کودکان چه میزان آب نیاز دارند؟

کودکان چه میزان آب نیاز دارند؟

همانطور که می دانیم آب بخش عظیمی از بدن را تشکیل می دهد و کمبود آن در بدن انسان، به ویژه برای کودکان صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. اما باید بدانیم که نیاز انسان ها به آب با یکدیگر متفاوت است و به عواملی نظیر سن افراد، میزان فعالیت روزانه، نوع تغذیه، دمای هوا و آب و هوای محل زندگی او بستگی دارد. آب برای فعالیت های حیاتی بدن مانند تنظیم دمای بدن، جذب مواد مغذی و انتقال اکسیژن مصرف می شود. تامین آب مورد نیاز برای انسان، به ویژه کودکانی که نخستین سال های عمر خود را طی می کنند، اهمیت بالایی دارد و همچنین کودکان به دلیل فعالیت بالای خود نیازمند مقدار زیادی آب هستند. میزان آب مصرفی علاوه بر فعالیت های روزانه کودک در میزان رشد بدنی او نیز بسیار موثر است. 


مقدار آب مورد نیاز کودک


کودکان کمتر از یک سال بخش زیادی از مایعات و آب مورد نیاز خود را از شیر مادر تامین می کنند، اما پس از یک سال، نوشیدن آب نیز بخشی از تغذیه نوزاد محسوب می شود. کودک روزانه به مقداری آب، شیر و حتی آب میوه نیازمند است و نوشیدن آب علاوه بر تامین نیاز روزانه، به او کمک خواهد کرد تا به مزه ها نیز عادت کند. بعلاوه ممکن است که کودک برای رفع عطش خود نوشیدنی شیرین نیز بخواهد.

کودکان در سنین یک تا سه سالگی معمولا روزانه به مقدار 1.3 لیتر آب نیازمند هستند. البته این بدین معنی نمی باشد، که کودک روزانه به این میزان آب نیاز دارد. زیرا در کودکان حدود 20 درصد از نیاز روزانه از طریق مواد غذایی تامین می شود. برای مثال یک کودک یک ساله تقریباً روزانه مقدار 470 تا 700 میلی لیتر شیر می نوشد و نیاز روزانه او به آب به طور متوسط مقدار 325 تا 560 میلی متر می باشد. البته باید دقت داشت که اگر کودک شما فعالیت فیزیکی یا ورزشی خاصی را دنبال می کند، علاوه بر نیاز روزانه به تامین آب از دست رفته او نیز توجه شود. 


خطرات ناشی از کم آبی در کودکان


اگر کودک شما دچار کم آبی شده، به این معنی است، که مقدار آب مورد نیاز در بدن او به میزان کافی نیست. نوزادان و کودکان معمولاً بیشتر از بزرگسالان دچار کم آبی می شوند و معمولا این اتفاق زمانی رخ می دهد، که نوزاد مقداری از آب بدن خود را در اثر عواملی مانند اسهال، حالت تهوع، تب و عرق از دست دهد. میزان کم آبی بدن کودک می تواند خفیف باشد و به راحتی برطرف شود، یا آنکه کم آبی متوسط یا شدید داشته باشد. اهمیت این مساله تا به این حد است، که در موارد حاد می تواند حتی زندگی او را نیز تهدید کند.  

مغز انسان ارگانی سرشار از شگفتی است، که برای عملکرد خود روزانه به مقداری آب نیازمند است. تحقیقاتی که تاکنون در مورد اثر کم آبی بر عملکرد مغز در انسان انجام شده نشان می دهد که کمبود آب می تواند موجب اختلالات متعددی نظیر عدم تمرکز، ضعف در حافظه، خستگی زودرس مغز، سردرد، کم خوابی، عصبانیت، افسردگی و مشکلات جدی متعددی شود. تحقیقات دیگری که در این زمینه صورت گرفته ثابت کرده است، که میان سطح عملکرد مغز بدن در حالت هیدراته (مصرف آب کافی) و در حالت بروز کم آبی تفاوت چشمگیری وجود دارد. بروز این عوارض در بدن کودک که مهم ترین مراحل رشد خود را طی می کند، اهمیت بالاتری دارد.


علایم وجود کم آبی در کودکان

کودکان بیشتر از دیگران دچار بیماری هایی مانند تب، اسهال و استفراغ می شوند و این مساله آب بدن آن ها را به سرعت کاهش می دهد. علایم کمبود آب و مایعات در کودکان می تواند شامل خشکی دهان، بی حالی، سرد شدن پوست بدن، آبی شدن پوست یا رنگ پریدگی باشد. اگر متوجه وجود نشانه کم آبی در بدن کودک خود شدید، لازم است، هر چه سریع تر به دنبال مراقب های پزشکی رفته و کودک به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال دهید تا از بروز صدمات جدی تر به کودک جلوگیری شود.


درمان کم آبی در کودکان


بهترین درمان برای عارضه کم آبی در انسان، نوشیدن مقدار کافی آب، مایعات و مصرف مواد غذایی است. البته باید بدانیم که اگر کم آبی و دهیدراسیون در بدن انسان به میزان حادتری رسیده باشد، ممکن است دیگر نتوان تنها با مصرف آب این کمبود را جبران کرد و در این شرایط تنها مصرف آب کافی نمی باشد. زیرا کمبود آب می تواند موجب از دست دادن املاح مورد نیاز بدن نیز شود. جالب است بدانید که اگرچه عدم وجود آب در بدن می تواند سبب کم آبی شود، اما نوشیدن آن به تنهایی کمبود املاح مورد نیاز در عارضه کم آبی را برطرف نمی کند. در این شرایط لازم است که میزان املاح لازم را از طریق مصرف غذاهای آبکی نظیر سوپ، سبزیجات و نوشیدنی هایی مانند آب میوه تامین شود، تا میزان پتاسیم بدن به حد طبیعی خود برسد و کم آبی در بدن رفع شود. 

نوشیدن آب کافی اهمیت زیادی دارد، ولی به همان اندازه سالم بودن آب نیز مهم است. معمولا آب شهری املاح و آلودگی های زیادی دارد و استفاده از آن به ویژه برای کوکان خطرات جبران ناپذیری دارد. بنابراین توصیه می شود از آب تصفیه شده و تمیز استفاده کنید. 

وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد، برای دریافت مشاوره و راهنمایی با شماره های موجود در وبسایت تماس گرفته و به صورت رایگان با مشاوران و متخصصان تیم ما در ارتباط باشید. 

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر