نحوه نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی

نحوه نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی

امروزه به دلیل وجود املاح و رسوبات فراوان در آب شرب شهری و همچنین افزایش سطح آگاهی مردم، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی کاربرد بالایی دارد. بعد از خرید دستگاه تصفیه آب خانگی، توجه به برخی نکات و پارامترها برای نگهداری آن تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. این موضوع می تواند در عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی هم به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد. 

در زمینه نگهداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی RO، کسب برخی اطلاعات که در عملکرد آن تاثیر گذار هستند توصیه می شود. مهم ترین مواردی را که برای نگهداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی باید به آنها توجه کنید در ادامه بررسی می کنیم. 


نکات مهم برای استفاده و نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی


برای افزایش کارکرد و راندمان دستگاه تصفیه آب خانگی، بهتر است اصول لازم برای نگهداری آن رعایت شود. همان طور که گفته شد این موضوع می تواند در سطح کیفی آب خروجی از دستگاه هم تاثیر گذار باشد. 

مهم ترین نکات برای نگهداری از دستگاه تصفیه آب خانگی شامل موارد زیر می شوند:

1- هرگز دستگاه تصفیه آب خانگی را به آب گرم با دمای بالاتر از 45 درجه متصل نکنید: محدوده دمای مجاز در اکثر فیلترهای تصفیه آب خانگی به اندازه حداکثر 45 درجه سانتی گراد می باشد. ورود آب گرم به دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند فیلترهای دستگاه را از فرم طبیعی خود خارج کند و به آنها آسیب برساند. 

علاوه بر این قطعاتی مانند اتصالات و واشرها در دستگاه نیز در اثر گرما می توانند تغییر شکل دهند و این موضوع می تواند باعث نشتی سیال در سیستم شود. بنابراین در هنگام نصب دستگاه تصفیه آب خانگی مطمئن شوید دستگاه اشتباها به آب گرم متصل نشده باشد.

2- از یخ زدگی دستگاه تصفیه آب خانگی جلوگیری کنید: اگر دستگاه تصفیه آب را در فضای باز قرار می دهید، برای دستگاه عایق مناسبی در نظر بگیرید تا در هنگام سرمای هوا از یخ زدگی آن جلوگیری شود. سرمای شدید می تواند باعث ترکیدگی و شکستن محفظه ها در دستگاه شود تا حدی که دستگاه تصفیه آب دیگر قابل تعمیر نمی باشد.

3- فیلترهای تصفیه آب را به موقع تعویض کنید: مهم ترین نکته در حفظ کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی، تعویض به موقع فیلترهای آن است. عدم توجه به این موضوع و تعویض دیر هنگام فیلترهای تصفیه آب می تواند تاثیر بسیار بدی را در کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب داشته باشد. 

استفاده از فیلترهای پیش تصفیه نا مرغوب یا عدم تعویض به موقع آنها می تواند به فیلتر ممبران آسیب وارد کرده و طول عمر آن را کاهش دهد. ممبران ها اصلی ترین فیلتر در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی هستند، که توانایی تصفیه آب را با بالاترین دقت دارند. 

یکی از موثر ترین عوامل در کارکرد فیلترهای ممبران، عملکرد فیلترهای پیش تصفیه می باشد. عملکرد نا مناسب فیلترهای پیش تصفیه می تواند موجب ورود کلر به ممبران و سوراخ شدن لایه های غشای ممبران شود. این اتفاق نسبت به تعویض به موقع فیلترهای پیش تصفیه هزینه بیشتری را به مصرف کننده تحمیل می کند، به این دلیل که بعد از وارد شدن آسیب به ممبران ها باید آن تعویض کنید که هزینه زیادی را به دنبال دارد. عمر متوسط فیلترهای پیش تصفیه و پست کربن حدود 3 تا 6 ماه است، به صورت کلی دستگاه های تصفیه آب خانگی هر 3 تا 6 ماه یک بار به سرویس دهی نیاز دارند. 

در هنگام خرید فیلترهای تصفیه آب خانگی برای سرویس دهی دوره ای سیستم، توجه به ظرفیت فیلتر و سایر ویژگی های آن اهمیت زیادی دارد. در برخی موارد در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلتر اختصاصی استفاده می شود، که در این صورت توجه خرید فیلتر تصفیه آب مناسب برای دستگاه اهمیت زیادی دارد. 

4- از فیلترهای تصفیه آب مرغوب و استاندارد استفاده کنید: استفاده از فیلترهای نا مرغوب کیفیت آب تصفیه شده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در کنار این می تواند باعث خرابی و بروز آسیب به فیلتر ممبران شود. 

5- در صورت استفاده نکردن طولانی مدت، دستگاه تصفیه آب را خاموش کنید: اگر به مدت 5 روز از دستگاه استفاده نمی شود، برق و آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را قطع کرده و پیش از استفاده مجدد از دستگاه، آب ذخیره شده در مخزن را دور بریزید.

***در کنار این توجه به ضد عفونی مخزن و سایر اجزای دستگاه تصفیه آب خانگی هم برای راه اندازی مجدد آن در سیستم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 

6- در دستگاه تصفیه آب از لوله های مسی استفاده نکنید: لوله مسی در دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند موجب ورود یون های مس فلزی به آب تصفیه شده شود. این مساله علاوه بر تغییر در طعم آب، احتمال سوراخ شدن لوله ها و ایجاد نشتی در دستگاه را افزایش دهد.

7- اگر قصد دارید دستگاه تصفیه آب خانگی را به فریزر یا یخ ساز متصل کنید، برای این کار از سه راهی 1/4 استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که بدین منظور به هیچ وجه نباید از لوله مسی استفاده شود.

8- برای سرویس دهی دستگاه تصفیه آب خانگی از افراد متخصص کمک بگیرید: در صورتی که نیاز به سرویس دهی سیستم تصفیه آب خانگی می باشد، کمک گرفتن از افراد متخصص و آموزش دیده در این زمینه بهترین راهکار است. این موضوع می تواند به شما اطمینان دهد که هیچ مشکلی در ساختار دستگاه بروز نمی کند. 

 اگر متوجه بروز نشتی در هوزینگ فیلترها شدید، این مساله می تواند به دلیل نصب نادرست بدنه هوزینگ یا خرابی اورینگ آن باشد.


اهمیت سرویس دهی دوره ای دستگاه تصفیه آب خانگی


به دلیل اهمیت زیاد این موضوع مجددا تاکید می شود که دستگاه های تصفیه آب خانگی باید به صورت دوره ای توسط افراد متخصص و آموزش دیده بررسی شوند. سرویس دهی دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولا شامل تعویض فیلترهای دستگاه، بررسی میزان TDS آب، تست کارکرد مخزن و... می شود. در کنار این در صورت بروز مشکل در ساختار دستگاه هم نیاز به استفاده از کمک افراد متخصص و آموزش دیده در این زمینه می باشد.  

خرید فیلترهای تصفیه آب و قطعات دستگاه تصفیه آب از فروشگاه های معتبر تا حد زیادی حائز اهمیت است. مجموعه آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه فروش محصولات تصفیه آب امکان دریافت مشاوره رایگان را برای خرید کالا در اختیار شما قرار داده است. اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی یا قطعات آن را دارید، با کارشناسان فروش سایت آبین تماس بگیرید و از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر