چرا به سیستم تصفیه آب خانگی نیاز داریم؟

چرا به سیستم تصفیه آب خانگی نیاز داریم؟

شاید فکر کنیم که امروزه در شهرهای بزرگ خطر آلودگی آب و انتقال بیماری های عفونی سلامتی ما را تهدید نمی کند. اما در حقیقت به دلیل توسعه شهرنشینی و صنعت، با پدیده ای نوظهور با عنوان آلودگی آب با عوامل شیمیایی خطرناک و مضر برای انسان مانند نیترات، فلزات سنگین، کودهای شیمیایی، عناصر رادیواکتیو و بسیاری عوامل آلاینده دیگر مواجه هستیم.

قرار گرفتن در معرض بسیاری از این آلاینده های آبی، به عنوان یکی از علل ابتلای انسان به ناهنجاری های جنینی، اختلالات هورمونی و سرطان شناخته شده است. احتمال آلودگی آب با این نوع آلاینده ها در هر نقطه ای از زمین حتی در توسعه یافته ترین کشورها ممکن است وجود داشته باشد؛ چون این نوع از آلاینده ها به طور معمول در تصفیه خانه های مرکزی شهر قابل تصفیه نیستند و این موضوع نه فقط به خاطر دلایل اقتصادی؛ بلکه به این علت است که تصفیه تکمیلی آب به طور مثال با روشی قدرتمند مانند اسمز معکوس به دلیل تولید پساب زیاد و بر هم زدن اکوسیستم های زیستی  در مقیاس وسیع قابل اجرا نمی باشد.  

وجود بسیاری از این آلاینده ها ممکن است به دلیل منشا آب آشامیدنی ناحیه ای باشد که در آن زندگی می کنیم؛ به طور مثال آب های زیرزمینی برخی مناطق ممکن است به فلزات سنگین یا رادیواکتیو آلوده باشد. بنابراین حتی اگر آب آشامیدنی ما بوی شدید کلر و یا بوی نامطبوع دیگری ندارد، مزه آهن نمی دهد و یا رسوب گل و لای در آب نمی بینیم که نیازی برای سالم تر کردن آب آشامیدنی خود احساس کنیم؛ با اینحال ممکن است آلاینده ای مثل نیترات در آب وجود داشته باشد که هیچ علامت ظاهری در آب ایجاد نمی کند. احتمال وجود هر کدام از این آلاینده ها در آب آشامیدنی می تواند عاملی باشد که ما به فکر راه حلی برای رفع و پیشگیری از خطرات و عوارض آن باشیم؛ به ویژه این که بعضی از عوارض آن در افراد حساس جامعه مانند کودکان و زنان باردار جبران ناپذیر هستند.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است تصمیم به استفاده از سیستم های تصفیه آب خانگی بگیریم، سختی آب منطقه مسکونی ما است؛ یعنی در آب املاح آهکی بیشتر از حد معمول وجود دارد و ما بر روی سردوش حمام و شیر آب شوره می بینیم، صابون و مواد شوینده در آب خوب کف نمی کنند و پوست و موی ما با وجود مراقبت زیاد خشک و آسیب دیده هستند. از طرفی رفع سختی و یا به اصطلاح نرم کردن آب هر چند باعث رفع این مشکلات می شود؛ ولی نوشیدن آب دارای کمی املاح، طعم دلپذیرتری دارد و برای سلامتی بهتر است. به همین دلیل در دستگاههای چند مرحله ای تصفیه آب جدیدتر، فیلتر مینرال تعبیه می شود که مواد معدنی مفید را به آب سالم تولید شده اضافه می کنند.

دستگاههای تصفیه آب خانگی عموما به دو نوع کلی طراحی می شوند:

سیستم های تصفیه آب در محل مصرف(POU) که آب را در محل مصرف تصفیه می کنند؛ مانند دستگاههای تصفیه آب رومیزی، پارچ های تصفیه آب، فیلترهای نصب شونده بر روی شیر و زیر سینک و دستگاههای تصفیه آب مجهز به ممبران اسمز معکوس (RO) که در زیر سینک نصب می شوند. دستگاههای تصفیه آب ممبران (RO) تنها سیستم های مورد تایید برای حذف فلوراید، نیترات، سرب و مس آب هستند. این نوع از سیستم های تصفیه بر اساس میزان نیاز مصرف کننده طراحی شده اند و هزینه کمتری دارند.

سیستم های تصفیه آب ورودی ساختمان (POE) یا سیستم های تصفیه مرکزی که کل آب ورودی به منزل را تصفیه می کنند و معمولا در نزدیک کنتور آب نصب می شوند. این سیستم ها مجهز به بخش ضدعفونی کننده یووی، نرم کننده آب و به طور کلی حذف کننده کلر، طعم و بو و رسوبات آب می باشند. این سیستم ها بر اساس نوع نیاز مصرف کننده و میزان آلودگی آب منطقه انتخاب می شوند و نسبت به سیستم های تصفیه آب در محل، مصرف آب بیشتری دارند و پساب تولید می کنند.

در آب منطقه مسکونی ما چه نوع آلاینده های ممکن است وجود داشته باشد؟

این اطلاعات را می توان با توجه به نزدیکی منطقه به مراکز خاصی مانند کارگاهها و کارخانجات صنعتی، معادن، مراکز درمانی و حتی تصفیه خانه های آب به دست آورد و یا از مراکز محلی و معتبر اطلاعات کسب کرد. می توان به میزان مواد خاص موجود در آب آشامیدنی از آزمایشگاه به طور دقیق تر پی برد. هر چند دستگاههای چند مرحله ای تصفیه آب خانگی مجهز به ممبران اسمز معکوس (RO) معمولا قابلیت حذف اکثر آلاینده های احتمالی آب را دارا می باشند؛ اما بهر حال هر کدام از دستگاههای موجود ممکن است از نظر مصرف انرژی و قابلیت حذف آلاینده های مختلف عملکرد متفاوتی داشته باشند.

تقریبا همیشه مواردی از آلودگی مضر مانند کلر اضافی، مواد شیمیایی مثل نیترات و فلزات سنگین و ... وجود دارند که به طور معمول در تصفیه خانه های مرکزی شهر قابل جداسازی نیستند. از طرفی با توجه به اینکه مصرف آب سالم حاوی برخی از مواد معدنی برای بدن انسان مفیدتر از مصرف آب کاملا خالص و نرم است؛ از این رو دستگاههای جدیدتر تصفیه آب مجهز به فیلتر مواد معدنی ضروری شده اند.

سیستم های تصفیه آب خانگی متنوعی در بازار موجود هستند؛ از انواعی که تمامی آب ورودی به منزل را تصفیه می کنند، تا فیلترهایی که برای مصارف خاص مثل شیر آشپزخانه، یخچال، دوش حمام و حتی پارچ های تصفیه آب، دستگاههای تصفیه آب رومیزی و دستگاههای تصفیه آب قابل حمل طراحی شده اند. برخی از این سیستم ها تنها قادر به حذف یک نوع آلاینده از آب می باشند؛ در حالی که دستگاههای چند مرحله ای تصفیه آب می توانند انواع مختلف مواد آلاینده را از آب جداسازی کنند. سیستم تصفیه آب خانگی باید با توجه به ویژگی های آب منطقه و نیاز خانواده، توسط افراد متخصص طراحی و نصب شوند.

محصولات بیشتر

منبع: abin
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
دکتر زهره فرهمند
نویسنده یا مترجم: دکتر زهره فرهمند
نظرات (1)
شیخی
شیخی
حالا به نظرم قبلا که آلودگی آب خیلی زیاد نبوده دستگاه تصفیه زیادی کاربردی نداشته ولی امروزه با این حجم از آلودگی آب دیگه هر کسی باید حتما تو خونش به دستگاه تصفیه آب راه اندازی کنه
ارسال نظر