خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یا آب معدنی؟

خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یا آب معدنی؟

افزایش جمعیت و مصرف بی رویه آب در مصارف مختلف خانگی و صنعتی در سراسر دنیا، تهیه آب آشامیدنی سالم و عاری از آلودگی را به یکی از چالش ها و دغدغه های مهم جوامع مختلف تبدیل کرده است. توسعه صنایع باعث شده تا آلودگی منابع آب آشامیدنی روز به روز در حال افزایش باشد و حتی با وجود عملیات دشوار تصفیه آب در تصفیه خانه ها، آب شرب شهری حاوی مقادیر بالایی از املاح و ناخالصی ها می باشد. 

با توجه به نکاتی که گفته شد مصرف آب شرب شهری می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. این موضوع باعث شده تا عده زیادی از آب معدنی به جای نوشیدن آب شرب شهری استفاده کنند. خرید دستگاه تصفیه آب خانگی، یکی دیگر از راهکارهایی است که در این زمینه مطرح می شود. 

در این مقاله مزیت ها و معایب این دو راهکار را بررسی می کنیم.


مزیت های نوشیدن آب تصفیه شده


یکی از بهترین روش های تولید آب آشامیدنی سالم و عاری از هر گونه آلاینده، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. دستگاه تصفیه آب خانگی با سطح کیفی بالا، که مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی تولید شده باشند، توانایی حذف بسیاری از املاح و آلاینده های موجود در آب را دارند. 

دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس معمولا دارای 6 تا 10 مرحله فیلتراسیون هستند. در مرحله 1 تا 3 پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب خانگی کلیه ذرات معلق، گل و لای، شن و ماسه و نیز کلر آزاد موجود در آب فیلتر شده و در مراحل بعدی عواملی از قبیل نیترات، نیتریت، فلزات سنگین و میکروارگانیسم های مضر آب جداسازی و حذف می شوند. در این دستگاه ها از فیلترهای ممبران استفاده می شود که توانایی حذف آلاینده ها را با دقت بالای 99 درصد دارند.  در مراحل پایانی تصفیه آب نیز توسط فیلتر مینرال (مواد معدنی) بسیاری از املاح ضروری بدن به آب افزوده شده و آبی کاملا سالم و گوارا در اختیار شما قرار می دهد. 

در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی می توان از فیلترهای دیگری هم مثل فیلترهای قلیایی یا اشعه فرابنفش استفاده کرد. فیلترهای اشعه فرابنفش تاثیر بسیار مطلوبی در حذف آلاینده های میکروبی دارند. استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی مجهز به فیلترهای اشعه فرابنفش در مواردی که آلاینده های میکروبی آب بالاست می تواند راهکار بسیار مطلوبی باشد.

دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای تنوع بالایی بر اساس پارامترهای مختلف مثل تعداد فیلترها و برند هستند، این موضوع باعث شده تا بررسی دقیق دستگاه قبل از خرید اهمیت زیادی داشته باشد. در این زمینه می توانید از افراد متخصص و کارشناسان هم مشاوره بگیرید. 


آیا خرید آب معدنی راه حل مناسبی برای حفظ سلامتی است؟


اولین نکته که در رابطه با استفاده از آب معدنی می توان به آن اشاره کرد، این است که در بطری های پلاستیکی نگهداری می شوند. این موضوع می تواند در سطح کیفی آب تاثیر گذار باشد. در کنار این مصرف این تعداد از آب معدنی می تواند حجم زیادی از زباله پلاستیکی را به محیط زیست وارد کند. از دیگر معایبی را که استفاده از آب معدنی می تواند به دنبال داشته باشد در ادامه بررسی می کنیم:

1- نگهداری آب به صورت راکد می تواند سطح کیفی آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این موضوع باعث شده تا افزودن مواد نگهداره به آب معدنی لازم باشد. استفاده از مواد نگهداره برای تولید آب معدنی خطرات زیادی را در صورت استفاده طولانی مدت به دنبال دارد. 

2- آب معدنی حاوی مقداری فلوراید است که امروزه به عنوان ماده ای سرطان زا شناخته می شود. به طور معمول به هر بطری نیم لیتری از آب معدنی مقدار نیم میلی گرم فلوراید افزوده می شود و وجود این ماده در آب آشامیدنی بسیار خطرناک است.

3- نگهداری آب معدنی در بطری های پلاستیکی می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد و در مواردی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود. 

4- نیترات و آرسنیک دو آلاینده مهم منابع آبی و آب شرب شهری هستند فیلتراسیون و حذف آنها از آب تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. از آن جایی که در بساری از کمپانی ها بطری آب معدنی با آب شرب شهری پر می شود، معمولا میزان آلاینده هایی مثل آرسنیک و نیترات در آب بالاست. 

5- در بسیاری از کشورها تاریخ انقضای آب معدنی حدود 7 روز می باشد، اما در ایران به دلیل افزودن مقدار بالایی مواد نگهدارنده این مدت به یک سال افزایش یافته است. اگر آب شرب شهری را در فضای باز نگهداری کنید، با گذشت 48 ساعت طعم و بوی نامطبوعی پیدا می کند، با این حال آب معدنی را می توان ماه ها بدون هیچ تغییری در بو و طعم آن نگهداری کرد. این موضوع نشان دهنده استفاده از مواد نگهدارنده در آب معدنی است.  
مصرف آب معدنی که مدت زمان طولانی از تهیه آن می گذرد و نیز حاوی مواد نگهدارنده می باشد، برای سلامتی انسان مضر است. 

6- آب معدنی دارای مقدار زیادی از املاح مضر می باشد. آب معدنی بسته بندی شده در ایران دارای مقادیر زیادی از املاح مضر برای بدن می باشند و احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی و سنگ کلیه را افزایش می دهد.


مقایسه هزینه خرید آب معدنی و دستگاه تصفیه آب خانگی


کاملا مشخص است که خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی نسبت به خرید آب معدنی هزینه بسیار کمتری را به دنبال دارد. با محاسبه دقیق این هزینه می توان دریافت که با ذخیره هزینه خرید آب معدنی برای مصارف خانگی می توان هر سه ماه یک دستگاه تصفیه آب خانگی را خریداری کرد. در واقع با خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی به جای مصرف آب معدنی، در کنار هزینه کمتر می توانید از لذت نوشیدن آب با بالاترین سطح کیفی بهره مند شوید.  


وبسایت آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب صنعتی با سطح کیفی بالا و برندهای مختلف، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب طریق مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (2)
کیانی
کیانی
آدم چقدر می‌تونه آب معدنی بخره بعدشم هزینه ها خیلی زیاد میشه دستگاه تصفیه آب خیلی خوبه آدم همیشه می‌تونه از آبش استفاده کنه.
کیانی
کیانی
آدم چقدر می‌تونه آب معدنی بخره بعدشم هزینه ها خیلی زیاد میشه دستگاه تصفیه آب خیلی خوبه آدم همیشه می‌تونه از آبش استفاده کنه.
ارسال نظر