زمان مناسب برای تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی

زمان مناسب برای تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی


عملکرد سیستم تصفیه آب صنعتی تا حد زیادی به کارکرد مناسب فیلتر ممبران بستگی دارد و باید همواره کارکرد مناسب آن مورد توجه قرار بگیرد. فیلترهای ممبران صنعتی به طور متوسط باید هر سه سال یک بار تعویض شوند، ولی عوامل زیادی در طول عمر آن ها موثر می باشد. در این مقاله قصد داریم با مهم ترین نشانه های گرفتگی فیلتر ممبران صنعتی و زمان مناسب برای تعویض آن آشنا شویم.


عوامل موثر در زمان تعویض ممبران صنعتی


زمان تعویض فیلتر ممبران به عوامل زیادی از جمله کیفیت آب ورودی به فیلتر و میزان آب تصفیه شده بستگی دارد، بنابراین نمی توان زمان دقیقی را برای آن در نظر گرفت. زمانی که فیلتر ممبران دچار گرفتگی یا فولینگ شود، میزان آب تصفیه شده توسط دستگاه کاهش می یابد.

برای جلوگیری از گرفتگی و فولینگ ممبران ها از فیلترهای پیش تصفیه، پمپ های تزریق آنتی اسکالانت و بک واش استفاده می شود، در صورتی که این موارد به درستی عمل نکنند، فیلتر ممبران به مرور زمان دچار گرفتگی می شود. در این صورت فیلتر باید تعویض شود. فیلترهای ممبران یکی از حساس ترین اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی هستند و معمولا به دلایل متنوعی دچار فولینگ یا گرفتگی می شوند. برخی ازعوامل موثر در گرفتگی فیلترهای ممبران صنعتی شامل موارد زیر هستند:


وجود کلر در آب ورودی به تصفیه آب صنعتی


فیلترهای ممبران صنعتی از جنس پلی آمید یا سلولز استات هستند و نوع پلی آمید این فیلتر نسبت به وجود مواد آلی، کلر و دیگر مواد اکسنده بسیار حساس می باشد. اگر غشای این فیلتر به مدت 200 تا 1000 ساعت در معرض کلر با غلظت 1 PPM قرار بگیرد، با آسیب جدی مواجه خواهد شد. در صورتی که میزان کلر آزاد در آب ورودی از 1 PPM بیشتر باشد، این مدت زمان نیز به مراتب کمتر می شود. میزان آسیب به فیلتر ممبران در اثر وجود کلر در آب در PH های بالا و در صورت حضور برخی یون های فلزی نظیر آهن سرعت بیشتری خواهد یافت. در صورتی که فیلتر ممبران به مدت طولانی با کلر تماس باشد، فیلتر ممبران آسیب دیده و از عبور نمک ها به خوبی جلوگیری نمی کند و همچنین دبی آب تصفیه شده افزایش می یابد. در این حالت باید فیلترهای ممبران سیستم تعویض شوند. 


وجود مواد معلق و کلوئیدی زیاد در آب ورودی


 یکی از مهم ترین عوامل در گرفتگی فیلتر ممبران، ذرات معلق و آلاینده های درشت آب می باشد و این مسئله می تواند سبب کاهش عبور آب از منافذ غشای ممبران شود. گرفتگی شدید فیلتر ممبران معمولا هنگامی است که افت فشار پساب (آب غلیظ شده) نسبت به آب ورودی (آب خوراک) بیش از 15% افزایش داشته باشد، یا دبی آب تصفیه شده خروجی از دستگاه تصفیه آب صنعتی بیش از 15% کاهش یابد.


هدایت الکتریکی باید در هر پرشروسل اندازه گیری شود و در صورت افزایش آن فیلترهای ممبران باید تعویض شوند. در برخی موارد نیازی به تعویض تمامی فیلترهای ممبران نمی باشد و تعویض برخی از آن ها کافی است. ممبران های ابتدای پرشروسل معمولا بیشتر دچار گرفتگی می شوند، و در مواردی تنها نیاز است، آن ها را تعویض کنید. در صورتی که سیلیس بر روی فیلتر ممبران ته نشین و فشرده شود، زمان بیشتری برای شستشو آن نیاز می باشد و اگر ذرات معلق موجب بسته شدن منافذ فیلتر شوند، شستن آن بسیار دشوار می باشد، در این حالت شستشوی خارج از محل راه حل می باشد. در صورتی که میزان سیسلیس موجود در آب 40 میلی گرم بر لیتر و دمای آب پایین باشد، فیلتر ممبران رسوب سیلیس می گیرد و دبی آب خروجی از آن کاهش پیدا می کند. 


گرفتگی فیلتر ممبران با ذرات بیولوژیکی


 ذرات بیولوژیکی موجود در آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی می توانند در هنگام عبور از منافذ فیلتر ممبران در لایه های جدا کننده (spacer) آن نفوذ کرده و در آنها گیر بیفتند. ته نشینی این مواد نیز در ممبران های اولیه واحد اسمز معکوس می تواند سبب افزایش افت فشار آب خام نسبت به پساب شوند. اگر افت فشار در دستگاه تصفیه آب صنعتی از 60PSI  بیشتر نباشد، معمولاً می توان تنها با عوض کردن ممبران های اولیه این مشکل را برطرف کرد. اگر افت فشار از این مقدار بیشتر باشد، احتمال آسیب جدی به ممبران های انتهایی پرشروسل نیز وجود دارد و باید ممبران های پایانی دستگاه تصفیه آب را نیز تعویض نمود.


رسوب گذاری بر سطح ممبران صنعتی


 یکی از مهم ترین دلایل گرفتگی و فولینگ فیلترهای ممبران، ته نشینی املاح و نمک های موجود در آب ورودی بر سطح غشای ممبران می باشد. این مسئله می تواند به دلایلی نظیر عملکرد نامناسب دستگاه سختی گیر در بخش پیش تصفیه و پمپ تزریق آنتی اسکالانت رخ دهد.


نوع رسوب فیلتر ممبران اهمیت بسیار زیادی دارد، در صورتی که رسوب از جنس نمک کربنات کلسیم باشد، می توان از CIP (شستشوی در محل) استفاده کرد، اما اگر نمک ها از جنس سولفات باشند، باید فیلترهای ممبران را تعویض کرد، زیرا این نوع نمک حلالیت کمتری دارد. استفاده از پیش تصفیه مناسب و عمکرد مطلوب آن جهت حذف املاح و رسوبات موجود در آب می تواند در طول عمر فیلتر ممبران بسیار موثر باشد. در برخی مواقع میزان آسیب به فیلتر ممبران تا حدی زیاد است، که استفاده از مواد موسوم به شوینده های ممبران نیز قادر به رفع فولینگ غشای آن نخواهد بود.


سایت تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع فیلتر ممبران فیلمتک با قیمت رقابتی به سراسر ایران می باشد. بیش از یک دهه سابقه درخشان در عرضه محصولات اصلی و مرغوب، تاکنون توجه مشتریان فراوانی را به سمت خود جلب نموده است. اگر قصد خرید فیلتر ممبران اورجینال صنعتی را دارید، برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش تیم ما تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر