دستگاه ضدعفونی کننده فرابنفش (UV)

دستگاه ضدعفونی کننده فرابنفش (UV)


دستگاه ضدعفونی کننده اشعه UV قوی ترین و موثرترین دستگاه جهت گندزدایی و از بین بردن انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و دیگر میکروارگانیسم ها است. با توجه به انتشار ویروس کرونا در سراسر دنیا ضروری است که تمام تمهیدات لازم جهت مقابله با این ویروس اتخاذ شود. توسط این دستگاه و می توان هر نوع وسیله فلزی، غیر فلزی، پلاستیکی، الکتریکی، حتی وسایل الکترونیکی مانند موبایل و ریموت کنترل را در دستگاه قرار داده و آن را ضدعفونی نمود. طراحی مناسب سیستم های ضدعفونی UV سبب شده است که استفاده از این دستگاه هیچگونه ضرری برای انسان نداشته و با اطمینان کامل بتوان از آن جهت گندزدایی و ضدعفونی کردن استفاده نمود.

سایت تصفیه آب آبین ارائه دهنده انواع دستگاه ضدعفونی کننده آب، هوا و مایعات با کیفیت است که مشتریان خود را در امر خرید و انتخاب محصول مناسب نیز یاری می دهد.

کاربردهای مهم لامپ و دستگاه فرابنفش

کاربردهای مهم دستگاه اشعه فرابنفش (UV) شامل موارد زیر هستند:

•    لوازم پزشکی
•    لوازم آرایشی و بهداشتی
•    دستگاه تشخیص اسکناس اصل
•    سیستم های تشخیص نشتی
•    سیستم های تصفیه آب

اشعه فرابنفش (UV)


اشعه فرابنفش دارای طول موجی در گستره 10 تا 400 نانومتر است که طول موجی کوتاه تر از نور مرئی و بلندتر از پرتوی ایکس می باشد. به بیانی مواضح تر نور مرئی و اشعه ایکس به ترتیب انرژی پایین تر و بالاتری نسبت به پرتوی UV دارد.
علاوه بر نور خورشید، یکی از منابع پرتوهای فرابنفش لامپ تولید کننده اشعه UV است. این لامپ ها دارای انواع مختلفی هستند و نور مرئی یا فرابنفش را به محیط اطراف منتشر می کنند. مهمترین نوع لامپ UV لامپ های تخلیه گاز هستند که به منظور تصفیه میکروبی و گندزدایی آب، هوا و سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. در ساختار لامپ های تخلیه گاز معمولاً دو الکترود وجود دارد و هر دو انتهای تیوپ لامپ UV حاوی اتم های فلزی (نظیر جیوه) یا نوعی گاز کمیاب (مانند زنون) می باشد. در این لامپ، پس از عبور جریان الکتریکی از درون پلاسمای داغ یونیزه شده، اتم های جیوه به تراز بالاتر رفته و برانگیخته می شوند. این اتم ها پس از برگشت به تراز پایین تر، پرتوی از اشعه UV را با طول موج متناسب با اختلاف انرژی دو تراز منتشر می کنند.

مزیت دستگاه ضدعفونی کننده UV

یک دستگاه ضدعفونی کننده الکلی بزرگ به طور متوسط روزانه حدود 50 تا 100 لیتر محلول الکلی مصرف می کند. این مطلب با توجه گران بودن محلول های پایه الکل موجب هزینه بالای استفاده از این دستگاه شده است. با این وجود، تحقیقاتی که تاکنون بر روی نوع و روش اسپری کردن و محلول بکار رفته انجام شده است، باعث افزایش ماندگار محلول معلق در هوا، کاهش نیاز دستگاه به استفاده از محلول و درنتیجه صرفه اقتصادی بیشتر دستگاه ضد عفونی کننده UV شده است.


دستگاه ضدعفونی کننده اشعه فرابنفش به علت عدم نیاز به مواد شیمیایی و مواد مصرفی برای گندزدایی محیط بسیار مناسب است. اگرچه لامپ فرابنفش مورد استفاده در دستگاه طول عمر تقریباً محدودی دارد و پس از گذر از این زمان نیازمند تعویض لامپ دستگاه می باشد (حتی اگر لامپ سالم باشد)، ولی باز هم استفاده از این دستگاه جهت گندزدایی آب و هوا مقرون به صرفه تر است. علاوه بر این، استفاده از اشعه به منظور ضدعفونی کردن سطوح مناسب تر است و میزان پاک کنندگی آن به مراتب بالاتر از دستگاه های ضدعفونی پاششی می باشد. از آنجایی که تنها عیب این روش، مضر بودن آن برای پوست انسان است، به همین دلیل برای گندزدایی تجهیزات و وسایلی استفاده می شود که امکان ضد عفونی آنها با محلول های مایع وجود ندارد.

مزیت دستگاه ضدعفونی کننده UV

اجزای دستگاه ضدعفونی کننده فرابنفش (UV)


دستگاه ضدعفونی کننده فرابنفش (UV) از چند بخش مهم زیر تشکیل شده است:


•    اتصالات ورودی و خروجی آب در بدنه دستگاه
•    بدنه دستگاه معمولاً از جنس استیل ضد زنگ است که با بازتاب نور سبب بهبود در عملکرد دستگاه شود.
•    لامپ یووی
•    درپوش دستگاه مورد استفاده در هنگام تعویض لامپ یا شیشه کوارتز
•    شیشه کوارتز محافظ لامپ که از تماس لامپ با آب جلوگیری می کند.
•    پایه نگهدارنده یا شاسی دستگاه (استیل)
•    ترانس و بالاست الکترونیکی تنظیم کننده جریان برق
•    تایمر و تابلوی کنترلی جهت کنترل و نظارت بر کارکرد دستگاه (به تقاضای مشتری)

نحوه استفاده از دستگاه UV جهت ضدعفونی محیط

در هنگام بکارگیری از دستگاه اشعه UV توجه به نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

•    سیستم تهویه و کلیه چراغ ها را در مکان مورد نظر خاموش کنید.
•    تمام شیشه درها و پنجره را کاملاً بپوشانید تا از تابش نور خورشید به درون محیط جلوگیری شود.
•    درب و کشو کمدها را باز نگهدارید.
•    بهتر است که دستگاه ضدعفونی کننده UV در وسط اتاق قرار گیرد تا به خوبی به تمام سطوح موجود در محیط برسد.
•    درب اتاق را ببندید و توسط کنترل از بیرون اتاق دستگاه UV را روشن کنید.
•    حداقل زمان مورد نیاز برای گندزدایی مکان، 20 دقیقه است.
•    پس از اتمام زمان ضدعفونی، با کنترل دستگاه از بیرون دستگاه را خاموش کنید. اینک می توانید اطمینان حاصل کنید که اتاق کاملاً استریل شده است.

مدل های دیگر دستگاه UV

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی چند دستگاه ضدعفونی UV را به تازگی ابداع کرده اند. یکی از این دستگاه ها استند ضدعفونی کننده UV است که به طور مستقیم از لامپ فرابنفش استفاده می کند و برای مکان های اداری و باز مناسب تر است. محصول ضدعفونی مدل سقفی نیز دارای لامپ UV بوده و برای ضدعفونی محیط داخل آسانسور مناسب تر محسوب می شود. این دو دستگاه هر دو مستقیماً از لامپ UV استفاده می کنند و با کوچکترین حرکتی به فاصله 5 تا 10 متر دورتر به سرعت خاموش می شوند.


دستگاه ضدعفونی کننده مدل مکنده و دمنده صنعتی نیز تولید شده است که عمدتاً برای استفاده در مترو، هواپیما، اتوبوس و قطار و نیز محیط های اداری مناسب است. بر طبق محاسبات و اطمینان از گندزدایی مناسب، لازم است که در هر دو متر فضا از یک دستگاه مکنده و دمنده استفاده شود.
نوعی از این دستگاه های مکنده و دمنده UV جهت استفاده در خودروهای شخصی و تاکسی مناسب است. این دستگاه لوله ای با مقطع مربعی شکل و به ارتفاع 40 سانتی متر است که میان صندلی شاگرد و راننده در خودرو قرار می گیرد. سطح فن این دستگاه ضدعفونی کننده در بالاترین قسمت صندلی قرار گرفته، بازدم تنفسی مسافران را مکش کرده و ضدعفونی می کنند، سپس هوای پاک را به محیط باز می گرداند. در این مدل های مکنده و دمنده لامپ فرابنفش تابشی به محیط بیرون ندارد. این دستگاه UV به گونه ای طراحی شده که فضای درونی آن کاملاً تاریک است. این دستگاه ضدعفونی کننده UV به طور پیوسته هوا را در چرخش نگه داشته و با گندزدایی هوا مانع از انتقال و تکثیر میکروارگانیسم ها می گردد. نمونه دیگری از این دستگاه های ضدعفونی هوا شبیه میکروفن است و برای میزهای کنفرانس تولید شده اند، این دستگاه بر روی میز هر فرد قرار می گیرد و بازدم آن را بلافاصله مکش کرده و پس از ضدعفونی هوای سالم را به محیط بر می گرداند.

وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع دستگاه ها و فیلترهای ضدعفونی کننده است که کاربرد گسترده ای به منظور تصفیه آب و هوا دارد. چنانچه برای تهیه این محصولات به مشاوره نیازمند هستید با مشاورین مجرب آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
راضیه کوه پیمانی
نویسنده یا مترجم: راضیه کوه پیمانی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر