زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

مهم ترین بخش فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب خانگی توسط فیلترهای تصفیه آب انجام می شود و لازم است که همواره کیفیت و عملکرد آن ها در دستگاه مورد توجه قرار بگیرد. پس از مدتی استفاده از دستگاه تصفیه آب لازم است، که برخی فیلترها به ویژه فیلترهای پیش تصفیه تعویض شوند، این در حالی است که بسیاری از افراد از زمان دقیق تعویض فیلترها اطلاع ندارند. در این مقاله با زمان مناسب تعویض فیلترها و عملکرد هر یک در دستگاه تصفیه آب آشنا می شویم.


زمان مناسب برای تعویض فیلترهای تصفیه آب

 

•    فیلتر الیافی (PP):  این فیلتر در مرحله اول فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب خانگی قرار می گیرد. الیاف این فیلتر از جنس پلی پروپیلن هستند و معمولا روزنه هایی به قطر 5 میکرون دارند. فیلتر الیافی قادر به حذف گل و لای، شن و ماسه و ذرات درشت از آب می باشد و استفاده از آن سبب افزایش شفافیت آب ورودی می شود. فیلتر الیافی در ابتدا سفید رنگ می باشد، ولی بعد از مدتی استفاده تیره و کدر می شود. زمان تعویض فیلتر الیافی در دستگاه به میزان مصرف و کیفیت آب ورودی به دستگاه بستگی دارد، اما به طور متوسط پس از 3 ماه باید آن را تعویض کرد. این فیلتر در دستگاه تصفیه آب به صورت دو نوع کارتریجی و خطی (اینلاین) وجود دارد. در دستگاه های تصفیه آب خانگی برای فیلتر پیش تصفیه از فیلتر الیافی کارتریجی استفاده می شود. فیلتر اینلاین قیمت بالاتری به نسبت فیلتر کارتریجی دارد.


•    فیلتر کربن گرانول (UDF): فیلتر کربن گرانول از کربن فعال ساخته می شود و جذب سطحی بالایی دارد، به این صورت  قادر به حذف کلر، مواد آلی، گازهای شیمیایی محلول و نیز طعم و بوی نامطبوع آب می باشد. عمر متوسط این فیلتر حدود 4 الی 6 ماه است. کربن فعال می تواند از زغال چوب، سنگ و یا نارگیل ساخته شود. فیلترهای با کیفیت از کربن فعال پوسته نارگیل درست می شوند. طول عمر فیلتر کربن گرانول علاوه بر نوع آب ورودی و میزان آب تصفیه شده به تعویض به موقع فیلتر الیافی و کیفیت آن نیز بستگی دارد. 


•    فیلتر سوم کربن بلاک (CTO): ین فیلتر کربن بلاک توانایی حذف کلر، مواد آلی و سایر گازهای شیمیایی محلول در آب را دارد. عملکرد این فیلتر در واقع مکمل فیلتر مرحله قبل است، زیرا رسیدن کلر و مواد آلی می تواند موجب سوراخ شدن و خرابی فیلتر ممبران شود و این مواد باید از آب ورودی حذف شوند. فیلتر کربن بلاک پس از 4 الی 6 ماه استفاده اصطلاحاً اشباع می شود و کارایی خود را از دست می دهد. در این صورت لازم است که فیلتر هر چه سریع تر تعویض شود.


•    فیلتر ممبران (Membrane): مهم ترین فیلتر در دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، فیلتر ممبران می باشد. این فیلتر دارای لایه های نیمه تراوا از جنس پلی آمید (یا استات سلولوز) است، که به دور یک لوله مرکزی تابیده شده اند. فیلتر ممبران دارای روزنه هایی به قطر 0.0001 میکرون است، بنابراین تنها اجازه عبور مولکول های آب را می دهد و املاح و سایر آلودگی آب به صورت آب غلیظ شده از طریق خروجی فاضلاب از فیلتر بیرون می روند. میانگین طول عمر فیلتر ممبران دو سال می باشد. عواملی مثل کیفیت و تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه، میزان و کیفیت آب ورودی و همچنین کیفیت خود فیلتر ممبران بستگی دارد.


•    فیلتر پست کربن (کربن نهایی): فیلتر پست کربن معمولاً در خروجی مخزن تصفیه آب قرار می گیرد. به این ترتیب طعم و بوی نامطبوعی که به دلیل زیاد ماندن آب در مخزن ایجاد شده است، به وسیله فیلتر پست کربن از بین می رود. عمر مفید فیلتر پست کربن را معمولاً یک سال در نظر می گیرند. 


•    فیلتر مینرال (Mineral): پس از تصفیه کامل آب توسط فیلتر ممبران، از فیلتر مینرال برای افزودن املاح مفید به آب استفاده می گردد. زمان تعویض فیلتر مینرال را معمولاً حدود یک تا 1.5 سال برآورد می کنند. در صورتی که فیلتر مینرال به موقع تعویض نشود، محل رشد میکروب ها و باکتری ها می شود و آب را آلوده می کند. 


•    فیلتر قلیایی (آلکالاین): فیلتر قلیایی در دستگاه تصفیه آب قادر به تولید آب قلیایی (یونیزه شده) و افزایش PH آب می باشد. عمر مفید این فیلتر در دستگاه تصفیه آب خانگی حدود یک سال است.


•    فیلتر فرابنفش (UV): فیلتر فرابنفش قادر به حذف میکروارگانیسم ها و ضدعفونی کردن آب می باشد. عمر متوسط این فیلتر زمانی بین 1 تا 3 سال است، اما برای عملکرد و کارایی مناسب آن، بهتر است که پس از گذشت یک سال آن را تعویض نمود. فیلتر فرابنفش از لامپ UV برای حذف میکروب ها و باکتری ها استفاده می کند، زمانی که لامپ دیگر کار نکند، باید فیلتر را تعویض کنید. 

 

استفاده از فیلترهای نامرغوب نه تنها سبب فیلتراسیون و تصفیه آب نخواهد شد، بلکه استفاده از مواد اولیه غیر بهداشتی در ساخت این فیلترها، موجب ورود مواد سمی و خطرناکی به آب می گردد. همچنین در ادامه هزینه های بیشتری برای مصرف کننده به همراه دارد. مجموعه تصفیه آبین علاوه بر تاکید بر تعویض به موقع فیلترهای دستگاه، به مصرف کنندگان عزیز توصیه می کند که حتما از فیلترهایی استفاده شود که دارای استانداردها و تاییدیه های بین المللی باشند. 

فروشگاه آبین بزرگترین تامین کننده فیلترهای تصفیه آب با برندهای معتبر سی سی کا، سافت واتر، آکواپرو و ... در ایران است. سابقه درخشان این مجموعه، کیفیت بالای محصولات آبین را کاملاً تضمین می کند. اگر قصد تهیه فیلترهای دستگاه تصفیه آب را دارید، برای انتخاب محصول مناسب و دریافت مشاوره کارشناسان تیم ما تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (1)
کیهان
کیهان
سلام‌. چقدر خوب بهترین رمان برای عوض کردن فیلتر‌های مختلف رو اشاره کردین دیگه الان می‌دونم که زمان باید فیلتر‌های دستگاه تصفیه رو عوض کنم که مشکلی به وجود نیاد.
ارسال نظر