بسترهای مختلف فیلتر شنی

بسترهای مختلف فیلتر شنی

تصفیه آب در مکان های مختلف شامل از بین بردن آلاینده های آب با استفاده از روش های فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی می شود. معمولا در اولین مراحل از تصفیه آب برای حذف ذرات و آلاینده های فیزیکی و معلق در آب از روش تصفیه فیزیکی آب استفاده می کنند. یکی از مهم ترین سیستم های فیلتراسیون که طی سال های زیادی برای تصفیه فیزیکی و حذف آلاینده های معلق در آب از آن استفاده شد فیلترهای شنی هستند. ساختار و انواع مختلف فیلترهای شنی به طور کامل در مقاله انواع فیلترهای شنی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی ارائه شده است، اما در ادامه به بررسی انواع بسترهای فیلتر شنی می پردازیم که در واقع بیانگر توان و عملکرد فیلتر در زمینه فیلتراسیون می باشد. مهم ترین کاربردهای فیلتر شنی برای تصفیه آب در مواردی مثل تصفیه آب استخر، تصفیه آب های سطحی و زیر زمینی، تصفیه آب در برج های خنک کننده، فیلتراسیون فاضلاب های صنعتی، تصفیه آب آشامیدنی و صنعتی و... می باشد. 


در موارد زیادی سطح کیفی پایین آب خروجی از فیلترهای شنی باعث شد، تا تغییراتی را در بستر فیلترهای شنی برای افزایش قدرت فیلتراسیون و راندمان کلی سیستم ایجاد کنند. به طور مثال در گذشته از فیلترهای شنی با بستر تک لایه از سیلیس های تصفیه آب استفاده می شد که توان مطلوبی را برای تصفیه آب نداشت. به همین دلیل در ادامه استفاده از فیلترهای شنی با بسترهای چند لایه برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب رواج پیدا کرد. 


در کنار این نوع قرارگیری و اندازه دانه بندی مواد شیمیایی مختلف مثل سیلیس و آنتراسیت در بستر فیلترهای شنی اهمیت زیادی دارد و برای داشتن بهترین عملکرد در زمینه تصفیه آب با فیلترهای شنی باید به این موارد توجه ویژه داشت. اما به این نکته هم توجه کنید که سطح کیفی آب خروجی فیلترهای شنی تا حدودی به نوع و میزان آلایندگی منبع تامین آب بستگی دارد، به این صورت که اگر میزان آلاینده های آب ورودی به فیلترهای شنی بسیار بالا باشد باید از بستر با دقت بالاتر برای تصفیه آب استفاده کرد. 


انواع مختلف مواد شیمایی در بستر فیلتر شنی


در بستر فیلترهای شنی می توان از انواع مواد شیمیایی استفاده کرد که توان هر کدام از آن ها برای حذف آلاینده های آب متفاوت می باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی انواع مواد شیمایی می پردازیم که می توانید در بستر فیلتر شنی از آن ها استفاده کنید:


سیلیس های تصفیه آب: سیلیس از موادی است که کاربرد بسیار بالایی را برای تعبیه در فیلترهای شنی دارد. سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی و درصد خلوص متفاوتی ارائه می شوند و از مواردی که برای خرید سیلیس های تصفیه آب باید به آن توجه کرد نوع دانه بندی و درصد خلوص سیلیس می باشد. هر چقدر خلوص سیلیس های تصفیه آب بیشتر باشد، عملکرد بهتری را برای از بین بردن آلاینده های آب دارد. سیلیس های تصفیه آب بر اساس درصد خلوص در دسته بندی سیلیس های تصفیه آب ممتاز، درجه یک و درجه دو قرار می گیرند. در کنار این هر چقدر دانه بندی سیلیس تصفیه آب ریزتر باشد عملکرد بهتری را برای تصفیه آب دارد، اما استفاده از سیلیس های تصفیه آب با دانه بندی ریز موجب کند شدن سیستم فیلتراسیون آب می شود. در صورت تمایل برای خرید سیلیس های تصفیه آب به مواردی مثل میزان آلاینده های آب و نوع دانه بندی و درصد خلوص سیلیس توجه کنید. 


آنتراسیت های تصفیه آب: آنتراسیت ها نوعی زغال براق و سیاه هستند، که به دلیل عملکرد مناسب برای تصفیه آب در فیلترهای شنی استفاده می شوند. آنتراسیت ها دارای بیشترین میزان کربن و کمترین ناخالصی هستند که این موضوع باعث افزایش راندمان این ماده در زمینه از بین بردن آلاینده های آب می شود. بسیاری از افراد آنتراسیت ها را ماده ای در حد وسط سیلیس و کربن توصیف می کنند، که این موضوع به عملکرد آنتراسیت ها در زمینه تصفیه آب مربوط می شود. آنتراسیت توانایی مطلوبی را برای حذف آلاینده های آب مثل آهن، منگنز، کلر، فلزات سنگین، مواد آلی و... دارند و در کنار این موارد می توانند باعث از بین بردن کدورت آب شوند. به همین دلیل استفاده از آنتراسیت در فیلترهای شنی تاثیر مطلوبی را برای از بین بردن آلاینده های آب دارد. 


ممکن است در بستر فیلترهای شنی از دیگر مواد شیمایی هم استفاده شود، اما سیلیس و آنتراسیت موثرترین نوع مواد شیمایی برای تعبیه در فیلترهای شنی هستند. اما چیدمان و نوع سیلیس و آنتراسیت برای تعبیه در فیلترهای شنی از مواردی است که برای انتخاب بستر مناسب فیلترهای شنی باید به آن توجه کرد. هر چقدر بستر فیلتر شنی دقیق تر تعبیه شود، راندمان فیلتر و به طور کلی سیستم تصفیه آب افزایش پیدا می کند. 


انواع فیلترهای شنی بر اساس نوع بستر


فیلترهای شنی بر اساس تعداد لایه های بستر متفاوت هستند، در گذشته از فیلترهای شنی با بستر تک لایه استفاده می شد که راندمان مناسبی را برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب ندارند. در ادامه به بررسی انواع فیلترهای شنی بر اساس نوع و تعداد بسترهای تصفیه آب می پردازیم:


بستر تک لایه: در این صورت فقط از سیلیس برای تصفیه و حذف آلاینده های فیزیکی آب استفاده می شود. این نوع فیلترهای شنی راندمان بسیار بالایی را برای از بین بردن آلاینده های آب ندارند و به همین مناسب برای استفاده در مکان های با میزان آلاینده های پایین برای تصفیه آب هستند. 


بستر دو لایه: در فیلترهای شنی با بستر دو لایه از مواد شیمایی دیگر هم در کنار سیلیس برای تصفیه آب استفاده می شود. به طور مثال در بسیاری از فیلترهای شنی در کنار سیلیس از آنتراسیت هم برای تصفیه آلاینده های فیزیکی آب استفاده می شود که تاثیر بسیار مطلوبی را برای از  بین بردن آلاینده های آب دارد. 


بستر سه لایه و بیشتر: هر چقدر تعداد لایه های بستر فیلتر شنی بیشتر باشد، عملکرد مناسب تری را برای از بین بردن آلاینده های آب دارد. استفاده از فیلترهای شنی با بسترهای چند لایه در این زمینه موثر و به همین دلیل در ادامه از فیلترهای شنی با تعداد بسترهای بیشتر استفاده شد. 

عوامل موثر در تعیین بستر فیلترهای شنی


یکی از مهم ترین مواردی که قبل از تعیین نوع بستر فیلترهای شنی باید به آن توجه کرد، پارامترهای مختلف آب برای تعیین سطح کیفی آن می باشد. برخی از موثرترین پارامترهای تعیین کننده نوع بستر فیلتر شنی مواردی مثل کدورت و میزان آلاینده های فیزیکی آب، میزان PH آب، میزان کلسیم و منیزیم و برخی از پارامترهای بیولوژیکی می باشد. بررسی این موارد قبل از خرید و تعبیه بستر فیلترهای شنی کمک بسیار خوبی را برای داشتن بهترین عملکرد فیلترهای شنی در زمینه تصفیه آب دارد. اگر بررسی عملکرد و راندمان فیلتر شنی در سیستم تصفیه آب شما اهمیت بسیار زیادی دارد، می توانید بستر مورد نظر را تعبیه و بعد سطح کیفی آب خروجی را بررسی کنید. در صورتی که سطح کیفی آب خروجی از فیلتر شنی کیفیت مطلوب و مورد نظر را داشت می توانید از همان چیدمان برای بستر فیلتر شنی استفاده کنید و در صورت عدم داشتن سطح کیفی لازم باید مواد شیمیایی مختلف را با ساختار دیگری در فیلتر شنی تعبیه کنید. 


در صورت عدم رضایت از سطح کیفی آب خروجی می توانید با تغییر عوامل زیر چیدمان مواد شیمایی را در ساختار فیلتر شنی تغییر بدهید:


1.    در بستر فیلترهای شنی از مواد مختلفی استفاده می شود به همین دلیل در صورتی که سطح کیفی آب خروجی از فیلتر شنی مطلوب نیست می توانید نوع ماده شیمایی را تغییر دهید.


2.    از دیگر موارد این که می توان برای بهبود عملکرد فیلتر شنی نوع چیدمان مواد را تغییر داد. 


3.    تغییر در دانه بندی و درصد خلوص موادی که در بستر فیلتر شنی از آن استفاده کردید هم در این زمینه موثر است، به طور مثال استفاده از سیلیس با دانه بندی ریزتر و درصد خلوص بالاتر می تواند تاثیر مطلوبی را برای از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب و افزایش راندان فیلتر شنی در پی داشته باشد.


در کنار این موارد یکی از موثرترین راهکار ها در این زمینه استفاده از کمک کارشناسان تصفیه آب می باشد. به این نکته هم توجه کنید که در نظر گرفتن سطح کیفی و نوع آلاینده های آب ورودی به فیلتر شنی هم از مواردی است، که باید برای تعبیه بستر فیلترهای شنی آن را در نظر گرفت. 


سایت تصفیه آب آبین ارائه دهنده انواع فیلترهای شنی برای استفاده در مکان های مختلف می باشد و در کنار این امکان مشاوره برای خرید محصولات تصفیه آب را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل و نیاز به مشاوره با مراجعه به abin.ir با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر