مزیت های استفاده از فیلتر تصفیه آب UV

مزیت های استفاده از فیلتر تصفیه آب UV


برخی دستگاه های تصفیه آب مجهز به فیلتر UV یا فرابنفش هستند. به این صورت که دستگاه علاوه بر روش اسمز معکوس از لامپ اشعه فرابنفش نیز جهت ضدعفونی و استریل کردن آب استفاده می کند. اگر چه استفاده از فیلتر UV در تصفیه آب بسیار سودمند است، اما استفاده از دستگاه تصفیه آب با فیلتر UV بیشتر در مناطقی که آب شرب شهری دارای آلودگی میکروبی بالایی می باشد، ضروری است. در این مقاله قصد داریم با مزیت ها و معایت فیلتر UV در دستگاه تصفیه آب خانگی و عملکرد آن آشنا شویم.

 

مزایای فیلتر UV در تصفیه آب

 

امروزه اثر استفاده از اشعه فرابنفش جهت جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری ها و میکروب ها به اثبات رسیده است و از آن برای ضدعفونی کردن آب، هوا و سطوح در مصارف مختلف استفاده می شود. این روش یکی از بهترین روش های ضدعفونی و گندزدایی آب و محیط است، زیرا برخلاف روش های دیگر پس از کشتن عوامل میکروبی هیچ ماده مضری از خود بر جای نمی گذارد.

در برخی از دستگاه تصفیه آب از فیلتر UV به منظور حذف میکروب های موجود در آب استفاده می شود. مزیت های مهم استفاده از فیلتر فرابنفش در تصفیه آب به شرح زیر هستند:


•    عدم اضافه کردن مواد شیمیایی به آب پس از ضدعفونی کردن آن
•    عدم آسیب به لوله ها: فیلتر UV به دلیل نداشتن مواد شیمیایی پس از نصب در دستگاه تصفیه آب، به لوله و اتصالات دستگاه هیچ گونه آسیبی وارد نمی کند.
•    اتصال آسان به دستگاه تصفیه آب
•    صرفه اقتصادی بالا در ضدعفونی کردن آب


معایب استفاده از فیلتر تصفیه آب UV

 

اگر چه استفاده از فیلتر فرابنفش برای ضدعفونی کردن آب تصفیه شده مزیت های زیادی دارد، اما معایبی نیز دارد. برخی معایب استفاده از آن در دستگاه تصفیه آب شامل موارد زیر هستند:


•    فیلتر UV برای تولید امواج فرابنفش به مصرف برق نیاز دارد.
•    فیلتر UV قادر به حذف برخی آلاینده های شیمیایی آب مانند زنگ زدگی، سموم شیمیایی، فلوراید و ... نمی باشد.
•    تشخیص دشوار خاموش بودن لامپ UV: امواج فرابنفش تولید شده توسط لامپ UV با چشم دیده نمی شود و کاملاً نامرئی است. بنابراین هیچ راهی وجود ندارد که بدانید لامپ فرابنفش در حال کار کردن است یا خیر. اگر در شرایطی دستگاه تصفیه آب و لامپ UV دچار مشکل شوند، این امر قابل تشخیص نمی باشد.
•    نیاز به پیش تصفیه در برخی موارد: اگر آب ورودی به فیلتر UV کاملاً شفاف نباشد، لازم است که آب از مرحله پیش تصفیه عبور کرده و پس از آن وارد فیلتر UV شود.

 

عملکرد فیلتر UV در دستگاه تصفیه آب

 

فیلتر UV یا فرابنفش حاوی لامپ مولد اشعه فرابنفش است، که درون محفظه استیل قرار گرفته است. به منظور استفاده از فیلتر UV در این دستگاه تصفیه آب، ابتدا لامپ UV درون محافظ شیشه ای ظریفی، سپس در محفظه استیل فیلتر UV قرار می گیرد.

آب تولید شده توسط دستگاه تصفیه آب UV عاری از هر گونه باکتری یا ویروس است، بنابراین مصرف کننده از سالم بودن آب تصفیه شده کاملاً اطمینان خواهد داشت. اشعه فرابنفش تابیده شده توسط فیلتر UV در آب هیچ گونه ماده مضری از خود بر جای نمی گذارد و برای انسان کاملاً بی ضرر می باشد، زیرا محفظه لامپ فرابنفش در این فیلتر بسیار مقاوم است و هیچ نوری به خارج از دستگاه منتشر نمی شود. فیلتر UV در دستگاه تصفیه آب خانگی معمولاً در مرحله آخر از فرآیند تصفیه آب قرار می گیرد، تا آب تصفیه شده خروجی از دستگاه کاملاً عاری از آلودگی میکروبی باشد. در اغلب دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلتر UV استفاده نمی شود، اما در صورت نیاز می توان این فیلتر را به دستگاه اضافه کرده و دستگاه تصفیه آب را ارتقا داد

عمر متوسط فیلتر UV در دستگاه تصفیه آب حدود یک سال است و باید پس از آن تعویض شود. اگر چه ممکن است که پس از این زمان لامپ UV همچنان به کارکرد خود در دستگاه ادامه دهد، اما قطعا عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. فیلتر UV حاوی مقادیری جیوه است، که برای انسان سمی و خطرناک می باشد. به دلیل سمی بودن جیوه در هنگام تعویض آن باید احتیاط کافی داشته باشید. باید بدانیم که اگر چه دستگاه تصفیه آب UV آب تصفیه شده را ضدعفونی می کند، اما استفاده از آن در مناطقی که آب آلودگی بالایی ندارد، چندان لزومی ندارد.

بازار آنلاین تصفیه آب آبین با سال ها تجربه در زمینه تصفیه آب و ارائه خدمات ویژه  توسط مشتریان، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مشتریان آبین علاوه بر بهره مندی از بهترین محصولات تصفیه آب برای مدت طولانی از گارانتی و خدمات پس از فروش این مجموعه نیز برخوردار خواهند شد. برای دریافت اطلاعات و مشاوره با متخصصان و مشاوران تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر