مهم ترین نکات برای افزودن کلر به آب استخر

مهم ترین نکات برای افزودن کلر به آب استخر

آب استخر عمدتا به انواع باکتری ها و دیگر عوامل میکروبی آلوده است و به منظور استفاده از آن لازم است که در زمان مناسب آب استخر را ضدعفونی و گندزدایی کرد. برای انجام این کار، معمولا مقداری کلر به عنوان ماده گندزدا به آب استخر افزوده می شود. کلر زنی باعث از بین رفتن آلاینده های میکروبی و میکروارگانیسم ها در آب با دقت بالایی می شود و بسیار کم هزینه است. این موضوع باعث شده تا استفاده از ماده شیمیایی کلر برای از ضد عفونی کردن آب استخر کاربرد بالایی داشته باشد.  

 

وب سایت تصفیه آب آبین ارائه دهنده انواع تجهیزات ضدعفونی کننده آب و محیط است و فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا با مراجعه به سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

 

در این مقاله قصد داریم که با نحوه ضدعفونی کردن آب استخر با کلر و نکات مهمی که باید به این منظور مورد توجه قرار گیرد، آشنا شویم.


استفاده از قرص کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر


برای این که در آب استخر، خزه و جلبک ایجاد نشود معمولا مقداری مس سولفات یا کات کبود به آب اضافه می شود. برای جلوگیری از ته نشین شدن املاح موجود در آب استخر (به اصطلاح کرم نزدن آب)، معمولا مقداری زاج به صورت محلول به آب اضافه می شود. برای از بین بردن آلاینده های میکروبی در آب استخر هم از کلر استفاده می شود. در صورتی که مقدار مناسبی کلر در آب استخر ریخته شود، وجود کلر در آب ضرر چندانی برای سلامتی انسان نخواهد داشت و می تواند به آسانی کلیه میکروب های موجود در آب را از بین ببرد. برای افزودن کلر، کات کبود و زاج به آب استخر می توان به روش زیر عمل کرد:

 

•    برای افزودن کلر به آب استخر به یک دستگاه کلر زن احتیاج دارید و با استفاده از کلر زن های اتوماتیک می توان این کار را  با سهولت بیشتری انجام داد.


•    دستگاه های کلرزن معمولا مجهز به PH متر هستند و میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب استخر و تغییر PH به دلیل افزودن کلر به آب را اندازه گیری می کنند.


•    بعد از افزودن کلر به آب استخر، پس از چند دقیقه کلر در تمام استخر پخش می شود. پس از رسیدن کلر به تمام استخر، کلیه ویروس ها، میکروب ها و انگل های درون آب از بین خواهند رفت. پس از این فرایند میزان شفافیت و ماندگاری آب بیشتر می شود و اثر گندزدایی کلر در آب برای مدت طولانی باقی می ماند.


•    اگر قصد اضافه کردن کات کبود و زاج به آب استخر را دارید، بهتر است که این کار شب هنگام صورت گیرد.


•    توصیه می شود که اضافه کردن کات کبود و زاج به آب استخر، حدود دو ساعت پس از افزودن کلر انجام شود.


•    حداقل تا 6 ساعت پس از ریختن کات کبود و زاج در استخر از آب آن به هیچ عنوان استفاده نکنید، استفاده از این آب به ویژه برای کودکان خطرناک است. استفاده از آب حاوی زاج، می تواند موجب بروز خارش و حساسیت های پوستی شود.


•    هم چنین از افزودن هم زمان زاج و کات کبود به آب استخر خودداری کنید، زیرا این دو ترکیب اثر یکدیگر را خنثی می کنند. بهتر است که زاج یک هفته پس از کات کبود به استخر افزوده شود.


•    حدود 5 روز پس از آب گیری استخر، مقداری محلول کات کبود در اطراف آب استخر ریخته شود.


محاسبه مقدار کلر مورد نیاز برای آب استخر


کلر معمولا در سه نوع کلر مایع (هیپو کلریت سدیم)، کلر جامد (هیپو کلریت هیدراته) و گازی (کپسول کلر) در بازار وجود دارند و دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی مناسب می باشند. پودر کلر، ماده سفید رنگی با پایه کلسیم است که می توان از آن جهت ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات، آب استخر و سطوح آلوده به میکروب ها استفاده کرد.

این پودر ضدعفونی کننده معمولا در خلوص 65 الی 70 درصد در بازار وجود دارد. نوع دیگر ضدعفونی کننده کلر با پایه کلسیم به شکل قرص های ریز (قطر 1 اینچ) و درشت (قطر 5 اینچ) موسوم به قرص کلر در دسترس هستند و کاربرد آنها کاملا مشابه پودر کلر می باشد. برای ضدعفونی کردن آب استخر معمولا از قرص های کلر استفاده می کنند، قرص های کلر قیمت مناسب و دسترسی بسیار بالایی دارند. میزان کلر مورد نیاز برای گندزایی آب استخر کاملا تجربی است و به طور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

 

•    شدت تابش نور آفتاب
•    میزان آلودگی وارد شده به آب استخر از طریق محیط و افراد شناگر
•    دمای محیط
•    نحوه پاشش یا ورود آب پس از تصفیه شدن به استخر

 

مطلب پیشنهادی: راهنما خرید آنتی اسکالانت

با وجود این که مقدار کلر مورد نیاز برای ضدعفونی کردن آب استخر بسته به عوامل بالا می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی می توان با رعایت برخی نکات این مقدار را محاسبه کرد. به این منظور باید ابتدا حجم استخر اندازه گیری شود، به طور کلی می توان گفت که به ازای هر 20 متر مکعب آب در استخر، به یک قرص بزرگ کلر احتیاج می باشد. برای مثال اگر حجم آب استخر 80 متر مکعب باشد، جهت گندزدایی استخر به 4 قرص بزرگ کلر (3 اینچی) نیاز است.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر