آموزش عیب یابی و تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی

آموزش عیب یابی و تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی

بعد از نصب دستگاه های تصفیه آب خانگی توجه به سرویس دهی دوره ای آنها و رعایت تمام نکات لازم برای نگهداری سیستم تصفیه آب اهمیت زیادی دارد. با این حال ممکن است مشکلاتی در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی بروز کند، که در بسیاری موارد ناشی از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه نگهداری دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد. برخی از این مشکلات می توانند عملکرد کلی سیستم را مختل کنند. 

گاهی اوقات این مشکلات را می توان تنها با بررسی جزئی رفع کرد و به آسانی عملکرد دستگاه را به حالت قبل برگرداند. یکی از ساده ترین روش ها برای بررسی عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی این است که  شیر مخزن را بسته و شیر برداشت آب را باز کنید، دستگاه باید شروع به کار کند. سپس شیر برداشت دستگاه را ببندید، عملکرد دستگاه و خروج پساب از دستگاه باید در زمان کوتاهی متوقف شوند. 

بعد از انجام این مراحل، میزان TDS آب را اندازه گیری کنید، اگر میزان TDS آب کمتر از 100 ppm باشد، در این صورت عملکرد دستگاه مناسب است. در غیر این صورت لازم است که کارکرد کلیه قطعات دستگاه را بررسی کنید. 

«توصیه می شود برای سرویس دهی دوره ای و بررسی دقیق عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید.»

مهم ترین نکات و پارامترهایی را که برای عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی باید به آنها توجه کنید در ادامه بررسی می کنیم.


عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی


رایج ترین مشکلاتی که ممکن است در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی بروز کند شامل موارد زیر می شوند:


1- علت روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی


 ابتدا برق دستگاه تصفیه آب را بررسی کنید. ممکن است دو شاخه دستگاه سوخته باشد و یا پریز اتصال دستگاه به برق مشکل داشته باشد. فشار آب ورودی به دستگاه را بررسی کنید. روشن نشدن دستگاه تصفیه آب می تواند ناشی از بروز مشکل در سوئیچ های پرشر و لو پرشر باشد. از دیگر مواردی را که در هنگام روشن نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی باید بررسی کنید شامل سالم بودن آداپتور، کنترل جریان آب ورودی به دستگاه و... می شوند. 


2- علت بو و طعم نامطبوع آب تصفیه شده


 ایجاد بو و طعم پلاستیک در آب می تواند به دلایل مختلفی و با شدت زیاد یا کم بروز کند. طعم و بوی پلاستیک آب تصفیه شده در روزهای اول بعد از نصب دستگاه ممکن است به دلیل نو بودن فیلترها، شیلنگ و مخرن باشد. با این حال معمولا بروز این مشکل زمانی اتفاق می افتد که قطعات استفاده شده در ساختار دستگاه کیفیت لازم را نداشته باشند. بروز این مشکل در بیشتر موارد ناشی از فیلترهای 2 و 3 است که در این صورت باید آنها را تعویض کنید. 


3- علت قطع جریان آب تصفیه شده 


 ابتدا برق ورودی به دستگاه تصفیه آب را بررسی کنید. با باز کردن شیر برداشت دستگاه باید روشن شود. اگر در این حالت دستگاه روشن شد، این مشکل می تواند به دلیل ایراداتی مثل خرابی اتصالات فیلترهای بالایی دستگاه، خم شدگی در لوله ها، مسدود شدن فیلتر پست کربن یا مینرال و یا به دلیل ایرادی در مخزن دستگاه بروز کند. 

یکی از رایج ترین مشکلات در مخزن دستگاه تصفیه آب خرابی یا پارگی دیافراگم (بخش جدا کننده هوا و آب در مخزن) است. در این حالت دیافراگم نمی تواند فشار لازم برای خروج آب از مخزن و شیر برداشت را تامین کند، بنابراین جریان آب خروجی از دستگاه کاهش می یابد. 

در کنار تمام مواردی که گفته شد گاهی بروز مشکل در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی، به دلیل کاهش فشار جریان آب ورودی به دستگاه می باشد. 


4-علت خرابی آداپتور دستگاه تصفیه آب


 بررسی دلیل خرابی آداپتور از آن جایی حائز اهمیت است که در صورت وجود مشکل در ساختار دستگاه و عدم رفع آن، ممکن است آداپتور جدید هم بعد از خرید و نصب دوباره بسوزد.

این مساله می تواند به دلیل، اشکال در برق ورودی یا دو شاخه باشد، علاوه بر این اتصالی بین قطعات برقی در ساختار دستگاه هم می تواند باعث خرابی آداپتور شود. 

 برای عیب یابی در این بخش از دستگاه می توانید در هنگام خاموشی پمپ به آداپتور دست بزنید، اگر آداپتور گرمای زیادی دارد، این مساله احتمالا به دلیل وجود اتصالی در سیم پیچ یا سنسورهای دستگاه بروز کرده است. 


5- علت ایجاد سر و صدا در هنگام خروج آب از شیر برداشت

 
 اگر روزهای اولی است که از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می کنید یا به تازگی یک یا چند فیلتر را در دستگاه تعویض کرده اید، ممکن است پساب با ایجاد سر و صدا از دستگاه خارج شود. دلیل بروز این مشکل خارج شدن هوایی است که در مسیر شیلنگ وجود دارد و با گذشت چند روز به حالت اولیه باز می گردد. 

در غیر این صورت بهتر است از محکم بودن شیلنگ ها و اتصالات دستگاه مطمئن شوید. زیرا سر و صدا در کارکرد دستگاه می تواند به علت مسدود شدن مسیر شیلنگ ها و پساب دستگاه بروز کند. 


6- علت بروز نشتی در هوزینگ فیلترهای پیش تصفیه و ممبران


این مشکل می تواند به دلیل قرارگیری نامناسب اورینگ در فیلترهای پیش تصفیه رخ دهد. برای عیب یابی دستگاه در این حالت باید بررسی کنید که نشتی مربوط به کدام فیلتر است، سپس شیر آب ورودی و شیر مخزن دستگاه را ببندید. هوزینگ فیلتر را با استفاده از آچار باز کرده و قرارگیری صحیح اورینگ در آن را بررسی کرده و در صورت لزوم اورینگ را تعویض کنید.

از دیگر مشکلاتی که ممکن است در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی بروز کند در مقاله تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی عنوان شده اند. 

«وب سایت آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب خانگی با برندهای مختلف، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب، از طریق مراجعه به abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر