آشنایی با عملکرد فیلتر سرامیکی تصفیه آب 

آشنایی با عملکرد فیلتر سرامیکی تصفیه آب 

در دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای متعددی برای فیلتراسیون آب استفاده می شود. یکی از قدیمی ترین روش ها برای تصفیه و فیلتراسیون آب، در مصارف خانگی استفاده از فیلتر سرامیکی می باشد. این فیلتر تصفیه آب خانگی از مواد سرامیکی ساخته شده است و حاوی روزنه هایی به قطر 0.5 میکرون می باشد. فیلتر سرامیکی با داشتن منافذ بسیار ریز غشای خود می تواند برخی از مواد آلاینده مثل گل و لای، ناخالصی های درشت و کلوئیدی موجود در آب را حذف و جداسازی کند. در این مقاله قصد داریم که با عملکرد فیلتر تصفیه آب سرامیکی و ویژگی های آن آشنا شویم.


فیلتر سرامیکی تصفیه آب چیست و چگونه عمل می کند؟


عملکرد فیلتر سرامیکی تا حد زیادی شبیه فیلتر الیافی می باشد و می تواند آلاینده هایی مثل گل و لای، مواد معلق، رسوبات گچ و آهکی و برخی از عوامل میکروبی را از آب حذف کند. به کار گیری این روش به زمان های دور و استفاده از کوزه های سرامیکی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بر می گردد. 

اگر چه دقت فیلترهای سرامیکی در مقایسه با فیلتر الیافی بیشتر است، اما امروزه به دلایلی مثل سرعت فیلتراسیون پایین، این فیلتر معمولا در دستگاه های تصفیه آب خانگی به کار نمی رود. در صورت تمایل به استفاده از این فیلتر، بهتر است که از فیلتر سرامیکی پس از فیلتر الیافی در دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده شود. عمر مفید فیلتر سرامیکی در دستگاه حدود 6 ماه می باشد و تا زمانی که قطر سرامیک های موجود بر غشای آن کاهش پیدا نکرده باشند، می توان از آن استفاده کرد. پس از اشباع شدن فیلتر سرامیکی از مواد آلاینده، سطح غشای این فیلتر با میکروارگانیسم های موجود در آب اشغال شده و فیلتر سرامیکی محیط مناسبی برای رشد میکروب ها خواهد شد.

برخلاف سایر فیلترهای تصفیه آب که یک سر اورینگ هستند، هر دو سر فیلتر سرامیکی دارای اورینگ می باشد. به ترتیب دو سر فیلتر سرامیکی با این اورینگ ها مسدود شده و آب ناچار به عبور از منافذ آن خواهد بود. نوع دیگر فیلتر سرامیکی درون هوزینگ مخصوص خود در دستگاه قرار می گیرد و با نام فیلتر سرامیکی یک طرفه شناخته می شود. در قسمت بالای این فیلتر، سوراخی وجود دارد که آب در هنگام عبور از فیلتر سرامیکی از سوراخ فوقانی وارد فیلتر شده و از منافذ فیلتر سرامیکی خارج می گردند.


پرسش های رایج در مورد فیلترهای سرامیکی


برخی از رایج ترین پرسش هایی که در رابطه با فیلترهای سرامیکی مطرح می شود را در ادامه بررسی می کنیم:


1- آیا می توان از کربن فعال در ساختار فیلترهای سرامیکی استفاده کرد؟


در ساختار برخی از فیلترهای سرامیکی، از مقداری کربن فعال استفاده شده و این مسئله باعث بهبود عملکرد فیلتر سرامیکی خواهد شد. 


2- طول عمر فیلترهای سرامیکی چقدر است؟


یکی از مزیت های فیلترهای سرامیکی قابل شستشو بودن آن می باشد و پس از مدتی استفاده از آن و تجمع مواد آلاینده بر جداره خارجی فیلتر باید آن را شستشو داد. به این منظور می توانید با استفاده از چاقو تیز یا ابزار زبری مثل سمباده لایه نازکی از سطح فیلتر سرامیکی را بتراشید تا روزنه های موجود بر غشای فیلتر سرامیکی مجددا ظاهر شوند.


3- فیلتر کلمنی از نوع فیلترهای سرامیکی است؟


امروزه استفاده از فیلتر سرامیکی در دستگاه های تصفیه آب کلمنی مرسوم می باشد. در این نوع سیستم تصفیه آب خانگی، آب به محفظه بالایی دستگاه افزوده شده و پس از عبور از فیلتر سرامیکی، آلاینده هایی را که دارای قطر بیشتر از 0.5 میکرون می باشند، از آب حذف و جداسازی می کند. در فیلتر سرامیکی کلمنی آب پس از عبور از فیلتر در محفظه پایین دستگاه جمع شده و برای استفاده در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.


4- فیلتر الیافی بهتر است یا فیلتر سرامیکی؟


اگر چه فیلتر سرامیکی دارای عملکردی مشابه فیلتر رسوب گیر الیافی است، اما در فرایند تصفیه آب حدود 10 تا 20 برابر دقیق تر عمل می کند. منافذ فیلتر سرامیکی تصفیه آب خانگی دارای قطر 0.5 میکرون هستند، در حالی که فیلتر الیافی دارای روزنه های به قطر 5 تا 10 میکرون می باشد. از آن جایی که اکثر میکروارگانیسم های موجود در آب دارای سایز کوچک تر از 0.5 میکرون هستند، بنابراین فیلتر سرامیکی توانایی حذف میکروب ها را در آب ندارد.


«وبسایت آبین ارائه دهنده انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی بر اساس برند می باشد و امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصولات تصفیه آب به وب سایت www.abin.ir مراجعه کنید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (2)
عودی
عودی
به نظرم استفاده از فیلتر های سرامیکی به خاطر اینکه باعث میشه کلی از آلودگی ها و کثیفی های آب گرفته بشه گزینه خیلی خوبی هستش که آدم در دستگاه تصفیه قرار بدش.
فریده
فریده
من از خیلی ها شنیدم اگه براتون کیفیت خیلی مهم هستش حتما فیلتر‌های که از جنس سرامیک هستن. رو باید انتخاب کنید محصولات دیگه کیفیت های پایین تری دارن.
ارسال نظر