روش های مختلف حذف نیترات از آب

روش های مختلف حذف نیترات از آب

نیترات یکی از خطرناک ترین آلاینده های آب است که می تواند باعث بروز برخی بیماری ها مثل سرطان شود. حذف نیترات از آب برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها تا حد زیادی حائز اهمیت است. روش های مختلفی برای حذف و از بین بردن نیترات از آب وجود دارد، در این مقاله به بررسی رایج ترین روش هایی که برای حذف نیترات آب مورد استفاده قرار می گیرند می پردازیم. 

نیترات از واکنش فلز نیتروژن و اکسیژن موجود در آب تولید می شود، وجود این آلاینده در آب برای سلامتی انسان بسیار مضر است. ترکیبات حاصل از اکسیداسیون نیترات در آب عاملی بسیار سمی و سرطان زا محسوب می شوند و حتی در مقادیر پایین نیز می تواند سبب بروز کم خونی در کودکان و بزرگسالان شوند. نیترات عمدتا از طریق مصرف کودهای شیمیایی به خاک و آب های شهری راه می یابد. عوارض مصرف نیترات توسط آب و مواد غذایی در انسان شامل موارد زیر می شوند:

•    ایجاد اختلال در کارکرد غدد تیروئید
•    عوارض سوء بر مادران باردار و جنین
•    بیماری های گوارشی
•    افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان ها
•    ایجاد سنگ کلیه و بیماری های کلیوی


نیترات آب را با چه روش هایی می توان حذف کرد؟


روش های مختلفی برای حذف نیترات از آب وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم:


1- حذف نیترات آب با استفاده از الکترودیالیز


در این روش برای حذف نیترات آب از جریان الکتریکی استفاده می شود. در سیستم های الکترودیالیز دو غشای نیمه تراوا و دو الکترود به کار می رود و بر همین اساس توانایی بسیار مطلوبی برای حذف تمام آلاینده های آب دارند. 


2- حذف نیترات آب با روش های شیمیایی


برای حذف نیترات آب می توان از روش های شیمیایی هم استفاده کرد که باعث حذف این آلاینده از آب با بازدهی مطلوبی می شوند. در این روش برای حذف نیترات آب از مواد شیمیایی مثل آلومینا و منیزیم استفاده می شود. حذف نیترات آب با روش های شیمیایی در محیط های صنعتی کاربرد دارد و نیاز به تجهیزات زیادی برای انجام آن نیست. 


4- حذف نیترات با استفاده از روش های بیولوژیکی


یکی از کاربردی ترین روش ها برای حذف نیترات آب، استفاده از میکروارگانیسم ها می باشد. در این روش نیترات موجود در آب با استفاده از باکتری ها به نیتروژن تبدیل می شود.


5- حذف نیترات آب با استفاده از روش تبادل یونی


یکی دیگر از روش ها برای حذف نیترات آب، استفاده از رزین های تبادل یونی می باشد. رزین های تبادل یونی می توانند تاثیر بسیار مطلوبی در کاهش میزان نیترات آب داشته باشند. معمولا بازدهی این روش مطلوب است با این حال عواملی هم مثل نوع رزین، میزان TDS آب، غلظت یون ها و... می تواند در تغییر آن تاثیر گذار باشد. 


6- حذف نیترات با تصفیه آب به روش اسمز معکوس


یکی از رایج ترین روش هایی که برای حذف نیترات آب می توان از آن استفاده کرد، دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) هستند که در ساختار آنها از فیلترهای ممبران با بالاترین دقت برای حذف آلاینده های آب استفاده می شود. سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) می توانند برای حذف تمام آلاینده های آب به کار بروند و بر همین اساس استفاده از آنها کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد. 

***دیگر روش های حذف نیترات در صنایع مختلف شامل حذف نیترات با استفاده از کربن، جاذب های طبیعی، نانوفیلتراسیون و... می شوند. برای انتخاب مناسب ترین روش حذف نیترات مواردی مثل میزان نیترات آب، سختی و دمای آب را بررسی کنید. 


حذف نیترات با استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی


همان طور که گفته شد، بهترین روش به منظور جلوگیری از بروز بیماری ها در انسان، مصرف آب سالم و تصفیه شده است. از آن جایی که استفاده از آب معدنی جهت مصارف آشامیدنی به مراتب هزینه بسیار بالاتری نسبت به خرید یک دستگاه تصفیه آب با کیفیت دارد، بهتر است برای جلوگیری از عوارض ناشی از آلاینده های موجود در آب، به خرید و تهیه یک دستگاه تصفیه آب خانگی در منزل اقدام کنید. امروزه دستگاه های تصفیه آب خانگی از پیشرفته ترین روش ها برای تولید آب تصفیه شده استفاده می کنند. دستگاه تصفیه آب خانگی بهترین روش برای حذف نیترات و دیگر آلاینده های آب هستند. 

در دستگاه خانگی اسمز معکوس با عبور آب از فیلتر غشایی ممبران ذراتی که اندازه بزرگ تر از 0/0001 میکرون دارند، درون روزنه های بسیار ریز ممبران به دام افتاده و آب ورودی به دستگاه تصفیه می شود. با این روش می توان درصد بالایی از نیترات موجود در آب را حذف کرد. 

دستگاه های تصفیه آب خانگی RO با برندها و سطح کیفی متفاوت طراحی و تولید می شوند. این موضوع باعث شده تا توجه به برخی نکات و پارامترها برای خرید دستگاه تصفیه آب اهمیت زیادی داشته باشد. بر همین اساس مهم ترین نکاتی را که برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی باید به آنها توجه کنید در ادامه بررسی می کنیم. 


انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی برای حذف نیترات


برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی توجه به چند نکته مثل موارد زیر تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد:


1- توجه به نوع دستگاه: دستگاه های تصفیه آب خانگی در انواع و کیفیت های مختلفی در بازار ارائه می شوند، برای اطمینان بیشتر از حذف نیترات توسط دستگاه، مطمئن شوید که دستگاه تصفیه آب مورد نظر از نوع اسمز معکوس است. دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس بالاترین دقت را برای حذف آلاینده های آب مثل نیترات دارند. 

2- برند سازنده دستگاه: به برند دستگاه تصفیه آب خانگی مورد نظر توجه کرده و مطمئن شوید که برند سازنده دستگاه، معتبر و شناخته شده است. دستگاه های تصفیه آب خانگی نامرغوب و تقلبی نه تنها در حذف آلاینده های مضر آب نظیر نیترات و نیتریت از آب کارایی لازم را ندارد، بلکه ممکن است موجب ورود آلاینده به آب شوند. این موضوع باعث شده تا توجه به برند و سطح کیفی دستگاه تصفیه آب برای خرید اهمیت زیادی داشته باشد. 

بهترین برندهای دستگاه تصفیه آب خانگی شامل دستگاه های تصفیه آب سی سی کا (CCK)، کنت (Kent)، آکوا اسپرینگ (Aqua Spring) و سافت واتر (Soft Water) می شوند. 

3- خرید از فروشگاه های معتبر و شناخته شده: از آن جایی که تشخیص سطح کیفی دستگاه قبل از خرید آسان نیست، خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی از فروشگاه های معتبر بهترین راهکار در این زمینه می باشد.

4- بررسی تعداد مراحل فیلتراسیون: بهتر است قبل از خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی، تعداد فیلترها را در ساختار آن بررسی کنید. می توانید با مطالعه در مورد کارکرد انواع فیلترهای تصفیه آب، دستگاهی که مناسب ترین ساختار را با توجه به این موضوع دارد انتخاب کنید. 


«برای مشاهده سایر محصولات و ارتباط با کارشناسان در زمینه محصولات تصفیه آب صنعتی با مراجعه به abin.ir از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.» 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر