آموزش عیب یابی و تعمیر پمپ خانگی

آموزش عیب یابی و تعمیر پمپ خانگی

 

تمامی دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس برای تامین فشار لازم برای فرآیند فیلتراسیون از پمپ تصفیه آب استفاده می کنند. پمپ تصفیه آب یکی از قطعات مهم در دستگاه خانگی است، که همانند تمامی وسایل برقی و مکانیکی با مشکلاتی مواجه می شود. باید دقت داشت که تعمیر و عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی نیازمند اطلاعات کافی از عملکرد پمپ و داشتن مهارت فنی بالا است. اگر در هنگام عیب یابی و تعمیر پمپ تصفیه آب دچار تردید شدید، بهتر است که از تکنسین مجرب پمپ تصفیه آب کمک بگیرید، زیرا هر گونه عمل اشتباه می تواند موجب خرابی و ایجاد ایراد در پمپ شود. در این مقاله قصد داریم به تعمیر و عیب یابی پمپ تصفیه آب و مشکلات احتمالی آن بپردازیم.

 
نحوه عیب یابی پمپ تصفیه آب

 

پمپ تصفیه آب یکی از مهم ترین اجزای دستگاه های تصفیه آب خانگی است و ایجاد هر گونه اشکال در آن، فرآیند فیلتراسیون را با اختلال مواجه خواهد کرد. پمپ تصفیه آب در واقع قطعه الکتریکی از دستگاه تصفیه آب خانگی است، که گاهی کارکرد آن در دستگاه تصفیه آب دچار مشکل می شود. به منظور تعمیر و عیب یابی پمپ تصفیه آب خانگی لازم است، که به نکات مهم زیر توجه شود:


1-    اگر پمپ تصفیه آب کار نمی کند، پیش از تعویض پمپ، ابتدا عملکرد ترانس دستگاه تصفیه آب را بررسی کنید، زیرا ممکن است ترانس پمپ سوخته باشد.
2-    اگر سوییچ قطع فشار بالا و پایین در دستگاه تصفیه آب دچار خرابی شده باشد، عملکرد پمپ با مشکل مواجه خواهد شد. بدین منظور ابتدا سوئیچ را از دستگاه جدا کنید، اگر پمپ شروع به کار کند، مشکل از سوییچ قطع فشار بالا و پایین بوده و باید برای تعمیر آن اقدام شود.
3-    اگر فشار آب ورودی به دستگاه تصفیه آب پایین باشد، پمپ تصفیه آب کار نمی کند. در این صورت لازم است که فشار آب ورودی را افزایش داده و مجدداً عملکرد پمپ را بررسی کنید.


اگر هر یک از موارد فوق را بررسی کردید، اما پمپ تصفیه آب هنوز هم کار نمی کند، احتمال می رود، که این مشکل با تعویض فیلتر ممبران، قطعه دیافراگمی، زانویی سایز 10 برطرف شود، یا ایراد از کارکرد شیر میکس در دستگاه تصفیه آب خانگی باشد. علاوه بر این، در بسیاری از مواقع ممکن است، که یکی از قطعات پمپ تصفیه آب نظیر کلگی آن ایراد پیدا کرده باشد. 

 

آموزش تعویض کلگی پمپ تصفیه آب خانگی

 

بسیاری از مشکلات رایج در پمپ تصفیه آب ناشی از خرابی کلگی پمپ است. اگر اطمینان حاصل کردید، که اشکال از هد یا کلگی پمپ می باشد، می توان با تعویض کلگی پمپ تصفیه آب آن را تعمیر کرد. برای تعویض هد پمپ به روش زیر عمل کنید:


•    ابتدا پیچ های اتصال پمپ به بدنه را باز کرده و پمپ را بیرون آورید. اتصالات زانویی و لوله های اتصال به بدنه پمپ را باز کرده و پمپ را از برق خارج کنید.
•    کلگی پمپ دارای 6 عدد پیچ می باشد، برای باز نمودن کلگی پمپ لازم است، که 3 عدد از این پیچ ها که بلندتر هستند، باز شده و هد پمپ  جدا شود. دقت کنید که در باز کردن پیچ های پمپ دچار اشتباه نشوید.
•    پس از باز کردن پیچ ها برای جدا کردن هد پمپ لازم است، که کلگی پمپ را بیرون بکشید. دقت شود که باز نمودن پیچ های پمپ باید به صورت متقارن صورت بگیرد، در غیر این صورت کلگی سفت تر شده و بیرون نخواهد آمد.
•    کلگی جدید را در جای خود قرار دهید. هنگام تعویض کلگی دقت کنید که روی شفت پمپ و سوراخ کلگی، برجستگی وجود دارد. دو برجستگی را مقابل یکدیگر قرار داده و کلگی را به آرامی و با کمی فشار در محل خود جای دهید.
•    کلگی پمپ با کمی فشار به طور کامل به پمپ بچسبانید. توجه کنید که سوراخ پیچ ها به خوبی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.
•    در این مرحله، پیچ های کلگی که شامل 3 پیچ بلند هستند، را در محل مربوطه قرار داده و آن ها را به خوبی سفت کنید. همه پیچ ها را به صورت هم زمان ببندید، به این ترتیب که پس از کمی بستن هر پیچ به سراغ پیچ دیگر بروید.
•    اگر پس از روشن کردن پمپ، صدای بیشتری در پمپ شنیدید، پیچ ها را کمی سفت تر کنید.
•    هر دو اتصال زانویی را به خوبی تفلون پیچیده و در محل خود محکم ببندید.
•     پمپ را روی دستگاه تصفیه آب خانگی قرار داده و پیچ های آن را ببندید.
•    لوله های آب و اتصالات برقی دستگاه را در جای خود قرار دهید. 
•    دستگاه را روشن کرده و عملکرد دستگاه را بررسی کنید. 
•    اگر کارکرد پمپ باز هم با ایجاد صدای زیادی همراه است، احتمالاً به دلیل بلبرینگ های درون موتور پمپ می باشد و باید آن ها را تعویض کرد.

 

اگر دستگاه تصفیه آب شما، خروجی آب تصفیه شده ندارد، لازم است که ابتدا کارکرد پمپ تصفیه آب بررسی شود. اگر پمپ تصفیه آب خانگی دچار مشکل شده و کار نمی کند، باید قطعات و اجزای آن بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شوند. پمپ تصفیه آب بخش حساسی در دستگاه تصفیه آب خانگی است و بایستی تعمیر و عیب یابی آن توسط کارشناس مربوطه صورت بگیرد.


فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع پمپ های تصفیه آب خانگی اورجینال و مرغوب ترین قطعات آن است و کلیه محصولات آبین از خدمات پس از فروش طولانی مدت برخوردار می باشند. اگر عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی شما دچار مشکل شده، می توانید با متخصصان تصفیه آب تیم ما تماس بگیرید. کارشناسان فنی آبین همه روزه آماده پاسخگویی به سوال ها و مشکلات شما هستند.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (1)
محمدی
محمدی
پمپ تصفیه آب خونمون خراب شده چند وقته هی میخواهیم زنک بزنیم تعمیرکار بیاد درستش کنه نمیشه الان دیگه راحت فهمیدم عیبش کجا هستش و خودم می‌خوام دست به کار بشم.
ارسال نظر