عملکرد فیلتر پلی فسفات و نقش آن در حذف رسوبات از آب

عملکرد فیلتر پلی فسفات و نقش آن در حذف رسوبات از آب

آب مصرفی ما در بسیاری از مناطق، سختی بالایی دارد و عمدتا دارای مقادیر بالایی از املاح و رسوبات می باشد. سطح بالای املاح در آب باعث بروز مشکلاتی مثل تشکیل رسوبات آهکی بر سطح شیر آلات، دیواره کتری و دستگاه هایی مثل پکیج شوفاژ دیواری، آبگرمکن و... می شود. برای رفع مشکلات ناشی از سطح بالای املاح در آب، استفاده از نوعی فیلترهای تصفیه آب خانگی به نام فیلتر پلی فسفات کاربرد دارد که در ساختار آن از ماده ضد رسوب پلی فسفات برای حذف املاح استفاده می کنند. 

حل شدن پلی فسفات در آب مانع از به وجود آمدن کربنات های نامحلول و در نتیجه جلوگیری از به وجود رسوب در سیستم می شود. با توجه به این موضوع پلی فسفات تاثیری در کاهش سختی آب ندارد و تنها از تشکیل رسوبات کلسیم و منیزیم جلوگیری می کند. 

در این مقاله تصمیم داریم که به بررسی عملکرد فیلترهای پلی فسفات بپردازیم.


پلی فسفات چگونه رسوبات آب را حذف می کند؟


پلی فسفات ماده ضد رسوب سفید رنگی است که حل شدن مقدار کمی از آن در آب می تواند از تشکیل ترکیبات کربناتی و ایجاد لایه های آهکی در مسیر آب جلوگیری کند. در حقیقت این ماده ضد رسوب پس از حل شدن در آب، به صورت هم زمان با کربنات کلسیم و منیزیم واکنش داده و با تغییر شکل مولکولی آنها، اجازه چسبیدن این ترکیبات را بر دیواره داخلی دستگاه هایی نظیر پکیج و آبگرمکن را نمی دهد. بر همین اساس فیلترهای پلی فسفات باعث حذف کلسیم و منیزیم در آب نمی شوند با این حال مانع تشکیل رسوبات در سطح فلز می شوند. 

ترکیبات کربنات کلسیم و منیزیم می توانند با تشکیل رسوبات سبب بروز خوردگی شوند، اما با اضافه شدن مقداری پلی فسفات به آب و ایجاد لایه نازکی در اطراف ذرات ناخالصی در آب، از خوردگی و چسبندگی این ترکیبات جلوگیری می شود. در این صورت ترکیبات کربناتی بدون آن که به دیواره بچسند، به صورت خنثی و معلق در آب باقی مانده و همراه با جریان آب از دستگاه خارج می شوند. در حقیقت باید توجه داشته باشیم که پلی فسفات این ذرات رسوبی را از آب حذف نمی کند، بلکه تنها با واکنش با آنها باعث می شود ذرات ناخالصی اثر خود را از دست دهند و دیگر قادر به ایجاد لایه رسوب نباشند.

مطلب پیشنهادی: راهنما خرید آنتی اسکالانت

فیلترهای پلی فسفات غالبا با نام ضد رسوب یا رسوب گیر پلی فسفات هم شناخته می شوند. باید دقت داشته باشیم که فیلترهای پلی فسفات قادر به حذف ترکیبات رسوبی از آب نیستند و تنها از چسبیدن ذرات گچ و آهک بر دیواره وسایل خانگی جلوگیری می کنند.


فیلتر ضد رسوب پلی فسفات


در فیلترهای ضد رسوب، مقداری از سنگ پلی فسفات درون کارتریجی در فیلتر قرار گرفته و همراه با محفظه مخصوص خود در مسیر جریان آب در سیستم قرار می گیرد. فیلترهای ضد رسوب پلی فسفات به گونه ای طراحی شده اند که سنگ پلی فسفات با آب تماس کافی داشته باشد. پس از حل شدن مقدار کمی پلی فسفات در آب، یون های کلسیم و منیزیم با ذرات پلی فسفات احاطه می شوند و خاصیت چسبندگی خود را کاملا از دست می دهند. این ذرات آهک هم چنان در آب حضور دارند، اما دیگر قادر به تشکیل رسوبات بر دیواره ها و لوله ها در مسیر آب نخواهند بود. نقطه ذوب ذرات پلی فسفات 73.4 درجه سلسیوس می باشد، بنابراین باید فیلتر پلی فسفات را در مسیر آب سرد قرار داد. اتصال این فیلتر ضد رسوب به آب گرم (دمای بالاتر از 70 درجه) دستگاه پکیج و آبگرمکن باعث انحلال سریع مقدار بالایی پلی فسفات خواهد شد.


کاربردها و مزیت های مهم فیلتر پلی فسفات


از فیلتر ضد رسوب پلی فسفات می توان در مصارف مهم زیر استفاده کرد:


•    جلوگیری از ایجاد خوردگی در لوله کشی هایی حاوی مس، سرب، آهن و نیز لوله های گالوانیزه
•    ممانعت از تشکیل رسوب در دستگاه هایی مثل پکیج و آبگرمکن، لباسشویی و ظرفشویی
•    در مسیر آب ورودی به دیگ های بخار کوچک، برای جلوگیری از تشکیل رسوبات موجود در آب
•    به عنوان فیلتر ضد رسوب در وسایلی مثل لباسشویی ها و ظرفشویی های صنعتی
•    تصفیه آب استخرها و آب ذخیره شده در مخزن
•    در مسیر آب ورودی به ساختمان

فیلترهای ضد رسوب پلی فسفات گروهی از فیلترهای تصفیه آب خانگی هستند که امروزه در اشکال و انواع مختلفی تولید شده اند. این فیلترها بر اساس مکانیزم و نوع خود به دو دسته فیلترهای ضد رسوب پکیج و ضد رسوب ماشین ظرفشویی دسته بندی می شوند. محل نصب فیلترهای ضد رسوب معمولا در مسیر آب سرد ورودی به دستگاه می باشد، اما برخی از این انواع، نسبت به دمای بالا مقاوم هستند و می توانند در سیکل مدار گرمایشی پکیج نیز نصب شوند.

فیلترهای پلی فسفات می توانند طول عمرهای متفاوتی داشته باشند، بعد از تمام شدن بلورهای فسفات می توانید مقداری فسفات خریداری کرده و در فیلتر استفاده کنید. با این حال طول عمر فیلترهای پکیج خانگی به اندازه 6 تا 1 سال می باشد. فیلترهای پلی فسفات لباسشویی و ظرفشویی را هم می تواند هر 1 تا 2 سال یک بار تعویض کنید. البته این موضوع به سطح و میزان آلاینده های آب هم بستگی دارد و می تواند بر اساس این موضوع متفاوت باشد. 


«وب سایت آبین ارائه دهنده محصولات و تجهیزات تصفیه آب با برندهای مختلف و بالاترین سطح کیفی می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصول با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر