انواع دستگاه آب شیرین کن

انواع دستگاه آب شیرین کن

یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از مصرف آب آلوده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد تصفیه آب با استفاده از دستگاه های آب شیرین کن است. حجم زیادی از منابع آب در جهان آلوده و در واقع غیر قابل استفاده هستند، در این زمینه می توان از دستگاه های آب شیرین کن برای افزایش سطح کیفی آب استفاده کرد. 

دستگاه های آب شیرین کن دارای تنوع بالایی بر اساس ساختار و نحوه فیلتراسیون هستند. دقت و روند تصفیه آب در این روش ها متفاوت است و بررسی آنها می تواند برای خرید دستگاه اهمیت زیادی داشته باشد. در مواردی هم آب شیرین کن ها  دارای تفاوت های اساسی مثل میزان ظرفیت هستند. 

در این مقاله قصد داریم انواع دستگاه های آب شیرین کن را بر اساس پارامترهای مختلف بررسی کنیم.


انواع دستگاه های آب شیرین کن بر اساس ظرفیت


میزان ظرفیت، یکی از مهم ترین پارامترهایی است که توجه به آن برای خرید اهمیت زیادی دارد. دستگاه های آب شیرین کن بر اساس ظرفیت شامل آب شیرین کن های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی می شوند، که به ادامه به بررسی آنها می پردازیم:


1-  دستگاه آب شیرین کن خانگی


سطح کیفی آب شرب شهری در بیشتر مناطق به اندازه ای است که نیاز به استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی یا آب شیرین کن های خانگی می باشد. در ساختار این دستگاه ها از فیلترهای ممبران، که بالاترین دقت را برای حذف آلاینده های آب دارند استفاده می شود. اکثر دستگاه های آب شیرین کن خانگی، شش مرحله ای هستند، که با همین تعداد فیلترها هم می توانند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. امروزه استفاده از دستگاه های آب شیرین کن خانگی کاربرد بالایی دارد. ظرفیت دستگاه های آب شیرین کن خانگی معمولا به اندازه 50 یا 75 گالن در شبانه روز است.

انواع دستگاه های آب شیرین خانگی شامل دستگاه های رومیزی، زیر سینکی، دستگاه های تصفیه آب ورودی ساختمان، دستگاه های تصفیه آب سه مرحله ای و دستگاه های سرشیری می شوند. 


2- دستگاه آب شیرین کن نیمه صنعتی


دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی دارای ظرفیت تصفیه آب به اندازه حداقل 100 و حداکثر 2000 گالن در شبانه روز هستند. دستگاه های آب شیرین کن نیمه صنعتی در مواردی که نیاز به تصفیه آب با حجم بالاتر از خانگی است به کار می روند. مهم ترین کاربردهای دستگاه های آب شیرین کن نیمه صنعتی شامل رستوران ها و کافی شاپ، شرکت ها و ساختمان های اداری، کارگاه ها، آزمایشگاه ها، دستگاه های یخ ساز، صنایع دارویی و غذایی و... می شوند. 


3- دستگاه آب شیرین کن صنعتی


دستگاه های آب شیرین کن صنعتی در مواردی که نیاز به فیلتراسیون آب با ظرفیت بسیار بالایی می باشد مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد دستگاه های آب شیرین کن صنعتی در صنایع کشاورزی، گلخانه ها، داروسازی، بخار و بویلرها و... می باشد. خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی به این صورت است که باید آنالیز آب ورودی را در اختیار کارشناسان ها قرار دهید، تا دستگاه تصفیه آب صنعتی را مطابق با کاربرد و سطح کیفی مورد نیاز شما طراحی و تولید کنند. 


انواع دستگاه های آب شیرین کن بر اساس روش فیلتراسیون


در  ساختار دستگاه های آب شیرین از روش های مختلفی برای فیلتراسیون آب استفاده می شود، انواع دستگاه های آب شیرین کن بر اساس نحوه فیلتراسیون را در ادامه بررسی می کنیم:


1- آب شیرین کن حرارتی


 دستگاه های آب شیرین کن حرارتی با فرایند MSF کار می کنند. قدمت استفاده از این آب شیرین کن به سال 1970 میلادی بر می گردد. در این دستگاه فرایند تبخیر مرحله ای آب در فشار پایین صورت گرفته و موجب تبدیل بخار به آب شیرین می شود، استفاده از این دستگاه ها برای شیرین کردن آب دریا کاربرد بالایی دارد. 

مکانیزم دستگاه های آب شیرین کن حرارتی به این صورت است که آب گرم دریا در مراحلی پیوسته تبخیر شده و در این فرایند فشار آب طی روش کاهشی حفظ می شود. در مرحله پایانی بخار تولید شده بازیابی شده و به آب خالص تبدیل می شود. گرمای لازم برای تبخیر آب در این فرایند به انرژی بالایی نیازمند است که عمدتا توسط بویلرها و بخار آب داغ فراهم می شود. در ساختار دستگاه های آب شیرین کن حرارتی بخار ایجاد شده از طریق تماس با لوله های آب شور ورودی به دستگاه سرد شده و به حالت مایع در می آیند. آب تولید شده به این روش هیچ گونه املاحی ندارند و کاملا شیرین است.


2- دستگاه آب شیرین کن با تقطیر چند گانه


دستگاه آب شیرین کن تقطیر چندگانه نوعی سیستم نمک زدایی تقطیری چند مرحله ای است که با چرخش بخار در سیستم به شیرین سازی آب دریا می پردازد. فرایند MED شباهت زیادی به فرایند MSF دارد و از طریق فرایند تبخیر و تقطیر چند مرحله ای در فشار پایین می تواند آب دریا را نمک زدایی کند. تفاوت مهم این دو فرایند تولید آب شیرین، در نحوه ورود آب دریا به منبع و روش اجرای فرایند تقطیر و جمع آوری بخار سرد شده می باشد. فرایند تقطیر چندگانه آب یکی از مرسوم ترین روش های تجاری است که معمولا به منظور تصفیه آب دریا استفاده می شود. در حال حاضر حدود 5% از آب های شیرین تولید شده در دنیا به این روش تولید می شود.

تعداد مراحلی که در طراحی فرایند MED در نظر گرفته می شود، تا حد بالایی به دمای آب شور ورودی بستگی دارد. به این صورت که هر چه آب شور ورودی به دستگاه دمای بیشتری داشته باشد و دمای آن به دمای جوش آب نزدیک تر باشد، تعداد مراحل مورد نیاز در فرایند MED نیز کمتر خواهد بود. بازده حرارتی دستگاه آب شیرین کن با تقطیر چند گانه از نسبت مقدار آب شیرین تولید شده به میزان بخار مورد استفاده بدست می آید. می توان گفت که هر چه تعداد مراحل بیشتر باشد، بازده حرارتی دستگاه آب شیرین کن نیز افزایش خواهد یافت.


3- دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس


 این دستگاه آب شیرین کن صنعتی توانایی حذف 97 تا 99% از ذرات جامد محلول (TDS) و ناخالصی های آب را دارد، بنابراین آب تولید شده به این روش خلوص بسیار بالایی دارد و می توان از آن در مصارف مختلف صنعتی برای تولید آب تصفیه شده و خالص در مقیاس های بزرگ استفاده کرد. طراحی و اجزای مورد استفاده در دستگاه آب شیرین کن صنعتی به عواملی مانند مشخصات آب ورودی، کاربرد مورد نظر، ظرفیت تولید دستگاه و ... بستگی دارد و لازم است که این دستگاه توسط متخصصان مجرب تصفیه آب طراحی و تولید شود. 


کاربردهای مهم آب شیرین کن اسمز معکوس


از دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس یا RO می توان در مصارف زیر استفاده کرد:


•    تصفیه آب مورد نیاز در برج های خنک کننده، بویلرها و سیستم های گرمایشی و سرمایشی
•    تصفیه آب دریا برای استفاده در مصارف خوراکی، شستشو و ...
•    تصفیه آب برای استفاده در صنایع نفت و گاز
•    تصفیه نهایی فاضلاب صنعتی جهت کاهش آلاینده های آن
•    تصفیه آب در مصارف کشاورزی، پرورش ماهی، صنایع غذایی و دارویی
•    تصفیه آب مورد نیاز در فرایند دیالیز


سپردن پروژه طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی به افراد متخصص اهمیت زیادی دارد. سایت آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره از طریق مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.  

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
نظرات (1)
جامی
جامی
به نظرم آدم باید قبل از خرید دستگاه آب شیرین کن باید با انواع مختلف آشنا باشه تا بتونه بهترین مورد رو برای خرید انتخاب کنه. ممنونم اطلاعات این مقاله خیلی بهم کمک کرد.
ارسال نظر