گندزدایی آب و سطوح با استفاده از گاز ازن

گندزدایی آب و سطوح با استفاده از گاز ازن

عوامل میکروبی در محیط اطراف ما در انواع و اشکال مختلفی وجود دارند و بسیاری از این میکروارگانیسم ها می توانند موجب شیوع بیماری های خطرناکی در انسان شوند. جهت حذف این میکروب ها از سطوح مختلف، آب و هوا معمولا از مواد گندزا و ضدعفونی کننده استفاده می شود. یکی از قوی ترین و بهترین مواد گندزدا، گاز ازن می باشد. گاز ازن در مقادیر پایین به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده قوی محسوب می شود و می توان از آن در مصارف مختلف خانگی و صنعتی جهت گندزایی و ضدعفونی کردن استفاده کرد.

استفاده از دستگاه های ضد عفونی کننده ازن خانگی، برای ضد عفونی کردن میوه و سبزیجات، سطوح مختلف، آب و... کاربرد بالایی دارد. دستگاه های ضد عفونی کننده ازن خانگی، می توانند به صورت رومیزی یا روی دیوار نصب شوند و دارای تنوع بالایی بر اساس پارامترهای مختلف هستند. این موضوع باعث شده تا توجه به نوع و ویژگی های دستگاه ازن ساز خانگی تا حد زیادی حائز اهمیت باشد. 

یکی از بهترین برندهای دستگاه های ضد عفونی کننده، هایکلین می باشد که دارای بالاترین سطح کیفی را برای از بین بردن آلاینده های میکروبی می باشد. دستگاه های ضد عفونی کننده هایکلین را می توانید در مدل های مختلف و بالاترین سطح کیفی در وب سایت آبین مشاهده کنید.

در این مقاله قصد داریم با گاز ازن و کاربردهای مهم آن به منظور گندزدایی آب و محیط آشنا شویم.


گاز ازن (O3) چیست؟


گاز ازن یکی از قوی ترین اکسید کننده های موجود در طبیعت است که امروزه از آن به صورت گسترده ای برای ضدعفونی کردن و اکسیداسیون مواد آلاینده استفاده می شود. ازن با فرمول شیمیایی (O3)، نوعی گاز ناپایدار در محیط می باشد که در مدت بسیار کوتاهی می تواند محیط را از عوامل میکروبی و بیماری زا پاک کند. علاوه بر گندزدایی سطوح، از گاز ازن می توان برای تصفیه آب نیز استفاده کرد، زیرا ازن قادر است که با ترکیبات آلی موجود در آب واکنش داده و آنها را به ترکیبات ساده تری تبدیل کند. در مواردی که هدف از تصفیه آب حذف مواد آلی موجود در آب است، استفاده از ازن و فرایند ازناسیون می تواند حتی به عنوان جایگزین فرایند فیلتراسیون در تصفیه آب به کار رود.

گاز ازن (O3) حتی نسبت به سایر مواد گندزا مانند کلر، دی اکسید کلر، کلروآمین ها و رادیکال های هیدروکسیل بهتر می تواند به ضدعفونی کردن و گندزدایی محیط بپردازد. از آن جایی که گاز ازن اکسنده ای بسیار ناپایدار می باشد، در دستگاه های مولد ازن، در محل مورد نظر ازن را از اکسیژن به عنوان ماده اولیه بدست می آورند. دو ویژگی منحصر به فرد ازن، قدرت گندزدایی فوق العاده و اکسید کنندگی بالای آن است و خاصیت میکروب کشی این گاز ناشی از قدرت بالای اکسندگی آن می باشد.

تزریق گاز ازن به محیط خانه می تواند تمام میکروارگانیسم های زنده در محیط را از بین ببرد و حتی جهت شستشوی میوه، سبزیجات و ضدعفونی کردن دست ها نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. با شیوع بالای ویروس کرونا در سراسر جهان، تحقیقات زیادی بر روی اثر گاز ازن بر ویروس کرونا صورت گرفته است. برخی از این بررسی ها نشان می دهد که این گاز قادر به گندزایی و ضدعفونی کردن محیط و هوا از ویروس کرونا می باشد.


مطلب پیشنهادی: خرید و انتخاب آنتی اسکالانت


کاربردهای گاز ازن جهت گندزدایی در مصارف مختلف


به علت ویژگی منحصر به فرد گاز ازن در ضدعفونی کردن آب و سطوح می توان از آن در مصارف مختلف زیر استفاده کرد:


•    گندزدایی آب و سطوح از انواع باکتری ها، قارچ ها، انگل ها، جلبک ها و ...
•    استفاده در صنایع تولید نوشیدنی ها
•    از بین بردن آفات در صنعت کشاورزی
•    گندزدایی گوشت و مواد غذایی در صنایع غذایی
•    افزایش کیفیت هوا
•    رفع عوامل میکروبی در اماکنی که بار میکروبی بالایی دارند
•    ضدعفونی کردن آب بدون تغییر در طعم و مزه آن
•    گندزدایی آب در زمان بسیار کوتاه تر در مقایسه با روش کلرزنی
•    دارای قدرت اکسندگی 3000 برابر بیشتر نسبت به کلر
•    ازن حداکثر پس از 30 دقیقه از زمان تزریق به آب و گندزدایی آن، به گاز اکسیژن تبدیل شده و هیچ ماده مضری از خود بر جای نمی گذارد.
•    غیر فعال کردن عوامل میکروبی و متوقف کردن رشد آنها
•    حذف ماده کلر دار و سرطان زای تری هالومتان از آب (برخلاف روش کلر زنی)

 


«وب سایت تصفیه آب آبین ارائه دهنده دستگاه های ضد عفونی کننده با بالاترین سطح کیفی می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر