سرویس دهی دوره ای دستگاه تصفیه آب خانگی

سرویس دهی دوره ای دستگاه تصفیه آب خانگی

نوشیدن آب سالم برای تمامی افراد لازم و ضروری است. نوشیدن آب آلوده منشا بسیاری از بیماری ها می باشد. در بسیاری از مناطق جهان از جمله کشور خود ما ایران مشکل کم آبی و نبود آب سالم وجود دارد. آب تصفیه شهری در بیشتر مناطق ایران کیفیت کافی برای آشامیدن را ندارد و دارای آلاینده ها و ذرات معلق زیادی است. همچنین برای کشتن میکروب ها و باکتری ها در روند تصفیه آب به آن مقدار زیادی کلر اضافه می کنند. کلر ماده ای ضد عفونی کننده می باشد، ولی برای سلامتی انسان مضر است و سرطان زا می باشد. به همین دلیل استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی برای تمامی افراد ضروری است. 
دستگاه های تصفیه آب همانند دیگر دستگاه ها در دوره های زمانی مشخص نیاز به سرویس دارند. سرویس دستگاه تصفیه آب موارد زیادی از جمله تعویض فیلترها، تنظیم شیر میکس و تنظیم مخزن را شامل می شود. در برخی از موارد نیز ممکن است، دستگاه مشکلاتی داشته باشد که نیاز به تعمیر آن است. در این مقاله سرویس دهی دستگاه تصفیه آب خانگی را با هم بررسی می کنیم.


زمان سرویس دستگاه تصفیه آب خانگی 


همانطور که گفتیم دستگاه تصفیه آب خانگی به سرویس دوره ای نیاز دارد. زمان مشخصی را نمی توان برای سرویس دستگاه ها مشخص کرد و مصرف کننده تنها قادر است زمان تقریبی سرویس را تشخیص دهد. برای مثال فیلترهای دستگاه میانگین طول عمری دارند، ولی زمان تعویض آن ها به عوامل مختلفی از جمله میزان مصرف آب و کیفیت آب ورودی بستگی دارد. در قسمت های بعدی به بررسی زمان تعویض فیلترها می پردازیم. در صورت به وجود آمدن مشکلات زیر، دستگاه نیاز به تعمیر و سرویس دارد:  


تلخ شدن آب تصفیه شده


 بیشتر دستگاه های تصفیه آب خانگی برای تصفیه آب از روش اسمز معکوس استفاده می کنند. اسمز معکوس بهترین روش برای تصفیه آب می باشد. در این روش آب با فشار از غشا فیلتر ممبران عبور کرده و تمامی آلاینده ها و فلزات سنگین موجود در آن حذف می شوند. فیلتر ممبران مهم ترین فیلتر در تصفیه آب می باشند. این فیلتر دقت بسیار بالایی در حدود 0.0001 میکرون دارد و به همین دلیل علاوه بر حذف آلاینده ها، مواد معدنی موجود در آب را نیز حذف می کند و به این صورت آب تصفیه شده توسط فیلتر ممبران بسیار تلخ می باشد. برای کاهش تلخی آب بعد از هوزینگ فیلتر ممبران، شیر میکس قرار داده شده است. شیر میکس مقداری از آب تصفیه نشده را وارد آب تصفیه شده می کند. به این صورت تلخی آب کم می شود. در صورتی که تنظیم شیر میکس عوض شود، آب دوباره تلخ می شود.


عدم خروج آب کافی از شیر برداشت


برای حل این مشکل نیاز به هواگیری دستگاه تصفیه آب می باشد. پمپ دستگاه و مخزن ذخیره از اجزای مهم دستگاه هایی که از روش تصفیه اسمز معکوس استفاده می کنند، می باشند. همانطور که گفتیم در روش اسمز معکوس آب باید با فشار از فیلتر ممبران عبور کند، ولی فشار آب شهری کافی نیست. به همین دلیل فشار آب با استفاده از پمپ دستگاه افزایش می یابد. همچنین روش اسمز معکوس به کندی آب را تصفیه می کند. به همین علت آب درون مخزن ذخیره می شود، تا در زمان نیاز به مقدار لازم در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. برای هواگیری باید فشار مخزن با استفاده از فشار سنج سنجیده شود. فشار صفر به معنای نرمال بودن آن می باشد.
در سرویس های دوره ای بیشتر این دو مورد بررسی می شوند؛ ولی مشکلات دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به صورت موردی به آن ها می پردازیم: 


•    خاموش و روشن شدن های مداوم دستگاه تصفیه آب 
•    روشن نشدن دستگاه
•    کار کردن بدون وقفه دستگاه 
•    بالا بودن سختی آب و پایین آمدن کیفیت آب تصفیه شده
•    طعم بد آب تصفیه شده 
•    نشتی هوزینگ های دستگاه 
•    زیاد بودن صدای دستگاه تصفیه آب خانگی 
•    زیاد بودن آب فاضلاب دستگاه تصفیه آب 
•    ایجاد رسوب آب تصفیه شده در کتری


برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقالات فوق می توانید مقالات تعمیر و عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی را مطالعه کنید. در این مقالات به طور کامل به دلایل به وجود آمدن این مشکلات و راه حل های آن پرداخته ایم. بهترین راه حل برای حل مشکلات دستگاه تصفیه آب خانگی مشاوره با متخصصان می باشد. 


فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی را کی تعویض کنیم؟


همانطور که گفتیم برای هر فیلتر میانگین طول عمری تعیین می شود. ولی زمان تعویض آن ها بستگی به عواملی از جمله کیفیت آب ورودی به فیلترها، میزان آب مصرفی، کیفیت فیلترها و تعویض به موقع فیلترها دارد. در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم: 


•    کیفیت آب ورودی به فیلترها: هر چه میزان آلاینده ها و ذرات معلق موجود در آب بیشتر باشد، فیلترها زودتر اشباع می شوند و نیاز به تعویض دارند. برای مثال در مناطق جنوبی کشور ما مثل خوزستان فیلترهای دستگاه باید زودتر از میانگین زمان اعلام شده تعویض شوند. 
•    میزان آب مصرفی: هر فیلتر ظرفیت مشخصی برای تصفیه آب دارد. هر چه مصرف روزانه شما بیشتر باشد، فیلترها زودتر باید تعویض شوند. 
•    کیفیت فیلترها: کیفیت فیلتر یکی از عوامل مهم در طول عمر آن ها می باشد. فیلترهایی که کیفیت بالایی دارند، دیرتر اشباع و خراب می شوند. برای مثال فیلتر الیافی اولین فیلتر در دستگاه تصفیه آب می باشد و ذرات معلق موجود در آب را حذف می کند. به صورت استاندارد این فیلتر باید از 3 الی 5 لایه با دقت های مختلف ساخته شده باشد. فیلترهای الیافی 3 یا 5 لایه دیرتر از فیلتر الیافی تک لایه اشباع می شوند. 
•    تعویض به موقع فیلترها: فیلترها باید به موقع تعویض شوند و در صورت تعویض نکردن آن ها علاوه بر این که آب به خوبی تصفیه نمی شود، فیلترهای بعدی نیز آسیب می بینند. برای مثال برای محافظت از فیلتر ممبران لازم است فیلترهای پیش تصفیه که شامل سه فیلتر اول دستگاه (فیلتر الیافی، کربن گرانول و کربن بلاک) می باشند، به موقع تعویض شوند. 
فیلترهای دستگاه تصفیه آب میانگین عمر مفیدی دارند. در ادامه میانگین طول عمر فیلترها را بررسی می کنیم: 


•    فیلتر الیافی: 3 ماه 
•    فیلتر کربن گرانول و کربن بلاک: 4 الی 6 ماه 
•    فیلتر ممبران: 2 سال 
•    فیلتر پست کربن: 12 تا 18 ماه
•    فیلتر مینرال: 12 تا 18 ماه
•    فیلتر قلیایی: 12 تا 18 ماه 
•    لامپ یووی: 4 تا 5 سال


تیم تصفیه آب آبین سابقه ای طولانی در زمینه فروش و تعمیر دستگاه های تصفیه آب دارد. در صورت تمایل می توانید برای دریافت اطلاعات و راهنمایی در مورد دستگاه های تصفیه آب خانگی با شماره های موجود در وبسایت abin.ir تماس گرفته و با متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
نیازی
نیازی
به نظر من برای اینکه هر دستگاه برقی مثل سیستم تصفیه آب طول عمر بیشتری داشته باشه مهمترین کاری که باید انجام داد اینه که به صورت دوره ای سرویس کردن اون رو انجام بدیم.
ارسال نظر