آب تصفیه شده سالم تر است یا آب جوشیده؟

آب تصفیه شده سالم تر است یا آب جوشیده؟

اگر تاکنون در هنگام سفر یا طبیعت گردی با کمبود آب آشامیدنی سالم مواجه شده باشید، احتمالا اولین روشی که به ذهنتان رسیده است، روش جوشاندن آب است. امروزه به دلیل آلودگی بالای آب شرب شهری، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی بسیار گسترش یافته است. شاید تاکنون این سوال برای شما پیش آمده باشد که آب جوشیده بهتر است یا آب تصفیه شده؟ 

برای این که بتوانیم تفاوت های آب جوشیده و تصفیه شده را بررسی کنیم، توجه به ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای مختلفی برای از بین بردن آلاینده های آب استفاده می شود که عملکرد آنها با توجه به این موضوع متفاوت است. 

در این مقاله قصد داریم با تفاوت های مهم آب جوشیده و آب تصفیه شده، آشنا شویم.


مصرف آب جوشیده یا آب تصفیه شده، کدام بهتر است؟


جوشاندن آب، قدیمی ترین روشی است که برای از بین بردن آلاینده ها و عوامل میکروبی آب استفاده می شود. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که مواد شیمیایی و املاح مضر آب با جوشاندن از بین می روند. البته بهتر است بدانیم که اثر این روش بیشتر برای حذف باکتری ها، ویروس ها و آلاینده هایی نظیر سرب و سولفات می باشد و بر روی بسیاری از آلاینده های موجود در آب اثر چندانی ندارد. اگر چه جوشاندن آب آشامیدنی روزانه، نمی تواند تا حد زیادی در از بین بردن آلاینده های آب تاثیر گذار باشد، اما هنوز هم بسیاری از افراد نوشیدن آب جوشیده شده را ترجیح می دهند.

استفاده روش جوشاندن آب برای تصفیه آب هنگامی می تواند سودمند باشد که قصد داریم که به ساده ترین روش عوامل میکروبی موجود در آب مثل باکتری ها، انگل ها و دیگر میکروارگانیسم های آب را از بین ببریم، زیرا هیچ ارگانیسم زنده ای وجود ندارد که بتواند در دمای جوش آب زنده بماند. به این دلیل پس از جوشاندن آب می توانید مطمئن باشید که میکروب های موجود در آب کاملا از بین رفته و از بابت وجود این موجودات در آب، خطری بدن شما را تهدید نخواهد کرد.

در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای مختلفی برای از بین بردن آلاینده های آب استفاده می شود. اصلی ترین فیلتر، در ساختار دستگاه های تصفیه آب ممبران ها هستند، فیلترهای ممبران بالاترین دقت را برای از بین بردن آلاینده های آب دارند. این موضوع باعث شده تا دستگاه های تصفیه آب خانگی، دقیق ترین و بهترین روش برای حذف آلاینده های آب باشند. در این روش می توان تمام آلاینده های موجود در آب را از بین برد. در ساختار برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای UV هم استفاده می شود که توانایی از بین بردن آلاینده های میکروبی را در آب دارند. 

با توجه به نکاتی که گفته شد می توان دریافت که دستگاه های تصفیه آب خانگی، بهترین روش برای از بین بردن آلاینده های آب هستند و سطح کیفی آب تصفیه شده تا حد زیاد از آب جوشیده بالاتر است. 


مصرف آب جوشیده شده چه زمانی توصیه می شود؟


جوشاندن آب معمولا می تواند آلاینده هایی مثل سموم آفت کش و میکروب ها را از آب حذف کند و نوشیدن آن برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند سودمند باشد. برای مثال افراد مبتلا به HIV و انواع سرطان که با خطر ابتلا به بیماری های ناشی از ناخالصی های موجود در آب مواجه هستند، ممکن است که با مصرف آب جوشیده کمتر در معرض این بیمارها قرار بگیرند.

هنگامی که در خارج از منزل هستیم و به آب آشامیدنی سالم، دسترسی نداریم یا امکان استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی برای ما مقدور نیست، می توانیم با استفاده از روش جوشاندن، آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین کنیم. مزیت اصلی روش جوشاندن حذف میکروارگانیسم ها و موجودات زنده موجود در آب و تولید آبی عاری از میکروب می باشد.


 ضررهای نوشیدن آب جوشیده


اگر چه با جوشاندن آب، برخی از آلاینده ها حذف می شوند، اما به دلیل حذف برخی مواد معدنی مفید از آب در این روش، نوشیدن طولانی مدت این آب می تواند آثار نامطلوبی بر سلامتی بدن انسان داشته باشد. با وجود این که معمولا آب به عنوان منبعی برای مواد معدنی مفید بدن محسوب نمی شود، اما اگر هر عاملی مثل نوشیدن آب جوشیده که سبب کاهش این املاح در بدن شود، می تواند سلامتی انسان را با خطر جدی رو به رو کند. 

با جوشاندن آب معمولا املاحی مانند کلسیم و منیزیم از آب حذف می شوند و کمبود این املاح در بدن می تواند سبب پوکی استخوان و افزایش احتمال شکستگی استخوان ها، بیماری های قلبی - عروقی و ... در انسان شود. همان طور که گفته شد، بهترین روش برای تولید آب آشامیدنی سالم و تامین املاح مورد نیاز بدن، استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است و مصرف آب تصفیه شده دیگر معایب استفاده از آب جوشیده را نخواهد داشت.


«وب سایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصولات تصفیه آب خانگی در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصولات با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر