هزینه ها و قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی چقدر است؟

هزینه ها و قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی چقدر است؟


سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) به خصوص در سال های اخیر به پر کاربردترین روش برای تصفیه آب تبدیل شده اند؛ در واقع بیش از 60% از سیستم های تصفیه آب در سراسر جهان به این تکنولوژی منحصر به فرد مجهز می باشند. علت پر طرفدار بودن سیستم های RO در تصفیه آب علاوه بر کیفیت بالای آب تولیدی به هزینه های کم و مقرون به صرفه بودن این روش تصفیه آب صنعتی بستگی دارد. 


دستگاه های تصفیه آب صنعتی در کاربردهای مختلف تصفیه آب به خصوص در سال های اخیر در ایران با استقبال زیادی از طرف صاحبان صنایع و مشاغل مختلف مواجه شده است. مسئله ای که در رابطه با هزینه های دستگاه تصفیه آب صنعتی مطرح است، گران قیمت بودن این دستگاه ها از نظر خریداران می باشد. اکثر خریداران سیستم های RO صنعتی به دلائل فنی، طراحی و پیاده سازی غیر اصولی دستگاه تصفیه آب صنعتی خود، متحمل هزینه های گزافی برای خرید و نگهداری از دستگاه شده اند. 


این در حالی است که اگر طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی بر اساس اصول مهندسی، نیاز مشتری و بسیاری از پارامترهای دیگر زیر نظر کارشناسان مجرب انجام شود، نه تنها هزینه محسوب نمی شود، بلکه هزینه ها و خسارات ناشی از فقدان یک سیستم تصفیه آب RO را نیز به حداقل ممکن می رساند. 


نکته جالب تر این که حتی اگر شما سیستم تصفیه آب RO ای داشته باشید که از قبل به غلط طراحی شده باشد، ممکن است بتوان از طریق باز طراحی هزینه های آن را مدیریت کرده و نسبت به قبل کاهش داد. اما قبل از کاهش هزینه های دستگاه تصفیه آب صنعتی RO باید بدانیم این هزینه ها شامل چه مواردی است. 
این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه دستگاه تصفیه آب صنعتی RO به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. در این جا به بررسی موارد اصلی و کلی می پردازیم.


یک سیستم تصفیه آب صنعتی RO چه هزینه هایی دارد؟


هزینه های دستگاه تصفیه آب صنعتی RO در یک دسته بندی کلی شامل: هزینه های طراحی و ساخت دستگاه و هزینه های عملیاتی می باشد. البته هزینه های نگهداری سالیانه از دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز مورد مهمی است که خارج از بحث این مقاله می باشد. در زیر هر یک از پارامترهای تاثیر گذار بر روی قیمت نهایی سیستم تصفیه آب صنعتی را بررسی می کنیم.


هزینه طراحی و قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس


هزینه طراحی و ساخت و در واقع قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی RO به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. از جمله این پارامترها می توان به نوع و برند قطعات، نوع و کیفیت آب ورودی، هزینه ممبران ها، هزینه پیش تصفیه دستگاه RO و مهم تر از همه ظرفیت دستگاه اشاره کرد. ظرفیت یک دستگاه تصفیه آب RO صنعتی با واحد متر مکعب در شبانه روز یا لیتر در شبانه روز بیان می شود، برای مثال یک دستگاه با ظرفیت 50 متر مکعب در شبانه روز (24 ساعت)  قادر به تصفیه 50 متر مکعب یا 50،000 لیتر آب در شبانه روز می باشد.


1- ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی: کارشناس و طراح دستگاه تصفیه آب صنعتی، برای دستگاه های تصفیه آب صنعتی در ظرفیت های مختلف، از قطعات متناسب با کارکرد و شرایط عملیاتی آن ظرفیت استفاده می کند. هر چه ظرفیت دستگاه تصفیه آب صنعتی بیش تر باشد، هزینه نهایی دستگاه به مراتب بیش تر می شود. 


2- نوع و برند قطعات: در دستگاه های تصفیه آب صنعتی می توان از مدل ها و برندهای مشابه مختلفی استفاده کرد، که طبیعتا با توجه به نوع برند و کشور سازنده آن قطعه، قیمت قطعات متفاوت می باشد. این پارامتر بر اساس برترین برندها و مدل های موجود در بازار ایران توسط کارشناسان بازار آنلاین تجهیزات آبی آبین در طراحی دستگاه لحاظ می شود. 


البته در انتخاب قطعات دستگاه تصفیه آب صنعتی بنا به درخواست خریدار می توان برندهای مختلف و مشابه با قیمت پایین تر را در ساخت دستگاه استفاده کرد، این به انتخاب مشتری بستگی دارد که برای خرید دستگاه تصفیه آب  صنعتی RO چه مقدار می تواند هزینه کند.


3- نوع و کیفیت آب ورودی به دستگاه: نوع و کیفیت آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز در قیمت نهایی دستگاه تاثیر می گذارد. هر چه غلظت آب ورودی شامل پارامترهای مختلفی مانند سیلیس، کلراید و فلزات سنگین به دستگاه بالاتر باشد، هزینه پیش تصفیه دستگاه و در نتیجه قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی RO افزایش می یابد. 


4- هزینه ممبران های دستگاه تصفیه آب صنعتی: ممبران اسمز معکوس (RO یکی از مهم ترین بخش های دستگاه تصفیه آب صنعتی است. تعداد ممبران های استفاده شده برای هر دستگاه تصفیه آب صنعتی با توجه به ظرفیت دستگاه مشخص می شود. ممبران تصفیه آب صنعتی یکی از گران قیمت ترین بخش های دستگاه می باشد.


*** فیلترهای ممبران در یک دستگاه تصفیه آب صنعتی با توجه به نوع و کیفیت آب ورودی و غلظت آن، شرایط بهره برداری و نگهداری درست از دستگاه، بین 1 تا 5 سال طول عمر مفید دارند.


5- هزینه پیش تصفیه دستگاه: همان طور که گفتیم، یکی از مهم ترین و گران قیمت ترین بخش های دستگاه تصفیه آب صنعتی ممبران های اسمز معکوس هستند. بنابر این نگهداری از آنها اهمیت زیادی در کارکرد دستگاه و هم چنین کاهش هزینه های نگهداری از آن دارد. وظیفه سیستم پیش تصفیه در واقع نگهداری و محافظت از ممبران های تصفیه آب صنعتی RO می باشد.


وظیفه یک سیستم RO نیز فقط حذف ترکیبات جامد محلول در آب یا همان TDS آب ورودی می باشد. بنابر این آبی که به مرحله RO یا ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی وارد می شود، باید دارای استانداردهای مشخصی باشد و هر نوع آب خوراکی مجاز به ورود به این مرحله از دستگاه نیست.


حال اگر آب ورودی به سیستم تصفیه آب صنعتی، دارای ترکیباتی مانند کلر باشد، که برای ممبران های اسمز معکوس به شدت مضر است، باید قبل از ورود به ممبران های تصفیه آب صنعتی RO، آنها را در بخش پیش تصفیه دستگاه از آب ورودی حذف کرد. هزینه بخش پیش تصفیه دستگاه به غلظت و تنوع ترکیبات غیر مجاز بستگی دارد؛ هر چه غلظت و تنوع ترکیبات بیش تر باشد، هزینه ای که برای بخش پیش تصفیه باید پرداخت شود نیز افزایش می یابد.


هزینه های عملیاتی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس صنعتی 


 هزینه های عملیاتی دستگاه تصفیه آب RO شامل هزینه هایی است که در حین کارکرد و استفاده از دستگاه برای خریدار ایجاد می شود. هزینه های عملیاتی نیز شامل موارد مختلفی است که مهم ترین آنها هزینه برق مصرفی پمپ و هزینه مواد شیمیایی و آنتی اسکالانت می باشد.


1- هزینه برق مصرفی پمپ RO 


هر چه غلظت و میزان آلاینده های آب ورودی بیش تر باشد، فشار بیش تری توسط پمپ RO جهت تصفیه آب باید تامین شود. هر چه فشار عملیاتی پمپ نیز بیش تر باشد، هزینه های برق مصرفی افزایش پیدا می کند.

هزینه های برق مصرفی دستگاه تصفیه اب صنعتی


میزان فشار مورد نیاز سیستم RO که در آن عملیات تصفیه آب به درستی انجام می شود، تحت تاثیر دو عمل زیر می باشد:


•    مقدار TDS آب خوراک (آب ورودی به دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس)
•    درصد بازیابی (Recovery)


هرچه مقدار TDS آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی بیش تر باشد، هزینه برقی که سیستم برای تصفیه آن مصرف می کند نیز بیش تر است. به عنوان مثال هزینه برق مصرفی یک سیستم RO دریایی بسیار بالاتر از یک سیستم RO برای تصفیه آب لب شور می باشد.


درصد بازیابی نیز در اولین گام طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی بر اساس نوع آب ورودی و هدف واحد تصفیه آب انجام می شود. درصد بازیابی سیستم برای تصفیه آب هایی مانند آب دریا معمولا زیر 50 % و برای آب های سطحی بین 50 تا 80 درصد می باشد. هر چه درصد بازیابی بیش تری در زمان طراحی سیستم در نظر گرفته شود، مقدار برق مصرفی نیز افزایش پیدا می کند.


2- هزینه آنتی اسکالانت و مواد شیمیایی دیگر


در سیستم های تصفیه آب صنعتی RO از ترکیبات شیمیایی مختلف در بخش پیش تصفیه، واحد RO و پس تصفیه دستگاه با توجه به مشخصات آب ورودی و هدف از تصفیه آب، می توان استفاده کرد. یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده برای جلوگیری از ایجاد رسوبات املاح موجود در آب بر روی لایه های ممبران RO، آنتی اسکالانت می باشد. مقدار دوز مورد نیاز مصرفی روزانه این ماده بخشی از هزینه های دستگاه تصفیه آب را تشکیل می دهد. 
در صورتی که برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی، کاهش هزینه های دستگاه و سایر موارد مرتبط با سیستم های RO صنعتی نیاز به مشاوره و راهنمایی افراد کارشناس در این زمینه دارید، از طریق تماس با شماره های زیر با کارشناسان سایت تصفیه آب آبین در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر