آیا خرید دستگاه تصفیه آب خانگی لازم است؟

آیا خرید دستگاه تصفیه آب خانگی لازم است؟

دستگاه تصفیه آب خانگی بخریم یا نه؟ مزایا و معایب دستگاه های تصفیه آب خانگی کدام اند؟ آیا خرید دستگاه تصفیه آب خانگی برای همه افراد لازم است؟ آیا نوشیدن آب تصفیه شده مضر است؟

سطح بالای آلاینده های آب آشامیدنی باعث شده تا استفاده از دستگاه های تصفیه آب به یک ضرورت تبدیل شود. مزیت های استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی باعث شده تا کاربرد گسترده ای در سراسر جهان داشته باشند. دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای تنوع بالایی بر اساس نوع فیلترها، مشخصات، برند و سطح کیفی قطعات هستند. از آن جایی که سطح کیفی آب خروجی از دستگاه تا حد زیادی به کیفیت قطعات و فیلترها در ساختار آن بستگی دارد، توصیه می شود سطح کیفی را به عنوان مهم ترین پارامتر برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی در نظر بگیرید. 


فواید استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی


دستگاه های تصفیه آب خانگی، به عنوان بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از نوشیدن آب با سطح کیفی پایین به  شمار می روند. مهم ترین مزیت هایی که استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی به دنبال دارد شامل موارد زیر می شوند:


1- کاهش سختی آب


 فیلترهای ممبران RO، می توانند سختی آب را تا حد زیادی کاهش دهند. آب شرب شهری معمولا سختی نسبتا بالایی دارد و حاوی مقادیر زیادی از املاح و ناخالصی ها می باشد. دستگاه تصفیه آب با استفاده از فیلتر ممبران قادر است که این ناخالصی ها را به میزان بالایی از آب حذف کرده و سختی آب را به حد استاندارد برساند.


2- هزینه پایین تر نسبت به خرید آب معدنی


 یکی از راهکارهایی که عده زیادی از افراد برای نوشیدن آب با سطح کیفی بالا به کار می برند خرید آب معدنی است. آیا می دانستید که اکثر کمپانی ها، بطری های آب معدنی را با آب شهری پر می کنند. در کنار این خرید آب معدنی نسبت به نصب و استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی هزینه بسیار زیادی را به دنبال دارد.  


3- حذف بو و مزه نامطبوع آب


 در حین فیلتراسیون آب در تصفیه آب خانه ها، از کلر برای از بین بردن آلاینده های میکروبی استفاده می شود. این موضوع باعث بو و طعم نامطبوع آب می شود، که برای حذف آن می توان از دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده کرد. فیلترهای کربنی در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی توانایی بسیار مطلوبی برای حذف کامل بو و طعم نامطلبوع آب دارند. 


4- افزودن مواد معدنی مورد نیاز بدن


 اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی مجهز به فیلتر مینرال هستند. این فیلتر می تواند بسیاری از املاح مورد نیاز بدن نظیر کلسیم و منیزیم را به آب اضافه کرده و از بروز بسیاری از بیماری های مهم مانند پوکی استخوان جلوگیری کند. افزودن این مواد معدنی به آب می تواند در بهبود طعم آن هم تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. 


5- حذف عوامل میکروبی


 در ساختار برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای اشعه فرابنفش برای از بین بردن آلاینده های میکروبی استفاده می شود. دستگاه تصفیه آب خانگی با بهره گیری از فیلتر UV می توانند کلیه میکروب ها، باکتری ها و ویروس های موجود در آب را حذف کرده و آب را ضد عفونی کنند. البته استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی مجهز به فیلترهای UV فقط در مواردی که میزان آلاینده های میکروبی آب بالاست کاربرد دارد. 


6- تولید آب قلیایی


 فیلترهای قلیایی در ساختار برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه تصفیه آب قلیایی می تواند میزان اسیدی بودن آب را کاهش دهد. مصرف آب تصفیه شده قلیایی موجب درمان بیماری های گوارشی، پاکسازی کبد و کلیه  و... شده و از بروز بسیاری از بیماری ها در انسان جلوگیری می کند.


7- تولید آب اکسیژن دار


 دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس می تواند با بهره گیری از فیلتر اکسیژن ساز، سطح اکسیژن موجود در آب را افزایش دهد. امروزه فواید استفاده از آب اکسیژن دار از نظر پزشکی به اثبات رسیده است. 


8- حذف فلزات سنگین از آب


 آب شهری معمولا حاوی مقادیر زیادی از املاح و فلزات سنگین است. برخی از این املاح برای سلامتی انسان خطری ندارند، اما برخی دیگر می توانند سبب تشکیل رسوبات و بروز خطرات جدی برای انسان شوند. بهترین روش برای حذف این ناخالصی های آب استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است. 


معایب استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی غیر استاندارد


همان طور که گفته شد برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی باید سطح کیفی را به عنوان مهم ترین پارامتر در نظر بگیرید. برخی از مهم ترین معایبی که استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی غیر استاندارد می تواند به دنبال داشته باشد شامل موارد زیر می شوند.

نیاز به تعویض زود هنگام فیلترها: فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی، دارای طول عمر مشخص شده ای هستند، با این حال طول عمر فیلترهای تصفیه آب با سطح کیفی پایین بسیار کوتاه است. دستگاه های تصفیه آب خانگی با سطح کیفی پایین قیمت کمتری دارند، اما بعد از خرید نیاز به تعویض زودهنگام فیلترها می باشد؛ این موضوع هزینه نگهداری دستگاه را افزایش می دهد. سطح کیفی فیلترهای استفاده شده در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند در کیفیت آب خروجی از آن هم تاثیر گذار باشد. 

خرابی قطعات دستگاه: معمولا در ساختار دستگاه های تصفیه آب غیر استاندارد از قطعات با سطح کیفی بسیار پایین استفاده می شود که این موضوع خرابی دستگاه و توقف عملکرد آن را به دنبال دارد. 

سطح کیفی پایین آب خروجی از دستگاه: یکی از مهم ترین معایب استفاده از دستگاه های تصفیه آب غیر استاندارد، سطح کیفی پایین آب خروجی از سیستم می باشد. این دستگاه ها عملکرد مطلوبی برای تصفیه آب ندارند، این موضوع باعث شده تا بررسی کیفیت دستگاه برای خرید اهمیت زیادی داشته باشد. در کنار این استفاده از قطعات و فیلترهایی با سطح کیفی پایین در ساختار این دستگاه ها باعث می شود تا در کنار این که عملکرد مطلوبی برای تصفیه آب نداشته باشند، باعث ورود آلاینده به آب شوند. 

در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب از طریق مراجعه به وب سایت آبین از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر