زانو یک طرفه ممبران و اهمیت آن در دستگاه تصفیه آب

زانو یک طرفه ممبران و اهمیت آن در دستگاه تصفیه آب


دستگاه تصفیه آب خانگی دارای اجزا و قطعات بسیاری است و از جمله آن ها می توان به فیلترهای تصفیه آب و اتصالات دستگاه اشاره کرد. اتصالات در این دستگاه نقش مهمی را بر عهده دارند و در حقیقت رابط میان فیلترها و اجزای اصلی دستگاه محسوب می شوند. یکی از اجزای مهمی که به هوزینگ فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی متصل می شود، زانو یک طرفه هوزینگ ممبران می باشد. این زانو یکی از مهم ترین اتصالات در دستگاه تصفیه آب است و خرابی آن می تواند بر کارکرد دستگاه تصفیه بسیار موثر باشد. در این مقاله قصد داریم که با عملکرد زانو یک طرفه ممبران تصفیه آب خانگی و نقش آن در دستگاه آشنا شویم.

 

انواع زانو یک طرفه ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی

 
زانو یک طرفه ممبران دارای دو مدل مهره ای و فیتینگی می باشد، امروزه بیشتر از مدل های فیتینگی استفاده می شود، زیرا استفاده و کار با آن ها راحت تر می باشد. 
زانو ممبران در دو مدل سوپاپ دارد و ساده ساخته می شود. مدل ساده برای آب ورودی شهری و خروج پساب از هوزینگ ممبران استفاده می شود. مدل سوپاپ دار در خروجی آب تصفیه شده فیلتر ممبران قرار گرفته و دارای سوپاپ می باشد، که از برگشت آب جلوگیری می کند.

زانو ممبران سوپاپ دار از جنس استیل یا پلاستیک می باشد. زانوهای یک طرفه پلاستیکی زنگ نمی زنند و کارکرد بهتری دارند. در نمونه های فلزی، فنر و سوپاپ را در قسمت رزوه ای می توان مشاهده کرد. 
 

ویژگی های زانوی سوپاپ دار هوزینگ ممبران


در بخش انتهایی فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی دو عدد خروجی وجود دارد که یکی مربوط به آب تصفیه شده و دیگر برای خروج فاضلاب از ممبران است. در این خروجی نوعی اتصال زانو فیتینگی قرار می گیرد که به آن اتصال یک طرفه هوزینگ ممبران گفته می شود. این اتصال زانویی از جنس پلاستیک اورگانیک و بهداشتی است و دارای سوپاپ داخلی از جنس فولاد ضد زنگ و سازگار با بدن می باشد. اتصال زانویی یک طرفه ممبران در مقایسه با دیگر اتصالات زانویی در دستگاه تصفیه آب خانگی، دارای رزوه ای با اندازه کوچک تر است. این اتصال زانویی در محل خروجی آب تصفیه شده هوزینگ ممبران قرار می گیرد.  

زانو هوزینگ ممبران دارای دو خروجی فیتینگی و رزوه ای می باشد. خروجی فیتینگی این زانو دارای سایز ¼ اینچ است و قابلیت نصب شیلنگ تصفیه آب و هر نوع اتصالی با رابط ¼ را دارد. خروجی رزوه ای زانو ممبران دارای سوپاپ یک طرفه است و سایز 1/8 اینچ دارد. از این خروجی می توان برای اتصال به خروجی هوزینگ فیلتر ممبران استفاده نمود. نوع جدیدتر زانو یک طرفه ممبران دارای اتصالات فیتینگی است، اما هنوزهم  نوع رزوه ای و قدیمی تر آن در بازار وجود دارد. از اتصال زانو سوپاپ دار ممبران می توان در دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی استفاده نمود.

 

اهمیت وجود زانو یک طرفه ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی

 

وظیفه اصلی زانو یک طرفه ممبران این است که از برگشت دوباره آب خروجی به سمت فیلتر ممبران جلوگیری کند. اگر این زانو خراب شود، آب تصفیه شده مجدداً به سمت ممبران برگشته و همراه با پساب از خروجی فاضلاب دستگاه بیرون می رود. بدیهی است که در این صورت فشار آب در مخزن کاهش یافته و پمپ تصفیه آب به ناچار زمان بیشتری را به کار کردن سپری می کند. در این حالت با خاموش شدن دستگاه تصفیه آب خانگی، آب درون مخزن بلافاصله به سمت ممبران برمی گردد، این مسئله علاوه بر هدر رفتن آب، سبب کاهش عمر مفید فیلتر ممبران و افزایش زمان کارکرد دستگاه تصفیه آب خواهد شد. در این صورت لازم است که در اسرع وقت اتصال زانویی سوپاپ دار ممبران تعویض گردد. انجام این کار نیاز به مهارت بالایی دارد و باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود.

خرابی اتصال زانویی یک طرفه ممبران با وجود اندازه کوچک خود، در عملکرد صحیح دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس نقش بسزایی دارد و بروز خرابی در این قطعه می تواند تولید آب تصفیه شده در دستگاه را با اختلال مواجه کند. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل لازم است که پیش از خرابی اتصال زانویی ممبران در دستگاه، آن را هر 2 تا 3 سال یک بار تعویض نمود.

بازار تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع محصولات و دستگاه های تصفیه آب خانگی به سراسر ایران می باشد که همراه با خدمات پس از فروش منحصر به فردی به مشتریان ارائه می گردند. اگر قصد خرید محصولات تصفیه آب خانگی را دارید، به منظور بهره مندی از مشاوره رایگان با متخصصان تیم ما تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر