نحوه صحیح نصب سنسور نشتی یاب تصفیه آب خانگی

نحوه صحیح نصب سنسور نشتی یاب تصفیه آب خانگی

در دستگاه تصفیه آب خانگی از اتصالات بسیاری جهت ارتباط قطعات مختلف در دستگاه استفاده می گردد. گاهی به دلایل متنوع نظیر فشار بالا در دستگاه تصفیه آب، فیلترهای تصفیه آب یا اتصالات آنها دچار نشتی خواهند شد. بروز نشتی در دستگاه تصفیه آب می تواند سبب جمع شدن آب زیادی در اطراف دستگاه و خسارت های احتمالی به قطعات داخلی آن گردد. به منظور جلوگیری از رفع این مشکل سنسور ویژه ای با نام کیت تشخیص نشتی در دستگاه تصفیه آب طراحی و تولید شده است. این سنسور یکی از قطعات جانبی دستگاه تصفیه آب خانگی است که در صورت تمایل می توان آن به دستگاه اضافه نمود.  در این مقاله قصد داریم که با نحوه نصب این سنسور و عملکرد آن در دستگاه تصفیه آب خانگی آشنا شویم.

 

آموزش روش نصب کیت ضد نشتی در تصفیه آب خانگی


کیت نشت یاب تصفیه آب دارای یک ورودی و خروجی و اتصالات فیتینگی خانگی جهت نصب آسان تر در دستگاه می باشد. به منظور نصب این قطعه در دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید به روش زیر عمل نمود:


•    ابتدا برق و شیر آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را قطع نمایید. به منظور پیدا نمودن شیر ورودی می توانید شیلنگ ورود آب به دستگاه را دنبال نمایید.
•    شیلنگ ورود آب به فیلتر اول را خارج نمایید. محفظه فیلتر اول در دستگاه تصفیه آب، معمولاً به صورت شفاف می باشد. اگر اتصالات در دستگاه تصفیه آب، از نوع فیتینگی می باشد، به منظور جدا کردن شیلنگ آن، ابتدا ضامن را به داخل فشرده و شیلنگ را به سمت خارج بکشید.
•    اگر اتصالات در دستگاه تصفیه آب از نوع مهره ای است، پس از پیچاندن مهره می توانید شیلنگ ورودی به آن را خارج نمایید.
•    اگر خارج کردن شیلنگ به سختی صورت می گیرد، لازم است که فشار درون دستگاه اندکی کاهش یابد. به این منظور شیر مخزن تصفیه آب را در جهت عقربه های ساعت چرخانده و آن را ببندید، سپس شیر برداشت دستگاه تصفیه آب را به مدت 30 ثانیه بار نگه دارید تا فشار درون دستگاه کاهش یابد.
•    پس از آزاد کردن شیلنگ هوزینگ فیلتر مرحله اول، سلامت شیلنگ را از نظر عدم وجود زدگی و ایراد بررسی کرده و حدود 1 سانتی متر از ابتدای آن را توسط کاتر قطع کنید.
•    کیت نشتی یاب دستگاه تصفیه آب را آماده نموده و شیلنگی که از محفظه اول خارج نموده اید، را به قسمت in در کیت متصل کنید. ورودی و خروجی در کیت نشتی یاب توسط عبارت های in و out مشخص گردیده اند.
•    حدود 50 سانتی متر شیلنگ را آماده نموده و آن را به قسمت out در کیت ضد نشتی متصل کنید. این اتصال معمولا از نوع فیتینگی است و با اعمال فشار به شیلنگ طی دو مرحله صورت می گیرد.
•    سر دیگر شیلنگ متصل شده به بخش out کیت را به ورودی دستگاه تصفیه آب متصل نمایید. در این صورت نصب کیت ضد نشتی صورت گرفته و تنها کافی است که محل قرار گیری آن در دستگاه را ثابت نمایید.
•    کیت نشتی یاب باید در محلی نصب گردد که به محض ایجاد نشتی در دستگاه تصفیه آب بتواند آن را تشخیص دهد و بهترین مکان جهت نصب آن در زیر دستگاه و فیلترهای تصفیه آب می باشد. 
•    در جعبه کیت ضد نشتی معمولا چسب دو طرفه کوچکی وجود دارد. چسب را در زیر نشتی یاب قرار داده و آن را در محل مناسب بر کف کابینت یا روی زمین بچسبانید. به منظور اطمینان بیشتر از ثابت بودن کیت، بهتر است که با استفاده از پیچ خودکار کیت نشتی یاب را بر محل مورد نظر نصب نمود.
•   از نصب کیت نشتی یاب در محلی دورتر نسبت به دستگاه تصفیه آب خانگی خودداری کنید. نصب این قطعه باید در محلی باشد که با ایجاد ترک یا شکستگی در هوزینگ فیلترهای تصفیه آب یا نشتی در اتصالات دستگاه، آب نشت داده شده به آن رسیده و کیت بروز این مشکل را تشخیص دهد.
•    توجه کنید که سنسور نشتی یاب کاملا بر روی زمین یا کف کابینت قرار بگیرد. 
•    سنسور را به خوبی محکم کنید تا در صورت فشار شیلنگ جا به جا نشود. 
•    سنسور نشتی یاب را به صورتی قرار دهید که به راحتی بتوان فیلترها را تعویض کرد. 
•    توجه کنید که بر روی بازوی قطع کن سنسور شی خارجی نباشد. 
•    پلاستیک روی قرص را جدا کنید. 
•    ضامن کیت نشتی یاب که در کنار آن وجود دارد، را باز نموده و قرص را در محفظه آن قرار دهید. با قرار دادن ضامن مجدداً محفظه را ببندید
•    همیشه چند عدد قرص یدک برای قطع کن در خانه نگه دارید.
•    آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را باز نمایید.
•    دستگاه تصفیه آب را به برق متصل کنید.

 

در صورت بروز نشتی در دستگاه تصفیه آب خانگی، اگر کیت نشتی یاب در مکان مناسب قرار داشته باشد، با نشتی آب قرص حجیم شده و با بالا دادن ضامن مسیر ورود آب به دستگاه تصفیه آب را مسدود می کند.

 

انواع سنسور نشتی یاب دستگاه تصفیه آب 

 

سنسور نشتی یاب دارای دو مدل الکتریکی و مکانیکی می باشد. این سنسور دو قسمت تشخیص نشتی و قطع کن جریان آب را دارد، سنسور مکانیکی برای تشخیص نشتی آب از قرص کوچکی که از جنس الیاف حساس به آب است، استفاده می کند. این قرص به صورت فشرده می باشد و در تماس با آب حجیم می شود. به این صورت بازوی مکانیکی که بر روی آن قرار دارد، را به سمت بالا فشار داده و جریان آب قطع می شود. 


در مدل الکتریکی مدارهای کوچک با عبور آب از آن ها، جریان ضعیفی عبور می دهند، برای قطع آب سنسور ها به شیر قطع کن خودکار برقی وصل می شود. با نشتی آب شیر قطع کن بسته می شود. در برخی از مدل ها تنها سیستم هشدار نصب می شود و از قطع کن استفاده نمی شود. نشتی یاب های الکتریکی با برق شهری یا باتری کار می کنند. در صورتی که از سنسور نشت یاب الکترونیکی استفاده می کنید، باید باتری آن را مرتبط بررسی کنید. 

 

سایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع محصولات تصفیه آب مرغوب با قیمت رقابتی به بازار ایران است. اگر قصد تهیه محصولات تصفیه آب را دارید، جهت خرید و انتخاب محصولی متناسب با نیاز خود با کارشناسان فروش آبین تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر