آیا تصفیه آب آشامیدنی لازم است؟

آیا تصفیه آب آشامیدنی لازم است؟


امروزه با افزایش استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی و صنایع مختلف، عمدتاً آلاینده های زیادی وارد منابع آب های سطحی و زیر زمینی شده است. فیزیولوژی بدن انسان به گونه خلق شده است، که بتواند مقادیر پایین این آلاینده ها را دفع کند، اما مقادیر بالای این آلاینده ها در آب آشامیدنی در دراز مدت سبب مشکلات جدی و بیماری های متعددی در انسان می شود. شاید از خود بپرسید که با وجود فرآیند تصفیه آب شرب شهری در تصفیه خانه ها، آیا باز هم آلودگی در آب آشامیدنی باقی می ماند؟ و این آلودگی ها چه اثری بر سلامتی انسان خواهند داشت؟ در این مقاله قصد داریم در مورد فرآیند تصفیه آب شهری و آلاینده های مهمی که در آب آشامیدنی وجود دارد، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.


آلاینده های مهم آب شرب

 

آب شرب شهری اگر چه به ظاهر کاملاً شفاف و تمیز است، ولی دارای املاح، ناخالصی ها و آلاینده های بالایی می باشد و می تواند در انسان سبب عوارض و بیماری های متعددی شود. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین آلاینده های آب آشامیدنی می پردازیم:


•    میکروب ها: یکی از مهم ترین عوامل میکروبی در آب شهری باکتری کلی فرم است. این باکتری در واقع به گروهی از میکروب ها گفته می شود، که به طور طبیعی در سیستم گوارش انسان و نیز در آب های سطحی وجود دارند. باکتری کلیفرم نوعی پاتوژن یا عامل بیماری زا محسوب می شود و وجود آن در آب آشامیدنی باعث ابتلای انسان به انواع بیماری ها خواهد شد. وجود این باکتری در آب، نشان دهنده ایجاد نشتی در یک منبع آلاینده زیر زمینی است. آلاینده های میکروبی دیگری که معمولاً آب آشامیدنی را با تهدید مواجه می کنند، مخمرها و ویروس ها هستند. وجود این میکروب ها در آب آشامیدنی می توانند سبب بروز برخی از بیماری های گوارشی نظیر اسهال، استفراغ، درد معده و نیز تب در انسان شود. این علائم در افرادی که سیستم ایمنی نرمال دارند تا چند روز ادامه دارد، اما در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف علائم شدیدتری را بروز می دهد.


•    نیترات و نیتریت: پساب شهری و صنعتی و مواد دفعی گیاهان و حیوانات حاوی مقادیر زیادی نیترژون هستند، که عمدتاً دفع آن ها توسط خاک صورت می گیرد. موجودات زنده موجود در خاک این نیتروژن را ابتدا به آمونیوم و پس از گذشت زمان، به نیترات و نیتریت تبدیل می کنند. نیترات و نیتریت یکی از مهم ترین آلاینده های منابع آبی ما هستند و وجود آن ها در آب شرب می تواند سبب کاهش ظرفیت خون برای حمل اکسیژن و بروز بیماری سیانوز و افزایش احتمال ابتلا به سرطان شود. باید دقت داشت که روش های معمولی تصفیه آب نظیر روش تصفیه خانه ها قادر به حذف نیترات از آب نمی باشند و به این منظور استفاده از روش های تصفیه پیشرفته آب ضروری است.


•    فلزات سنگین: فلزاتی مانند روی، سرب، کادمیوم و جیوه که چگالی آن ها بالاتر از 5 می باشد، از جمله مهم ترین آلاینده های فلزی آب محسوب می شوند. در میان این آلاینده ها سرب و مس آب آشامیدنی را با تهدید جدی تری مواجه می کنند و وجود آن ها به مقدار بیش از حد استاندارد در آب می تواند سبب افزایش احتمال بروز انواع بیماری ها در انسان شود. فلز سرب برای سلامتی انسان به قدری خطرناک است، که حتی استفاده از آن در لعاب ظروف مواد غذایی نیز می تواند سبب ایجاد مسمومیت در انسان شود.

 

تصفیه آب در تصفیه خانه ها

 

فرآیند تصفیه آب آشامیدنی در تصفیه خانه ها بر اساس کیفیت منابع آبی در هر منطقه تا حدی متفاوت است، اما معمولاً براساس اصول مشترکی انجام می شود. در این روش ابتدا آب را به مدت چند روز در مخازنی ذخیره می کنند، تا شفافیت و مزه آب به میزان بالایی بهبود یابد. در این روش، اکسیژن درون هوا فرصت بیشتری پیدا می کند، تا در آب حل گردیده و ذرات معلق در آب نیز تا حدی ته نشین شوند. سپس، آب توسط لوله ها به تصفیه خانه پمپاژ شده و در آنجا فرآیند تصفیه آب براساس استانداردهای دولتی انجام می شود. در این فرآیند جهت ضدعفونی کردن آب معمولاً موادی به آب افزوده می شود، که قادر به حذف آلاینده های موجود در آب باشند. 

در تصفیه خانه ها، آب پیش از فرآیند ضدعفونی، از میان فیلترهای شنی (و گاهی از فیلترهای کربنی) عبور کرده و تا حدی ناخالصی ها و آلاینده های آب جداسازی می شوند. یکی از روش هایی که جهت ضدعفونی نمودن آب در تصفیه خانه ها معمولاً استفاده می شود، روش کلر زنی است. همانطور که می دانیم کلر اگر چه قادر به حذف میکروارگانیسم های موجود در آب می باشد، اما برای سلامتی انسان مضر است. کلر در آب موجب تشکیل ترکیباتی مثل تری هالومتان ها می شود. تری هالومتان ها ترکیباتی سرطان زا هستند. با وجود انجام مراحل متعدد تصفیه آب در تصفیه خانه ها، در بسیاری از مناطق کشور آلودگی آب آشامیدنی بسیار نگران کننده است.

آلاینده ها و فلزات سنگین در تصفیه آب شهری حذف نمی شوند، زیرا برای حذف این موارد نیاز به فیلتر ممبران و روش اسمز معکوس است. در مقیاس شهری روش اسمز معکوس هزینه های زیادی به همراه دارد. به همین دلیل استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی تبدیل به ضرورت شده است. بیشتر دستگاه ها از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می کنند. دستگاه های تصفیه آب خانگی قادر به حذف آلاینده ها، فلزات سنگین، ذرات معلق، کلر، تری هالومتان ها، بو، رنگ و طعم نامطبوع آب می باشند. به منظور کاهش بیماری های ناشی از مصرف آب و غذای آلوده، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی در حال حاضر بهترین راه حلی است، که می تواند برای تامین آب آشامیدنی سالم استفاده شود.

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی با برندهای معتبر است و برای رفاه بیشتر مشتریان خود خدمات پس فروش و گارانتی منحصر به فردی را ارائه می دهد. اگر قصد خرید و انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی با قیمت مناسب را دارید، برای مشاوره با کارشناسان فنی تیم ما تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر