آشنایی با مدار برقی دستگاه تصفیه آب خانگی

آشنایی با مدار برقی دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب خانگی RO برای انجام فرایند فیلتراسیون آب از برق استفاده می کنند. در واقع در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از پمپ برای افزایش فشار ورودی به ممبران ها استفاده می شود و بر همین اساس این دستگاه ها با اتصال به جریان برق کار می کنند. 

سیم کشی برق در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند بسته به عوامل مختلف متغیر باشند و از سیم هایی با طول متفاوت و سوکت های مختلفی برای اتصالات برقی دستگاه استفاده می شود. با این وجود دستگاه های تصفیه آب خانگی با اتصال جریان برق، تا حدود زیادی شبیه هستند. در این مقاله قصد داریم که با اجزای برقی دستگاه تصفیه آب خانگی و نحوه اتصال آنها به یکدیگر آشنا شویم.


نحوه اتصال اجزای برقی تصفیه آب خانگی


اگر چه جریان الکتریکی در دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار ضعیف است، اما به منظور کارکرد مناسب اجزای دستگاه و تولید جریان یکنواخت برق در سراسر دستگاه، بهتر است که از کابل های برق با کیفیت تری استفاده شود. اجزای برقی دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت زیر هستند:

•    پمپ و آداپتور 24 ولت: در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) برای تولید آب تصفیه شده و هدایت آب به سمت فیلتر ممبران، از پمپ تصفیه آب خانگی استفاده می شود. آداپتور دستگاه تصفیه آب نیز به منظور تبدیل برق 220 ولت شهری به برق 24 ولت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا کلیه قطعات برقی در دستگاه تصفیه آب خانگی با برق 24 ولت کار می کنند.

•    سوئیچ یا سنسور قطع فشار بالا: سوئیچ فشار بالا مثل یک کلید خودکار در محل خروجی آب از ممبران عمل کرده و پس از پر شدن مخزن، دستگاه تصفیه آب به صورت اتوماتیک جریان آب در دستگاه را قطع می کند.

•    سنسور قطع فشار پایین: این سوئیچ در محل ورودی یا خروجی فیلتر الیافی در دستگاه قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن ممانعت از خشک کار کردن پمپ تصفیه آب می باشد. کارکرد سوئیچ فشار پایین به این صورت است که اگر آب شهری ورودی به دستگاه، دارای حداقل فشار حدود 1 تا 2.5 بار باشد، دستگاه تصفیه آب خانگی روشن خواهد شد. اگر فشار آب ورودی کمتر از این مقدار باشد، دستگاه تصفیه آب شروع به کار نخواهد کرد.

•    شیر برقی: شیر برقی به دو روش در دستگاه تصفیه آب خانگی نصب می شود، یکی پس از فیلتر الیافی و دیگری بعد از فیلتر مرحله سوم. در روش اول شیر برقی پس از فیلتر مرحله اول در دستگاه قرار گرفته و خروجی شیر برقی به پمپ تصفیه آب متصل می شود. این روش نصب برای استفاده از دستگاه در مناطقی که فشار آب شهری پایین می باشد، مناسب تر است. در روش دوم نیز خروجی فیلتر سوم در دستگاه به شیر برقی و سپس به پمپ تصفیه آب متصل می شود. وظیفه اصلی شیر برقی قطع و وصل جریان آب در دستگاه تصفیه آب خانگی است. هنگامی که دستگاه روشن می شود، شیر برقی مسیر ورود آب را باز می کند و هنگامی که با کارکرد دستگاه مخزن تصفیه آب پر شود، شیر برقی به صورت اتوماتیک جریان آب در دستگاه را قطع می کند.

مطلب پیشنهادی: راهنما خرید آنتی اسکالانت


قطعات برقی دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه متصل می شوند؟


سیم خروجی از آداپتور دستگاه تصفیه آب که دارای فاز مثبت می باشد به طور مستقیم به یکی از سوکت های سنسور قطع فشار پایین (سوئیچ Low Pressure) متصل می شود. سوکت دیگر سنسور فشار پایین به طور مستقیم به سنسور فشار بالا (سوئیچ High Pressure) متصل می شود. سیم قرمز رنگ سوئیچ فشار بالای پمپ و سیم سیاه رنگ سنسور فشار پایین مستقیم به ترانس متصل می شوند.

دستگاه های تصفیه آب جدید معمولا دارای شیر برقی هستند، سیم مشکی شیر برقی به سیم مشکی پمپ و سیم قرمز شیر برقی به سیم قرمز رنگ پمپ متصل می شوند. در این صورت هنگامی که پمپ تصفیه آب روشن می شود، شیر برقی مسیر ورود آب به دستگاه را باز می کند تا جریان آب در دستگاه تصفیه آب برقرار شود. توجه داشته باشید که در هر دو سنسور قطع فشار بالا و پایین بین سوکت ها و نحوه اتصال سیم های رابط به آنها تفاوتی وجود ندارد.

اتصال درست مدار برقی دستگاه تصفیه آب خانگی در کارکرد آن اهمیت بالایی دارد و وجود هر گونه ایراد در این مدار می تواند عملیات فیلتراسیون را در دستگاه با اختلال مواجه شود. اگر جهت اتصال قطعات برقی دستگاه تصفیه خود، مهارت فنی لازم را نداشته و یا در رفع ایرادات برقی دستگاه دچار مشکل شده اید، بهتر است که به این منظور از افراد متخصص کمک بگیرید. با این حال در حالت عادی هیچ گاه نیازی به ایجاد تغییر در سیستم نیست و نحوه اتصال قطعات برقی تنها در صورت خراب شدن و نیاز به تعویض آن می تواند حائز اهمیت باشد. 


«وب سایت آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب با بالاترین سطح کیفی، فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر