سوالات متداول درباره دستگاه تصفیه آب خانگی

سوالات متداول درباره دستگاه تصفیه آب خانگی

در ادامه به بررسی سوالات پرسیده شده توسط خریداران که در مورد دستگاه های تصفیه آب داشته اند، می پردازیم: 


دستگاه های تصفیه آب ارزان کیفیت کافی دارند؟ 


مهم ترین پارامتر برای انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی کیفیت می باشد. دستگاه تصفیه آب با سلامت شما و خانوادتان مرتبط است، به همین دلیل کیفیت اهمیت زیادی دارد. ولی به این معنا نیست که دستگاه های تصفیه آب گران قیمت بهترین گزینه هستند. برای مثال دستگاه های تصفیه آب کیسی گران تر از دستگاه های تصفیه آب زیرسینکی هستند ولی از نظر عملکرد تفاوت چندانی ندارند و در برخی از موارد، دستگاه های زیرسینکی بهتر می باشند.


دستگاه های تصفیه آب خانگی ساخت تایوان انتخاب خوبی هستند؟ 


دستگاه های تصفیه آب خانگی موجود در بازار ایران ساخت کشورهای چین، تایوان، کره و دیگر کشورها می باشند. در بین این کشورها دستگاه های تولیدی تایوان کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند و طرفداران بسیاری در کشور دارند. دستگاه های تصفیه آب ساخت تایوان از برندهای مختلفی از جمله سافت واتر، آکوا پرو و سی سی کا هستند. دستگاه های تصفیه آب تایوانی مورد تایید سازمان های بین المللی نظیر FDA ،WQ ،NSF و CE می باشند. 


دستگاه تصفیه آب از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنیم؟


خرید از فروشگاه های اینترنتی می تواند برای شما تجربه بسیار خوبی به همراه داشته باشد، البته تمامی فروشگاه های اینترنتی قابل اطمینان نیستند. برخی از آن ها خدمات مناسبی به مشتری نمی دهد. برای خرید اینترنتی شما باید به تمام آنچه فروشگاه ها در مورد محصول خود نوشته اند، اعتماد کنید. به همین دلیل معتبر بودن سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. موارد زیر نشان دهنده معتبر بودن سایت های فروشگاهی می باشند: 


•    امنیت بالای سایت: امنیت سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. سایت هایی که دارای نماد https و علامت قفل هستند، امنیت بیشتری دارند. به سایت های امن بیشتر می توان اعتماد کرد. 
•    داشتن نماد الکترونیکی (enamad): سایت های فروشگاهی باید نماد الکترونیکی را در صفحه اصلی سایت خود قرار دهند. نماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک و پس از بررسی های قانونی به کسب و کار های آنلاین داده می شود. با کلیک بر روی این نماد، می توان سوابق کاری فروشگاه ها را بررسی کرد. 
•    فعالیت سایت: سایت های معتبر قیمت های معقولانه ای دارند. برای مثال اگر سایتی قیمت های خیلی پایین داشت، کمتر می توان به آن اعتماد کرد. فعالیت های مرتب و به روز رسانی سایت از دیگر نشانه های معتبر بودن سایت است. 

مزایای دستگاه تصفیه آب چیست؟


مطمئنا تاکنون به این نتیجه رسیده اید که خرید دستگاه تصفیه آب برای شما مفید است؛ اما برای شفاف سازی بیشتر و حذف شک و تردید شما، لیستی از مزایای دستگاه تصفیه آب خانگی را در زیر آورده ایم:


•    از بین بردن مواد شیمیایی مضر از آب: آب شهری یا آب چاه دارای مواد مضر مانند آرسنیک، سرب و فلوراید هستند. دستگاه تصفیه آب به منظور حذف این مواد مضر، فلزات سمی از آب و ایمن بودن آن برای نوشیدن طراحی شده است.
•    باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد: موارد بسیاری وجود دارد که فرد نمی تواند با چشم غیر مسلح ببیند و آب تصفیه نشده معمولاً شامل میکروارگانیسم های مضر می باشد. اسمز معکوس، اشعه ماورا بنفش و اولترا فیلتراسیون در دستگاه های تصفیه آب می توانند همه این میکروارگانیسم ها را به طور موثر هدف قرار داده و از بین ببرند.
•    تصفیه آب بدون دردسر: با دستگاه تصفیه آب خانگی دیگر نیازی به جوشاندن آب ندارید. لازم نیست در دستگاه به صورت دستی آب بریزید و بعد از نصب به راحتی می توانید از دستگاه استفاده کنید.
•    آب با مزه عالی ارائه می دهد: بسیاری از دستگاه های تصفیه آب با کارتریج های معدنی و تقویت کننده های طعم طراحی شده اند که مواد معدنی سالم موجود در آب را حفظ می کنند و طعم آب را بسیار بهبود می بخشند.
•    پس انداز کنید: با استفاده از یک دستگاه تصفیه آب در خانه، نیازی به صرف هزینه برای بطری یا آب معدنی نیست.
•    آب بیشتری بنوشید: آب خوش طعم و بو و سالم، شما را به نوشیدن آب بیشتر ترغیب می کند. 
•    هضم را بهبود می بخشد: مشکلات گوارشی اغلب به دلیل نوشیدن آب کمتر و آلوده اتفاق می افتد. با نوشیدن آب بیشتر که در خالص ترین شکل توسط دستگاه تصفیه آب در اختیار شما قرار می گیرد، می توان این مشکلات را حل کرد.

 


دستگاه های تصفیه آب چگونه کار می کنند؟


دستگاه های تصفیه آب انواع مختلفی دارند. به طور کلی، دستگاه های تصفیه آب خانگی از روش های مختلف تصفیه و فناوری هایی مانند اسمز معکوس، اشعه ماورا بنفش و اولترافیلتراسیون استفاده می کنند. آب از فیلترهای دستگاه تصفیه آب عبور می کند و بر این اساس ناخالصی ها حذف می شوند. در آخر آبی که فرآوری شده باشد به خالص ترین شکل خود می باشد و برای مصرف بی خطر خواهد بود.
البته روش کار و دقت دستگاه ها و روش های مختلف فیلتراسیون با یکدیگر متفاوت هستند. امروزه در بیشتر دستگاه ها، به دلیل بالاتر بودن دقت روش اسمز معکوس نسبت به بقیه روش ها، از این روش استفاده می شود. البته در روش اسمز معکوس مواد معدنی مفید آب نیز حذف می شود، به همین دلیل از فیلترهای دیگری مانند فیلتر مینرال برای اضافه کردن این مواد به آب استفاده می شود. 


بهترین مدل دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟ 


برای خرید و انتخاب دستگاه نکات مختلفی را باید در نظر گرفت. خرید دستگاه تصفیه آب بستگی به نیاز شما و آب شهری دارد. دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترها و روش های مختلفی برای تصفیه آب استفاده می کنند. در حال حاضر دستگاه های تصفیه آب زیر سینکی که از روش اسمز معکوس استفاده می کنند، محبوبیت بیشتری دارند.


تعداد مراحل فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب خانگی خوب چقدر است؟ 


دستگاه های تصفیه آب دارای مراحل و فیلترهای مختلفی هستند. تعداد و نوع فیلترها بستگی به نیاز شما دارد. دستگاه های تصفیه آب که از روش اسمز معکوس استفاده می کنند باید حداقل 5 مرحله داشته باشند تا آب را به خوبی تصفیه کنند. دستگاه های تصفیه آب زیر سینکی قابل ارتقا هستند و در صورت نیاز می توانید فیلترهای بیشتری بر روی آن ها نصب کنید. 


با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی چه مواردی را تحویل می گیرید؟


مورادی که با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی تحویل می گیرید، به مدل دستگاه و روش فیلتراسیون آن نیز بستگی دارد. برای مثال روش UF نیازی به پمپ و فشار ندارد. همچنین تعداد فیلترها در دستگاه های تصفیه آب متفاوت می باشند. در زیر مواردی که به طور معمول همراه دستگاه تصفیه آب تحویل می گیرید را آورده ایم: 


•    تعدادی فیلتر 
•    پمپ فشار
•    آدپتور
•    بست و لوله ها
•    شاسی دستگاه که فیلترها بر روی آن نصب می شوند.
•    شیر آب
•    مخزن ذخیره آب

چه مواردی توسط دستگاه های تصفیه از آب حذف می شوند؟ 


دستگاه های تصفیه آب از روش های مختلفی برای تصفیه آب استفاده می کنند. روش اسمز معکوس دقیق ترین روش می باشد. در این روش آلاینده ها، فلزات سنگین با دقت 0.0001 میکرون حذف می شود. دیگر روش مورد استفاده دستگاه های تصفیه آب، اولترافیلتراسیون می باشد. این روش دقت کمتری نسبت به روش اسمز معکوس دارد و می تواند میکروب ها، ویروس ها و آلاینده های بزرگتر از 0.001 میکرون را از آب حذف می کند. 

با وجود آب تصفیه شهری، چرا باید دستگاه تصفیه آب بخرم؟


به علت هزینه بالا در فیلتراسیون دقیق آب، معمولا آب شهری به صورت کامل تصفیه نمی شود و آرسنیک، نیترات، سموم کشاورزی و مواد سنگین از آب حذف نمی شوند. این مواد فقط با روش اسمز معکوس قابل حذف از آب می باشند. حتی در برخی از مناطق به ویژه جنوب کشور آب گل آلود نیز می باشد. مطمئنا خوردن آب کثیف و ناسالم برای هیچ فردی خوشایند نیست.  

مراحل تصفیه آب شهری را در زیر برای شما آورده ایم:


 غربالگری: در این مرحله، ماهی ها و ذرات معلق بزرگ در آب مانند برگ توسط توری فلزی گرفته می شود. گرفتن این ذرات باعث راحت تر شدن ادامه کار تصفیه و سالم ماندن تجهیزات می شود.
افزودن منعقد کننده ها: کلرید آهن و آلومینیوم سولفات که مواد منعقد کنند می باشند با آب مخلوط می کنند. این مواد باعث چسبیده شدن مواد معلق و محلول در آب می شوند و باعث تصفیه راحت تر آب می شوند.
ته نشینی: ذرات کوچک تر با چسبیدن به هم و سنگین شدن، ته نشین می شوند.
فیلتراسیون: در این مرحله آب از کربن، شن و ماسه عبور می کند.
تنظیم ph: آب از میان ترکیبات قلیایی نظیر کلسیم کربنات عبور کرده تا قلیایی شود زیرا آب اسیدی سبب پوسیدگی لوله ها می شود.
افزودن عوامل ضد خوردگی: مواد ضدخوردگی مثل اورتوفسفات ها به آب اضافه می شود تا از خوردگی لوله های سرب و ورود سرب به آب جلوگیری کنند.
افزودن کلر: کلر برای از بین بردن باکتری ها و میکروب ها به آب زده می شود، البته کلر مضرات بسیار زیادی برای سلامتی انسان نیز دارد.


کلر موجود در آب چه مضراتی دارد؟


کلر ماده ای ارزان برای ضدعفونی کردن است. به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مضرات کلر شامل موارد زیر می شود:


•    از بین رفتن مینای دندان که باعث پوسیدگی و سست شدن دندان ها می شود.
•    تغییر رنگ دندان ها: کلر باعث زرد شدن تدریجی دندان ها می شود. 
•    سرطان زا بودن کلر در اثر ترکیب با مواد آلی موجود در آب و ایجاد ترکیبات سمی تری هالومتان ها
•    ایجاد حساسیت در چشم و پوست بدن
•    ایجاد شوره در سر و ریزش مو: به دلیل قلیایی بودن کلر به پوست سر آسیب می زند.


طعم تلخ آب تصفیه شده به چه علت است؟


روش اسمز معکوس یکی از بهترین روش ها برای تصفیه آب می باشد و به همین دلیل بیشتر دستگاه های تصفیه آب خانگی از این روش استفاده می کنند. در این روش فیلتر ممبران مهم ترین نقش را دارد. این فیلتر آب را با دقت بالایی تصفیه کرده و آلاینده ها و فلزات سنگین موجود در آن را حذف می کند. این فیلتر علاوه بر حذف 
آلاینده ها، مواد معدنی که به صورت طبیعی جذب آب شده اند را نیز حذف می کند. به همین دلیل آب خروجی از این فیلتر تلخ مزه می باشد. در برخی از دستگاه ها در مرحله آخر فیلتر مینرال نصب می شود تا با اضافه کردن مواد معدنی، خواص آب را زیاد کرده و تلخی آب را از بین ببرد. 


عملکرد روش اسمز معکوس چگونه است؟


اسمز به معنای رفتن آب از غلظت پایین تر به غلظت بالاتر می باشد. در روش اسمز معکوس، عکس این اتفاق می افتد و با استفاده از فشار، آب از غشاء فیلتر ممبران عبور کرده و آلاینده های آب حذف می شوند. فیلتر ممبران از غشایی نیمه تراوا درست شده است که نه تنها ذرات بلکه درصد بسیار بالایی از آلاینده های محلول در آب را خارج می کند. 
فیلترهای معمولی فقط ناخالصی های معلق را از بین می برند و ناخالصی های محلول مانند نمک ها و فلزات سنگین را حذف نمی کنند؛ ولی روش اسمز معکوس در حذف سایر محصولات مانند تری هالومتانها (THM)، برخی از سموم دفع آفات، حلال ها و سایر ترکیبات آلی فرار (VOC) بسیار موثر می باشد. 


فیلترهای دستگاه تصفیه آب را چند وقت یک بار باید تعویض کنیم؟


طول عمر و زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب با یکدیگر فرق دارند. زمان تعویض تمامی فیلترها به میزان آب مصرفی و آب منطقه ای که در آن زندگی می کنید، بستگی دارد. در زیر زمان تقریبی تعویض هر فیلتر آورده شده است:


•    فیلتر الیافی: هر 3 یا 4 ماه 
•    فیلتر کربن بلاک و کربن گرانول: 6 ماه یک بار
•    فیلتر ممبران: 2 سال یک بار
•    فیلتر UF : سالی یک بار


خوردن آب تصفیه شده چه مزایایی دارد؟


خوردن اب سالم از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. مزایای خوردن آب تمیز و سالم شامل موارد زیر می باشد:


•    کاهش مشکلات دهان و دندان
•    کاهش مشکلات گوارشی
•    تقویت سیستم ایمنی بدن
•    کنترل بهتر وزن
•    کاهش سردرد
•    پوست و موی نرم تر


چگونه دستگاه تصفیه آب با کیفیت خریداری کنیم؟


برای خرید دستگاه تصفیه آب در ابتدا باید کیفیت را در نظر بگیرید ولی تشخیص دستگاه های خوب و با کیفیت برای تمامی افراد آسان نمی باشد. تنها متخصصان می توانند کیفیت دستگاه را تشخیص دهند. افراد می توانند با توجه به برند دستگاه خریداری کنند، ولی برندهای تقلبی در بازار زیاد می باشد، به همین دلیل بهترین راه برای افراد خرید از فروشگاه های معتبر می باشد. 


آیا دستگاه تصفیه آب UV تمامی مواد مضر را حذف می کند؟


دستگاه های تصفیه آب ماورا بنفش برای حذف باکتری ها، ویروس ها و میکروارگانیسم ها که باعث ایجاد بیماری های مختلف می شوند، بسیار عالی هستند. با این حال، دستگاه های تصفیه آب UV قادر به مقابله با سایر خطرات مربوط به آب مانند کلر و ترکیبات سمی VOC (ترکیب آلی فرار) نیستند، این مواد می توانند بسیار خطرناک و کشنده باشند. دستگاه های تصفیه آب UV به اندازه ی دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس ایمن نیستند.


خرید آب معدنی بهتر است یا دستگاه تصفیه آب؟


آب معدنی گران و غیر قابل اعتماد است. شما مطمئن نیستید که آب به درستی تصفیه شده است یا خیر. در برخی موارد اصلا آب معدنی تصفیه شده ای وجود ندارد و آب شهری به شما فروخته می شود؛ همچنین هیچ تضمین و اعتمادی درباره دقت تصفیه آب وجود ندارد. با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، با خیال راحت آب تمیز و تصفیه شده، مصرف کنید. 
علاوه بر این، بطری پلاستیکی آب معدنی برای طبیعت و سلامت انسان ضررهای زیادی دارد. به مرور زمان مونومر های پلاستیک وارد آب می شوند که سرطان زا هستند. از نظر هزینه نیز خرید دستگاه تصفیه آب به صرفه تر از خرید آب معدنی است.


آیا دستگاه تصفیه آب تمام مواد معدنی طبیعی را از آب حذف می کند؟


این موضوع بستگی به روش تصفیه آب دارد. به عنوان مثال، دستگاه های تصفیه آب RO تمام مواد معدنی موجود را همراه با مواد مضر موجود در آب را از بین می برند، بنابراین برای تعادل بخشیدن به خواص، به فیلتر های دیگر مانند فیلتر مینرال نیاز دارند.
اما سیستم های UV مانند سیستم های RO نیستند، از این رو تنها بخشی از مواد مضر را از بین می برند، در حالی که مواد معدنی مفید را نیز حفظ می کنند. امروزه، بیشتر دستگاه های تصفیه آب دارای فناوری اضافی هستند که مواد معدنی ضروری از دست رفته را به آب باز می گردانند.


روش اسمز معکوس بهتر است یا اولترا فیلتراسیون؟


دقت روش اسمز معکوس از اولترافیلتراسیون بیشتر می باشد. در روش اسمز معکوس آلاینده های درشت تر از 0.0001 میکرون حذف می شوند، در حالی که دقت روش اولترافیلتراسیون 0.001 میکرون می باشد. امروزه در بیشتر دستگاه های تصفیه آب خانگی از روش اسمز معکوس استفاده می شود.


برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان در مورد خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی با مشاوران وبسایت آبین در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر