چگونه ممبران تصفیه آب اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه ممبران تصفیه آب اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

فیلتر ممبران‌ تصفیه آب یکی از عناصر اصلی فیلتراسیون در سیستم‌های تصفیه آب محسوب می‌شود زیرا با دقت بسیار بالایی که دارد، تقریبا همه آلاینده‌های موجود در آب را حذف ‌می‌کند. اما موضوع این است که در سال‌های اخیر به دلیل وارد شدن فیلتر ممبران‌ تقلبی با ظاهری شبیه ممبران‌های معروف و شناخته شده‌ای مانند فیلمتک، خریداران زیادی متحمل هزینه‌های گزاف برای نگهداری از سیستم تصفیه آب خود شده‌اند. از این رو برآن شدیم تا در این راهنمای تصویری، در مورد نحوه تشخیص فیلتر ممبران‌ اصل از تقلبی مواردی را با هم بررسی کنیم.


البته که تشخیص فیلتر ممبران اورجینال از تقلبی کار بسیار دشواری است که حتی در برخی موارد برای افراد کارشناس در این زمینه نیز مشکل به نظر ‌می‌رسد؛ اما دانستن یک سری اطلاعات در رابطه با تفاوت ممبران‌ تقلبی و اصل به ما کمک می‌کند تا خرید مطمئن‌‌تری داشته باشیم.


قبل از هر چیز باید گفت تنها راه اطمینان از خرید فیلتر ممبران اصل، مراجعه به بهترین تامین کنندگان فیلتر ممبران است که تضمین کننده کیفیت و اورجینال بودن محصول خود باشند. در غیر این صورت تشخیص فیلتر ممبران اورجینال از تقلبی برای افراد عادی و بدون در دست داشتن نمونه اصلی، بسیار مشکل است.


راهنمای سریع: 8 تفاوت بارز ممبران های اصلی و تقلبی


یک سری از پارامترها وجود دارند که می‌توانند جهت تشخیص فیلتر ممبران‌ اصل از نمونه‌های تقلبی مؤثر باشند. برخی از مهم‌‌ترین این پارامترها شامل موارد زیر هستند:


1. بسته بندی و لیبل فیلتر ممبران

 

بسته بندی و لیبل فیلتر ممبران


کارتن فیلتر ممبران اصل بسیار با کیفیت‌تر و ضخیم‌تر است. این کارتن‌ها باید کاملا مقاوم و سالم باشند. همچنین چسب درهای بالایی دو سر کارتن ممبران اصلی به سختی باز می‌شود و به صورت یک تکه است. در حالی که چسب دو سر کارتن فیلتر ممبران تقلبی به راحتی باز شده و حالت تکه به تکه دارد.


علاوه بر این مهم است که مشخصات روی بسته بندی فیلتر ممبران با اطلاعات محصول داخل آن همخوانی داشته باشد. پس حتما لیبل روی بسته‌بندی ممبران را به دقت بررسی کنید.


پلاستیک فیلتر ممبران اصل نیز کیفیت بالاتری نسبت به ممبران تقلبی و فیک دارد. ممبران‌های اصلی، وکیوم بهتری دارند و دارای یک علامت قرمز کوچک هستند. حتی فونت و رنگ بدنه ممبران اورجینال متفاوت از نمونه تقلبی آن است.


یکی از راه‌های تشخیص فیلتر ممبران اورجینال، لیبل آن است. به این منظور لیبل روی ممبران را با ناخن باز کنید، متوجه علائمی ‌در زیر آن ‌می‌شوید. وجود این علائم زیر لیبل دلیل بر اصل بودن فیلتر ممبران نیست، اما نبود آن‌ها قطعا نشان دهنده تقلبی بودن محصول خواهد بود. همچنین توجه کنید که لیبل به صورت کج و غیر اصولی بر روی فیلتر قرار نگرفته باشد. مشخصات، استانداردها و اسم روی لیبل برای تشخیص ممبران اورجینال مهم است.


از طرفی استیکر یا شناسنامه روی بدنه فیلتر، در محصول اصلی با خود ممبران یکی و یکپارچه است ولی در ممبران‌های تقلبی، استیکر خیلی واضح بوده و با اینکه زیر لایه‌های شیت ممبران قرار گرفته ولی از خود ممبران جداست. بنابراین با توجه به بسته بندی ‌می‌توانید تا حدودی فیلتر ممبران اصل را تشخیص دهید.


2. تعداد لایه‌های ممبران


تعداد لایه‌های فیلتر ممبران ملاک تعیین کننده برای کیفیت آن نیست؛ مخصوصا زمانی که قرار است برندهای مختلف ممبران با یکدیگر مقایسه شوند. اما بعضا برخی از افراد سودجو در تولید ممبران برای کم شدن هزینه‌های تولید تعداد لایه کمتری را نسبت به ممبران اورجینال برای فیلتر قرار ‌می‌دهند.


کم کردن تعداد لایه‌ها در فرآیند تصفیه آب تاثیر دارد. تعداد لایه‌های ممبران مشخص است و ‌می‌توانید آن‌ها را بشمارید و آن را با اطلاعات شرکت سازنده فیلتر ممبران اصلی مقایسه کنید.


3. رنگ بدنه فیلتر ممبران


رنگ بدنه ممبران اصلی (شیت ممبران) تونالیته طلایی رنگ دارد ولی ممبران‌های فیک در طیف سبز، آبی و یا سفید دیده می‌شوند. البته تشخیص نوع اصلی ممبران از روی رنگ در صورتی که داشتن هر دو محصول، واضح‌تر است. در تصویر زیر، ممبران سمت چپ با تناژ طلایی، اصل بوده و محصول سمت راست، نمونه تقلبی است.

 

رنگ بدنه فیلتر ممبران


4. میزان حجم آبدهی فیلتر ممبران


بر روی همه فیلترهای ممبران حجم آبدهی آن‌ها ذکر شده است. دقت کنید این مقدار با مقدار روی جعبه و لیبل محصول یکسان باشد. حجم آبدهی با ظرفیت تولید آب فیلتر ممبران بر حسب متر مکعب بر ساعت یا گالن در دقیقه بیان ‌می‌شود. ممبران‌های تقلبی نمی‌توانند مطابق ظرفیت ادعا شده عمل کنند.


5. برند فیلتر ممبران


به غیر از برندهای شناخته شده فیلتر ممبران مانند فیلمتک، CSM، ممبرانیوم و‌هایدروناتیک، اگر ممبرانی با برند دیگر به شما معرفی شد، بهتر است ابتدا نام آن را جستجو کرده و مطمئن شوید که آیا این نام سازنده فیلترهای ممبران است یا خیر. برندهای تقلبی زیادی در بازار وجود دارد. در برخی از موارد ‌می‌توان با جستجو کردن، اطلاعاتی به دست‌آورد. در غیر این صورت باید از متخصصان تصفیه آب در این حوزه راهنمایی بگیرید.


6. بوی مواد نگهدارنده فیلتر ممبران


به دلیل حساسیت بالایی که فیلترهای ممبران دارند، بلافاصله بعد از تولید در کارخانه بسته بندی ‌می‌شوند. در بسته بندی این محصولات از مواد نگهدارنده برای جلوگیری از خراب شدن فیلتر ممبران استفاده ‌می‌شود. بعد از تولید به این دلیل که ممبران در تماس با هوای آزاد دچار کاهش کیفیت و طول عمر نشود، به سرعت آن را وکیوم ‌می‌کنند. بنابراین با باز کردن بسته بندی ممبران باید بوی مواد نگهدارنده را استشمام کنید.


7. ساختار ممبران

 

ساختار ممبران


در ساختار ممبران اصلی، دو کپ ممبران مشخص نیست و زیر شیت ممبران مخفی شده است. ولی در فیلتر ممبران تقلبی، پلاستیک آن نسبتا مشخص بوده و می‌توان آن را به وضوح دید. در تصویر زیر، ممبران سمت راست با توجه به توضیحات، تقلبی است.


8. وزن فیلتر ممبران


وزن نیز معیار تعیین کننده‌ای برای تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی است؛ زیرا معمولا ممبران‌های تقلبی وزن کمتری نسبت به نمونه‌های اصل دارند. جرم ممبران‌های اصلی بدون کارتن، حدود 11.3 کیلوگرم است. در صورتی ‌که وزن ممبران‌های تقلبی بین 500 گرم تا 1 کیلوگرم سبک‌تر بوده و به محدوده 11 کیلوگرم نمی‌رسد.


استفاده از ممبران های تقلبی چه خطراتی دارد؟


شباهت ظاهری نسبی فیلتر ممبران اصل و تقلبی به این معنا نیست که مشکلی در فیلتراسیون آب ایجاد نمی‌کنند. فیلترهای تقلبی با قیمت پایین‌تری در دسترس خریداران قرار می‌گیرند اما بعد از مدت زمان کوتاهی کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارند که این موضوع عملا هزینه‌های کاربر را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. مشکلاتی که فیلتر ممبران تقلبی می‌تواند ایجاد کند شامل موارد زیر است:

 

  • عدم کارکرد صحیح دستگاه تصفیه آب و حذف نکردن آلاینده‌ها
  • احتمال ایجاد خسارت به سایر اجزای سیستم RO
  • افزایش هزینه‌های نگهداری و تعویض در دراز مدت


مقایسه قیمت ممبران های تقلبی و اصلی


عرضه کنندگان فیلتر ممبران تقلبی غالبا برای ترغیب کاربران، محصولات خود را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند و این موضوع باید زنگ خطری برای مصرف کنندگان باشد. ممبران‌های محبوب مانند فیلمتک، وارداتی بوده و قاعدتا با افزایش ارزش ارز، قیمت‌ آن‌ها نیز قابل توجه خواهد بود.


شاید با خرید فیلتر ممبران فیک یا اصطلاحا های‌کپی فکر کنید که در هزینه‌های سیستم خود صرفه‌جویی کرده‌اید اما در واقع بیشترین ضرر را به سیستم و کیفیت آب تصفیه شده مصرفی خود می‌رسانید. این محصولات به هیچ عنوان قادر به تصفیه درست آب و حذف آلاینده‌های آن نیستند و به زودی همان کیفیت پایینی را هم که دارند از دست می‌دهند. پس ناچار به تعویض زودهنگام آن‌ها می‌شوید. به همین خاطر توصیه می‌شود که فریب قیمت محصولات تقلبی را نخورید و حتما به عرضه کنندگان معتبر در این زمینه مراجعه فرمایید.


خرید فیلتر ممبران اصل


حال که برخی از پارامترهای تشخیص ممبران‌های اصل از تقلبی را بررسی کردیم، ‌می‌توان به سختی این فرایند پی برد. از این رو توجه به برند فیلتر ممبران مهم است اما نه به اندازه خرید از فروشگاه و وب سایت‌های معتبر در این حوزه.


در انتخاب برند ممبران تصفیه آب بهتر است با مشورت یک فرد کارشناس با توجه به نوع آب ورودی و هدف از تصفیه آب، محصول مناسب برای کاربرد مورد نظرتان را انتخاب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به زیاد شدن فیلترهای ممبران تقلبی در بازار ایران، تنها راه اطمینان از خرید محصول اصل، مراجعه به فروشگاه‌ها یا وب سایت‌های معتبر است.


آبین عرضه کننده بهترین ممبران های اصل در ایران


بهترین راه برای خرید فیلتر ممبران اصل، مراجعه به فروشگاه‌ها یا وب سایت‌های معتبر است که یا خود وارد کننده فیلترهای ممبران بوده و یا با معتبرترین فروشندگان و تامین کنندگان در ایران همکاری دارند.
بازار آنلاین تصفیه آب آبین، به عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر عرضه کننده تجهیزات آبی در ایران شناخته می‌شود که سهم زیادی از فروش محصولات تصفیه آب صنعتی را در فروش فیلترهای ممبران از برندهای مختلف داشته است. برای اطمینان خاطر مشتریان عزیز، کلیه فیلترهای ممبران وب سایت تصفیه آب abin.ir با ضمانت اصل بودن و کیفیت بالای محصول به فروش ‌می‌رسند. علاوه بر این، شما ‌می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان برای انتخاب و خرید فیلتر ممبران با کیفیت و اطلاع از قیمت به روز این محصولات از طریق تماس تلفنی با کارشناسان آبین در ارتباط باشید و با اطمینان خاطر محصول مناسب را انتخاب و خرید کنید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر