بررسی مراحل CIP ممبران های تصفیه آب صنعتی RO

بررسی مراحل CIP ممبران های تصفیه آب صنعتی RO

ممبران های RO مهم ترین اجزای دستگاه های تصفیه آب صنعتی هستند و در واقع عملکرد آب شیرین کن های RO تا حدود زیادی به فیلتراسیون ممبران های صنعتی وابسته است. عملکرد ممبران های صنعتی به میزان قابل توجهی به نگهداری دقیق از آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO مشاهده شده است که عدم اطلاع از اصول نگهداری فیلترهای ممبران باعث فولینگ و خرابی کامل ممبران های صنعتی شده است. 


"در این راستا قابل ذکر است که طراحی و پیاده سازی غیر اصولی دستگاه های تصفیه آب RO صنعتی هم از عواملی است که باعث خرابی ممبران های صنعتی می شود."


 در واقع در اولین قدم برای خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی سپردن پروژه طراحی دستگاه به افرادی که تجربه زیادی در این زمینه دارند حائز اهمیت است. در کنار این، استفاده از ممبران های صنعتی اصلی در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که در ادامه باعث می شود تا ممبران ها طول عمر و عملکرد مناسبی را برای تصفیه آب در سیستم داشته باشند. 


مجموعه آبین با سال ها تجربه در زمینه طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی، به ارائه مشاوره رایگان برای خرید آب شیرین کن های صنعتی پرداخته است. در صورت نیاز به دریافت مشاوره برای خرید دستگاه های تصفیه آب RO صنعتی با مراجعه به سایت تصفیه آب آبین با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 


یکی از اصول مهم برای نگهداری ممبران های صنعتی RO توجه به شستشوی ممبران ها می باشد، روش های مختلف برای شستشوی ممبران های صنعتی در مقاله روش های مختلف شستشوی ممبران های صنعتی RO بررسی شده است. اما در ادامه قصد داریم به بررسی یکی از مهم ترین بخش های دستگاه های تصفیه آب صنعتی یعنی واحد CIP یا شستشوی ممبران در محل بپردازیم. 


واحد CIP در دستگاه های تصفیه آب صنعتی چیست؟ 


همان طور که گفته شد عملکرد و طول عمر ممبران های صنعتی RO در دستگاه های تصفیه آب صنعتی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل نگهداری ممبران ها تا حدود زیادی حائز اهمیت است. بر همین اساس است که در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی از عوامل زیادی برای نگهداری و جلوگیری از فولینگ (گرفتگی) ممبران های صنعتی استفاده می شود. یکی از این عوامل واحد CIP در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی هستند که توجه به آن برای افزایش طول عمر ممبران های صنعتی اهمیت زیادی دارد. 


در این زمینه ممکن است برای شما سوال شود که بازدهی عملیات CIP در ممبران های صنعتی به چه اندازه ای است؟ توجه کنید که به صورت کلی بازدهی واحد CIP در ممبران های صنعتی به نوع و میزان فولینگ ممبران و در ادامه کیفیت شستشوی ممبران ها بستگی دارد. اما به صورت کلی شستشوی ممبران ها برای جلوگیری از فولینگ کاربرد دارد و اگر فولینگ ممبران باعث بروز آسیب های فیزیکی غیر قابل بازگشت شده باشد در این زمینه انجام CIP هیچ کمکی را برای احیا ممبران نخواهد داشت. 

در کنار انجام به موقع CIP ممبران های صنعتی، دنبال کردن مراحل آن به صورت اصولی هم اهمیت زیادی دارد. در این زمینه توصیه ما به شما استفاده از کمک متخصصان برای انجام مراحل CIP می باشد. اما در صورت تمایل برای اطلاع از چگونگی مراحل CIP ممبران های صنعتی با ما همراه باشید، در ادامه به بررسی دقیق مراحل CIP ممبران های تصفیه آب صنعتی RO می پردازیم. 

ساختار واحد CIP ممبران های صنعتی RO


برای انجام شستشوی ممبران های صنعتی با CIP تجهیزاتی مورد نیاز است، که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم: 


1.    مخزن شستشو: مخزن مورد نیاز برای واحد CIP در دستگاه های تصفیه آب صنعتی باید ظرفیت بهینه ای را برای انتقال دادن آب در لوله ها و پرشر وسل داشته باشد. در واقع مخزن باید به صورتی طراحی شود که در آن یک ورودی برای مواد شیمیایی، مسیر جدا برای پمپ شستشو و خروجی در نظر گرفته شده باشد. این مخزن باید از جنس پلی پروپیلن و یا FRP باشد. 


2.    پمپ شستشوی ممبران RO: پمپ های شستشوی ممبران در اندازه های مختلفی به کار می روند و در این زمینه استفاده از پمپ های شستشوی ممبران که سرعت جریان عبوری را به صورت بهینه ایجاد کنند حائز اهمیت است. 


3.    فیلترهای کارتریج: فیلترهای که برای شستشوی ممبران های RO به کار می روند دارای دقت 5 تا 10 میکرون هستند و برای حذف رسوبات در روند شستشوی ممبران ها طراحی شده اند. 


4.    تانک گرم کن یا سرد کن: برای ایجاد دمای مناسب در شستشوی ممبران ها از تانک های آب گرم کن استفاده می شود و در مواردی هم بسته به موقعیت جغرافیایی ممکن است برای رسیدن به دمای مورد نیاز استفاده از تانک های آب سرد کن لازم باشد. 


5.    تانک مواد شستشو: دقت کنید که برای آماده سازی ماده شوینده ممبران ها باید ترکیب مناسبی از آن را در تانک مواد شستشو با هم مخلوط کنید. 


6.    ابزار دقیق: یکی از مهم ترین موارد در انجام شستشوی ممبران های صنعتی اندازه گیری دقیق مواردی مثل جریان، درجه حرارت، فشار و سطح مخزن می باشد. در این زمینه باید در مراحل مختلف از ابزار دقیق مناسب استفاده کرد. 


7.    نقاط نمونه: در ساختار واحد CIP معمولا از دریچه های نمونه در خارج از مسیر پمپ شستشو و مسیر جریان برگشتی برای اندازه گیری میزان PH و TDS استفاده می شود.

 
8.    خط بازگشت مجاز: ممکن است در حین شستشو مقداری از محلول از ممبران ها نفوذ کند که در این زمینه از خط بازگشت جانبی استفاده می کنند. 


*ساختار واحدهای شسشتوی ممبران RO در دستگاه های تصفیه آب صنعتی متفاوت است، در این زمینه استفاده از بهترین نوع طراحی برای بالا بردن کیفیت شسشتوی ممبران ها اهمیت زیادی دارد. 

شستشوی ممبران های صنعتی با cip

مراحل شستشوی ممبران های صنعتی RO با CIP


برای انجام شستشوی ممبران های صنعتی RO با CIP می توان مراحل زیر را دنبال کرد: 


1.    انتخاب محلول شستشوی مناسب: به صورت کلی برای شستشوی ممبران های صنعتی محلول های شوینده زیادی وجود دارد، اما به صورت کلی برای انتخاب محلول مناسب باید به نوع و شدت فولینگ (گرفتگی) ممبران های صنعتی توجه کرد. انواع محلول های شسشتوی ممبران های صنعتی شوینده های اسیدی و قلیایی هستند که کاربرد هر کدام بر اساس نوع فولینگ متفاوت است. در جدول زیر به بررسی کاربرد شوینده های ممبران با توجه به نوع فولینگ می پردازیم: 

نوع فولینگ

نوع شوینده ممبران

رسوبات غیر آلی

شوینده های اسیدی 

سولفات ها

شوینده های قلیایی

اکسیدهای فلزی

شوینده های اسیدی

ذرات کلوئیدی

شوینده های قلیایی

سیلیس

شوینده های قلیایی

گرفتگی بیولوژیکی

شوینده های قلیایی 

مواد آلی

شوینده های قلیایی و اسیدی


    

2.    پمپاژ شوینده با جریان کم: از این روش برای خالی کردن پرشروسل استفاده می شود، بعد از گرمایش محلول شوینده، محلول را با نرخ جریان کم و فشار پایین به وسل پمپاژ کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که محلول تغلیظ شده (پساب) به فاضلاب وارد شود. 


3.    سیرکولاسیون محلول در سیستم: در این مرحله باید محلول شوینده در سیستم سیرکوله شود تا واکنش های لازم بین رسوبات و محلول شستشو اتفاق بیافتد. در این مرحله اقدامات لازم را برای کنترل دما و ph محلول شستشوی ممبران انجام دهید. 


4.    غوطه ور سازی: در این مرحله باید پمپ را خاموش کرده و در ادامه اجازه دهید تا ممبران ها در محلول شستشو به صورت غوطه ور بمانند. دقت کنید که میزان غوطه ور سازی ممبران های صنعتی در شرایط عادی به اندازه یک ساعت است، اما در صورتی که میزان فولینگ ممبران ها بسیار بالا باشد مدت زمان این مرحله باید به اندازه 10 تا 15 ساعت باشد. 


*برای پایداری دمای محلول شستشو در مواردی که مدت زمان مرحله غوطه وری ممبران ها طولانی است، این جریان را با سرعت بسیار کم در سیستم سیرکوله کنید. 

5.    پمپاژ با جریان بالا: در این مرحله باید محلول را با فشار مناسب در سیستم پمپاژ کنید، فشار پمپاژ در این مرحله معمولا به اندازه 1.5 تا 4 بار در وسل می باشد. پمپاژ محلول را به اندازه 30 تا 60 دقیقه در ممبران ادامه دهید، در این مرحله رسوبات از سطح ممبران جدا می شود. در جدول زیر نرخ جریان ورودی به پرشروسل را در ممبران ها بررسی می کنیم:

فشار ورودی (بار)

قطر ممبران (اینچ)

نرخ جریان ورودی به هر پرشروسل

گالن در دقیقه

متر مکب بر ساعت

1/5-4

2/5

3-5

0/7-1/2

1/5-4

4

20-60

1/8-2/3

1/5-4

16-20

3/6-4/5

1/5-4

8

30-40

6-9/1

1/5-4

8

35-45

0/8-10/2

در صورتی که گرفتگی ممبران ها شدید باشد باید نرخ شستشو را به اندازه 50 درصد از مقادیری که در جدول گفته شد افزایش دهید. در این حالت باید به افت فشار توجه کنید، به این دلیل که حداکثر افت فشار مجاز برای ممبران ها به اندازه 15 psi و برای وسل به اندازه 50 psi می باشد. توجه به افت فشار در سیستم به این دلیل اهمیت دارد که در صورت افت فشار بیشتر از مقادیری که  گفته شد ممکن است به ممبران ها آسیب وارد شود. 


6.    فلاشینگ: در این مرحله باید از آب مقطر و یا آب تصفیه شده برای شستشوی کلی سیستم و ممبران های صنعتی RO استفاده کرد (ورود آب خام برای فلاشینگ به ممبران ها باعث رسوب گذاری مجدد ممبران می شود).

نکات مهم در انجام عملیات CIP ممبران های صنعتی RO


همان طور که گفته شد بازدهی عملیات CIP ممبران های صنعتی تا حدود زیادی به کیفیت آن بستگی دارد و به همین دلیل در ادامه به بررسی برخی از نکاتی  می پردازیم که توجه به آن ها برای شستشوی ممبران های RO با CIP اهمیت زیادی دارد. در ادامه به بررسی نکاتی می پردازیم که توجه به آن ها برای انجام بهینه مراحل CIP حائز اهمیت است: 


•    گفته شد که در واحد CIP ممبران های صنعتی از شوینده های مختلفی ممکن است استفاده شود، به همین دلیل به عنوان اولین نکته توجه به نکات ایمنی در مورد نگهداری و استفاده از شوینده های ممبران RO اهمیت زیادی دارد. 
•    تعویض فیلترهای کارتریج برای حذف کدورت در حین عملیات CIP از نکات کاربردی می باشد و این موضوع می تواند از بازگشت رسوبات به سیستم جلوگیری کند. 
•    استفاده از ابزار دقیق با دقت مناسب و اندازه گیری دقیق دمای محلول برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به ممبران ها اهمیت زیادی دارد. به این صورت که محدوده دمای مجاز را در ممبران بررسی کرده و در ادامه دمای محلول را بین 2 تا 3 درجه کمتر از آن تنظیم کنید. 
•    اگر در ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی شما در کنار واحد RO از نانوفیلتراسیون هم استفاده شده است و یا سیستم تصفیه آب در آن به صورت دبل RO می باشد، بهتر است هر واحد به صورت جداگانه شسته شود. 
•    در صورتی که در حین شستشوی ممبران کدری محلول مشاهده شد باید محلول جدید را برای دنبال شدن مراحل CIP با آن جایگزین کنید. 


پیش تر گفته شد اما باز هم تاکید می شود، که بهترین راهکار برای انجام CIP استفاده از کمک کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه می باشد.

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره با مراجعه به سایت تصفیه آب آبین با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
ممشلی
ممشلی
با کمک بخش پشتیبانی سایت و خوندن مطالب علمی کامل این مجموعه تونستم یکی از. بهترین دستگاه های تصفیه آب صنعتی رو سفارش بدم که خیلی هم ازش راضی هستم.
ارسال نظر