چگونه کیفیت دستگاه تصفیه آب را بررسی کنیم؟

چگونه کیفیت دستگاه تصفیه آب را بررسی کنیم؟

هدف از نوشتن این مقاله برای کمک به افرادی است که قصد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را با بالاترین بازدهی دارند و در کنار این به دلیل تنوع بسیار بالایی که محصولات ارائه شده در بازار ایران دارد سردرگم هستند. بنابراین در ادامه قصد بررسی ساختار و عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی را نداریم بلکه به نکته مهمی می پردازیم که اگر قصد خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی داشته باشید حتما با آن مواجه می شوید. 


مجموعه آبین با سال ها تجربه و فعالیت در حوزه تصفیه آب، به ارائه مشاوره رایگان برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی پرداخته است. در این زمینه هدف ما معرفی برند خاصی از دستگاه های تصفیه آب خانگی نیست و فقط قصد داریم دستگاهی را که با توجه به نیاز برای شما مناسب است پیشنهاد کنیم. اما در طول مدتی که برای ارائه مشاوره با شما در ارتباط بودیم به موارد مشابهی برخورد کردیم که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.



خرید دستگاه تصفیه آب تایوانی اصل


اگر قصد خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی را داشته باشید، با کمی جستجو در وبسایت های مختلف به عبارت دستگاه تصفیه آب تایوانی برخورد می کنید. در واقع بسیاری از افراد بر این باورند که دستگاه های تصفیه آب تایوانی اصل بالاترین کیفیت را دارند و در ادامه بهترین نوع دستگاه محسوب می شوند. اما آیا دستگاهی با این ویژگی ها در بازار ایران وجود دارد؟ یا صرفا ترفندی است که در عرصه رقابت برای فروش بیشتر دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده می شود؟ 


در این زمینه باید گفت که اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی ارائه شده در بازار ایران، با قطعات و فیلترهای تصفیه آب تایوانی هستند و در ایران مونتاژ می شوند. این دستگاه های تصفیه آب در اکثر موارد سطح کیفی لازم را دارند و در صورتی که در ساختار دستگاه از فیلترهای با سطح کیفی بالا استفاده شود راندمان مناسبی را هم برای تصفیه آلاینده های آب دارند. این نوع دستگاه ها، دستگاه های تصفیه آب ایرانی هستند و در صورتی که اصول لازم برای ساخت و مونتاژ آنها رعایت شود، گزینه مناسبی برای خرید می باشند. 


اما در مواردی هم برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی کاملا وارداتی هستند و طبیعتا قیمت بیشتری را نسبت به سایر دستگاه های تصفیه آب خانگی دارند. اما به صورت کلی آیا دستگاه های تصفیه آب تایوانی عملکرد متفاوتی را برای حذف آلاینده های آب نسبت به دستگاه های تصفیه آب ایرانی دارند؟ 
در پاسخ به این پرسش باید گفت که دستگاه های تصفیه آب وارداتی عملکرد متفاوتی را با سایر دستگاه های تصفیه آب ندارند. از مهم ترین مزیت های خرید دستگاه های تصفیه آب اصل این است که فیلترهای استفاده شده در ساختار دستگاه، سطح کیفی و در ادامه استفاده طول عمر مناسب تری دارند. 


اما توجه کنید که تعویض فیلترهای  استفاده شده در ساختار دستگاه های تصفیه آب وارداتی هزینه بسیار زیادی را در ادامه استفاده از دستگاه، برای شما به دنبال دارد. برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی اصل، به دلیل طراحی منحصر بفرد دارای فیلترهای اختصاصی در ساختار هستند و این موضوع در ادامه باعث می شود تا پیدا کردن و تعویض فیلتر تصفیه آب برای شما دشوار شود. 

بررسی سطح کیفی دستگاه های تصفیه آب خانگی
 

خرید دستگاه تصفیه آب ارزان قیمت 


از آن جایی که سطح کیفی آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب خانگی اهمیت زیادی دارد، مهم ترین پارامتری که برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی باید به آن توجه کنید کیفیت دستگاه است. به همین دلیل در این زمینه نباید قیمت دستگاهی که قصد خرید آن را دارید اهمیت زیادی داشته باشد و به عنوان مهم ترین پارامتر در نظر گرفته شود. اما این موضوع به این معنی نیست که نسبت به این مورد هم بی توجه باشید، به طوری که با در نظر گرفتن مواردی می توان بهترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی را با قیمت مناسب انتخاب کرد. به صورت کلی دستگاه های تصفیه آب خانگی ارزان قیمت شامل دستگاه های زیر می شوند: 

1.    دستگاه تصفیه آب بدون مخزن از نمونه دستگاه های تصفیه آب خانگی است که قیمت تمام شده آن کمتر می باشد. برای توضیح این موضوع باید به ساختار و عملکرد انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی پرداخت.

 انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی بر اساس عملکرد شامل دستگاه های تصفیه آب خانگی RO و UF می باشند، که هر کدام عملکرد و ساختار متفاوتی را برای حذف آلاینده های آب دارند. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی RO از فیلترهای ممبران اسمز معکوس استفاده می شود که برای تصفیه آب به پمپ احتیاج دارند. دقت فیلترهای ممبران RO در زمینه فیلتراسیون آب بسیار بالاست و تنها فیلترهای موثر برای کاهش املاح آب می باشند، به همین دلیل عملکرد کندی برای تصفیه آب دارند. این موضوع در ادامه باعث کند شدن روند فیلتراسیون می شود و به همین دلیل در ساختار دستگاه های تصفیه آب RO از مخزن های ذخیره استفاده می شود. 


دستگاه های تصفیه آب خانگی UF هم نوع دیگری از دستگاه های تصفیه آب هستند، که به دلیل نوع فیلتر ممبران به مخزن و پمپ برای تصفیه آب نیاز ندارند. اما نکته این جاست که ممبران های UF در ساختار این نوع دستگاه ها، تاثیری را برای کاهش املاح آب ندارند. املاح و سختی آب یکی از مهم ترین پارامترهای هستند که با خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی و کاهش آن، سطح کیفی آب افزایش می یابد. اصولا سختی آب در اغلب ایران خارج از محدوده استاندارد است و به همین دلیل خرید دستگاه های تصفیه آب بدون برق یا مخزن کاربردی ندارد. اما اگر نسبت به استاندارد بودن میزان سختی آب در منطقه ای که زندگی می کنید مطمئن هستید، خرید دستگاه های تصفیه آب بدون مخزن که قیمت کمتری را هم دارند گزینه مناسبی است. 


2.    در مواردی هم ممکن است به دلیل سطح کیفی پایین قطعات و فیلترهای استفاده شده در ساختار دستگاه های تصفیه آب، قیمت تمام شده دستگاه کمتر باشد. در واقع ممکن است افرادی در عرصه رقابت برای فروش بیشتر، از فیلترها و قطعاتی با کیفیت پایین برای تعبیه در دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده کنند. به این دلیل که سطح کیفی فیلترهای که در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده شده است در کیفیت آب خروجی تاثیر بسیار زیادی را دارد، از خرید دستگاه های تصفیه آب ارزان قیمت با این نوع فیلترها جلوگیری کنید. 


مراحل خرید دستگاه تصفیه آب خانگی 


پیش تر برخی از تصوراتی را که ممکن است برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی برای شما ایجاد شود بررسی کردیم. اما روش پیشنهادی ما برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با قیمت مناسب شامل موارد زیر می شود:


1.    عملکرد انواع دستگاه های تصفیه خانگی برای فیلتراسیون آب به نوع فیلترهای که در ساختار دستگاه تعبیه شده است بستگی دارد. به صورت کلی دستگاه های تصفیه آب خانگی 6 مرحله ای هستند و با همین تعداد مراحل سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. در این زمینه پیشنهاد ما به شما در نظر گرفتن میزان آلاینده های آب در منطقه و سپس بررسی عملکرد فیلترهای مختلف برای حذف آلاینده های آب است. در ادامه می توانید دستگاه تصفیه آبی را که با توجه به نوع و آلاینده های آب برای شما مناسب است انتخاب کنید. به طور مثال در مناطقی که آب دارای آلاینده های میکروبی است، استفاده از فیلترهای UV خانگی کاربرد دارد. 


*به این موضوع توجه کنید که استفاده از فیلترهای بیشتر نشان دهنده سطح کیفی بالاتر دستگاه تصفیه آب خانگی نیست. در واقع فرایند کلی تصفیه آب با استفاده از 6 مرحله فیلتراسیون انجام می شود و سایر فیلترها در ادامه باعث افزایش خواص پزشکی آب می شوند. در مواردی هم از فیلترهایی مثل فیلتر اشعه فرابنفش در مراحل آخر فیلتراسیون استفاده می شود، که تنها در مکان هایی با میزان بالای آلاینده های میکروبی کاربرد دارند. 


2.    بعد از این که تعداد مراحل دستگاهی که قصد خرید آن را دارید بررسی کردید، می توانید برندهای مختلف دستگاه ها را در نظر بگیرید. در این مرحله باید تصمیم بگیرید که آیا قصد خرید دستگاه تصفیه آب اصل را دارید؟ یا تصمیم دارید که دستگاه تصفیه آب ایرانی با سطح کیفی بالا خریداری کنید؟ ما در مجموعه آبین قصد معرفی و فروش برند خاصی از دستگاه های تصفیه آب را نداریم، اما بر اساس بازخوردی که از مصرف کنندگان دریافت کردیم در مقاله برندهای برتر دستگاه تصفیه آب خانگی به بررسی دو نمونه از دستگاه های تصفیه آب پر فروش پرداختیم. 


3.    به همراه تمام دستگاه های تصفیه آب خانگی یک پک حاوی مخزن ذخیره آب، شیر برداشت و سایر اتصالات دستگاه ارائه می شود. اما در صورتی که نوع خاصی از شیر برداشت و یا مخزن با ظرفیت بیشتری را نسبت به موارد معمول در نظر دارید بهتر است پیش از خرید دستگاه تصفیه آب این موارد را لحاظ کنید. 


4.    در ادامه و به عنوان آخرین نکته توجه کنید که فروشگاه و وبسایت های مختلف فروش دستگاه های تصفیه آب خانگی قیمت و خدمات متفاوتی را ارائه می دهند. این مورد برای خرید دستگاه های تصفیه آب اهمیت زیادی دارد. خرید از فروشگاهی که ضمن ارائه مشاوره دقیق برای خرید دستگاه تصفیه آب تضمین کننده سطح کیفی محصولات ارائه شده باشد از نکات کلیدی برای خرید محصولات تصفیه آب است. 


پارامترهای دیگری هم برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی وجود دارد، اما سعی کردیم نکات ساده ای که بیشترین تاثیر را در زمینه خرید دستگاه تصفیه آب خانگی دارند بررسی کنیم. در صورت تمایل برای مطالعه موارد جزئی تر در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی به مقاله نکات مهم برای خرید و نگهداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی مراجعه کنید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر