شکستن اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی

شکستن اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه های تصفیه آب خانگی به منظور ایجاد مسیری برای عبور آب میان فیلترها و اجزای مختلف دستگاه تصفیه آب از اتصالات مختلفی استفاده می شود. این اتصالات علی رغم آنکه چندان در دستگاه مورد توجه قرار نمی گیرند، اما عملکرد آن ها در دستگاه تصفیه آب خانگی دارای اهمیت بسزایی می باشد. استفاده از اتصالات نامرغوب و اتصال نادرست آن در دستگاه می تواند موجب مشکلات مهمی در کارکرد دستگاه تصفیه آب شود. در این مقاله به بررسی نحوه تعویض اتصالات فیتینگی شکسته دستگاه تصفیه آب می پردازیم:


باز و بسته کردن اتصالات فیتینگی دستگاه تصفیه آب خانگی


در دستگاه تصفیه آب خانگی از انواع اتصالات نظیر سه راهی، زانو، رابط شیلنگ و ... استفاده می شود، هر یک از این اتصالات در دستگاه کاربرد خاص خود را دارند. اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی را به طور کلی می توان به دو دسته اتصالات فیتینگی و مهره ای طبقه بندی کرد. اتصالات فیتینگی جدیدتر هستند و نسبت به نوع مهره ای راحت تر می توان آن ها را نصب کرد، همچنین استفاده از آن ها احتمال بروز نشتی آب در دستگاه تصفیه آب را کاهش می دهد. اتصالات فیتینگی از پلاستیک ساخته شده اند و با فشار می توان شلنگ را به راحتی وارد آن ها کرد. بعد از مدتی بر اثر باز و بسته کردن های زیاد، لوله های آب خراشیدگی و زدگی پیدا می کنند، در این صورت باید چند سانت از لوله را برید و مجددا آن را متصل کرد. در قسمت بعد به بررسی نحوه تعویض اتصالات فیتینگی می پردازیم.


مطلب پیشنهادی: راهنما خرید آنتی اسکالانت


نحوه تعویض اتصالات شکسته در تصفیه آب خانگی


جهت تعویض اتصالات فیتینگی دستگاه تصفیه آب خانگی، ابتدا وسایل مورد نیاز نظیر شیلنگ تصفیه آب، نوار تفلن، دستکش بهداشتی و نیز اتصال مشابه با اتصال معیوب را مهیا نموده و به روش زیر اتصال شکسته شده را تعویض کنید:


•    ابتدا شیر آب ورودی به دستگاه تصفیه آب خانگی را ببندید. برای یافتن این شیر، شیلنگ ورودی به دستگاه تصفیه آب را دنبال کنید.
•    شیر مخزن تصفیه آب را ببندید. این شیر معمولاً به صورت شیر آبی رنگی در بالای مخزن می باشد، که با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت بسته می گردد. 
•    شیر برداشت دستگاه را باز نمایید تا فشار درون دستگاه تصفیه آب کاهش یابد.
•    دستگاه تصفیه آب را از برق خارج کنید.
•    اگر اتصالات فیتینگی مورد نظر دارای خار آبی رنگی می باشد، جهت باز کردن این نوع اتصالات، ابتدا خار فیتینگی را خارج کنید. به این منظور ضامن نگه دارنده اتصال فیتینگی را به سمت داخل فشار داده و شیلنگ آن را به سمت خارج بکشید. توجه کنید که ضامن تکان نخورد. 
•    برای باز کردن اتصال مورد نظر، آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید، برای این کار می توانید از انبردست استفاده کنید. 
•    در صورتی که که اتصال شکسته شده است، از دم باریک استفاده کنید. 
•    بعد از بررسی سالم بودن محل نصب اتصال و تمیز کردن آن، اتصال فیتینگی جدید را نوار تفلون بزنید. 
•    برای آب بندی کامل و مطمئن اتصالات از اورینگ نیز می توانید استفاده کنید. 
•    برای بستن اتصال آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، برای جلوگیری از شکستن اتصالات از محکم کردن بیش از اندازه آن ها خودداری کنید. 
•    جهت نصب شیلنگ بر روی اتصال فیتینگی، ابتدا خار فیتینگی را خارج کنید و سلامت شیلنگ را در مورد وجود هر گونه خط و خش، آلودگی و زدگی بررسی کنید. اگر در سر شیلنگ ایرادی مشاهده می شود، توسط کاتر مناسب آن را به صورت عمودی ببرید. برش شیلنگ به صورت زاویه دار می تواند سبب ایجاد نشتی در دستگاه تصفیه آب شود.
•    در مرحله اول 8 میلی متر از شیلنگ و در مرحله دوم 9 میلی متر از آن را به اتصال فیتینگی وارد کنید.
•    بعد از اطمینان از محکم بودن شیلنگ، همزمان با بیرون کشیدن شیلنگ خار را پشت ضامن نگه دارنده بگذارید.
•    در آخر شیر ورودی و شیر مخزن را باز کرده و دستگاه را به برق بزنید. 
•    برای اطمینان از آب بندی کامل اتصالات، آن ها را مجددا بررسی کنید. 


مشکلات ناشی از شکستن اتصالات دستگاه تصفیه آب 


شکستن اتصالات می تواند سبب نشتی آب در دستگاه تصفیه آب شود و ضروری است که در اسرع وقت و پیش از ایجاد خرابی بیشتر در دستگاه اتصال معیوب را تعویض کرد. در برخی مواقع شکستن اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی، هنگامی که فشار آب شهری بالا است و در منزل کسی حضور ندارد، می تواند باعث جمع شدن آب زیادی در فضای خانه گردد. جهت جلوگیری از بروز این مشکلات توصیه می کنیم که حدااقل هر 4 تا 5 سال یک بار تمامی اتصالات دستگاه تصفیه آب را عوض نمایید.


تعمیر و تعویض اتصالات در دستگاه تصفیه آب خانگی نیازمند مهارت فنی بالایی می باشد. اگر دستگاه تصفیه آب خانگی شما دچار نشتی شده است و با رعایت دستور العمل بالا قادر به رفع این مشکل نیستید. بهتر است که تعویض اتصالات دستگاه تصفیه آب خود را به نیروی مجرب تصفیه آب بسپارید و خودتان نظاره گر انجام آن باشید.


فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع محصولات تصفیه آب به سراسر ایران است. اگر مشاهده می کنید که دستگاه تصفیه آب خانگی شما به درستی کار نمی کند، جهت مشورت با کارشناسان تصفیه آب مجموعه با شماره های موجود در وب سایت تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر