شوند و برای تعمیر آن ها بهتر است از متخصصان کمک بگیرید. در این مقاله مشکلات متداولی که در دستگاه های تصفیه آب خانگی به وجود می آید را بررسی می کنیم: 


روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی 


روشن نشدن دستگاه تصفیه آب به دلیل مشکلات برقی می باشد. در این مواقع باید سوئیچ کنترل فشار پایین و بالا، ترانس تبدیل برق، پمپ دستگاه و فشار ورودی دستگاه بررسی شود. در زیر توضیح مختصری در مورد هر کدام از این قسمت ها می دهیم: 


•    سوئیچ فشار پایین: این سوئیچ به هنگام کاهش فشار آب، برای جلوگیری از خراب شدن دستگاه، پمپ را از کار می اندازد. 

•    سوئیچ کنترل فشار بالا: این سوئیچ وقتی مخزن پر می شود، اجازه روشن شدن پمپ را نمی دهد. به این صورت در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود. 

•    ترانس تبدیل برق: این ترانس برای کاهش ولتاژ برق ورودی به دستگاه می باشد. 


خاموش و روشن شدن های پی در پی دستگاه 


این مشکل به احتمال زیاد به دلیل کاهش و افزایش فشار آب می باشد. در این مورد قطعات مربوط به کنترل آب را باید بررسی کنید. شیر برقی، شیر یک طرفه و چهار طرفه، زانویی های سوپاپ دار هوزینگ و سوئیچ کنترل فشار بالا و پایین باید بررسی شوند. سوئیچ کنترل فشار بالا و پایین در قسمت قبل به طور مختصر توضیح داده شد. در ادامه اجزای نامبرده دیگر را توضیح کوتاهی می دهیم: 


•    شیر برقی: این شیر جریان آب را هنگام پر شدن مخزن و خاموش شدن پمپ قطع می کند. 

•    شیر چهار طرفه: در صورتی که فشار مخزن از فشار آب ورودی به دستگاه بیشتر شود، شیر یک طرفه مسیر آب ورودی را می بندد.

موارد زیر نیز می توانند دلیل خاموش و روشن شدن های پی در پی دستگاه تصفیه آب خانگی باشند: 


•    نیمه باز بودن شیر آب ورودی: اگر شیر آب نیمه باز باشد یا به هر دلیلی آب کافی وارد دستگاه نشود، سنسور فشار دستگاه را خاموش می کند. 

•    اشباع شدن فیلتر الیافی: در صورتی که فیلتر الیافی اشباع شده باشد، آب به میزان لازم به سنسور فشار نمی رسد و دستگاه از کار می افتد. 


کار کردن بدون توقف دستگاه تصفیه آب خانگی 


وقتی مخزن دستگاه تصفیه آب پر می شود، دستگاه متوقف می شود، زیرا در صورت تصفیه، آب وارد فاضلاب خواهد شد. در صورتی که دستگاه بی وقفه کار کرد باید شیر برقی و سوئیچ کنترل فشار بالا و پایین بررسی شود. اگر این موارد بررسی شدند و مشکلی نبود، سالم بودن مخزن مورد بازرسی باید قرار گیرد. در صورتی که این مشکل به سرعت برطرف نشود، مشکلات و خسارت های بیشتری به وجود می آورد. همانطو که گفتیم دستگاه تنها در هنگام پر کردن مخزن کار می کند که این کار معمولا نیم ساعت و در صورتی که خیلی طولانی شود، دو ساعت طول می کشد. بنابراین اگر دستگاه تصفیه آب خانگی بیشتر از دو ساعت کار کرد باید حتما بررسی شود. علاوه بر موارد گفته شده این مشکل می تواند ناشی از مشکلات زیر نیز باشد: 


•    خراب شدن ممبران: برای بررسی ممبران شیر مخزن دستگاه و شیر میکس را ببندید و شیر ورودی را باز کنید. حالا شیر برداشت را باز کنید، در این حالت آب به صورت باریکه باشد. اگر آب خیلی کم بود، به احتمال زیاد فیلتر ممبران خراب شده است.  

•    کم بودن فشار آب دستگاه: پمپ فشار را چک کنید، در صورتی که پمپ فشار عددی پایین تر از 50 PSI و 4 بار را نشان دهد، دستگاه افت فشار دارد و پمپ نمی تواند فشار لازم را ایجاد کند. 

•    خراب بودن مخزن: در صورتی که هر دو مورد بالا درست بود. به مدت یک دقیقه صبر کنید، اگر دستگاه خاموش شد، مشکل از مخزن دستگاه می باشد. به احتمال زیاد فشار هوای مخزن مناسب نمی باشد. با استفاده از تلمبه می توانید مخزن را باد کنید. 

•    آخرین راه حل تهیه فشار سنج و تنظیم مجدد سنسور فشار دستگاه می باشد. 


پایین آمدن کیفیت و میزان آب تصفیه شده 


سرویس دهی دوره ای دستگاه تصفیه آب خانگی برای حفظ کیفیت آب اهمیت بسیار زیادی دارد. دلیل پایین آمدن کیفیت آب دستگاه تصفیه آب و کم شدن میزان آن، هر کدام از موارد زیر می تواند باشد:


•    اشباع و خراب شدن فیلترهای پیش تصفیه: این مورد محتمل ترین گزینه است و بهتر است در ابتدا بررسی شود.

•    کم شدن فشار آب ورودی به دستگاه: این مورد تا حدی از کنترل شما خارج می باشد. 

•    گرفتگی لوله ها و منافذ عبور آب: آب با فشار کمی عبور کرده و به درستی تصفیه نمی شود. 

•    ضعیف شدن پمپ: منجر به کاهش فشار دستگاه می شود. 

•    هوا گیری هوزینگ: در این مورد باید هوزینگ هواگیری شود.
 


طعم بد و نامطبوع بودن آب تصفیه شده 


دلایل مختلفی برای طعم بد وجود دارد. ممکن است فیلترها به درستی آب را تصفیه نکرده و یا بخش های مختلفی از دستگاه دچار مشکل شده باشد. در زیر مواردی که باید هنگام ایجاد این مشکل بررسی شود را با هم بررسی می کنیم: 


•    فیلترهای کربنی: در صورتی که فیلترهای کربن گرانول، کربن بلاک و پست کربن اشباع شده باشند و به درستی کار نکنند، طعم نامطبوع آب به درستی حذف نمی شود. برای حل این مشکل کافی است فیلترهای کربنی دستگاه را تعویض کنید. 

•    فیلتر ممبران: خراب شدن و کار نکردن فیلتر ممبران نیز از دلایل طعم بد آب می باشد. 

•    شیر میکس: شیر میکس کمی از آب تصفیه نشده را وارد آب تصفیه شده می کند و به این صورت تلخی آب را کاهش می دهد. زیرا آب تصفیه شده توسط ممبران تلخ می باشد. در صورتی که این شیر خراب شود، آب تلخ مزه می شود. 

•    خروجی پساب آب دستگاه: اگر خروجی پساب دستگاه دچار گرفتگی شده باشد، پساب به درستی خارج نشده و طعم آب بد می شود. 

•    شیر چهار طرفه: اگر دیافراگم وسط این شیر خراب شود، آب لوله با آب تصفیه شده به میزان زیادی قاطی شده و طعم آب نامطبوع می شود. 


خرابی ترانس دستگاه تصفیه آب خانگی 


ترانس در دستگاه تصفیه آب خانگی ممکن است آتش بگیرد، بسوزد یا بیش از اندازه داغ شود. ترانس برق پمپ و شیر برقی را تامین می کند. برق ورودی ترانس در دستگاه های تصفیه آب خانگی 220 ولت می باشد. خروجی آن نیز 24 ولت و 1.2 آمپر خروجی دارد. پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی حدود نیم آمپر و شیر برقی نیز 0.2 آمپر برق نیاز دارد. در برخی از مواقع به دلیل عملکرد بد پمپ و نیم سوز شدن شیر برقی، بیشتر از میزان ذکر شده برق مصرف می کنند و به این صورت به ترانس فشار می آید، در این حالت ترانش شدیدا داغ می کند و حتی ممکن است منفجر شود. برای جلوگیری از این مشکلات حتما وقتی به مدت چند روز در خانه نیستید، دستگاه را از برق در آورید.  
علت خرابی ترانس را قبل از نصب ترانس جدید به خوبی بررسی کنید، در غیر اینصورت ممکن است ترانس جدید نیز دوباره داغ کرده و بسوزد و یا حتی موجب آتش سوزی و ایجاد خسارات بیشتر شود. خرید دستگاه با کیفیت از فروشگاه های معتبر احتمال خرابی های اینچنین را کاهش می دهد. 


در صورت تمایل به دریافت مشاوره در مورد خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی با متخصصان وبسایت تصفیه آب آبین به صورت رایگان در ارتباط باشید. 
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر