مهم ترین کاربردهای دستگاه ازن ژنراتور

مهم ترین کاربردهای دستگاه ازن ژنراتور

استفاده از گاز ازن برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب، هوا و سطوح مختلف به صورت گسترده ای در صنایع مختلف کاربرد دارد. دستگاه های مولد گاز ازن با نام ازن ژنراتور شناخته می شوند، این دستگاه ها برای حذف انواع باکتری ها، قارچ ها و ویروس های موجود در محیط، مورد استفاده قرار می گیرند.

خاصیت اکسیدکنندگی و ضدعفونی کنندگی ازن 3000 برابر بیشتر از گاز کلر می باشد و مزیت مهم آن عدم افزودن مواد سمی و تبدیل شدن گاز ازن به اکسیژن پس از فرایند گندزایی است. داشتن این ویژگی ها باعث شده تا استفاده از گاز ازن در صنایع مختلف برای گند زدایی محیط و آب کاربرد بالایی داشته باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای دستگاه های ازن ژنراتور، در صنعت تصفیه آب و فاضلاب می باشد. 

«فروشگاه تصفیه آب آنلاین آبین عرضه کننده انواع دستگاه های ازن ژنراتور با بالاترین سطح کیفی می باشد. اگر قصد خرید دستگاه های ازن ژنراتور را دارید، با مراجعه به وب سایت آبین از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

در این مقاله قصد داریم با موارد استفاده از دستگاه ازن ژنراتور در مصارف مختلف صنعتی آشنا شویم.


کاربردهای مهم دستگاه های ازن ژنراتور


دستگاه های مولد گاز ازن، با نام دستگاه ازن ژنراتور نیز شناخته می شوند، مهم ترین کاربردهای دستگاه های ازن ژنراتور را در ادامه بررسی می کنیم. 


1- استفاده از دستگاه های ازن ژنراتور در صنعت تصفیه آب


اگر پیش از سیستم آب شیرین کن از دستگاه ازن ژنراتور استفاده شود، این مسئله موجب جلوگیری از تجمع میکروب ها بر سطح فیلترهای ممبران و افزایش طول عمر فیلترهای کربنی می شود. استفاده از این روش نسبت به گندزدایی آب با کلر سرعت بسیار بیشتری دارد. ازن خاصیت گندزدایی بالایی دارد و با جذب ترکیبات آلی و برخی آلاینده های موجود در آب، می تواند سایر عوامل بیماری زا، رنگ، بو و طعم ناخوشایند آب را از بین ببرد. کاربرد دستگاه ازن ژنراتور در صنعت تصفیه آب برای از بین بردن آلاینده های میکروبی می باشد.

 ازن هم چنین قادر به حذف اکسید فلزات سنگین مثل مس، سرب، نیکل و ... از آب می باشد. باید توجه داشت که اگر در این روش، پس از فرایند گندزدایی آب، مقداری از گاز ازن در آب باقی بماند، به اکسیژن تبدیل می شود و هیچ گونه ماده سمی و مضری از آن بر جای نخواهد ماند. استفاده از ازن ژنراتور جهت تصفیه فاضلاب صنعتی می تواند کلیه میکروارگانیسم های زنده موجود در پساب های صنعتی را از بین ببرد و آبی عاری از رنگ و بوی نامطبوع را تولید کند.


2- استفاده از دستگاه های ازن ژنراتور در مراکز پرورش ماهی


 یکی از کاربردهای مهم دستگاه ازن ژنراتور در صنعت پرورش ماهی است. استفاده از این دستگاه می تواند باعث کاهش بیماری های آبزیان و افزایش رشد آنها، کاهش آب مصرفی، افزایش سطح اکسیژن در آب، شفافیت بیشتر آب، حذف ترکیبات آلی، آفت کش ها و ترکیبات نامحلول در آب شود. یکی از مهم ترین مزیت های این روش برای ضدعفونی کردن آب در مراکز پرورش ماهی، بی خطر بودن آن برای آبزیان می باشد، ازن باقی مانده در آب پس از گندزدایی به اکسیژن محلول در آب تبدیل می شود.


3- ضدعفونی کردن آب استخرها با دستگاه ازن ژنراتور


به دلیل مضرات کلر برای سلامتی انسان، در بسیاری از استخرها در سراسر دنیا، دیگر از کلر برای ضدعفونی کردن آب استخرها استفاده نمی شود. به این منظور می توان از گاز ازن به تنهایی، برای گندزایی آب استخرها و یا  همراه با سدیم برمید استفاده کرد. گاز ازن می تواند با سدیم برمید ترکیب شود و موجب از بین رفتن بقایای موجودات زنده در استخرهایی که در حال گردش نیستند شود.


4- تصفیه هوا با استفاده از دستگاه های ازن ژنراتور


 برخی از دستگاه های تصفیه هوا دارای گاز ازن هستند و می توانند عوامل میکروبی و بوی نامطبوع موجود در هوا را از بین ببرند. استفاده از این دستگاه ها در محیط هایی که دما و رطوبت هوا بالاست، اما تهویه مناسبی در محیط وجود ندارد، انتخاب مناسبی می باشد. مهم ترین مزیت به کارگیری این روش برای تصفیه هوا، استفاده ایمن از گاز ازن و عدم افزودن مواد خطرناک به هوا می باشد.


5- استفاده از دستگاه ازن ژنراتور در مراکز پرورش دام


گندزایی آب با گاز ازن، می تواند موجب صرفه جویی در مصرف آب، کاهش بیماری های دام و رشد بهتر آنها شود، زیرا بسیاری از عوامل میکروبی توسط گاز ازن از بین رفته و با این روش از بروز بیماری در دام ها و مرگ و میر آنها جلوگیری می شود. مزیت مهم گندزایی آب با این روش، این است که گاز ازن به آسانی در آب حل شده و به  مصرف انرژی الکتریکی و یا ماده شیمیایی دیگری نیاز نیست. برخی از انواع دستگاه های ازن ژنراتور می توانند برای استریل کردن هوا در مراکز پرورش دام استفاده شوند و این مسئله می تواند سبب کاهش میکروب های  بیماری زا، کاهش شیوع حشرات موزی و بهبود وضعیت بهداشتی در محیط مرغداری شود.

دستگاه های ازن ژنراتور در انواع و ظرفیت های مختلفی تولید می شوند و می توان آنها را به دو دسته ازن ژنراتور آب خنک و ازن ژنراتور هوای خنک دسته بندی کرد. گاز ازن ویژگی منحصر به فردی در گندزدایی محیط و آب دارد. استفاده از دستگاه های مولد ازن، بهترین و مطمئن ترین روش برای حذف عوامل میکروبی در مصارف مختلف محسوب می شود. توصیه می شود قبل از خرید دستگاه های ازن ژنراتور برای دریافت مشاوره با افراد متخصص و کارشناسان در تماس باشید. با دریافت مشاوره از افراد متخصص می توانید بهترین و مناسب ترین سیستم ازن ژنراتور را برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است انتخاب کنید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر